סיבוב אחרון בהחלט: וואקמה במופעי פרידה בבאר שבע

וואקמה
וואקמה | אודי ציטיאט

כמעט נזרק באימון הבכורה מרעננה, שנתיים בבירת הנגב הסתיימו עם שתי אליפויות וכעת הפנומן הניגרי מכין את האדומים ליום שאחרי. 20:00 בספורט1: הצגה מול לודוגורץ תקרב אותו ליעד הבא

(גודל טקסט)

בניגריה הוא אליל, קבוצות בטורקיה שמו עליו עין, וגם הסינים בעקבותיו. הם גם הגישו הצעה אסטרונומית (של יותר ממיליון יורו לעונה) שפקחה את עיניו של טוני וואקמה, כוכבה הבלתי מעורער של הפועל באר שבע. כשמיליארד ושלוש מאות מיליון סינים בדרך כלל לא טועים, יש התוהים עד מתי אפשר יהיה להחזיק את "הגנרל" בבירת הנגב עם שכר של 340 אלף יורו. כרגע הוא השלישי בטבלת המרוויחים בטרנר, הרחק מהקשר הספרדי איסק קואנקה והחלוץ הצ'כי תומאש פקהארט. "שיהיה לצ'כי ולספרדי לבריאות, עינינו לא צרה באף אחד מהם", אמרו בסביבתו של הקיצוני הנהדר.


וואקמה רשם תרומה אדירה להשגת שתי האליפויות הרצופות של האדומים. בעונתו הראשונה בטרנר סיפק 11 שערים וחמישה בישולים, ואת העונה שעברה סיים כשבמאזנו 14 כיבושים ועשרה אסיסטים. באירופה כבש אשתקד צמד, הספק דומה לזה שנזקף לזכותו בקמפיין הנוכחי, בתום שני משחקים בלבד מול בודפשט הונבד.






אצל ברק בכר ("אני סומך על טוני באלף אחוז") הוא נחשב מניה בטוחה. האוהדים משוגעים עליו וג'ון אוגו לא זז בלעדיו, בלי קשר לשלילת רישיונו ומינויו של טוני לנהגו התורן. כישוריו הטכניים מצטרפים לנתוניו הגופניים. "וואקמה הוא השחקן הכי פיזי שנתקלתי בו", אומר קשר מכבי פ"ת, יובל שבתאי, ששיתף איתו פעולה בעונה שעברה. באחד האימונים שבתאי תיקל את הניגרי בפראות. "תוך כדי משחקון פנימי 'נכנסתי' בו, ומיד הרגשתי כאב חד. אחרי התיקול לא הצלחתי לדרוך על הרגל, וטוני המשיך לרוץ כאילו כלום לא קרה. אז הבנתי שהבנאדם עשוי מפלדה. אין הסבר לתופעה הזאת". 


קשה לספור את המגנים שראו בעיקר את גבו של וואקמה, ואת השוערים שכדוריו פרפרו ברשתותיהם. שליטתו בכדור והטעיות הגוף המהפנטות שלו מוכרות היטב לחובבי הענף ביבשת. מאמנה של ספרטה פראג דויד הולובק, כמו ברנדון רוג'רס (סלטיק) ושנול גונש (בשיקטאש) הצמידו לו בעונה שעברה שמירה אישית. אלופת הונגריה אכלה ממנו מרורים, והגנת לודוגורץ, שספגה שלושה שערים (בשני משחקים) מהתקפתה האנמית של אלופת ליטא, עשויה ליפול לרגליו כפרי בשל. "במשחקים מולו אתה מרגיש כמו ילד שמשחק מול מבוגר, אי אפשר לחלץ ממנו כדורים בלי לבצע עבירות. הוא מהיר ועוצמתי, ויש לו שליטה פנומנלית בכדור. ברעננה קיבלו ממנו רק טעימה, בבאר שבע הוא הלך והשתפר. כולם מבינים שהוא שייך לרמות הכי גבוהות", מוסיף שבתאי.



אבי נמני שידך, אלונה נהנית (דני מרון)


הקריירה של וואקמה המריאה דווקא לאחר נחיתתו בישראל, אחרי שלוש שנים אפרוריות בליגה הרומנית המתעתעת. רעננה, תחנתו הראשונה אצלנו, הייתה נקודת הזינוק. אשר אלון רכש אותו "על עיוור", ומנחם קורצקי היה ראשון המאמנים מתוצרת כחול-לבן שחנך אותו. "אבי נמני אמר שכדאי לי לקחת אותו", משחזר אלון את ראשית דרכו של הקשר עם הקיצוני הניגרי. "כל כך סמכתי על המילה של אבי שלא הסתכלתי בסרטונים שתיעדו את הבחור בפעולה. למעשה חתמנו על חוזה בלי לראות את מי אנחנו מחתימים".


תנועותיו של וואקמה בלי כדור היו פחות מוצלחות. בקיץ 2013, לפני שאספו אותו מאולם הטיסות הנכנסות בנתב"ג, התבשרו אלון וקורצקי שגורם זר נכנס לתמונה. "בזמן שהתכוננו להגעתו הסתבר לנו שטוני חתם גם באפואל ניקוסיה בתיווכו של הסוכן הקפריסאי שלו", מגלה אלון. 


רעננה, תתפלאו, עשתה שריר. מכתבים שוגרו לניקוסיה עם העתקים לאופ"א, והקפריסאים נסוגו מהעסקה כשהבינו שהתכשיט חתם קודם בארץ אחרת. אלון עשה חושבים והחליט גם כן לוותר על היהלום. "משהו בהתנהלות של טוני הפריע לי וביטלתי את החוזה", הוא נזכר. וואקמה נלחץ והתחנן על נפשו. בשיחת טלפון מפתיעה הוא התנצל באוזני הפרזידנט הבלתי צפוי וביקש לפתוח דף חדש. בתיאום עם נמני נוסח חוזה חדש, עם סעיפי ענישה במקרה של הפרות משמעת מצדו של השחקן.



לחשוב שהוא כמעט נזרק מרעננה (ערן לוף)


בעוד כמה שנים, כשג'ון אוגו יערוך לכבודו "חיים שכאלה", הוא יוכל להיזכר בחיוך ביום עבודתו הראשון בארץ הקודש. עכשיו מותר לגלות כי וואקמה התייצב באיחור במגרש האימונים של רעננה והדהים את חבריו החדשים בהופעתו המרושלת. "הסתכלנו עליו ולא האמנו למראה עינינו", מספר אחד מעדי הראיה, "הבנאדם הגיע מהמלון בלי ציוד ספורט אלמנטרי, כשלרגליו סנדלים". איש לא היה בא אליו בטענות אלמלא הבטיח להתייצב במגרש עם נעלי הכדורגל האישיות שלו, חלופה לנעליים שהאפסנאי הציע לו. אלון חטף את הסעיף וזימן אותו למשרדו. "יש לך 20 דקות לחזור מהמלון בהרצליה עם נעלי כדורגל, אם לא תגיע בזמן, מצויד כמו כדורגלן מקצוען, תעוף מפה", נאמר לו. טוני יישר קו, ואחר כך נתן תצוגת תכלית לאורך הקווים. "קורצקי הסתכל עליי, ואני הסתכלתי עליו", מספר הנשיא של רעננה, "כמה דקות על הדשא הספיקו לנו כדי להבין איזה אוצר נפל לנו בידיים".


זו הייתה אהבה ממבט שני, והיא רק הלכה והתחזקה. בעיות המשמעת נעלמו, חבריו התאהבו בו. בתום מספר חודשים הוארך חוזהו. כשדובר על מכירתו בתום עונה אחת ברעננה, וואקמה הטיל וטו. "אשר, אל תמכור אותי עכשיו, אני עוד לא מוכן לעבור לקבוצה גדולה. עוד לא ראית 50 אחוז מהיכולת שלי", אמר וואקמה, "תמכור אותי בזמן הנכון ותקבל הרבה מאוד כסף". 


בינתיים, התחילו לזרום הצעות קוסמות ממועדונים גדולים. יעקב שחר התעניין, איזי שירצקי גישש, וכאשר השניים רבים, השלישית לוקחת. כשבכר נחלץ מאחיזתו של איזי ושודך לבאר שבע, וואקמה הוענק לו כנדוניה. "אלונה יודעת לזהות כשרון ויודעת לנהל מו"מ", מפרגן אשר אלון. "היא הייתה הכי רצינית מבין בעלי הקבוצות שהתעניינו בטוני וניצלה את העובדה שהוא רצה 'רק באר שבע'".



מקום בהיכל התהילה של באר שבע (אודי ציטיאט)

הנהג החדש של אוגו (דני מרון)


להיכל התהילה הבאר שבעי נכנסו במרוצת השנים זרים איכותיים כמו ויקטור מורוז, מריאן בקו, סיאד חלילוביץ' וג'ובאני רוסו. ומובטח שם גם מקומם של מיגל ויטור, אובידיו הובאן וג'ון אוגו. מקום של כבוד שמור גם ל"טוראי שהפך לגנרל", כיאה למי שרבים רואים בו את הזר הטוב ביותר של הפועל ב"ש בכל הזמנים.  


הפרידה מהפנומן יליד לאגוס היא כנראה בלתי נמנעת, ואלון מציע לקברניטי האלופה להיערך בהתאם: "אני הרבה שנים בכדורגל ויכול לומר בוודאות שעוד לא היה בישראל חלוץ מסוגו, וכנראה שגם לא יהיה. וואקמה הוא פנומן, שחקן עם מימדים של הצמרת האירופאית. כולם מבינים שמתקרב הרגע שיצטרכו לתת לו ללכת, ואני מאמין שמאחורי הקלעים כבר נערכים בבאר שבע ליום שאחרי טוני וואקמה". השאלה אם גם במקרה שלה, כמו ברעננה, עיכוב יביא לאקזיט גדול יותר. ואולי בכלל שערים מול לודוגורץ (20:00, ספורט1) ובשלב הבא והעפלה לשלב הבתים של ליגת האלופות הם האקזיט האמיתי. 



"כולם מבינים שיצטרכו לתת לו ללכת", וואקמה ברעננה (ערן לוף)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי