ברביעי: אופ"א תאשר את הפורמט החדש של ליגת האלופות

גביע ליגת האלופות | Denis Doyle/Getty Images

השינוי המדובר צפוי להפוך לרשמי בשבוע הבא והמפעל הכי יוקרתי באירופה ישנה את פניו החל מעונת 2024/25. כל הפרטים בפנים

(גודל טקסט)

לאחר תקופה ארוכה של המתנה ושלל פרסומים בנושא, מסתמן כי ביום רביעי הבא ראשי אופ"א יאשרו הפורמט החדש של ליגת האלופות. ב"את'לטיק" פורסם כי במהלך הפגישה הצפויה, הפורמט שבמסגרתו ליגת האלופות תגדל מ-32 ל-36 יאושר באופן סופי. השינוי שייכנס לתוקף בעונת 2024-2025, יביא לביטול שלב הבתים ולהטמעת המודל השוויצרי.

לפי מודל זה, קבוצות המפעל לא יחולקו לבתים, אלא ידורגו בטבלה אחת שכוללת את כלל קבוצות המפעל. עם זאת, כל קבוצה תשחק בשלב הראשון מול עשר קבוצות בלבד ולא מול כל קבוצות הליגה. זהות היריבות של כל קבוצה תיקבע לפי דירוג אופ"א. בסוף עשרת המחזורים, שמונה המוליכות יעפילו אוטומטית לשלב שמינית הגמר ו-16 הקבוצות הבאות יעפילו לשלב ביניים שיקבע מי מבניהן תצטרף לשמינית הגמר. משלב שמינית הגמר והלאה, המפעל יימשך כפי שנהוג כיום.

אחת הסוגיות החשובות היא החלוקה של ארבעת הכרטיסים הנוספים. נכון לשיטה הנוכחית, כל אחת מארבע הליגות הבכירות מקבלת ארבעה כרטיסים לשלב הבתים של המפעל. לפי השיטה החדשה, גם הליגה החמישית בטיבה תזכה לשלוח ארבע קבוצות למפעל, כאשר נכון להיום מדובר בליגה הצרפתית.

ליגת האלופות | Harold Cunningham – UEFA/UEFA via Getty Images

שאר הכרטיסים צפויים להיות מוענקים בדרך שטרם ראינו כמותה במפעל – על בסיס הישגי עבר. לפי שיטה זו, שלוש הקבוצות בעלות ההישגים הכי טובים במפעלים האירופיים בחמש השנים האחרונות, שלא הצליחו להעפיל לליגת האלופות דרך הליגה המקומית, יזכו בכל זאת בכרטיס למפעל הנחשק בעקבות הישגיהן הקודמים. הבחירה בקבוצות הללו עשויה לעורר את זעמן של הליגות מדרג הביניים של אירופה, שמעוניינות גם הן לקבל כרטיס ישיר לשלב הבתים בעקבות הגדלת כמות המשתתפות.

המניע לשינוי הגדול בפורמט המפעל היה כמובן החשש שחלק מהקבוצות הגדולות יפרשו ממפעלי אופ"א לטובת הקמת ליגה סגורה. אותן קבוצות חשו שדרך ליגה שכזו הן יוכלו למקסם רווחים כלכליים, וזה גרם לאופ"א לעשות חשיבה מחדש בנוגע לעתיד המפעלים האירופיים.

טרם ידוע כיצד הכספים יחולקו בין הקבוצות בפורמט החדש ונראה כי התשובה לכך לא תגיע בשבוע הבא, אך מובן מאליו שהרווחים יעלו באופן משמעותי לאור הגדלת כמות המשחקים והעובדה כי כבר בשלב הראשון יתקיימו יותר משחקים בין הקבוצות הגדולות, כך שהרווחים ממכירות זכויות שידור ומכירת כרטיסים יעלו משמעותית.

יותר מפגשים בין ענקיות היבשת כבר בשלב הראשון. מסי ורונאלדו | OSEP LAGO/AFP via Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי