סן ברנרדו: איך הפך סילבה לאיש שאמור להנהיג את מנצ'סטר סיטי?

ברנרדו סילבה
ברנרדו סילבה | AFP

בתור אחד שכבר באקדמיה של בנפיקה כונה "מסי הפורטוגלי", הציפיות היו שם מההתחלה. יש הטוענים שזו גם הסיבה שפפ רצה אותו איתו. ועדיין, לקח זמן עד שהילד השקט מצא את מקומו במרכז המגרש של קבוצת הפאר

(גודל טקסט)

זה נשמע קצת כאילו פפ גווארדיולה חיפש איזה שחקן שהזכיר לו הכי הרבה את ליאו מסי כדי להמשיך את ההצלחה שהיתה לו בברצלונה כשהחתים במנצ'סטר סיטי את ברנרדו סילבה שאחד הכיוניים בהם כונה הוא "מסי הפורטוגלי". פפ, המנכ"ל של הסיטיזנס צ'יקי בגיריסטיין והמנהל הספורטיבי פראן סוריאנו היו השלושה שעשו את ההצלחות הגדולות של ברצלונה בקאמפ נואו, והם העתיקו אחד לאחד את מבנה ההצלחה של ברצלונה לאיתיחד. אבל היה אדם אחד שהיה חלק חשוב בפאזל שהיה חסר, ושמו הוא ליאו מסי. בסיטי אולי השתעשעו ברעיון להביא את מסי עצמו לפרמיירליג, אבל כשזה לא עבד מה היה יותר הגיוני מאשר להביא את הכפיל שלו.

במקרה זה מדובר לא רק בכפיל שמזכיר אותו פיזית, אלא בהחלט יכול להיכנס לקטגוריה של שחקנים המזכירים את מסי גם ביכולת שלהם. ואין הרבה כאלה. סילבה הפורטוגלי, שהחל את דרכו באקדמיה של בנפיקה, חתם בקיץ 2017 במנצ'סטר סיטי ששילמה עליו 50 מיליון יורו למונאקו בה התפתח מאוד. הוא כבש 11 שערים, בישל עשרה נוספים והיה אחד מהברגים החשובים ביותר של לאונרדו ז'ארדים בעונה המופלאה של מונאקו, שהסתיימה באליפות המקומית וכמובן בהגעה לחצי גמר ליגת האלופות שם נעצרו אצל יובנטוס.

כשהגיע בקיץ שעבר לסיטי לא היה ברור מה כבר הוא יכול לתרום לקבוצה רוויית הכוכבים. פפ גווארדיולה התעקש שיש לו עתיד בקבוצה, למרות שהוא צריך להילחם עם כמה כישרונות ענק – בראש ובראשונה קווין דה בריינה. סילבה השתלב במשחק, אבל לא גרם להרבה מהפיכות ולא היה בורג חשוב בזכייה באליפות. בכל זאת, עונת התאקלמות אחת הספיקה למסי הפורטוגלי להפוך כיום אולי לשחקן החשוב ביותר בסיטי, יחד עם דויד סילבה, לפחות עד שדה בריינה יחזור. אחרי גביע הקהילה בו ניצחה סיטי את צ'לסי 0-2 הצהיר פפ גווארדיולה משהו נדיר מאוד מצידו. הוא אמר חד וחלק: "סיטי היא ברנרדו סילבה ועוד עשרה. ההופעה שלו היתה מאסטרפיס. כולם יודעים ששחקני הכנף רוצים להתחרות על ההרכב. כרגע זה הוא ועוד עשרה, אבל אולי עוד 11 חודשים זה ישתנה". גם בנבחרת פורטוגל סילבה נחשב לדבר הבא שיוביל אחרי כריסטיאנו רונאלדו. הוא לא מאלה שכובשים הרבה שערים כמו מסי האורגינלי. הוא הבקיע מגוון מעניין של בין 6 ל-9 שערים בארבע העונות האחרונות שלו בליגה, בשנה שעברה הבקיע שישה בסיטי והעונה כבר שני שערים בליגה ואחד באלופות, אבל המסירות שלו הן לגמרי מבית היוצר של מסי.


"סיטי היא סילבה ועוד 10 שחקנים" (AFP)

מאמן פורטוגל פרננדו סנטוס אמר עליו בפגרת הנבחרות האחרונה: "ההתקדמות שלו בסיטי מטאורית. אם הוא הפך לבורג הכי חשוב בסיטי, יש לנו שחקן שייקח את הסלסאו על הכתפיים לעוד הרבה שנים". גם פפ המשיך להמטיר עליו מחמאות: "הוא אינטליגנטי, חכם, פייטר. הוא הגיע מוקדם מהצפוי מפגרת המונדיאל וזה הראה לי עוד דברים עליו". יש הטוענים שסילבה הגיע מוקדם להכנות בגלל שחשש על מקומו בהרכב, אחרי שריאד מאחרז נרכש ב-67 מיליון ליש"ט מלסטר, אבל סילבה הכחיש בקיץ: "שאלו אותי אם אני יכול להיות מוקדם יותר במסע המשחקים של סיטי, אז אמרתי שכן ובאתי". הוא הצדיק את חזרתו בכמה הופעות גדולות בטורניר ליגת האלופות.

ההתפעלות מסילבה מתאימה לו. מאז שהחל לעבוד באקדמיה של בנפיקה מגיל צעיר מאוד הוא היה תמיד הילד הכי נמוך בכל קבוצת גיל ותמיד אמרו שלא ייצא ממנו שום דבר. הוא העז לחלום בגדול, אבל נלחם יותר מעשור שייתנו לו צ'אנס. הוא חייב תודה ענקית ללאונרדו ז'רדים, המאמן הנוכחי של מונאקו שנתן לו צ'אנס ופיתח אותו, וכעת עשוי בכלל לעזוב את הקבוצה בגלל הרקורד הנוראי שלה העונה בליגה. כשהתחיל לשחק הדביקו לו גם את השם "מזיסיניו", שזה לגמרי מחמאה – מסי הקטן עם יכולת ברזילאית-פורטוגלית. מי צריך יותר מזה? פיליפה נסימנטו, חברו לאקדמיה לשעבר בבנפיקה וכיום שחקן לבסקי סופיה, אמר עליו: "הכרנו לראשונה בגיל שבע. הוא היה תמיד ילד מאושר, משוגע על כדורגל ותמיד השחקן הכי טוב בגיל שלו. הוא ידע לדבר קצת אנגלית וזה הבליט אותו מהאחרים כי הוא נתפס כאינטלינגנט". המאמנת שלו באקדמיה, הלנה קוסטה, אמרה לאתר "מאייש פוטבול" ב-2013: "בגלל שהיה קטן מכולם הוא לימד את עצמו להימנע ממגע עם שחקנים אחרים ולשחק מהר מהם. היו כאלה שנראו פי שניים מהגובה שלו. אני התעקשתי להשאיר אותו בקבוצה למרות שהיו כאלה שלא נתנו לו צ'אנס בגלל נתוניו הפיזיים הגרועים".

סילבה הוא אכן מולטי טאסקינג. הוא יכול לעשות הכל בקבוצה. לשחק באגפים, לשחק מאחורי החלוץ ולשחק כפליימייקר. הוא פשוט יודע בכל מקום במגרש לקרקס את שאר השחקנים או למסור כדור שאף אחד לא חלם שהוא חשב עליו ומסירות העומק שלו הן סימן ההיכר שלו. סיטי זקוקה לו כעת למשחק נגד הופנהיים, במיוחד אחרי ההפסד לליון 2-1. גם אם פפ גווארדיולה יפקח עין אחת גדולה לעבר משחק העונה מול ליברפול באנפילד אין לו ברירה אלא לעלות עם הכוכבים כדי להשיג ניצחון.

סילבה חוגג עם חבריו לקבוצה. לאט לאט מראה אופי של מנהיג (AFP)
סילבה חוגג עם חבריו לקבוצה. לאט לאט מראה אופי של מנהיג (AFP)

סילבה הפך גם לסוג של דובר עבור השחקנים. אחרי ההפסד לליון אמר: "לא רצינו להפסיד את המשחק הזה. זה לא היה משחק טוב עבורנו. לא לחצנו, לא יצרנו מספיק הזדמנויות לכבוש. היה עדיף להפסיד במשחק הראשון כדי שנקבל מכה ונבין היכן אנחנו נמצאים. אנחנו לא נכנסים לפאניקה. יש לנו קבוצה מדהימה ואנחנו נחזור, עכשיו אנחנו לא יכולים לזלזל יותר ביריבות שלנו. אסור לנו לאבד יותר נקודות. אני רק לא מבין למה חושבים שאנחנו מועמדים לזכות בגביע האלופות. אישית אני לא חושב שזה המצב. הלחץ שיש לנו היום טוב כי כשאתה משחק בקבוצה כמו סיטי אתה חייב ללמוד לחיות עם הלחץ". היום תהיה לברנרדו סילבה הזדמנות להראות שיש לסיטי את הפנים שגרמו לסוכנויות ההימורים להציב אותם ראשונים כמועמדים לזכות בתואר.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי