מציתה את הדמיון: הכירו את הקבוצה הכי מלהיבה באירופה

שחקני אלקמאר
שחקני אלקמאר | Soccrates Images / Contributor

בזכות בעלים שהביא אנשי מקצוע בכירים וחשב על העתיד, כוכבי האקדמיה הפכו את אלקמאר למועמדת לזכייה באליפות. אסף כהן עם סיפור שיכול להוות השראה לכל מועדון בעולם

קבוצות: אייאקס
(גודל טקסט)

הכירו את הקבוצה הכי מלהיבה באירופה. AZ אלקמאר השתוותה בתחילת השבוע לאייאקס בצמרת הטבלה בהולנד אחרי שניצחה אותה 0:1. ב-13 מ-17 המשחקים שלה בליגה העונה היא שמרה על רשת נקייה, כשרק האלופה כבשה יותר שערים ממנה. היא מורכבת משחקנים צעירים מאוד שרובם גדלו באקדמיה של המועדון (ורק שני הבלמים שלה עברו את גיל 30). את הקבוצה מוביל ארנה סלוט שנחשב למאמן העתיד של הכדורגל ההולנדי, והציפייה היא שהוא יחליף את אריק טן האח כשזה יעזוב את אמסטרדם.

כשמסתכלים על אלקמאר, בולטים לעין קודם כל שני שחקני ההתקפה הנהדרים שלה: קלווין סטנגס בן ה-21 ומיירון בואדו בן ה-18. סטנגס, שבמראהו החיצוני נראה כמו אחיו האובד של לירוי סאנה ממנצ'סטר סיטי, מביא את הברק והיצירתיות. ראיית המשחק שלו נהדרת, הוא מכתיב את קצב המשחק וקובע מהיכן תתקוף הקבוצה: אם מהאמצע ואז הוא משתמש במסירות עומק בעיקר לבואדו, אם הוא רוצה הוא עובר לאחד הצדדים ומנווט משם את המשחק. בואדו משלים את סטנגס בצורה מושלמת. הוא חלוץ חזק שאוהב לשחק עם הפנים לשער ומנצל כל שטח קטן שנפרש לפניו, אליו מכניס סטנגס את כדורי העומק שלו. במשחק הבכורה שלו בנבחרת הבוגרת בנובמבר מול אסטוניה הוא גם כבש. ולאחר הפציעות הקשות של ממפיס ומאלן בתחילת השבוע, הוא הופך למועמד משמעותי לקבל את חולצת ההרכב של הנבחרת ביורו.

בואדו, שמוליך את טבלת הכובשים בהולנד עם 11 שערים, הוא הולנדי ממוצא גנאי. בגיל 11 הגיע לאייאקס אך שם אמרו לו שהוא לא טוב מספיק, והוא עבר צפונה לאלקמאר. סטנגס נולד גם הוא באמסטרדם ומדורג רביעי בטבלת המבשלים עם שבעה. סיפורו של סטנגס מרתק: אביו עזב את המשפחה כשקלווין עוד היה תינוק, אך בגיל שבע, כשהחל לשחק בילדים של אלקמאר, פגש לפתע את אביו שעבד במחלקת הנוער של המועדון. בזכות האיחוד המקצועי, חודש גם הקשר המשפחתי. לסטנגס יש חברה ממשפחת כדורגל מפורסמת בהולנד. הוא בן זוגה של בו דה בור, הבת של פרנק האגדי. בואדו וסטנגס עברו, למרות גילם הצעיר, שניהם פציעות ברך קשות. שניהם קרעו את את הרצועות ועברו שיקום בפיטסבורג, ארצות הברית, אצל הרופא שטיפל גם בזלאטן איברהימוביץ'.


קלווין סטנגס. מכתיב את סגנון המשחק של אלקמאר (Gettyimages)

אבל אלקמאר זה לא רק השניים האלה. בהרכב שלה משחקים עוד כמה שחקנים שגדלו במועדון. אואן ויינדאל המגן השמאלי כבר בישל ארבעה שערים העונה וגם הוא צפוי לעבור בקיץ לקבוצה גדולה. הקפטן טון קופמיינרס רק בן 21 וכבש בשנה האחרונה 19 שערים בכל המסגרות, 15 מתוכם בפנדלים, והוא כל כך קר רוח שלא החמיץ ולו פנדל אחד. שני השחקנים הבוגרים מאחור הם הבלמים: רון ולאר ("רון בטון") שהיה בלם הנבחרת במסע הנהדר במונדיאל 2014 ובגיל 34 מוביל את המועדון בו גדל, ולצידו סטיין ואוטנס הבלגי, שאחיו דריס משחק בסקציה נס ציונה בליגת העל.

הסיפור של המועדון הקטן מצפון הולנד יכול להוות השראה לכל מועדון בעולם. באמצע שנות ה-2000 רכש את המועדון המיליארדר המקומי דירק סחרינחה, הבעלים של בנק הולנדי גדול. הוא השקיע כספים אדירים, הביא את אנשי המקצוע המובילים בהולנד כמו לואי ואן חאל וקו אדריאנסה ובנה קבוצה שבסופו של דבר זכתה באליפות ב-2009. העבודה הנהדרת במועדון היתה לאורך כל הזמן הזה, כשלא רק השקיעו בקבוצה הבוגרת וחשבו על איך זוכים באליפות. ואן חאל ושאר קובעי המדיניות הקפידו מדי שנה להעביר תקציבים גדולים לפיתוח האקדמיה ולצורך בניית אצטדיון חדש. המהלכים הללו הוכיחו את עצמם והצילו את המועדון, כשכמה חודשים אחרי הזכייה באליפות, הבנק של סחרינחה פשט רגל. רבים הסיפורים על מועדונים שנעלמו אחרי שהבעלים העשיר איבד את הונו. לא באלקמאר: בזכות מחלקת נוער חזקה ועשירה ואצטדיון חדיש וגדול, הקבוצה שרדה את הנפילה של הבעלים. אחרי כמה שנים במרכז הטבלה, אלקמאר נהנית מפירות האקדמיה שלה ונאבקת בצמרת.

האם היא מסוגלת לזכות באליפות העונה? הפערים הכלכליים מאייאקס, איינדהובן ופיינורד הם גדולים. מאמן יצירתי ושחקנים מוכשרים מצמצמים את הפער. אלקמאר ניצחה בסיבוב הראשון 0:3 באיינדהובן, 0:3 אצל פיינורד ו-0:1 בבית את אייאקס. לנצח את שלוש הגדולות בסיבוב אחד זה חסר תקדים בהולנד ובמועדון כבר מדברים על אליפות. אבל צריך לזכור שהסגל קצר, במקביל לליגה הקבוצה גם העפילה לשלב 32 הגדולות בליגה האירופית, ובינואר עלולים להגיע רוכשים לשחקנים הצעירים. גם אם היא לא תזכה באליפות, אלקמאר מציתה את הדמיון ונותנת תקווה לכל מועדון קטן באשר הוא – שהכל אפשרי והשמיים הם הגבול.


יזכה בחולצת הנבחרת ביורו הקרוב? מיירון בואדו (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי