הילד ענק: דה ליכט הוא בלם העתיד של הכדורגל העולמי

מתיאס דה ליכט
מתיאס דה ליכט | Gettyimages

בגיל 19 בלבד, עוד לפני שעזב את הליגה המקומית ההולנדי נחשב לדבר הבא. בהולנד בוחנים את הנתונים הפיזיים, ההשתלבות בנבחרת והמנהיגות ובטוחים שמעבר לאחת האימפריות האירופיות נמצא כבר מעבר לפינה

(גודל טקסט)

פרנקי דה יונג כבר חתם בברצלונה וכעת הקפטן של אייאקס אמסטרדם, מתיאס דה ליכט, רוצה ללכת בעקבותיו לקבוצה הקטאלונית שעוצבה בעבר על ידי הכוכב הגדול והמאמן של שני המועדונים, יוהאן קרויף.

מזמן לא היו לאייאקס שני כוכבי-על צעירים כאלה, אבל החגיגה, כפי שכבר הבנתם, עומדת להסתיים כשהם יימכרו לכל המרבה במחיר – מה שמעיד על מצבה של אייאקס שגידלה בעבר הרבה שמות גדולים, אבל לפחות הצליחה לשמור עליהם קצת יותר זמן. דה ליכט קיבל חותמת על יכולתו כשזכה בתואר "גולדן בוי" של העיתון טוטוספורט על היותו השחקן הכי טוב בעולם עד גיל 21 העונה.

"כבר בגיל 19 דה ליכט הוא השחקן הכי בוגר שראינו בכדורגל ההולנדי מאז קלרנס סידורף", אמר לספורט1 עורך העיתון "פוטבול אינטרנשיונל", טימן ואן דר לאן, "יש לו אישיות ענקית. הוא יעזוב את אייאקס בקיץ בוודאות לדעתי – לברצלונה, באיירן מינכן, מנצ'סטר סיטי או יובנטוס – ועשוי להיות הבלם הראשון שיעלה למעלה ממאה מיליון יורו. קשה לומר איזה קבוצה פייבוריטית להחתים אותו. את הבכורה שלו הוא עשה בגיל 17 בנבחרת והיה קפטן אייאקס כבר בגיל 18. אלה נתונים מדהימים ולמרות שהוא כבר מאוד פיזי, הוא רק ממשיך לגדול ולהתקדם מבחינה פיזית. מדובר בבחור חזק מאוד, מהיר ומצוין עם הכדור. הוא ללא ספק שחקן ההגנה הכי מושלם שראיתי מזה זמן רב".


עשוי לעלות יותר מ-100 מיליון יורו. דה ליכט (Gettyimages)

דה ליכט שיחק בגמר הליגה האירופית כבר לפני שנתיים, בעונת 2016/17, כאשר אייאקס של פטר בוס הפסידה 2:0 למנצ'סטר יונייטד. מאמן הנבחרת אז דיילי בלינד מנה אותו עם הסגל באותה עונה לקראת המשחק מול בולגריה במוקדמות המונדיאל, שהסתיים בהפסד 2:0. לא חלפו חמש דקות מפתיחת המשחק ודה ליכט כבר שגה. הוא הרחיק כדור וספאס דלב הצליח להתגנב מאחוריו ולכבוש. רבע שעה לאחר מכן הוא כבר למד את הלקח שלו ונגח כדור מהרחבה בכל הכח. הכדור חזר מהקישור לדלב, ששוב עבר את דה ליכט והעלה ל-0:2. הבלם הוחלף במחצית, המאמן בלינד פוטר בסיום המשחק ושלושה ימים לאחר מכן הוא ישב על הספסל במשחק נגד איטליה. "למדתי את השיעור שלי. אחרי המשחק הזה הבנתי שאם אתה לא עולה לשחק עם ביטחון אתה לא תוציא מעצמך את היכולת הנדרשת", אמר כעבור חצי שנה בראיון. אלא שבינתיים הגלגל התהפך, הנבחרת החליטה לעשות שינוי אחרי שלא שיחקה במונדיאל ברוסיה ולהתבסס על צעירים. אחד מהם היה כמובן הבלם של אייאקס.

פתיחה צולעת בנבחרת
דה ליכט נולד ב-1999 והחל לשחק בגיל שש בקבוצה קטנה בשם פ.צ. אבקודה, אבל בגיל תשע כבר עבר לאקדמיה של אייאקס. הוא החל לשחק בקישור, אבל המאמן שלו בנוער סבר שהנתונים הפיזיים שלו מתאימים יותר להגנה, אחרי שהסתדר עם חלוצים חזקים וגבוהי קומה – גם כאלה שהיו בוגרים ממנו בכמה שנים. מאמנו בנוער, וים יונק, אמר כשהוא חתם על חוזה בבוגרים ב-2015: "הוא הבלם המודרני של העתיד. חזק בשתי הרגליים, קורא טוב את המשחק ויכול להיות מנהיג אמיתי בקבוצות עם גישה חיובית".

שישה שבועות אחרי יום הולדתו ה-17 ערך דה ליכט את משחק הבכורה באייאקס מול ווילם טווה בניצחון 0:5 במסגרת הגביע ההולנדי. הוא כבש מכדור קרן, אחרי שהחל את העונה בליגה השנייה במדי אייאקס הצעירה וסיים כשחקן הכי צעיר ששיחק אי פעם בגמר הליגה האירופית. אחרי אותו משחק הוא עמד חצי שעה מול כלי התקשורת ודיבר עם כל כתב שבא להחמיא לו על משחקו לאורך 90 דקות. באותה עונה זכה קאספר דולברג בתואר "השחקן הצעיר של העונה" על שם קרויף, עונה לאחר מכן דה ליכט כבר נבחר.

"הוא נראה כאילו שיחק כבר שש או שבע שנים בקבוצה הבוגרת", אמר עליו מנהל אייאקס, אדווין ואן דר סאר, "מבחינה פיזית הוא כמו שחקן בגיל 24. הוא כובש שערים, מנהיג מלידה, וזה נדיר כבר בגיל 18 או 19". גם בחדר ההלבשה הוא עושה את ההבדל. לפני משחקים הוא מבקש משחקני אייאקס לשבת על הרצפה ומוודא שכולם בסדר ויוצאים למשחק בשיא הריכוז", סיפר חברו לקבוצה מקסימיליאן וובר, שעבר בינואר לסביליה. אחרי שהיה האחראי העיקרי לעצירתו של רוברט לבנדובסקי בשלב הבתים, במשחק שהסתיים בתיקו 1:1 מול באיירן מינכן, הוא קיבל סופית את תווית המנהיג.

דה ליכט ודה יונג (Gettyimages)

אז לאיזו קבוצה יעבור דה ליכט בקיץ? זו שאלת עשרות מיליוני היורו. אחרי העברת דה יונג לברצלונה הבלם ביקש כאמור לעבור גם כן לבארסה, מאחר והשניים גדלו ביחד. אלא שהעובדה שאלופת ספרד נאלצה לשלם על דה יונג 75+11 מיליון יורו מקשה עליה להוציא סכום גבוה יותר על עוד שחקן – מה גם שבעיית הבלמים בברצלונה פחות בוערת מאשר הקישור.

גם העובדה שסוכנו של דה ליכט, מינו ראיולה, הסכסך עם ברצלונה בגלל הפרשה של מיוצג אחר שלו, זלאטן איברהימוביץ', לא מוסיפה לסיכויי העסקה, אף שנשיא בארסה ג'וזף ברטומאו ניסה ליישר את ההדורים ואמר שאין בעיה בין השניים. בינתיים גם פ.ס.ז' לא אמרה את המילה האחרונה ואחרי שאיבדה את דה יונג לברצלונה נשבע נשיא המועדון נאסר אל חלאיפי לעשות הכל להחתים את הבלם.

מאמנו הנוכחי בנבחרת רונאלדו קומאן רואה בו יורש שלו וחושב שיש לו את ה-DNA של ברצלונה. "הוא יהיה הבלם הכי טוב בעולם בעמדה הזאת תוך כמה שנים", הבטיח המאמן הלאומי. בינתיים דה ליכט כבר רשם 13 הופעות בנבחרת וקומאן אמר עליו בראיון ל"רדיו קטאלוניה": "הוא יהיה בקרוב מאוד ברמה של וירג'יל ואן דייק, סרחיו ראמוס והבלמים הגדולים האחרים בעולם. הוא יכול לשחק גם כמגן ימני ולדעתי אפילו כקשר אחורי". הוורסטיליות הזו יכולה להיות אטרקציה גדולה. הערב (רביעי ב-22:00) תהיה לדה ליכט הזדמנות ללמוד מבלם יריב לברצלונה. אם יצליח להידמות לסרחיו ראמוס שישחק מהעבר השני ולעצור את ההתקפה של הבלאנקוס לכו תדעו אם הוא לא יתויג כבר כגלקטיקו הבא.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי