שובו של וידיץ' החדש: סוכי רוצה לאלופות

סוכי בפעולה. יילך בדרכו של וידיץ'?
סוכי בפעולה. יילך בדרכו של וידיץ'? | צילום: Gettyimages

הצ'כי סומן כיורש של הסרבי, אך משהו השתבש עד שבאזל הרימה אותו מחדש

(גודל טקסט)

בעשור הקודם נדמה היה כי הדרך היעילה ביותר מבחינת שחקני הגנה ממזרח אירופה להגיע לפרמיירליג עוברת ברוסיה. נמניה וידיץ' הסרבי הגיע לספרטק מוסקבה כבלם אלמוני למדי מהכוכב האדום בלגרד ב-2004, ובחלוף שנתיים נמכר למנצ'סטר יונייטד כדי להפוך לאגדה. מרטין שקרטל הסלובקי עזב ב-2004 את טרנצ'ין הקטנה, הוחתם בזניט עוד לפני עידן גזפרום, וב-2008 עשה את דרכו לליברפול. מעטים שמעו על ברניסלאב איבאנוביץ', מגן OFK בלגראד, כאשר הוא נרכש על ידי לוקומוטיב מוסקבה. צ'לסי שילמה עבורו 10 מיליון ליש"ט ב-2008, וההמשך ידוע – הסרבי הוא כוכב על, שמוגדר על ידי ז'וזה מוריניו כאחת ההחתמות הטובות בסטמפורד ברידג' אי פעם.

 

לכן, כאשר צירפה ספרטק את מארק סוכי, בלם צ'כי בן 21, בתחילת 2010, טבעי שהציפיות היו גבוהות למדי. סוכי, שגדל בסלביה פראג, חלם ללכת בדרכם של קודמיו ונאלץ להתמודד עם ההשוואות. כאשר ספרטק השיגה ב-2010 רצף של 3 משחקי ליגה ללא ספיגה, טען הפרשן יבגני לובצ'ב, בלם עבר מצליח בעצמו: "מאזן מסוג זה לא נראה מאז 2005, כאשר וידיץ' אירגן את ההגנה. נדמה לי שספרטק מצאה את וידיץ' החדש. סוכי אולי לא יוכל להיות יציב לאורך כל העונה, אך כבר עכשיו אפשר להבחין שהוא שחקן איכותי מאוד".

 

 

"אין לי מטרה להיות כמו וידיץ'. אני בסך הכל רוצה לשחק כל שבוע ולהתקדם מקצועית. מובן שהליגה האנגלית מעניינת אותי מאוד, ואשמח מאוד להגיע לשם יום אחד, אבל זה עוד רחוק", אמר סוכי עצמו באפריל 2010. הכל נראה אז ורוד מבחינתו, והשנים הראשונות הלכו בדיוק לפי התוכניות.

 

המאמן ואלרי קרפין סמך עליו לחלוטין בעונת 2011/12 הארוכה, בה עקפה ספרטק במפתיע את צסק"א במחזור הנעילה כדי לסיים במקום השני ולהעפיל לליגת האלופות. בקיץ 2012 מינתה ספרטק את אונאי אמרי, אחד המאמנים הצעירים הטובים באירופה, וסוכי זכה ללמוד ממנו, וגם לשחק בצ'מפיונס ליג מול ברצלונה ובנפיקה. ואולם, בשלב מסוים העסק התחיל להתפרק. הגישה הפתוחה של אמרי לא התאימה לאופי של המועדון, השחקנים לא הפגינו משמעת ראויה, והספרדי פוטר במהרה. כאשר חזר קרפין לספסל כמאמן, הוא החל לבקר את סוכי באופן קבוע, והצ'כי סומן כאחד הגורמים לתוצאות המאכזבות.

 


סוכי על הדשא. בדרך למעלה? (Gettyimages)

 

משם כדור השלג החל להתגלגל. הוא כבר לא היה וידיץ' החדש, אלא זר מיותר שלא מספק את הסחורה. התקשורת לא ריחמה עליו אחרי כל טעות, סוכי איבד לחלוטין את הבטחון העצמי, ובשלב מסוים מצא את עצמו על הספסל, על אף שלא היו לקבוצה בלמים טובים ומוכשרים ממנו.

 

השפל הגדול הגיע במשחק מוקדמות הליגה האירופית מול סנט גאלן השווייצרית לפני שנתיים. ספרטק, שהיתה פייבוריטית ברורה מול היריבה הצנועה, סיימה ב-1:1 בחוץ, אבל אז פורקה לגורמים בגומלין הביתי והובסה 4:2. סוכי היה אחד השעירים לעזאזל בהופעה המביכה, וקרפין פשוט מחק אותו מאז. הוא בקושי ראה דשא, גם כאשר ההגנה לא תיפקדה בלעדיו, ובסופו של דבר הבין שאין ברירה אלא לעזוב כדי לשקם את הקריירה.

 

במצב הבעייתי, אופציית המעבר לפרמיירליג כלל לא עמדה על הפרק. החלום נשבר לרסיסים, אבל הפתרון שנמצא היה מצוין מבחינה מקצועית. באזל חיפשה מחליף לאלכסנדר דראגוביץ' שנמכר לדינאמו קייב, ושמחה לקבל את הצ'כי בהשאלה בתחילת 2014. סוכי ביסס את מעמדו כסלע איתן בעורף, הוכיח את עצמו מהרגע הראשון, ובלט גם בשני המפגשים עם מכבי תל אביב בליגה האירופית בהם שמרה אלופת שווייץ על רשת נקיה.

 


סוכי מול מסי. יחזור לליגה של הגדולים (Gettyimages)

 

מאז הוא שם. באזל רכשה אותו באופן סופי מספרטק כבר בקיץ שעבר, וכל המאמנים, כולל פאולו סוזה בעונה שעברה, שיבחו אותו בכלה הזדמנות. העיתונאי השווייצרי אוליבר צסיגר קובע חד משמעית: "הוא בלם נפלא. לא היה אפילו ספק קליל לגבי יכולתו כאשר באזל רכשה את מארק מספרטק. הוא קר רוח ושקט, קורא את המשחק מצוין, מעולה במשחק ראש, יש לו אופי של מנהיג, והמאמן החדש אורס פישר מינה אותו לסגן קפטן בתחילת העונה הנוכחית. האוהדים ממש מקווים שיישאר בקבוצה עוד שנים רבות".

 

אבל האם סוכי ויתר על חלום הפרמיירליג? זו כבר שאלה אחרת לגמרי. הוא הצטיין בליגת האלופות בעונה שעברה כאשר באזל הדיחה את ליברפול בשלב הבתים והעפילה לשמינית הגמר, וקמפיין מוצלח נוסף על הבמה הגדולה עשוי להעניק לו חוזה לא רע בקבוצה אנגלית – הרי בגיל 27 זה ממש לא מאוחר. עם זיכרונות טובים מהמפגשים מול מכבי, הוא ישמח מאוד לנצח שוב את אלופת ישראל (ב-21:45) בדרך להגשת השאיפות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי