הגעתי לכאן כדי לנצח: קיילור נבאס זוכה לחיים חדשים בפ.ס.ז'

קיילור נבאס
קיילור נבאס | Lars Baron/Bongarts/Getty Images

הוא התגבר על הצל הכבד של קסיאס, על פרשת הפקס וגם על התקשורת. לאחר עונה איומה, השוער שזכה שלוש פעמים ברציפות בצ'מפיונס נחת בעיר האורות. רצה הגורל וכבר הערב מחכה לו ריאל מדריד שהראתה לו את הדרך החוצה

(גודל טקסט)

סיפורו של קיילור נבאס הוא סיפור סינדרלה. לא של ספורטאי למופת, חבר אמיתי ושוער נפלא, אלא של מדינה שלמה. במולדתו, נבאס הוא גיבור לאומי. "ביום בו הצטרף לריאל מדריד, הרגישו בקוסטה ריקה כאילו זכו במונדיאל", נכתב ב"אס" הספרדי. בגיל 24 וחצי הוא עוד היה תקוע בליגה השנייה ורק בעונתו האחרונה בלבאנטה (2013/14) הפך לשוער הבכיר. אותה עונה, אגב, נפתחה בשביעייה צורמת בקאמפ נואו נגד האלופה, אלא שמאז ספג 32 שערים בלבד ב-36 משחקים.

בזמן שאיקר קסיאס זכה פעמיים בליגת האלופות עד גיל 23 וכבר היה "סאן איקר" (איקר הקדוש), דויד דה חאה זכה באליפות אנגליה במנצ'סטר יונייטד בגיל 22 ומנואל נוייר הצטרף לבאיירן מינכן בגיל 25 – האיש מקוסטה ריקה עוד ניסה לפלס את מקומו לצמרת הכדורגל. זה היה לא פשוט, אבל תהיו בטוחים שכל עכבה לטובה. "כל עוד אלוהים נותן לך בריאות, הכל אפשרי", אמר.

נבאס, בזכות ולא בחסד – התגבר על הכל. על הצל הכבד של קסיאס שעוד שיחק על חשבונו ב-2014/15 על אף שהיה ברור מי עדיף. על פרשת הפקס שאיימה לשלוח אותו למנצ'סטר יונייטד, אך רצה הגורל (אליו עוד נחזור בהמשך) והשעון תיקתק. "הייתי חסר אונים בשדה התעופה ובכיתי כל הזמן", סיפר השוער בפתיחות (בזמן שהנשיא פלורנטינו פרס הודה: "אני צריך להתנצל בפניו"), על הביקורת מהתקשורת הספרדית שרצתה לראות את הבן המועדף (דה חאה) בשער הקבוצה, על ספקות אפילו מצד הנשיא שכמעט כפה על זינדין זידאן להחתים בחורף 2018 את קפה. כולם ידעו עד כמה תפקיד השוער בריאל מדריד הוא כפוי טובה.


שלוש זכיות רצופות בליגת האלופות. את זה איש לא ייקח לו (Griffiths/Getty Images)

עונת הבכורה שלו הייתה מושלמת. נבאס לא ספג אף שער בליגת האלופות עד לרבע הגמר נגד וולפסבורג (738 דקות בסה"כ) וכמעט השווה את שיאו של ינס להאמן מ-2005/06 (853 דקות). הוא שמר על שער נקי במחצית מהמשחקים (22 משחקים מתוך 45) וספג בסה"כ 31 שערים – מספרים שלא ראו בברנבאו בעידן הנוכחי. מספרים אליהם לא הגיע אפילו סאן איקר. תמונתו נושא תפילה השמיימה לפני כל בעיטה בדו-קרב העוצר נשימה נגד אתלטיקו מדריד בגמר ליגת האלופות בסאן סירו – תיזכר לעד בקרב המדרידיסימו. "אני מודה לאלוהים, החלום הפך למציאות", אמר.

השנתיים הבאות היו פחות טובות, אך הסתיימו שוב בגביע עם האזניים הגדולות. "אתה השוער שלי", אמר לו זידאן בחגיגות האליפות ב-2016/17 וסתם את הגולל. "אלחם עד המוות", סיפר בראיון בספרד. הוא תמיד היה שם ברגע האמת. גם כשספג שערים מביכים באשמתו – כמו זה מול בלז מאטווידי ברבע הגמר בברנבאו (2017/18) כשהשמיט כדור ברחבה ורצה לקבור את עצמו, או בחצי הגמר מול ג'ושוע קימיך – ידע לכפר על כך. בגומלין הוא רשם לא פחות משמונה הצלות כשגם זידאן הודה: "הוא היה שם בשבילינו, העפלנו לגמר הרבה בזכותו", והוכיח שהביקורת עוברת לידו, קבר את הוויכוח האם ריאל זקוקה לשוער אחר. אפילו בבאיירן נכנעו: "החייה קיילור הדף הכל", נכתב בטוויטר של המועדון, אבל עם כל הכבוד, המחמאה הגדולה ביותר הייתה מהתקשורת הספרדית. "סאן קיילור", החמיאו לו. ההשוואה לקסיאס הייתה שווה הכל.  הדו קרב הזה היה ההתמודדות היחידה בה ריאל מדריד בתקופת זידאן הייתה נחותה מהיריבה. המנטרה של זידאן לאורך כל הדרך בליגת האלופות הייתה "ידענו לסבול". קיילור ידע יותר מכולם. 

עמדת השוער הייתה בעייתית בפריז בשנים האחרונות, עם כל הכבוד לג'יאנלואיג'י בופון שהיה בדמדומי הקריירה והגיע להרפתקה קצרה. אלפונס אראולה לא עמד בציפיות. כעת, האלופה מקבלת שחקן עתיר ניסיון, רעב להצליח ולהוכיח את עצמו אחרי עונה מהגיהנום שעברה עליו ובעיקר – שוער שמגיע למשחקים גדולים. "קיילור מעולם לא היה השוער הכי טוב, אבל הוא מעולם לא הפסיד", סיכמו בספרד. השוער היחיד שזכה שלוש פעמים ברציפות בליגת האלופות. הוא לא הכי גבוה, לא ממש שולט ברחבה  וגם לא נראה אתלט אבל לפתע הוא מפתיע עם זינוק עוצר נשימה.


נבאס עם זידאן. הגיבוי במדריד לא נמשך לנצח (Gettyimages)

בקבוצה שחיפשה לשים סוף ל"עידן הכוכבים" מדושני העונג  – קיילור יהווה דוגמא ומופת. הוא מתרכז רק בכדורגל, מעולם לא ענה לביקורת ולא חיפש לסגור חשבון עם העיתונאים. ההדיפה הגדולה הבאה, הניצחון, צ'אפחה מסרחיו ראמוס או העידוד של הקהל היו המטרה הבאה. תמיד חזר ואמר שחיי שוער הם לא קלים אבל צריך להיות חזק. עזיבתו הותירה את חדר ההלבשה של ריאל מדריד עצוב במיוחד. בזה אחר זה בירכו השחקנים את השוער ברשתות החברתיות. כולם, ללא יוצא מן הכלל, התייחסו גם למקצוען והאדם שהוא. בכל מקרה, הוא נפרד כגיבור.

במשחק האחרון של העונה שעברה עלה לכר הדשא יחד עם משפחתו והצטלם. הקהל הגיב בתשואות, ריח של פרידה עמד באוויר. אם תשאלו את האוהדים  הם לא מבינים מדוע נעשה לו עוול. טיבו קורטואה אמנם הגיע כ"כוכב המונדיאל" התורן אחרי יכולת שיא במדי בלגיה אבל לא הביא שום ערך מוסף. אפילו במשחק חסר החשיבות נגד צסק"א מוסקבה בשלב הבתים הוא לא שותף. בסקר שנערך בספרד האוהדים הצביעו פה אחד – 94% – קיילור צריך לפתוח בין הקורות. השוער הבין שעם כל הרצון לפרוש בריאל מדריד בה הודה על כל משחק על כל אימון, על כל יום – הפעם אין צורך להילחם. ההצעה מפריז בהחלט קוסמת: "אלוהים לוקח אותך מנקודה לנקודה בחיים והדרך לא ישרה", אמר.

להגדיר את קיילור נבאס כאדם מאמין זה אנדרסטייטמנט. "Pura Vida" היא ההמנון הרשמי שלו. אז תהיו בטוחים שזה לא מקרי, זה עניין של גורל. הופעת הבכורה נגד שטרסבורג בה רשם מספר הצלות יפות בדרך ל-0:1 של פ.ס.ז' הייתה רק החימום. הערב הוא יפגוש את ריאל מדריד במחזור הפתיחה של ליגת האלופות, המפעל עליו חולמים בעיר האורות כבר שנים, כששוב ושוב זה מתפוצץ להם בפנים. נבאס יישמח לנצח את האקסית וגם לרשום V גדול בדו קרב מול קורטואה שדחק אותו, שלא בצדק – לספסל ולמעבר לעיר האורות. לאחר האתגרים שעבר במהלך הקריירה, מה זה כבר בשבילו לעצור את אדן הזאר וגארת' בייל? Pura Vida.

נבאס עם ראמוס. הבכורה בצ'מפיונס – נגד האקסית (Lars Baron/Bongarts/Getty Images)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי