יכולים להתגאות: 12 הישראלים שהבקיעו בליגת האלופות

ערן זהבי | Jean Paul Thomas / Contributor

רביבו היה הראשון, זהבי היחיד שהבקיע במדי שתי קבוצות ישראליות ומי מלך השערים? לפני שמנור סולומון יתארח במדריד וינסה למצוא את הרשת בפעם השלישית במפעל, זה הזמן להיזכר

(גודל טקסט)

בשקט בשקט ובגיל 21, הנציג היחיד שלנו בליגת האלופות, מנור סולומון, הופך לאחד הישראלים בעל הקריירה המרשימה ביותר בבמה המרכזית של אירופה. אמנם שחקן הכנף של שחטאר דונייצק רשם את הבכורה האירופית שלו לפני כשנה, אך כבר הספיק לעלות למקום החמישי בטבלת הכיבושים הישראלית במפעל, בזכות שני שערים מרשימים במיוחד מול אטאלנטה ומנצ'סטר סיטי. הערב (רביעי, 19:55) ירשום סולומון ציון דרך נוסף, כאשר יפגוש לראשונה את המועדון הכי מעוטר באירופה, ריאל מדריד, בתקווה להשאיר גם את זינדין זידאן פעור פה. לקראת המשחק בבירת ספרד, זה הזמן להיזכר בכל הישראלים שכבשו בליגת האלופות, כולל השחקן שהבקיע שער ניצחון בחוץ מול הבלאנקוס.

חיים רביבו

קבוצה: פנרבחצ'ה (טורקיה)

מספר שערים: 1

יריבה: לברקוזן

שנה: 2001

נתחיל בישראלי הראשון ששיחק וכבש בשלב הבתים. צמד ניצחונות על ריינג'רס בסיבוב המוקדמות השלישי העניק לאלופה הטורקית מקום בין 32 הקבוצות הבכירות ביבשת. חיים רביבו וקבוצתו קיבלו הגרלה קשה בדמותן של לברקוזן (הפיינליסטית באותה עונה), ברצלונה וליון. פנרבחצ'ה סיימה את הקמפיין עם אפס נקודות ושלושה שערי זכות בלבד. רביבו אחראי על הראשון מתוך השלושה, בזכות מבצע אישי אדיר מול לברקוזן שהסתיים בבעיטה לחיבורים של השוער האנס יורג בוט כבר בדקה השישית. בהמשך הקבוצה הגרמנית קבעה 1:2 משערים של לוסיו ומיכאל באלאק ומאז שחקן ההתקפה לא מצא את הרשת במפעל הבכיר ביבשת ולא הצליח לעלות שוב לשלב הבתים.

חיים רביבו | Adam Davy – EMPICS / Contributor

רפי כהן

קבוצה: מכבי חיפה

מספר שערים: 1

יריבה: מנצ'סטר יונייטד

שנה: 2002

כולם זוכרים השער המהיר של יניב קטן בדקה השמינית באולד טראפורד, אבל לקראת סוף המשחק, בין השערים של ראיין גיגס, אולה גונאר סולשיאר, חואן ורון, רוד ואן ניסטלרוי ודייגו פורלאן – גם רפי כהן המחליף שעלה לכר הדשא תשע דקות קודם לכן, הגיח לכדור עומק מושלם של ננאד פראליה וצימק ל-4:2 בדקה ה-85 – ארבע דקות לפני שהחלוץ מאורוגוואי קבע את תוצאות המשחק בפנדל. מאז עלה למשחק אחד מול לברקוזן (29 דקות ב-GSP), לא קיבל הזדמנות בנוקאאוט של גביע אופ"א ושוחרר בסוף העונה לבני סכנין.

רפי כהן, ננאד פראליה, גיז'רמו ישראלביץ' | Neal Simpson – EMPICS / Contributor

וואליד באדיר

קבוצה: מכבי חיפה

מספר שערים: 1

יריבה: אולימפיאקוס

שנה: 2002

במחזור השישי של שלב הבתים, מכבי חיפה פגשה את אולימפיאקוס, כשהיא כבר נמצאת רגל וחצי בפלייאוף של גביע אופ"א, ולמרות זאת הירוקים לא נותרו שאננים וכבשו את הראשון כבר בדקה התשיעית לאחר מהלך אדיר של וואליד באדיר, שרץ לאורך חצי מגרש, קיבל כדור מג'ובאני רוסו וסיים בנגיעה. לאחר מכן איגביני יעקובו הבקיע שער דומה וגם קטן הוסיף עוד במחצית הראשונה. המשחק הסתיים ב-3:3, אך בסופו של דבר מכבי חיפה השיגה את מטרתה והמשיכה את העונה האירופית.

וואליד באדיר | Christof Koepsel / Staff

איתי שכטר

קבוצה: הפועל תל אביב

מספר שערים: 1

יריבה: שאלקה

שנה: 2010

בעונת האליפות האחרונה של הפועל תל אביב, איתי שכטר נתן את עונת חייו עם 31 שערים בכל המסגרות. שנה לאחר מכן קצב הכיבושים של החלוץ ירד משמעותית וגם בליגת האלופות הוא לא בא לידי ביטוי כשהבקיע רק שער אחד חסר חשיבות מול שאלקה, כשצימק ל-3:1 בגלזנקירשן בדקה ה-94. עם זאת, חשוב לזכור כי לשכטר יש מניות רבות בעלייה של האדומים לשלב הבתים. החלוץ הצטיין בפלייאוף ליגת האלופות וכיכב ב-2:3 נגד רד בול זלצבורג בחוץ עם סחיטת פנדל, שער ושליפת הכיפה המפורסמת בישראל.

איתי שכטר | Martin Rose / Staff

בן שהר

קבוצה: הפועל תל אביב

מספר שערים: 1

יריבה: ליון

שנה: 2010

בן שהר הגיע כמושאל להפועל תל אביב מאספניול על מנת לקבל דקות משחק משמעותיות יותר והחלוץ הצעיר קפץ על ההזדמנות כי מעבר לחזרה לישראל, רצה לשחק לראשונה בליגת האלופות. נגד ליון, המאמן אלי גוטמן פתח בהתקפה עם טוטו תמוז ואיתי שכטר, אך האחרון הוחלף בדקה ה-25 בעקבות פגיעה בכתף על ידי שהר, שכבש את השוויון בדקה ה-63 לאחר שערן זהבי מצא אותו בכדור עומק בין פפה דיאקטה וכריס הברזילאי, והחלוץ הכניע את הוגו לוריס עם בעיטה מדויקת ברגל שמאל. לדקה ה-69 נגיע בהמשך.

ערן זהבי, בן שהר, סלים טועמה | Jean Paul Thomas / Contributor

בירם כיאל

קבוצה: סלטיק (סקוטלנד)

מספר שערים: 1

יריבה: אייאקס

שנה: 2013

ארבע שנים לאחר קמפיין ללא נקודות וללא שערים עם מכבי חיפה, הקשר הצליח לכבוש את שערו היחיד בליגת האלופות מול אייאקס. הסקוטים כבר הובילו 0:1 והישראלי הכפיל בדקה ה-53 עם בעיטה מחוץ לרחבה – אם כי צריך להיות הוגנים ולומר שכנראה ללא נגיעה של בלם היריבה, סטפנו דנסוויל, יאספר סילסן היה עוצר ללא קושי. בסופו של דבר סלטיק השיגה שלוש נקודות יקרות בזכות 1:2 בביתה. אגב, ניר ביטון שותף כמחליף והורחק בכרטיס אדום כעבור 11 דקות. 

בירם כיאל | Mike Egerton – EMPICS / Contributor

ביברס נאתכו

קבוצה: צסק"א מוסקבה (רוסיה)

מספר שערים: 2

יריבות: מנצ'סטר סיטי ולברקוזן

שנים: 2014, 2016

קפטן הנבחרת נמצא במקום השני בטבלת ההופעות הישראלית עם 24 משחקים בשלב הבתים של ליגת האלופות במדי רובין קאזאן וצסק"א מוסקבה. מעבר לצמד שעריו במפעל, הוסיף גם ארבה בישולים. נאתכו ידוע לאורך הקריירה כבועט הפנדלים הקבוע בקבוצותיו, וגם שני השערים בליגת האלופות הגיעו מהנקודה הלבנה, אך אסור להפחית בחשיבות שלהם – נגד סיטי ב-2014 וגם נגד לברקוזן ב-2016, ניגש הקשר לכדור העונשין במצב של פיגור ובקור רוח סייע לצסק"א לחלץ נקודות. 

ביברס נאתכו | picture alliance / Contributor

מנור סולומון

קבוצה: שחטאר (אוקראינה)

מספר שערים: 2

יריבות: אטאלנטה ומנצ'סטר סיטי

שנה: 2019

בחזרה לנציג היחיד שלנו בשתי העונות האחרונות בשלב הבתים. בקמפיין של שחטאר אשתקד, סולומון היה אחראי על שלוש נקודות מתוך השש שהשיגה האלופה האוקראינית בזכות גול ניצחון דרמטי (הישראלי היחיד שעשה זאת מלבד יוסי בניון) על אטאלנטה בדקה ה-95 בסן סירו ושער שוויון, גם בחוץ, נגד מנצ'סטר סיטי הגדולה. למרות ששחטאר לא הצליחה לעלות לשמינית, היא רשמה קמפיין מוצלח במיוחד בליגה האירופית כאשר נעצרה רק בחצי הגמר – סולומון הספיק לכבוש עוד שער יקר בשמינית נגד וולפסבורג וביסס את מעמדו כאחד הצעירים המבטיחים של הכדורגל האירופי.

יניב קטן

קבוצה: מכבי חיפה

מספר שערים: 3

יריבות: מנצ'סטר יונייטד ואולימפיאקוס

שנה: 2002

קצת לפני יום הולדתו ה-22, הסמל הגדול של מכבי חיפה הרגיש כמו דג במים בשלב הבתים של ליגת האלופות וכבש את השער הראשון בשני המשחקים נגד מנצ'סטר יונייטד. כאמור, באולד טראפורד זה נגמר בהפסד 5:2, אך ב-GSP הוא פרץ את הסכר לריימונדס ז'וטאוטאס וליעקובו בדרך ל-0:3 ענק עם השער היפה במשחק בדקה ה-40. מול אולימפיאקוס במחזור השישי, קטן הספיק לבשל ליעקובו לפני שהעלה את מכבי חיפה ל-1:3 וכעת, קרוב ל-18 שנים אחרי, רק נותר לחשוב אילו סכומים היו מציעים לירוקים אם היה עושה קמפיין כזה היום.

יניב קטן | Alex Livesey / Staff

ברוך דגו

קבוצה: מכבי תל אביב

מספר שערים: 4

יריבות: אייאקס, באיירן מינכן ויובנטוס

שנה: 2004

עם כל הכבוד ליניב קטן ולכל שחקן אחר, הישראלי שרשם את המספרים הכי מרשימים בשלב הבתים הוא ברוך דגו, שכבש לא פחות מארבעה שערים, וזה אחרי ששיחק שבע דקות בלבד בסיבוב הראשון. אחרי שלושה הפסדים של מכבי תל אביב על האפס, דגו פתח לראשונה בהרכב במקום ברונו רייס וגמל למאמן ניר קלינגר עם צמד היסטורי ברמת גן ו-1:2 על אייאקס, שנותר עד היום הניצחון היחיד של הצהובים בשלב הבתים. בהפסד 5:1 לבאיירן מינכן בחוץ הבקיע שער ניחומים בפנדל אחרי שהוכשל ברחבה ובאקורד הסיום מול יובנטוס, העלה את הקבוצה הישראלית ליתרון בדקה ה-30 ברמת גן מעוד פנדל מדויק ורק שער שוויון של אלסנדרו דל פיירו מנע את המקום השלישי וכרטיס ל-32 האחרונות של גביע אופ"א. 

ברוך דגו | TAL COHEN / Stringer

ערן זהבי

קבוצות: הפועל תל אביב ומכבי תל אביב

מספר שערים: 4

יריבות: בנפיקה, ליון ופורטו

שנים: 2010, 2015

השחקן היחיד שכבש במדי שתי קבוצות ישראליות בליגת האלופות (וסיים בשתיהן כמלך שערי הקמפיין) הוא גם מלך השערים הישראלי של מוקדמות ליגת האלופות עם לא פחות מ-12 שערים וארבעה בישולים ב-19 משחקים. בהפועל תל אביב ערן זהבי לא נחשב ככוכב הגדול בקבוצה והיה כינור שני לאיתי שכטר וגילי ורמוט, אבל הקמפיין בליגת האלופות הבדיל אותו מהיתר ונתן עוד רמז למפלצת השערים שהוא יהיה בעתידה. ב-0:3 על בפניקה, כבש זהבי את שערו הראשון בנגיחה וקבע את תוצאת הסיום בתוספת הזמן, אך הרגע הגדול שלו היה ב-2:2 מול ליון.

ערן זהבי | Stephen Pond – EMPICS / Contributor

החלוץ, שאז שיחק כקשר, בישל לשהר את הראשון ובדקה ה-69 השלים מהפך עם השער היפה ביותר של ישראלי בליגת האלופות וכנראה אחד היפים במפעל (רק בחודש מאי האחרון הגול נבחר במקום ה-38 על ידי 'פראנס פוטבול' במצעד השערים הגדולים של ליגת האלופות) – לאחר הגבהה של סלים טועמה, זהבי משום מקום זינק למספרת אקרובטית, הימם  את אירופה כולה ומשם הדרך לפאלרמו הייתה קצרה. את הקמפיין עם מכבי תל אביב יעדיף לזכור זהבי רק עד תום המוקדמות, למרות שהבקיע פנדל לאיקר קאסיאס בסמי עופר וגרם להקלה גדולה במועדון הצהוב, כאשר מנע קמפיין ללא נקודות וללא שערים, כמו מכבי חיפה.

ערן זהבי | JACK GUEZ / Staff

יוסי בניון

קבוצות: ליברפול וארסנל

מספר שערים: 7

יריבות: בשיקטאש, ריאל מדריד, ליון, פיורנטינה ואולימפיאקוס

שנים: 2007, 2009, 2011

למרות שערך את הבכורה בליגת האלופות רק בגיל 27, בניון הוא שיאן ההופעות והכיבושים הישראלי במפעל ואף אחראי על שתי ההופעות הגדולות ביותר. הספתח היה עם ליברפול ב-2007 כאשר בניון, שלא כבש בסיבוב הראשון, התפוצץ עם שלושער ועוד שני בישולים ב-0:8 המרהיב מול בשיקטאש. אחרי התצוגה באנפילד, הגיעה בצורת של 15 חודשים אבל היה שווה לחכות. בשלב שמינית גמר ליגת האלופות נגד ריאל מדריד בסנטיאגו ברנבאו, בניון עלה לכדור חופשי של פאביו אאורליו וכבש בנגיחה (כן, בנגיחה) את שער הניצחון בדקה ה-83 ועד היום הגול הזה נחשב לגדול ביותר שהבקיע שחקן ישראלי במסגרת קבוצתית.

שלושת השערים הבאים פחות זכורים – בעיקר בגלל שהם לא סייעו לקבוצתו להשיג נקודות – מול ליון וגם נגד פיורנטינה בניון העלה את ליברפול ל-0:1, אך היריבות השלימו מהפך ובסופו של דבר קיבלו את הכרטיס לשמינית הגמר. בעונתו האחרונה במפעל, בניון כבש את שערו היחיד בליגת האלופות במדי ארסנל כאשר צימק ל-2:1 נגד אולימפיאקוס, אך הדבר לא סייע נגד היוונים שכבשו שער נוסף והשיגו ניצחון סנסציוני על התותחנים. בסך הכל בניון שיחק 26 משחקים (שבעה מהם בשלבי הנוקאאוט), כבש שבעה שערים והוסיף עוד חמישה בישולים. כרגע, מנור סולומון הוא המועמד היחיד לשבור את שיאו של שחקן העבר – ואין דרך יותר סמלית להוכיח שמקומו בין הגדולים של הכדורגל הישראלי במפעל עם שער נגד ריאל מדריד, בדיוק כפי שעשה בניון לפני כ-12 שנים. 

יוסי בניון חוגג נגד ריאל מדריד
יוסי בניון חוגג נגד ריאל מדריד | PAUL ELLIS/AFP/Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי