המטרה החשובה והבעיה הגדולה: על הפורמט החדש של אופ"א

אייל גולסה, צ'ארון שרי
אייל גולסה, צ'ארון שרי | דני מרון

לארגון היה זמן רב על מנת להגיע למתווה סביר, והוא ניצל אותו בתבונה – גם אם התוצאה הסופית אינה מושלמת, כי הוא נחוש לקדם בעיקר את התחרויות הפרטיות שלו. וגם: יתרון לישראליות? יוכין מנתח

(גודל טקסט)

את ההחלטה על דחיית יורו 2020 בשנה נאלצה אופ"א לקבל במהירות ובחיפזון, והיא לוותה ברעשי רקע לא נעימים, כולל ניסיון לדרוש פיצוי מההתאחדויות השונות. ההצהרה על המשך דרכם של המפעלים האירופיים בעונה הנוכחית ועל ההסדרים בעונה הבאה היתה כבר מסודרת והגיונית יותר. לארגון היה זמן רב על מנת להגיע למתווה סביר, והוא ניצל אותו בתבונה – גם אם התוצאה הסופית אינה מושלמת, כי הארגון נחוש לקדם בעיקר את התחרויות הפרטיות שלו. אופ"א רואה לנגד עיניה את טובתה, ולא ממש מתחשבת במועדונים.

המטרה החשובה ביותר היתה להגיע לאיזון עד סוף שנת 2020 – כל מה שתוכנן להתקיים מלכתחילה בשנה הקלנדרית (למעט, כמובן, אליפות אירופה עצמה), אמור להתקיים. לא טריוויאלי למצוא את כל התאריכים בלוח הזמנים הצפוף, במיוחד כאשר לוקחים בחשבון כי גם הליגות המקומיות יתחילו באיחור, והעומס על השחקנים יהיה עצום. בתנאים אלה, כדאי היה לשקול לדלל את לוח המשחקים של הנבחרות, ולבטל את המהדורה הקרובה של ליגת האומות. המהלך הזה התבקש במיוחד לאור העובדה כי הסיכוי aיתאפשר לקהל להיכנס למגרשים בחודשי הסתיו קטן יחסית. החיסון לקורונה עדיין לא בהישג יד בטווח הזמן המיידי, וקיום משחקי נבחרות זוטרים למדי ברחבי היבשת, ללא אוהדים ביציעים, מרגיש כמו רעיון מופרך. ואולם, אופ"א בחרה להתעקש – ולהכניס גם את ליגת האומות פנימה.

אבל בואו נלך לפי הסדר, ונתמקד תחילה בסיום המפעלים האירופיים בעונה הנוכחית. כאן בחרה אופ"א בפתרון אידיאלי – קיום כל המשחקים החל מרבע הגמר במתכונת מרוכזת במדינה אחת. בליגת האלופות מדובר בעיר אחת – ליסבון, שם ממוקמים אצטדיוניהן של בנפיקה וספורטינג קרוב זה לזה. הדבר מאפשר לערוך שבעה משחקים בלוח זמנים מצומצם, תוך שבוע וחצי – בין ה-12 ל-23 באוגוסט. זה הדבר הנכון לעשות, כי בהיעדר קהל אין משמעות לקיום שני משחקים בשיטת בית וחוץ. עדיף לרכז הכל במדינה נייטרלית, להעניק נוחות מירבית לכל המעורבים, ולתת לקהל הצופה בטלוויזיה שואו מרוכז ומזוקק בהשתתפות הקבוצות הטובות בעולם. משחקי הגומלין ב-4 הזוגות בשמינית הגמר שטרם הוכרעו יושלמו, אם הדבר יתאפשר, במגרש הביתי של הקבוצה שהיתה אמורה לארח מלכתחילה, אך גם כאן יש אפשרות ריאלית להעתיק אותם לפורטוגל במידת הצורך. קל, פשוט ואיכותי.


קיימת אפשרות ריאלית שהגומלין יועתק גם הוא לליסבון (Gettyimages)

בליגה האירופית, יתקיימו המשחקים החל מרבע הגמר במתכונת זהה בארבע ערים סמוכות יחסית בגרמניה – קלן, גלזנקירשן, דיסלדורף ודואיסבורג. גם כאן נבחרה מדינה עם מתקנים ברמה גבוהה, ועם מצב חירום סביר יחסית בכל הקשור למגיפת הקורונה. זה יקרה בין ה-10 ל-21 באוגוסט, וגם כאן צפויה חגיגה מרוכזת של כדורגל איכותי.

ובינתיים, ממש במקביל לחוויות האלה, יתקיימו רחוק יותר מאור הזרקורים השלבים המוקדמים במפעלים האירופיים בעונת 2020/21. גם כאן היה צורך לקצר משמעותית את לוח הזמנים, בין היתר כי רוב הליגות לא יושלמו עד סוף יולי – ולכן הוחלט כי למעט שלב הפלייאוף האחרון במוקדמות ליגת האלופות יהיה משחק אחד בלבד בכל התמודדות. מי תארח את המשחק הזה? ההגרלה העיוורת תקבע. מבחינת הקבוצות הישראליות, עשוי להיות כאן יתרון מסוים. את היריבות הנחותות הן צריכות לעבור בכל מקרה, ללא קשר למיקום המשחק ללא קהל. את היריבות החזקות יותר בשלבים המכריעים, יהיה מצוין לארח – במידה והמזל יאיר לנו פנים – במשחק אחד בישראל בתנאי חום כבדים באוגוסט ובספטמבר.

לאחר מכן, יתקיים שלב הבתים בליגת האלופות ובליגה האירופית במתכונת מרוכזת, כשכל המחזורים מצטופפים בין סוף אוקטובר ועד לאמצע דצמבר. בתקופה זו, כבר אפשר לטפח תקוות זהירות לאפשרות להחזיר את הקהל ליציעים, במתכונת זו או אחרת – אך גם אם זה לא יקרה, הרי שהכל יחזור לשגרה החל משלב שמינית הגמר בפברואר. בכל הקשור למפעלי המועדונים, נקטה אופ"א בגישה בריאה והגיונית מאוד.


יתרון מסוים עבור הקבוצות הישראליות? (דני מרון)

הבעיה היא כי השחקנים עלולים להגיע לסוף 2020 סחוטים ומותשים. כי הרי לא תהיה להם חופשה כלשהי מעכשיו ועד לחג המולד. הליגות המקומיות תסתיימנה ביולי, ליגת האלופות תתקיים באוגוסט, מיד לאחר מכן יוצאת לדרך העונה החדשה – ואין זמן לנשום. למה להכניס למערכת העמוסה הזו גם משחקי נבחרות ללא קהל? רק כי אופ"א רוצה בכך, אבל זה המצב. בתחילת ספטמבר, באמצע אוקטובר ובאמצע נובמבר יתקיימו משום מה מחזורים כפולים בליגת האומות, אליהם יתווספו משחקי ידידות נוספים. כמו כן, באוקטובר נקבל גם – וזה דווקא הכרחי – את פלייאוף העליה ליורו 2020 אשר נדחה ממרץ.

מה זה אומר מבחינת נבחרת ישראל? שאנחנו נוסעים לגלאזגו כדי לפגוש את סקוטלנד בליגת האומות ב-4 ספטמבר, ואז חוזרים לשם על מנת להתארח בפלייאוף העליה ליורו ב-8 באוקטובר. אם ננצח, נרחיק ב-12 בנובמבר למשחק הכרעה נוסף, בחוץ מול המנצחת בקרב המסקרן בין נורבגיה לסרביה. האם נראה את ההגנה הישראלית מנסה לעצור את ארלינג הולאנד באוסלו? זה טרם ידוע, אבל בנובמבר משובץ בוודאות הטיול לפראג כדי להתמודד עם צ'כיה בליגת האומות – ואז קרב נוסף מול סקוטלנד, הפעם בישראל.

גם הנבחרות הגדולות יקיימו שישה משחקים בליגת האומות בספטמבר, אוקטובר ונובמבר, והדבר יעצים מאוד את העומס הגבוה בלאו הכי. זו הבעיה המרכזית של לוח המשחקים עליו הכריזה אופ"א, וההתאחדויות המקומיות ייאלצו להתאים את לוחות המשחקים בליגות בעונה החדשה לנסיבות אלה. זה לא יהיה קל, והעונה הקרובה תהיה מאתגרת מאוד עבור כולם – השחקנים, האוהדים, וגם הפקידים. ואולם, בהחלט יש למה לצפות – ומבחינת הישראלים עשויים להיות גם יתרונות למצב החירום החדש.


 זה לא יהיה קל, והעונה הקרובה תהיה מאתגרת מאוד עבור כולם (אודי ציטיאט) 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי