מספיק בקושי: הפרויקט של מונצ'י ברומא החל בצורה מקרטעת

מונצ'י
מונצ'י | צילום מסך

מנהל הכדורגל הטוב בעולם חטף על מכירת סלאח בזול, לא פגע ברכש, אבל הביא כמה צעירים שמבחינתו מבטיחים את עתיד הג'אלורוסי ומאמן שלא מפחד מברצלונה. בליגה זה נראה רע, ליגת האלופות תמשיך לתת תקווה?

(גודל טקסט)

ההחלטה הראשונה שלקח מונצ'י, המנהל הספורטיבי של רומא שהגיע לקבוצה בקיץ, הייתה אחת מהשנויות במחלוקת במועדון. הוא החליט למכור את מוחמד סלאח לליברפול. כמה חודשים קדימה. המצרי מועמד היום לתואר שחקן השנה באנגליה ולזכייה ב"נעל הזהב" של אירופה לליברפול. זו יכולה להיות החלטה שתפגע במוניטין הגדול של רמון "מונצ'י" רודריגס, האיש שבנה את סביליה ובנה לעצמו שם של מנהל הכדורגל הטוב בעולם. מונצ'י, שידוע כאחד האנשים הכי ממולחים בכדורגל העולמי והכניס כסף רב לקופת סביליה ממכירת שחקנים אותם השביח, שלח את סלאח לליברפול ב-42 מיליון יורו וכרגע לפי היכולת שלו המחיר של החלוץ המצרי הוא פי ארבעה לפחות.

מונצ'י הסביר את מכירת סלאח בכך שהוא הגיע לרומא לבצע פרויקט דומה לזה של סביליה והקבוצה הייתה בבעיה עם הפייר פליי הפיננסי. "לא היתה לנו ברירה אלא למכור את הכוכב הכי גדול שלנו. זה היה מצב בו מישהו עמד עם חרב על הצוואר שלנו. היינו חייבים למכור אותו עד ה-30 ביוני. הוא נמכר לפני שרכישת ניימאר ב-222 מיליון יורו על ידי פאריס סן ז'רמן עשתה מהפיכה בשוק ההעברות. אם היה לנו זמן לחכות היינו דורשים על סלאח הרבה יותר כסף. זה מוזר שהוא חזר לליגה בה לא הצליח בעבר עם צ'לסי, אבל מצא מאמן שמהרגע הראשון האמין בו וחברים נפלאים שתמכו בו".

כלומר, מונצ'י רוצה לדאוג כרגע לנכסים שנשארו ברומא כמו השוער הברזילאי אליסון שמבוקש אצל הגדולות של היבשת. גם הקשר בן ה-21 לורנצו פלגריני שהגיע מססואולו בקיץ האחרון מעורר עניין, אבל מבחינת רומא השניים לא למכירה. הספרדי גם הצליח גם למנוע את המעבר של אדין דז'קו לצ'לסי בינואר, אבל בינתיים הפרויקט שלו מקרטע. רומא לא במאבק האליפות, נלחמת על מקום בטופ 4, לא מציגה כדורגל אטרקטיבי, מה שמעלה לא מעט שאלות לגבי האסטרטגיה של מונצ'י, שאולי בפעם הראשונה בחייו עומד תחת ביקורת.


מונצ'י. בפעם הראשונה בחייו עומד תחת ביקורת (Gettyimages)

כשנשאל באחרונה האם הוא מאושר ברומא אמר: "המשפחה שלי לא כאן וכשאתה לא מנצח ולא מוביל את הליגה אתה לא יכול להיות מאושר, אבל בכל שאר הדברים אני מאוד מרוצה במועדון ויש לי כוונה לעשות את הדברים שונה מאשר בסביליה". אחד הכישלונות שלו הוא רכישת הכרטיס של פטריק שיק, החלוץ הצ'כי של סמפדוריה שלא הצליח להתערות בקבוצה אולי בגלל הפציעות הרבות שעבר. הוא לא היה להיט עם 14 משחקים בלבד בליגה ואפס שערים. "מבחינתי הוא כישרון גדול שיכול לשחק באגף ימין, אבל אני רואה אותו יותר כחלוץ ליד אדין דז'קו. הוא עוד יקבל את ההזדמנויות שלו", אמר עליו מאמן הקבוצה אוזביו די פרנצ'סקו.

מנגד, מונצ'י יכול לזקוף לזכותו את ההצלחה של הכישרון צ'נגיז אונדר, שלא ישחק נגד ברצלונה בגלל פציעה. בגדול, רומא ביום שאחרי פרנצ'סקו טוטי נבנתה במחשבה לעתיד, אבל העכשיו שלה מאוד לא משכנע. היא מרוחקת 18 נקודות במקום השלישי מיובנטוס אחרי שבשנים האחרונות נתנה פייט במאבק על הסקודטו. מנגד, ההצלחה הראשונה ואולי היחידה של הפרויקט החדש היא ההעפלה של רומא לראשונה מזה עשור לרבע גמר האלופות.

לג'אלורוסי אין היסטוריה מרשימה במפעל הבכיר. ב-1983 זכתה הקבוצה באליפות עם שחקנים כמו קרלו אנצ'לוטי, פלקאו, פייטרו ויירקובוד, ברונו קונטי, רוברט פרוהאסקה, רוברטו פרוצו ועוד. שמות שכבר נכנסו להיסטוריה של הג'אלורוסי. שנה לאחר מכן הם העפילו לגמר גביע האלופות במתכונת הישנה של המפעל והפסידו לליברפול בפנדלים 4:2 אחרי 1:1 בגמר שהתקיים במגרשם באולימפיקו. רומא היתה אז קבוצה גדולה, אבל ירדה מגדולתה מאז וזכתה לאחרונה באליפות בעונת 2000/2001. במתכונת הנוכחית של המפעל, רומא מעולם לא עברה את שלב רבע הגמר. ההגרלה הנוכחית וביקור אצל ברצלונה הלוהטת מבשרת בעיקר רעות.


יצליחו להדהים ולהעפיל לראשונה לחצי הגמר? (AFP)

הבעלים ג'יימס פאלוטה ניסה כמה פרויקטים בעבר כמו המינוי של לואיס אנריקה שאימן את הקבוצה לפני ארבע שנים, אבל היה כישלון מוחלט. הוא לא הצליח לעבוד עם פרנצ'סקו טוטי או להביא את המודל של ברצלונה לבירת הנצח, כשהשחקנים לא ממש קלטו מה הוא רוצה מהם. רודי גרסיה ולוצ'יאנו ספאלטי החזירו את הקבוצה לצמרת, אבל לא יותר מזה. מונצ'י היה זה שהחליט להביא את המאמן הצעיר של ססואלו, די פרנצ'סקו בן ה-48, בגלל הכדורגל ההתקפי שהנהיג כשאימן את הירוקים בחמש העונות שעברו והעלה אותם לסרייה A. די פרנצ'סקו גם שיחק בשנות ה-90 ברומא, כך שמבחינת כל הצדדים הייתה זו חזרה הביתה. "אנחנו מדברים כל יום על כדורגל", אמר די פרנצ'סקו על שיתוף הפעולה שלו עם מונצ'י וחשף את שיחות הכדורגל, העתיד ומה קורה בחדר ההלבשה.

אגב, באיטליה מספרים שמונצ'י ניסה להשאיר את ספאלטי בקבוצה, אבל אחרי שהבין שהוא רוצה לעזוב בכל מחיר לאינטר הוא בחר במאמן שמשחק כדורגל אטרקטיבי. "אף מנהל ספורטיבי לא היה יכול להתעלם מהעבודה שהוא עשה בססואולו. הוא מאמן עם אמביציה בלתי רגילה. הוא לא ישנה את הסגנון שלו גם נגד ברצלונה", אמר עליו עוזרו לשעבר פאולו ביאנקו. די פרנצ'סקו נחשב לתלמידו של המאמן האגדי זדנק זמאן שאימן אותו ברומא והוא משחק כמוהו עם לחץ גבוה, סגירת מרווחים ומה שנקרא בפיו כדורגל ישיר. הוא איש שמונצ'י אוהב. אנדרדוג שאימן בקטנות ולא היסס להביא את עצמו ואת מה שהוא מאמין בו גם בקבוצה גדולה.

היו לדי פרנצ'סקו גם כישלונות. את לצ'ה שאימן בסרייה A הוא לא הצליח להשאיר. "היו לו הרבה רעיונות חדשים, אבל למרות שהיה אדם טוב ומאמן מצוין לא הצליח וזה חבל", אמר כוכב הקבוצה לשעבר גיירמו ג'אקומזי. את ססואולו הוא הוליך לראשונה בהיסטוריה לסרייה A ולאחר מכן לליגה האירופית. ההתחלה של רומא היתה טובה העונה. אחרי 16 מחזורים די פרנצ'סקו השווה את הפתיחה הכי טובה של רודי גרסיה מעונת 2013/14 עם 38 נקודות, אבל אחר כך באו חמישה מחזורים ללא ניצחון ובהם הפסד ליובנטוס 1:0. המאמן שינה כיוון והתחיל לשתף את הכישרון הגדול של הקבוצה צ'נגיז אונדר אותו הביא מונצ'י והוא ההצלחה הכי גדולה שלו השנה, אבל הפער כבר היה גדול מדי. רומא הודחה מהגביע וכל שנותר לה הוא לנסות לעשות את הבלתי ייאמן בקאמפ נואו.


"לא היסס להביא את עצמו ואת מה שהוא מאמין בו". די פרנצ'סקו (Gettyimages)

ליגת האלופות היא התקווה של רומא. בשלב הבתים היא הדיחה את אתלטיקו מדריד, הקדימה את צ'לסי של אנטוניו קונטה וסיימה ראשונה. בשמינית, הסתדרה עם שחטאר דונייצק ההתקפית. די פרנצ'סקו משוכנע שאפשר לעבור את ברצלונה, אבל מונצ'י מסתפק בעצם ההעפלה. מבחינתו, רומא עדיין קבוצת בוסר שתתקדם משנה לשנה כמו שעשה בסביליה. הוא יודע שהשורה התחתונה שלו כמנהל ספורטיבי פחות מוצלחת. גרגורי דפרל, מקסים גונאלון וריק קרסדורפ אותם הביא לא הרשימו, לעומת אלכסנדר קולארוב הוותיק שמספק את הסחורה.

אז מה יהיה הערב? "רומא היא לא קבוצה גדולה, אבל יש עליה לחץ של אחת הגדולות באירופה מכיוון התקשורת", אומר אדין דז'קו. "הגדולה שלנו היא להסביר לשחקנים את המשמעות של ללבוש את החולצה של רומא כמו שטוטי עשה כל הקריירה. רומא רעבה לתארים ולכן יש לנו רעב גדול להצליח במשחקים נגד בארסה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי