היהודים באים: עונה אדירה עברה על אייאקס, עכשיו הפנים קדימה

שחקני אייאקס חוגגים
שחקני אייאקס חוגגים | AFP

הקבוצה ההולנדית סחפה את אירופה בדרך לדאבל מפואר והופעה מרשימה בחצי גמר ליגת האלופות, אבל בשנה הבאה היא צפויה - שוב - לשנות את פניה. מי ילך, מי יישאר והאם אפשר לצפות לטוטאל-פוטבול גם ב-2019/20?

קבוצות: אייאקס
(גודל טקסט)
צעירה וחצופה, רוקדת ושמחה, מלהיבה ודורסת. מאמינה במשחק ההתקפה, עולה לכל משחק כדי לכבוש שערים ולנצח. ועושה את זה בהולנד, באירופה, שבוע אחר שבוע. במינכן, במדריד ובטורינו, בליגה ובגביע – אייאקס לאורך כל העונה הזו סיפקה את הסימן המסחרי שלה: לגרום לשחקנים, לאוהדים ולצופים ליהנות מכדורגל. כל מה שיוהאן קרויף הטיף לו כל חייו התקיים באייאקס של השנה. 119 שערים בליגה, 165 בכל המסגרות (שיא הולנדי). דאבל ראשון מאז 2002, אליפות ראשונה מזה ארבע שנים וחצי גמר ליגת אלופות ראשון מאז 1997.


רבות דובר, גם כאן, על המדיניות של המועדון. קידום צעירים מבית לקבוצה הבוגרת, והשנה גם הבאת רכש יקר ושבירת תקרת השכר. טאדיץ' ובלינד הרוויחו כל אחד סביב השני מיליון יורו לעונה, פי שניים מתקרת השכר עד העונה. הונטלאר חזר לאיאקס ובגיל 35 התאים עצמו לתפקיד המחליף משנה המומנטום. פרנקי דה יונג קבע את קצב המשחק, דה ליכט הנהיג מאחור וזייך זהר מעל כולם. אייאקס שיחקה העונה 58 משחקים, עברה שלושה סיבובי מוקדמות באלופות ורשמה את אחת העונות הגדולות בתולדותיה, ואת האליפות ה-34.


אז מי הם השחקנים המרכזיים של העונה האחראים ומהן האפשרויות שלהם לקראת העונה הבאה?


אנדרה אוננה, 23, שמר על רשת נקיה ב-22 ממשחקי הקבוצה העונה (בכל המפעלים). השוער הקמרוני התחייב שיישאר עונה נוספת, ועם הניסיון והבגרות מצפים ממנו לעוד פחות טעויות. יתרונו הגדול הוא באגרסיביות שלו ברחבה ובהוצאה המהירה להתקפות מתפרצות כשהכדור בידיו. ההצלה מול בנפיקה בשלב הבתים היא הרגע הגדול שלו בעונה הזו.





מתיאס דה ליכט
 הקפטן בן ה-19, מנהיג על ומחוץ למגרש, לא יישאר באייאקס. עוד לא ברור לאן ילך, האם זה יהיה לברצלונה או לקבוצת צמרת אירופית אחרת. אך לכולם ברור שלנבחרת הולנד, עם וירג'יל ודה ליכט, יש מרכז הגנה מהטובים בעולם. המספרים שלו מדהימים: הוא זכה ב-25 אחוז מהקרבות האוויריים (נגיחות) של אייאקס העונה, והוא שני בליגה באיומים לשער בנגיחות (הוא בלם!). זו כמובן גם הדרך בה כבש את השערים הנפלאים שלו מול יובנטוס וטוטנהאם. הוא אחד משחקני העונה בעולם, ואת זה הוא השיג בעונתו השלישית בבוגרים.


בדיילי בלינד תמיד זלזלו. כשהחל דרכו באייאקס שרקו לו בוז, אך כשעזב למנצ'סטר יונייטד, עם ארבע אליפויות בכיס, הרימו אותו על כתפיים. אחרי ארבע שנים בהן איאקס לא זכתה באף תואר הוא חזר הביתה, ואנשים הרימו גבה. 16 מיליון יורו בשביל בלינד? הבלם שלא מספיק מהיר ולא מספיק חזק? תואר האליפות החמישי שלו, המנהיגות, הבנת המשחק האבסולוטית וההופעות המושלמות מול ריאל ויובנטוס הוכיחו ששחקן כמו בלינד היה בדיוק מה שאייאקס היתה זקוקה לו. מישהו שמכיר את המועדון מכל הכיוונים, צמח מתוכו (אביו זכה עם אייאקס באלופות ב-95) וחזר להוביל את השחקנים הצעירים המוכשרים. בלינד מדורג ראשון בליגה העונה בנגיעות בכדור, מסירות ומסירות מוצלחות.


ניקו טגליאפיקו הגיע כדי להביא לאייאקס אופי ווינרי, לא מתפשר, מישהו שלא מוותר לעולם. איך יודעים כמה הוא חשוב? בשני משחקים בהם לא שיחק בליגה, איאקס חטפה שישייה מפיינורד ורביעייה מהרנביין. הוא מדורג ראשון באיאקס בחטיפות כדור ושני בהכנת מצבים (אחרי טאדיץ'). הארגנטיני הודיע כבר את הבשורות הטובות שהוא נשאר באייאקס עונה נוספת.


אייאקס חוגגת. הכל ייראה אחרת (AFP)
אייאקס חוגגת. הכל ייראה אחרת (AFP)


פרנקי דה יונג נמכר ב-75 מיליון יורו לברצלונה. הוא אמור להחליף את בוסקטס, אבל באבולוציה של הכדורגל הוא שילוב של צ'אבי, אינייסטה ובוסקטס יחד. השחקן עם הכי הרבה דריבלים מוצלחים בליגה, תמיד חושב לעומק וקדימה. אחרי כל דריבל מוצלח הוא גם משחרר מסירה קדימה ומסדר עוד מצב לחבריו. דה יונג טועה מעט מאד, ממעט לאבד כדורים, וכל דבר במשחק שלו מפגין אלגנטיות וקלאס. ראזבאן מארין יגיע מסטנדרד ליאז' במקומו, אבל שחקן כמו דה יונג גדל פעם בדור ויהיה קשה למלא את הבור שבעזיבתו. הדריבל של פרנקי בברנבאו, כשהוא משאיר את מודריץ' על הדשא משתאה, הוא אחד המהלכים הגדולים של העונה האחרונה.



לאסה שונה הוא השחקן המשלים. הוא משלים את זייך בבעיטות החופשיות, הוא משלים את דה יונג כשזה יוצא קדימה ונשאר לסגור במקומו. שבע שנים באייאקס, בכל עונה הוא מתחיל כשחקן ספסל רק כדי להפוך לבאנקר הראשון בהרכב כעבור כמה מחזורים. השער הרביעי במדריד הוא שיא הקריירה של הדני הוותיק.


דוני ואן דה ביק החל את העונה על הספסל. אבל בקבוצה של שחקנים שכולם אוהבים את הכדור לרגל, חייבים שחקן שרוצה לקבל את הכדור לשטח. יותר מכל הוא אולי מזכיר את תומאס מולר, ולשיאו הגיע באפריל ובמאי ובשערים החשובים שלו הוביל את אייאקס ברגעים המכריעים של העונה. חשוב לזכור שוואן דה ביק החליף את דייבי קלאסן שנמכר ב-35 מיליון יורו לאברטון, והוא בוודאי יימכר בסכום גבוה יותר. שערים בטורינו ובלונדון הוכיחו שבגיל 22 דוני לא מתרגש גם על הבמה המרכזית באירופה.


ואן דה ביק ודה יונג. שני מנהיגים מהשורה הראשונה (Gettyimages)
ואן דה ביק ודה יונג. שני מנהיגים מהשורה הראשונה (Gettyimages)


חאקים זייך הוא השחקן שבגללו אנחנו אוהבים כדורגל. הוא קוסם, הוא גאון, הוא יודע לעשות הכל. זייך מוביל כמעט כל קטגוריה סטטיסטית בליגה. הוא כובש, מוסר, מתקל, מחלץ. הוא אינדיווידואליסט שהופך את השחקנים סביבו לטובים יותר ולכן הוא גם הטים-פלייר הכי מוצלח שיש. באייאקס מתפללים שהוא יישאר, אבל רשימת הקבוצות שרוצה אותו היא בלתי נגמרת. באיירן, דורטמונד, או אולי בכלל ארסנל? לכל מקום אליו יגיע הוא יהיה הסופרסטאר.


דושאן טאדיץ' הודה בתחילת העונה שהוא התעייף באנגליה ורצה לשמור על הגוף שלו כדי שיוכל להאריך את הקריירה. אז הוא הגיע לאייאקס, רבים חשבו כראש לשועלים, אך הסתבר שכראש לאריות. 39 שערים ו-17 בישולים הם מספרים שאמורים להציב אותו כמועמד לבלון ד'אור. בליגת האלופות אין שחקן שיצר יותר מצבים ממנו. מסי שלישי עם 27, טוני קרוס שני עם 29 וטאדיץ' ראשון עם 37 כאלה. בשרשרת מספרי 10 מופלאים שהיו באייאקס – ברגקאמפ, ליטמאנן, לאודרופ, סניידר ואריקסן – טאדיץ' עשה עונה אישית מהגדולות שנראו באמסטרדם.


העונה הבאה תחל עם ציפיות גבוהות. אך חשוב לזכור שאייאקס מתחילה את העונה במוקדמות ליגת האלופות, עם ככל הנראה חצי הרכב חדש לגמרי. האם המאמן אריק טן האח ישאר, או שמועדונים כמו באיירן מינכן ינסו להחתים אותו? האם אייאקס תפתיע עם עוד החתמת ענק כמו טאדיץ', ומי ימלא את החלל שישאירו פרנקי, דה ליכט ואולי גם זייך? נמשיך לעקוב מקרוב, כי כשהמועדון שהביא לעולם את הכדורגל המודרני אי אפשר להשאר אדישים. כשרוצים לראות כדורגל התקפי ומהנה, צריך לצפות באייאקס. ואנחנו נהיה שם, בשורה הראשונה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי