פחות טובה מאולימפיאקוס: הכירו את הפרויקט של לודוגורץ

לודוגורץ
לודוגורץ | AFP

סופגת ביקורות בבולגריה, נחשבת למאגר של זרים ומציאות ורוצה ללכת רחוק. עם בעלים עשיר ופנטזיה על מירצ'ה לוצ'סקו, אלופת בולגריה היא משוכה לא פשוטה עבור באר שבע. גם היוונים היו כאלה, לא?

קבוצות: לודוגורץ
(גודל טקסט)

לודוגורץ, היריבה הבאה של הפועל באר שבע במוקדמות ליגת האלופות, היא סיפור הצלחה ייחודי. היא מגיעה מעיר קטנה הרבה יותר בהשוואה לבירת הנגב – כ-33 אלף תושבים מתגוררים ברזגראד, אי שם בצפון מזרח בולגריה ליד הגבול הרומני. היא גם צעירה הרבה יותר – המועדון נוסד בגרסתו הנוכחית רק ב-2001, על הריסות קבוצה שפשטה את הרגל, וגם הוא סבל מקשיים כלכליים גדולים מאוד, עד שמצא משקיע שהתאהב בו.

את התהילה חייבת לודוגורץ לקיריל דומוסצ'ייב, איש עסקים מקומי שעשה את הונו במפעל תרופות. כאשר הוא קיבל את בקשת העזרה הראשונה, הסכום שנדרש להשקיע עמד על 25 אלף יורו בלבד. זה היה הצעד הראשון, אבל ב-2010, כאשר עלתה לודוגורץ לליגה השניה, ביקשו ראשיה להתחזק קצת יותר. "כמה כסף אתם צריכים הפעם?" שאל דומושצ'ייב והתבשר כי הקבוצה בירוק זקוקה ל-250 אלף. בשלב זה, לאוליגרך כבר היו דרישות משלו, והוא השתלט על המועדון כדי להריץ אותו כעסק פרטי לכל דבר.

הגישה הזו הוכיחה את עצמה. בעוד כל המועדונים המסורתיים הגדולים במדינה נוהלו באופן מחפיר, לודוגורץ פרחה. אין עוד קבוצה כזו בתולדות הכדורגל העולמי – מאז העליה ההיסטורית לליגה הבכירה ב-2011, זכו הנשרים ב-6 אליפויות רצופות. כלומר, לא היתה עונה אחת בה היא סיימה מתחת למקום הראשון, והיריבות כבר איבדו תקווה להוריד אותה מהפסגה.


קאפו והברזילאים חוגגים, מעצמת זרים (Gettyimages)

לא כולם, בלשון המעטה, אוהבים את הכוח של דומוסצ'ייב. לודוגורץ נתפסת בבולגריה כפרוייקט מלאכותי, בו יש חשיבות לכסף בלבד. הוא לא מקדם אקדמיה מקומית – נהפוך הוא, הנשרים מתעניינים אך ורק בשחקנים זרים. זה החל עוד ב-2011 כאשר מרסליניו, קשר ברזילאי אלמוני, הוחתם תמורת 200 אלף יורו. הוא עדיין שם, ואפילו קיבל אזרחות בולגרית וערך הופעת בכורה בנבחרת בשנה שעברה. אחריו נהרו לבולגריה ברזילאים רבים, כולל כוכב בשם מישל פלאטיני, וגם שחקנים מלאומים אחרים. בסגל הנוכחי אפשר למצוא אפילו כוכב ממדגסקר, אניסט אבל.

המטרה היא לחפש מציאות, ולודוגורץ שמחה לקלוט בהעברה חופשית לפני שנתיים את לוקאס סאשה מהפועל תל אביב. נכון לעכשיו, יש בסגל הקבוצה 10 ברזילאים, שני רומנים, מגן אוקראיני, שוער ארגנטיני, קיצוני הולנדי, וגם ג'ודי לוקוקי, שחקן אגף קונגולזי שגדל באיאקס. בהרכב הראשון של המאמן גאורגי דרמנדז'ייב יש רק בולגרי אחד, הקפטן סבטוסלאב דיאקוב, וגם הוא בערבון מוגבל.

דרמנדז'ייב נחשב לעמוד התווך של המועדון, אשר החל את דרכו כעוזר ב-2011 ונותר בקבוצה מאז עם הפסקות קלות. בקדנציה הנוכחית הוא עובד מאז 2015, אבל ההפסד לז'לגיריס במשחק הראשון לפני שבוע עירער את מעמדו, והבעלים החל לפנטז על החתמתו של מירצ'ה לוצ'סקו, הרומני הוותיק שפוטר במאי מזניט. המטרה היא לבסס את לודוגורץ ככוח אמיתי באירופה, והיא כבר יכולה לרשום לזכותה שתי הופעות בשלב הבתים.


מוצי, מעשן כבד ושוער מצטיין (Gettyimages)

ההעפלה ההיסטורית הראשונה ב-2014 הושגה בנסיבות דרמטיות במיוחד. לודוגורץ הפסידה 1:0 לסטיאווה בוקרשט במשחק הראשון, הצליחה לנצח בגומלין באותה התוצאה בזכות שער בדקה ה-90, אבל אז – ממש לפני דו קרב הפנדלים – איבדה את השוער בכרטיס אדום. קוסמין מוצי, הבלם הרומני שידוע כמעשן כבד, נכנס אל בין הקורות והפך לגיבור הלאומי כאשר הדף שתי בעיטות גורליות וסלל את הדרך לתהילה.

במהלך ההרפתקה ההיא, פגשה לודוגורץ את ריאל מדריד, סיימה בתיקו ביתי מול ליברפול, ואפילו ניצחה את באזל. היתה זו נסיקה מטאורית עבור מועדון שהוגדר כחובבני שנים ספורות קודם לכן, והיא קיבלה המשכיות בעונה שעברה, כאשר אלופת בולגריה הדיחה את הכוכב האדום בלגרד, הדהימה את ויקטוריה פלזן, והעפילה שוב לשלב הבתים. היא אפילו סיימה בו במקום השלישי בזכות שתי תוצאות תיקו מול באזל, ושיוויון 2:2 בפריז מול סן ז'רמן במחזור האחרון. הצרפתים היו זקוקים לנצחון על מנת לסיים בראש הבית, אבל לודוגורץ כמעט וגנבה 3 נקודות בעצמה.

כעת היא שואפת ליצור המשכיות, ואף רואה את עצמה כפייבוריטית מול באר שבע בזכות הנסיון הרב שצברה בשנים האחרונות, אולם יש גם צד שני למטבע. לודוגורץ סובלת מחוסר יציבות באירופה, ורק לפני שנתיים הודחה בידי מילסאמי המולדבית במוקדמות. היא אולי מנוהלת היטב בהשוואה ליריבותיה, אך הכדורגל הבולגרי מבולגן אפילו בהשוואה לישראלי, ורמת הכדורגל בליגה של לודוגורץ נמוכה. עם 17 זרים בסגל, קשה לדבר על לכידות חברתית, והמטרה הגדולה של רוב השחקנים היא לתפוס כותרות, להצטיין בזירה האירופית ולקבל הצעה מליגה גדולה יותר.


הוא ינחת בבולגריה? לוצ'סקו (Gettyimages)


אקס מוכר כבר יש שם, סאשה (לודוגורץ)

מבחינת דומוסצ'ייב, לודוגורץ היא קודם כל עסק. השקפת העולם של אלונה ברקת שונה, ולכן אלופת ישראל עשויה להנות מעדיפות בכל הקשור למוטיבציה. בניגוד לנשרים מרזגראד, האדומים מבירת הנגב נהנים תמיכת המדינה כולה, וזה עשוי לסיים להם בקרב הגדול על המקום בפלייאוף. אין ספק כי לודוגורץ נחותה בהשוואה לאולימפיאקוס, והיא בהחלט ניתנת להכנעה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי