הקבוצה הכי משוגעת כרגע באירופה

גלדבאך. תהפוכות הגורל
גלדבאך. תהפוכות הגורל | צילום: Gettyimages

מנשנגלדבאך התחילה רע והגיבור המקומי התפטר, אך אז הגיע שוברט

(גודל טקסט)

שישה ניצחונות רצופים עם 21 שערי זכות – זה לא המאזן של באיירן מינכן או בורוסיה דורטמונד. זה ההישג המדהים של אנדרה שוברט בששת משחקיו הראשונים כמאמן בבונדסליגה, על הספסל של בורוסיה מנשנגלדבאך. מהפך כה מטורף לא היה בגרמניה מעולם. גלדבאך החלה את העונה עם 5 הפסדים רצופים ושקעה במקום האחרון. חודש וחצי מאוחר יותר, היא כבר חמישית, עם ההתקפה השלישית בטיבה אחרי שתי הגדולות, כדורגל תוסס באופן יוצא דופן, וכל זה ללא חלוץ אחד בהרכב. קבלו נא את הקבוצה המשוגעת ביותר באירופה.

 

דבר לא הכין את אוהדי גלדבאך לרכבת ההרים הזו. את העונה שעברה סיימה הקבוצה במקום השלישי, תוך שהיא צוברת את מספר הנקודות הגבוה ביותר בליגה בסיבוב השני. המאמן השוויצרי לוסיאן פאברה, שהגיע בפברואר 2011, הציל את הקבוצה מירידה והפך אותה תוך זמן קצר למועדון צמרת, היה הגיבור המקומי. המשבר בתחילת העונה החדשה היה מוזר, אבל איש לא העלה בדעתו להאשים בכך את פאברה. גלדבאך איבדה בקיץ שני שחקני מפתח, כאשר כריסטוף קראמר חזר מהשאלה ללברקוזן, ומקס קרוזה נמכר לוולפסבורג. הבלם החשוב אלבארו דומינגס היה פצוע, וכך גם שחקן האגף פטריק הרמן. צוות הבלמים השתנה על בסיס שבועי, שחקני מפתח רבים גילו יכולת חלשה להחריד, ומשמעת הברזל שהנהיג המאמן בשנים הקודמות התרופפה. לצד המעידות בליגה, הגיעה גם התבוסה 3:0 בסביליה בפתיחת שלב הבתים בליגת האלופות.

 

פאברה. איש לא העלה בדעתו להאשים אותו (GettyImages)

 

 

אלא שהאוהדים עדיין היו אופטימיים. הם ידעו היטב שפאברה היה האיש שהצעיד אותם להופעה הראשונה וההיסטורית בשלב הבתים הזה. ההנהלה הייתה משוכנעת שהשווייצרי ימצא במהרה את הפתרון הנכון, ורצף ההפסדים ייעצר. מילה אחת של ביקורת לא נאמרה על המאמן הנערץ. כל עוד הוא היה ליד ההגה, העסק היה בשליטה. דווקא ההחלטה הפתאומית שלו להתפטר גרמה לזעזוע עצום. המנהל הספורטיבי מקס אברל ניסה בכל כוחו לשכנע אותו להישאר. "אין מתאים ממך", הוא אמר, "אתה האגדה שלנו". אבל פאברה היה נחרץ בדעתו. העיר הקטנה הייתה באבל – לא פחות. החלום התנפץ לנגד עיניהם. אם מישהו היה מספר להם אז, באמצע ספטמבר, שחלום חדש יתחיל מיד לאחר מכן, הם היו מגיבים בציניות מרירה. ואולם, זה בדיוק מה שקרה.

 

למרות אהבת האוהדים, פאברה היה נחוש (GettyImages)

 

שוברט בן ה-44 מונה לתפקיד באופן זמני, כי ההנהלה ממש לא התכוננה לחיים אחרי פאברה. בעונה שעברה הוא עבד עם נבחרת גרמניה עד גיל 15, והג'וב המשמעותי ביותר בקריירה עד כה היה עם פאדרבורן, אותה העלה לליגה השנייה ב-2009. מועדון מעניין הוא פאדרבורן – קרש קפיצה מעולה למאמנים שאפתנים. יוס לוהוקאי המשיך ממנה למנשנגלדבאך, אאוגסבורג והרטה ברלין. רוג'ר שמידט עבר ממנה לזלצבורג, וכיום מצעיד את לברקוזן לליגת האלופות. אנדרה ברייטנרייטר, שהעלה אותה לבונדסליגה לראשונה בתולדותיה ב-2014, קודם הקיץ למשרה הנחשקת בשאלקה. אולי זו הסיבה בגללה בחר לפני 3 שבועות סטפן אפנברג, קשר העבר האגדי, בפאדרבורן כדי להתחיל במפתיע את דרכו כמאמן. בספטמבר היה זה שוברט שקיבל, באיחור מה, את ההזדמנות בבונדסליגה.

 

הציפיות ממנו היו נמוכות, אך זו בדיוק העמדה הטובה ביותר כדי להדהים את העולם. שוברט הוא לא טקטיקן נהדר כמו פאברה, וגם לא הכיר לעומק את תכונות השחקנים. לכן הוא לא יכול היה לתת להם הוראות מדוקדקות על הסנטימטר האחרון. הוא שיחרר אותם, נתן להם יד חופשית ליצור ולאלתר, וכמוטיבטור בחסד גם החדיר בהם אמונה שהשמיים הם הגבול, גם ללא הבוס הנערץ.

 

שוברט. שיחרר את השחקנים (GettyImages)

 

השחקנים אהבו את פאברה, אבל כיום מתקבל הרושם שהם נהנים יותר בלעדיו. גלדבאך הפכה בעידן החדש לקבוצה צפויה הרבה פחות. לשחקנים אין עמדות קבועות, הם מתנפלים על הכדור ורצים קדימה. אחוז הדיוק במסירות ירד, אך מספר המצבים המסוכנים ליד שער היריבות עלה בשיעור ניכר. במשחקו הראשון של המאמן החדש, כבשה גלדבאך רביעייה לרשת אאוגסבורג תוך 21 דקות, בדרך ל-2:4 מפואר. במשחקו השני פירקה את שטוטגרט, 1:3 בחוץ. במשחקו השלישי נתנה פייט אדיר למנצ'סטר סיטי בליגת האלופות והובילה משער של לארס שטינדל, לפני שנכנעה לפנדל של קון אגוארו בדקה ה-90 והפסידה.

 

שטינדל, הרכש החדש מהאנובר, הוא דמות מפתח במערך. מדובר בקשר מרכזי שמתופקד, בהיעדר חלוצים טבעיים בסגל, על תקן שחקן התקפה. לצידו משחק רפאל, קשר התקפי אף הוא, אשר הוגדר על ידי פאברה כמספר 9.5. בפועל, הם לא באמת חלוצים. גלדבאך משחקת במערך שמזכיר את 0-6-4 של רומא בעידן לוצ'אנו ספאלטי. זה אולי נראה הגנתי על הנייר, אך במציאות זה הכי התקפי שאפשר לדמיין. 11 שחקנים שונים מצאו את הרשת מאז מונה שוברט. כל אחד מסוגל להגיע לעמדת הבקעה, והשמירה על המערך הזה כמעט בלתי אפשרית. אם זה לא טוטאל פוטבול, אז מה כן?

 

שטינדל אחרי השער מול סיטי. דמות מפתח במערך (GettyImages)

 

אז גלדבאך ניצחה 0:2 את וולספבורג, כיסחה 1:5 את פרנקפורט, השפילה פעמיים תוך ימים ספורים את שאלקה – 1:3 בליגה ו-0:2 בגביע, ובשבת האחרונה לא הותירה סיכוי להרטה באיצטדיון האולימפי בברלין עם 1:4. בין לבין, היא גם סיימה בתיקו 0:0 עם יובנטוס בטורינו בליגת האלופות, וגם שם לא היססה לתקוף בכל הזדמנות.

 

כעת מגיעה הגברת הזקנה לגרמניה, והאיצטדיון המלא יצפה לסנסציה. המומנטום של גלדבאך חיובי עד טירוף, והשחקנים מרגישים שהם מסוגלים לנצח גם את יובה. איש לא יכעס עליהם אם יפסידו, והלחץ עליהם אפסי. הם יכולים רק להרוויח. הם באים ליהנות מחוויה נדירה. הם הגיעו לצ'מפיונס ליג בזכות פאברה, אבל יכולים להצליח בה דווקא בלעדיו. האם צפוי לנו משחק לפנתיאון?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי