רחוק מלהיות נוח: דינמו קייב מסתערת על אירופה

דינמו קייב בסמי עופר. במגמת עלייה משמעותית
דינמו קייב בסמי עופר. במגמת עלייה משמעותית | צילום: AFP

האוקראינים סימנו ניצחון בסמי עופר כמפתח להצלחה בצ'מפיונס

(גודל טקסט)

 1. מאז שנשלפו הכדורים ששיבצו את מכבי ת"א בבית 7 בליגת האלופות, נראה שהתווית שהודבקה למפגש הביתי מול דינמו קייב היא "המשחק שאותו אפשר לנצח".

 

התקווה של הצהובים היא כנראה לפגוש הערב קבוצה שהיא פחות או יותר סניף מזרח-אירופי של באזל – שאיתה הם כבר הצליחו להתמודד – אבל הקבוצה שתשחק הערב בסמי עופר נמצאת דווקא במגמה הפוכה מזו של השווייצרים, שאיבדו שחקנים קריטיים בשנים האחרונות וסבלו מפציעות של שחקנים מרכזיים.

 

 

אז נכון, קייב תופיע הערב ללא הקשר הצרפתי ממוצא מרוקאי יונאס בלהאנדה, שנשאר בקייב בגלל פציעה (וכנראה גם בגלל סיבה נוספת), אלא שחוץ ממנו, האורחים ייהנו מהקשר הפורטוגלי מיגל ולוסו, מקשר נבחרת אוקראינה אולג גוסב, ובעיקר מאנדריי ירמולנקו.

 

אגב, השניים האחרונים כבשו כבר בארץ – כשנבחרתם ניצחה את ישראל 2:3 במושבה לפני שלוש שנים וחצי – אבל החלוץ האוקראיני, שעשוי לפתוח את המשחק באגף, נחשב היום לאחד היהלומים הכי מבוקשים בחלון ההעברות. רק בקיץ האחרון הוא חוזר על ידי ארבע קבוצות צמרת בפרמייר-ליג, התקרב לבורוסיה דורטמונד, ולפי התקשורת האיטלקית גם היה במגעים עם מילאן בפעם המי-יודע-כמה.

 

את קייב הוא יעזוב ככל הנראה עם פקיעת החוזה שלו בתום העונה, אבל עד אז במכבי יצטרכו לשבור את הראש איך להתאים את מרכז ההגנה האיטי שלהם לשחקן המפתח של נבחרת אוקראינה.

 

ירמולנקו (מימין) בחיפה. מהיהלומים המבוקשים באירופה (AFP)

 

2. לא ברור עדיין מי מהשוערים של סרגיי רברוב יפתח במשחק הערב, אבל אם הבחירה לא תהיה בשוער המחליף אולכנסדר ריבקה, אצטדיון סמי עופר יזכה הערב למפגש קצוות בקצות המגרש.

 

מצד אחד, שוער זר בן 19 שסומן כעתיד של הכדורגל האירופי ואמור לעזוב את מכבי אם הציפיות ממנו יתממשו, ומצד שני שוער בן 40 ששיחק את כל הקריירה שלו בדינמו קייב ונחשב תמיד כשוער הבכיר של הכדורגל האוקראיני, בוודאי בעת החדשה.

 

בשבוע שבו פרנצ'סקו טוטי חוגג 39 וקריירה בעלת אורך זהה ברומא, גם אולכסנדר שובקובסקי הוא לא רק שוער. אם בוחנים את הסגל מקייב על פי ערך בשוק ההעברות, מוצאים שביחד הוא שווה כ-120 מיליון יורו. השוער המזדקן מוערך ב-350 אלף יורו בלבד, אבל אין בכך שום רמז לגבי היכולת שלו. להפך, בשעה ששוערים אחרים בגילו כמו דידה, תומאס סורנסן ושיי גיבן משחקים בברזיל, במלבורן ועל הספסל של סטוק סיטי, שובקובסקי עדיין על הבמה הראשית של אירופה.

 

שובקובסקי. למסע"ת לקראת מכבי ת"א הוא התייצב (ערן לוף)

 

מי שעמד בשער של האוקראינים כבר שנתיים לפני שראיקוביץ' נולד, הוא גם אדם שלא חושש להביע את דעותיו הפוליטיות. לא פעם הוא תמך בהתקרבות של אוקראינה למערב, להתנתקות שלה מהערכים הסובייטיים ואף יצא נגד הממשלה האוקראינית, שהשתמשה באלימות נגד מפגינים.

 

עדיין לא ברור אם הקפטן יהיה זה שיפתח בשער, אבל בהנחה שכן, ערן זהבי וחבריו יוכלו להיות הראשונים שמכניעים אותו העונה, אחרי שלא ספג בחמשת משחקי הליגה ובמשחק הסופר-קאפ שבהם עמד בשער. קל זה בטוח לא יהיה.

 

3. הניצחון של דינמו קייב על שחטאר דונייצק בגמר הגביע האוקראיני לפני שלושה חודשים וחצי (4:5 בפנדלים, אחרי תיקו מאופס בתום 120 דקות), לא היה סתם עוד תואר שהתווסף לקבוצה מבירת אוקראינה. גם אם נשים בצד את ההצגה של שובקובסקי, שניצל את ההופעה ה-600 בשער של קייב כדי להפוך במו ידיו פיגור 3:1 בדו-קרב הפנדלים לניצחון גדול, זו הייתה החותמת הסופית על החזרת ההגמוניה מדונייצק.

 

האליפות ה-27 של המועדון לא רק שמה סוף לתקופה של חמש אליפויות רצופות של שחטאר, היא לא רק לוותה כאמור בזכייה בגביע והשלמת דאבל מקומי, היא גם הושגה בצורה מרשימה ללא אף הפסד ליגה לכל אורך העונה.

 

זו הייתה בסך הכל הפעם הרביעית שדבר כזה קורה, אחרי שבפעם הראשונה, בשנת 2000, רברוב היה חברו לחוד של אנדריי שבצ'נקו וסיים את אותה עונה עם 18 כיבושים.

 

רברוב ב-1999. אז, כחלוץ, הוא גם זכה בדאבל (Gettyimages)

 

גם הקבוצה הנוכחית של רברוב כובשת לא מעט, אבל היא בעיקר לא סופגת. שני השערים היחידים שחדרו לרשת של דינמו קייב בליגה העונה לא מפריעים לה לעמוד שוב בראש הטבלה, עם מאזן של שמונה ניצחונות ותיקו, ולהאריך את רצף המשחקים ללא הפסד בליגה ל-37.

 

אז נכון, אפשר לומר ששחטאר נפגעה מאוד מהמלחמה בין המורדים הפרו-רוסיים לצבא האוקראיני, אבל זה יהיה רק תירוץ. למרות הקושי, הקבוצה של מירצ'ה לוצ'סקו הגיעה העונה לליגת האלופות, אספה 22 נקודות בתשעה מחזורים ונהנית מסגל שמורכב מעשרה ברזילאים מוכשרים גם אחרי המכירה של דגלאס קוסטה לבאיירן מינכן.

 

הסיבה שדינמו קייב השתלטה מחדש על הכדורגל האוקראיני היא שהיא פשוט טובה. גם בליגה וגם באירופה. תשאלו את אברטון, גנגאן, ריו אבה, אלבורג וסטיאווה בוקרשט שנוצחו בקייב במהלך הריצה של הקבוצה עד רבע גמר הליגה האירופית אשתקד. השנה הם ינסו לעשות את זה בצ'מפיונס – ולצערה של מכבי ת"א, ניצחון בסמי עופר הוא המפתח לכך.  

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי