ליברפול הרוסית: העלייה והקריסה של ספרטק מוסקבה

שחקני ספרטק מוסקבה חוגגים
שחקני ספרטק מוסקבה חוגגים | צילום : GettyImages

הקבוצה ממוסקבה סבלה ממשברים אינסופיים עד העונה שעברה, כשמאסימו קאררה מונה למאמן וזכה באליפות לראשונה מ-2001. מה קרה לקבוצה לאחר הזכייה? מיכאל יוכין על מועדון בצומת דרכים

(גודל טקסט)

מאמן איטלקי מקבל את התפקיד באופן לא מתוכנן ומצעיד את הקבוצה לאליפות היסטורית כנגד כל הסיכויים. בעונה שלאחר מכן הקסם נעלם, הקבוצה מתרסקת, והיחסים בין האיטלקי לשחקניו עולים על שרטון. נשמע כמו לסטר של קלאודיו ראניירי? זה גם הסיפור של מאסימו קאררה בספרטק מוסקבה.

למען האמת, ההשוואה בין לסטר לספרטק בעייתית מאוד. השועלים היו מאז ומעולם מועדון קטן, וזכייתם בפרמייר-ליג היא אחת הסנסציות המרעישות בתולדות הספורט העולמי. לעומתם, החזירים ממוסקבה רואים את עצמם בצדק כמועדון פאר. ספרטק היא הקבוצה החשובה ביותר ברוסיה – כך היה בעידן ברית המועצות, והתופעה אף התעצמה לאחר פירוקה של האימפריה הסובייטית. האדומים-לבנים ליקטו 9 אליפויות ב-10 העונות הראשונות של הליגה העצמאית בין 1992 ל-2001. אלא שאז באה הבצורת הגדולה, וההמתנה הארוכה לתואר הפכה אותם לבדיחה מתמשכת.

לכן, הרבה יותר הגיוני להקביל את ספרטק דווקא לליברפול. הצבעים דומים, וגם הגורל דומה. באנפילד לא ראו אליפות כבר יותר מרבע מאה, אבל גם 16 שנה הם נצח עבור אוהדים שהתרגלו להצלחות. למעשה, ספרטק לא זכתה בתואר כלשהו מאז 2003, והבעלים ליאוניד פדון שהשתלט אז על המועדון נתפס כאחד הגורמים העיקריים לכך. הוא החליף מאמנים ומנהלים ספורטיביים בתדירות גבוהה מדי, מדיניות הרכש הייתה בעייתית, שחקני הבית מהאקדמיה נזרקו לרוב הצידה בניגוד למסורת המועדון, ועם הזמן השלימו כולם עם המציאות – ספרטק לא תשוב לעולם למקום הראשון.

הרי היא לא יכולה להתחרות בזניט מבחינה כלכלית. היא לא מסוגלת להשתוות צסק"א מוסקבה מבחינה ניהולית. היא היתה הלוזרית הנצחית והגדולה – בערך כמו ליברפול. זו הסיבה לכך שהאליפות שלה בעונה שעברה הייתה לא צפויה באופן קיצוני. בעצם, היא הושגה בגלל שהציפיות היו נמוכות מתמיד.
בתחילת כל עונה הכריזו בספרטק שהם רוצים להיאבק על כל התארים, אבל אשתקד המצב היה שונה. דמיטרי אלניצ'ב פוטר כבר ביולי אחרי ההדחה במוקדמות הליגה האירופית בידי לרנקה הקפריסאית, וכאשר קורבן ברדייב סירב להחליפו מונה קאררה בלית ברירה. התקשורת לעגה כהרגלה, אולי אפילו יותר מתמיד. זה היה קוריוז, כי הרי קאררה הובא למועדון כעוזרו של אלניצ'ב לענייני ההגנה. בגיל 51, הוא מעולם לא עבד כמאמן באופן עצמאי, וצבר נסיון רק כעוזרו של אנטוניו קונטה ביובנטוס ובנבחרת איטליה. הוא אפילו לא העלה בדעתו שיקודם לג'וב.

אלא שאז התברר שהג'וב תפור עליו. קאררה היה המאמן הראשון של ספרטק שקיבל שקט תעשייתי, כי איש לא ציפה ממנו לדבר. הוא ניצל זאת על מנת ללכד את השורות. האווירה בחדר ההלבשה היתה מדהימה. "לפני שהפכנו לקבוצה, הפכנו למשפחה", אמר האיטלקי. התוצאות התחברו, הבטחון העצמי חזר, וגם המזל שיחק לא פעם תפקיד. 11 נצחונות בתוצאה 0:1 השיגה ספרטק בעונה שעברה, ולא הותירה סיכוי לזניט המסוכסכת ולצסק"א העייפה. האמוציות החיוביות של קאררה הפכו אותו לאליל האוהדים. הוא היה סמל ההצלחה המסחררת וגרף את כל המחמאות. כמו ראניירי בלסטר, הוא כתב אגדה.

מאסימו קאררה. זכה לשקט מערכתי (טוויטר)
מאסימו קאררה. זכה לשקט מערכתי (טוויטר)

והנה לכם, ארבעה חודשים בלבד חלפו מאז, וקאררה נמצא על סף קריסה. ספרטק ניצחה שלוש פעמים בלבד ב-11 המחזורים הראשונים, הובסה 5:1 על ידי זניט, הפסידה גם לצסק"א וללוקומוטיב במשחקים בהם הובילה, והמשבר מעמיק עם כל יום שחולף. האווירה המשפחתית נעלמה כלא הייתה, וקאררה אף ביקר פומבית את השחקנים בתקשורת – דבר ממנו נמנע לחלוטין אשתקד. הוויכוחים בין המאמן להנהלה בנושא הרכש גלשו לדפי העיתונים.

למה? כי הלחץ חזר, ובגדול. כאלופה, ספרטק שוב הייתה צריכה להוכיח את עצמה, יותר מבעבר. העיתונאי איגור ראבינר, אוהד ספרטק ומגלומן ידוע, אשר כתב בזמנו ספר "כיצד הרגו את ספרטק", מיהר לפרסם ספר חדש תחת הכותרת "כיצד שיקמו את ספרטק". הציפיות היו עצומות, ללא כל הצדקה אמיתית. השתן עלה לשחקנים ולמאמן לראש. קאררה כפה שינויים לא הגיוניים בצוות האימון, אבל לא הצליח להביא חיזוק ראוי להגנה ולהתקפה. בינתיים, כולם חיכו לאליפות שנייה ברציפות, ומגדל הקלפים החל להתמוטט כבר אחרי תוצאות תיקו בשני המחזורים הראשונים. מאז כדור השלג לא נעצר לרגע.

אלכסנדר סאמדוב. הלחץ חזר ובגדול (gettyimages)
אלכסנדר סאמדוב. הלחץ חזר ובגדול (gettyimages)

גם ההשתתפות בליגת האלופות מגבירה את הלחץ. במקום להנות מהחוויה, בספרטק חוששים מהשפלה, על אף שהקבוצה הוגרלה לבית נוח יחסית. במחזור הפתיחה לפני שבועיים הייתה ספרטק קרובה לנצח במאריבור, אבל החבורה שהדיחה את הפועל באר שבע במוקדמות השוותה בדקה ה-85 ל-1:1, והתסכול של האדומים-לבנים התגבר. הם סופגים הרבה מאוד שערים בדקות הסיום, ולא מסוגלים להתמודד עם האתגרים הפשוטים ביותר. אפילו לאנז'י מחצ'קלה החלשה הם כמעט הפסידו בבית בשבת.

הערב (שלישי) מגיעה ליברפול להתארח באצטדיון ספרטק המצוין, אשר בנייתו היא התרומה הגדולה ביותר של פדון למועדון. זה היה אמור להיות יום חג עבור הרוסים, אבל מצב הרוח שלהם בשפל. ואם לא די בכך, הרי שהכוכב ההולנדי הגדול, קווינסי פרומס, שהיה מחוזר על ידי ליברפול בשנה האחרונה, צפוי להיעדר בשל פציעה, לצד שחקני מפתח נוספים. יש חשש אמיתי מתבוסה אל מול החוד המהיר והקטלני של יורגן קלופ, ופיאסקו מהדהד עלול לגרום לזעזוע, עד כדי סיום דרכו המיוחדת של קאררה.

מצד שני, לסטר הגיעה לרבע גמר ליגת האלופות אשתקד גם בצל המשבר הגדול. האם ספרטק מסוגלת לכך? סביר להניח שלא, כי היא פשוט לא מתאימה להיות לסטר הרוסית. אחרי הזכייה באליפות, היא גם לא בדיוק ליברפול הרוסית, אבל יהיה מעניין מאוד לראות אותה מול ליברפול האמיתית.

שחקני ליברפול. יפגשו את האחות מרוסיה (gettyimages)
שחקני ליברפול. יפגשו את האחות מרוסיה (gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי