הכל התחיל בגלאזגו: קפיצה בזמן לזכייה הראשונה של זידאן בליגת האלופות

זינדין זידאן בגמר ליגת האלופות | Photo by Eric Renard / Onze / Icon Sport

העולם עצר מלכת והנאחס סוף סוף נשבר: קפיצה לשער המאה ההיסטורי של זיזו נגד באייר לברקוזן, והבכורה של 'סאן איקר' מתוך הספר "המלכים של אירופה: סיפורה של ריאל מדריד"

(גודל טקסט)

עד 2002 הוא נחשב ללוזר הגדול של המפעל כשהפסיד פעמיים בגמר. ואז, כגלאקטיקו התורן והשחקן היקר בעולם – כבש שער ענק לרשת של לברקוזן והחל את הפרק שלו כמזוהה עם ליגת האלופות. רגע לפני שריאל פוגשת את אטאלנטה בשמינית הגמר – נזכרים בגביע אירופה הראשון של זיזו השחקן – במדי ריאל כמובן.

ריאל מדריד של סוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 לא תמיד הייתה יציבה בליגה המקומית אך הוכיחה את "סוד הקסם" של ליגת האלופות. ב-1998 המדרידיסימו קטעו בצורת בת 32 שנה עם הניצחון על יובנטוס בגמר והזכייה ב"לה ספטימה" – גביע אירופה השביעי. כעבור שנתיים היא הביסה 0:3 את ולנסיה בגמר הראשון בין שתי קבוצות מאותה המדינה.

בקיץ 2001, שנה אחרי החתמתו של לואיס פיגו, הגיע לריאל גלאקטיקו נוסף – זינדין זידאן. זו הייתה עונת המאה של המועדון שהייתה חייבת להסתיים עם התואר שכה מזוהה איתו – ליגת האלופות. בטח כשריאל נכנעה בגמר גביע המלך לדפורטיבו לה קורוניה בדיוק בתאריך החגיגי שלה – השישה במרץ, ואיבדה את האליפות לוולנסיה. ברבע הגמר סגרה ריאל חשבון עם באיירן מינכן החזקה, אלופת אירופה המכהנת שהדיחה אותה שנה קודם לכן, ובחצי הגמר דילגה על ברצלונה בקלאסיקוס היסטוריים.

זידאן, אלוף העולם ואלוף אירופה המכהן עם נבחרת צרפת, נחשב ל"לוזר" בתקופתו ביובנטוס בשל שני הפסדים ברציפות בגמר ורצה למחוק את התווית הזו. וכמה סמלי שכשחקן היקר ביותר בעולם הוא כבש את שער הניצחון באותו הגמר ובאותו הרגע היה אלוף העולם ואלוף אירופה עם צרפת וגם אלוף אירופה עם ריאל. זה לא היה יכול להסתיים אחרת. הפעם בגמר חיכתה לריאל יריבה חסרת ניסיון במעמדים האלה מולה הייתה פייבוריטית ברורה – באייר לברקוזן הגרמנית. זה היה כאמור הערב של זידאן, שמאז שזכה כשחקן בגביע התשיעי – היה עוזרו של קרלו אנצ'לוטי בזכייה בלה-דסימה ב-2014 וכמובן הוסיף לארון שלוש שלוש זכיות היסטוריות כמאמן. רומן של ממש. ובחזרה לגמר ההוא..

גמר ליגת האלופות 2001/02, ריאל מדריד נגד באייר לברקוזן | Neal Simpson/EMPICS via Getty Images

ריאל מדריד נגד באייר לברקוזן

גמר ליגת האלופות 2001/02
תאריך: 15.5.2002
מגרש: אצטדיון האמפדן פארק (סקוטלנד)
השחקן המצטיין: זינדין זידאן (ריאל מדריד)

הרכב ריאל מדריד: סזאר סאנצ'ס (איקר קסיאס, 67) – מיצ'ל סאלגדו, פרננדו היירו, איבן הלגרה, רוברטו קרלוס, לואיס פיגו (סטיב מקמנמן, 61), קלוד מקאללה (פלאביו קונססאו, 73), סנטיאגו סולארי, זינדין זידאן, ראול ופרננדו מוריינטס.
הרכב באייר לברקוזן: האנס יורג בוט – זולטן זבצן, לוסיו (מרקו באביץ', 91), בוריס זיבקוביץ', דייגו פלסנטה, ברנד שניידר, תומאס ברדריץ' (דימיטאר ברבאטוב, 39), קרסטן רמלהו, מיכאל באלאק, ילדריי באשטורק ואוליבר נייביל.

שער המאה

גמר ליגת האלופות הוא תמיד אירוע חגיגי בפני עצמו, אך שתי הקבוצות הגיעו ברגשות מעורבים. ריאל, כאמור, נלחמה על התואר (הגדול) היחיד שנותר לה רגע לפני שכוכביה מתפזרים למונדיאל. הלחץ בברנבאו היה עצום – הייתכן שעונה חגיגית כזו תסתיים בידיים ריקות? לברקוזן, מנגד, הצדיקה את הכינוי 'נברקוזן', כשאומנם הגיעה למעמד לראשונה בתולדותיה, אך איבדה את האליפות וגם הפסידה בגמר הגביע הגרמני. אף אחד לא ראה בה כפייבוריטית, כמובן, אך היה זה סיום עגום לעונה גדולה – עונה שהסתיימה ללא תואר. בדרך לגמר עשתה לברקוזן דרך מרשימה לא פחות כשהדיחה את ליברפול ומנצ'סטר יונייטד ברבע וחצי הגמר בהתאמה, וקודם סיימה ראשונה בבית שכלל את ארסנל, יובנטוס ודפורטיבו לה קורוניה.

ויסנטה דל בוסקה פתח במערך התקפי עם סנטיאגו סולארי בצד שמאל, זידאן מתחת לחלוצים, וקלוד מקאללה נותר קשר אחורי בודד מול רביעייה של הגרמנים, מה שפגע במשחק של ריאל. בדקה התשיעית הגיע שער מתוחכם: רוברטו קרלוס שלח הוצאת חוץ ארוכה, ראול זיהה את המתרחש, ובעט מהאוויר לרשת, כדור שהתגלגל והתגלגל ונכנס. הספרדי היה מהשחקנים הבולטים ביותר במפעל בעידן שלפני כריסטיאנו רונאלדו וליאו מסי. אך השער החזיק מעמד חמש דקות בלבד כשלוסיו, הבלם הסקורר של לברקוזן, כבש בנגיחה ממצב נייח. זידאן זכה לשמירה כפולה והתקשה, פיגו היה חלש מאוד והוחלף אחרי שעה, אך רגע לפני הירידה להפסקה הצליחה ריאל לכבוש, ועוד איזה שער!

בדקה ה-44 התחושה הייתה שהעולם עצר מלכת. גול שפשוט כדאי לחפש ביוטיוב וליהנות שוב, גם אחרי כמעט עשרים שנה. שער שייזכר לעד בזכות האיכות, ובגלל המעמד. סולארי שלח את רוברטו קרלוס לשטח ("רק הוא היה יכול להגיע לזה, עם המהירות שלו", סיפר הצרפתי בראיון), הברזילאי הקפיץ לאחור מבלי להסתכל, זידאן הכין את הגוף בצורה מושלמת ושלח וולה אדיר לחיבורים של האנס יורג בוט. שער המאה.

השער של זידאן. גמר ליגת האלופות 2001/02, ריאל מדריד נגד באייר לברקוזן | Neal Simpson/EMPICS via Getty Images

סיפור אחד של הגמר היה זידאן, והסיפור השני היה איקר קסיאס. סזאר סאנצ'ס נפצע בכתפו (67) ולא היה יכול להמשיך. איקר בן ה-21 עלה מהספסל למה שהיה נקודת המפנה בקריירה שלו, וכמובן רגע חשוב במשחק. עם שלוש הצלות גדולות בזו אחר זו, שמר השוער הספרדי הצעיר על הגביע בידיו הבטוחות, והדמעות, כמו לפני שנתיים לאחר שזכה בגביע אירופה הראשון שלו – היו רק עניין של זמן. קסיאס הדף בעיטה מחוץ לרחבה, הדף גם נגיחה, ובעיקר רשם הצלה בלתי נשכחת עם הרגל מול דימיטאר ברבאטוב. "איקר עצר הכול ושלח את המדרידיסימו לחגוג", נכתב במארקה, ובאס פרגנו: "התשיעי של איקר". מאז, אוהדי ריאל כינו אותו "סאן איקר" – איקר הקדוש.

קסיאס חוגג עם זידאן. גמר אגדי | ADRIAN DENNIS/AFP via Getty Images

"אנחנו חוגגים את שנת המאה של המועדון עם התואר המזוהה ביותר עם ריאל מדריד – גביע האלופות התשיעי, וזה אומר שוב עד כמה המועדון הזה הוא הגדול בהיסטוריה", אמר ראול, שעבורו הייתה זו הזכייה השלישית שלו במפעל בגיל 25. קסיאס לא שכח את סזאר שנפצע והקדיש לו את הניצחון. רוברטו קרלוס קיווה לשווא שזה לא הגביע האחרון שלו, "זכיתי כבר בשלושה גביעים עם ריאל אבל אני ויתר חבריי רעבים לעוד תארים כל פעם מחדש", אמר. שערו של זידאן נבחר לשער הטוב בתולדות הגמרים. הצרפתי הצטנע: "הכי חשוב שזה שער הניצחון".

חשוב מכך: המטרה הושגה. באותו מגרש שבו זכתה בגביע אירופה החמישי ברציפות שלה ב-1960, לאחר ה-3:7 על איינטרכט פרנקפורט, בגמר שנחשב למשחק הטוב בהיסטוריה – ריאל שוב הניפה את הגביע עם האוזניים הגדולות (הפעם היה זה פרננדו היירו), שוב נגד יריבה גרמנית, ובפעם השלישית בחמש עונות.

הכתבה לקוחה מתוך רב המכר"המלכים של אירופה: סיפורה של ריאל מדריד", ספר ראשון בסוגו בישראל המפרט את ההיסטוריה הארוכה של המועדון, כל הזכיות של ריאל מדריד בליגת האלופות, שחקני העבר ועוד. לחצו כאן לרכישת הספר

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי