שובה את העין: ספינצולה סוחף את איטליה ומעניין את ריאל מדריד

לאונרדו ספינצולה | Alessandra Tarantino - Pool/Getty Images

הוא פרץ לתודעה מאוחר מדי בגלל תפקוד שגוי. התעקש להיות שחקן אגף, והודה שטעה. אחרי 7 השאלות ביובנטוס הגיעה הנסיקה והיכולת הנפלאה ביורו. עכשיו הוא מחכה לאוסטריה בשמינית הגמר. פלא שהבלאנקוס כבר מתעניינים?

(גודל טקסט)

בימים האחרונים נפוצו בתקשורת הספרדית דיווחים לפיהם מעוניינת ריאל מדריד להחתים את לאונדרו ספינצולה. אוהדי הבלאנקוס, שהתרשמו בוודאי מהביצועים של המגן במדי נבחרת איטליה ביורו 2020, עוקבים אחרי המגעים שמוביל המנהל הספורטיבי החדש לואיס קאמפוס מול רומא, אבל אלה שחיפשו מידע אודות שחקן הרכש הפוטנציאלי גילו להפתעתם שלא מדובר בשחקן צעיר. ספינצולה אמנם לא מוכר מחוץ למדינתו ומרגיש כמו כוכב טרי, אבל הוא כבר בן 28 – והפריצה שלו לתודעה מאוחרת למדי.

לקח לו זמן לפרוח, כי במשך שנים ארוכות היה כרטיסו שייך ליובנטוס – ולגברת הזקנה פשוט לא היה מה לעשות איתו. אז ספינצולה נשלח בהשאלה שבע פעמים, בדרך כלל לליגה השנייה, לפעמים לקבוצות שלא ממש בנו עליו, וחלק נכבד מהקריירה שלו התבזבז. וזה קרה, בין היתר, בגלל שתפקידו על המגרש לא היה מוגדר, או אולי אפילו שגוי. השחקן מודה בכך בעצמו – הוא התעקש להיות שחקן אגף בהתקפה, על אף שחסרים לו כישורים חיוניים בעמדה זו.

"הבקעתי הרבה שערים בילדותי, אבל בגיל 12 זה נגמר משום מה", העיד לימים ספינצולה. הוא היה תמיד גבוה מרוב בני גילו, אך התאפיין במהירות מסחררת ובכדרור פנטסטי שאיפשר לו לעבור בקלילות את שחקני היריב. זו הסיבה בגללה הביאה אותו בזמנו יובנטוס לאקדמיה שלה, וכאשר היה בן 19 אף זכה ספינצולה בתואר השחקן המצטיין בטורניר נוער יוקרתי, אולם היו כאן בעיות מובנות – הוא לא ידע לשים את הכדור ברשת, אחוז ניצול ההזדמנויות היה מחפיר, וגם המסירה האחרונה בדרך כלל לא הייתה מדויקת. לכן, עם כל הכבוד ליכולתו לרתק את הקהל עם סלאלומים נהדרים, מאמנים לא סמכו עליו.

לאונרדו ספינצולה במדי יובנטוס | Tullio M. Puglia/Getty Images

פעם, עוד באקדמיה של סיינה, אמרו לספינצולה מאמניו שכדאי לו לעבור הסבה למגן. הוא לא רצה לשמוע. הוא העריץ את רונאלדו הברזילאי ואת גבריאל באטיסטוטה, ואפילו חגג את שעריו המעטים כמו באטיגול. רק ב-2015, כאשר היה בהשאלה בפרוג'ה מהליגה השנייה, הבהיר לו המאמן פיירפאולו ביזולי שאין לו סיכוי בהתקפה. "אתה חייב לעבור הסבה כדי להצליח ככדורגלן", טען ביזולי. הפעם, בגיל 22, לאונרדו הקשיב והחליט ליישם – והצטיינותו הביאה להשאלה יוקרתית הרבה יותר במדי אטאלנטה.

שם, אצל המאמן האגדי ג'אן פיירו גאספריני, נמצא עבורו התפקיד המושלם במערך 3-4-3. כי הרי גם כמגן קלאסי ברביעייה האחורית לא הרגיש ספינצולה נוח במיוחד וביצע הרבה טעויות. הוא לא למד לשמור על חלוצי יריב בנעוריו, הסגירה הטקטית שלו הייתה לקויה והוא היה זקוק למישהו שיעניק לו גיבוי מאחור. במערך עם שלושה בלמים, כאשר הוא אחראי על הקו עם המהירות והיצירתיות שלו, הכל הסתדר על הצד הטוב ביותר, וב-2017 היה ספינצולה שותף מלא לתחילת המסע הנפלא של אטאלנטה לצמרת הכדורגל האירופי. היא סיימה אז במקום הרביעי המפתיע.

אז הוא גם הגיע לראשונה לנבחרת, אך קרס כבר במשחק החשוב הראשון כאשר איטליה הובסה 3:0 נגד ספרד בתחילת קמפיין מוקדמות המונדיאל. יובנטוס החזירה אותו לבסוף לשורותיה באופן קבוע ב-2018, והמאמן מסימיליאנו אלגרי שיבח אותו לפרקים, אך ראה בו בעיקר שחקן ספסל, בין היתר כי הוא לא סמך עליו בתור מגן שגרתי. לכן, הגברת הזקנה הייתה מאושרת עד הגג כאשר רומא הסכימה לשלם תמורתו כ-30 מיליון יורו. זה היה מחיר מדהים עבור שחקן שולי בסגל, והמעבר היווה בשורה אדירה גם עבור ספינצולה עצמו.

לאונרדו ספינצולה במדי אטאלנטה | Tullio M. Puglia/Getty Images

ברומא, אותה הוא סימפט עוד מאז הימים הגדולים של באטיסטוטה בעיר הנצח, מצא ספינצולה מאמן אשר השקפת עולמו דומה לזו של גאספריני. פאולו פונסקה הפורטוגלי אוהב מערכים עם 3 בלמים ולתת חופש פעולה מוחלט לשחקנים שסוגרים את הקו. בשנתיים באולימפיקו, ביצע ספינצולה קפיצת מדרגה גדולה, הפך בהדרגה לבאנקר בהרכב, ובלט בעיקר בתרומתו להתקפה. ואולי השערים עדיין לא הגיעו – זה כבר לא יקרה לעולם – אבל הוא סיים את העונה החולפת עם שיא אישי של 8 בישולים. הדגמה מצוינת לחשיבותו עבור הרומאים באה בחצי גמר הליגה האירופית מול מנצ'סטר יונייטד באולד טראפורד. הג'אלורוסי הובילו 1:2 כאשר ספינצולה נפצע בדקה ה-37 והוחלף. בלעדיו, הם הובסו 6:2.

הפציעה השביתה את ספינצולה עד לסיום העונה, ואף העמידה בספק את שיתופו ביורו. והרי הוא לא היה הבחירה הראשונה של רוברטו מנצ'יני בכל מקרה – כי הנבחרת משחקת באופן מובהק ועקבי אך ורק במערך 4-3-3. בשיטה הזו, המגבלות שלו בולטות, ועל הנייר הן עלולות להיות קריטיות כאשר בוחרים צמד בלמים ותיק ולא מהיר במיוחד בדמותם של ג'ורג'ו קייליני ולאונרדו בונוצ'י. אמרסון מצ'לסי הועדף בדרך כלל בעמדת המגן השמאלי במוקדמות, אבל הוא בקושי ראה דשא אצל פרנק למפארד ותומאס טוכל העונה בסטפמורד ברידג', ולכן לאיטלקים הייתה מצוקה אמיתית במשבצת המדוברת.

בסופו של דבר, כמעט ברגע האחרון, קיבל מנצ'יני החלטה – הולכים על ספינצולה, למרות הסיכונים. ובשני המשחקים שלו בטורניר עד כה, ההימור הזה הצדיק את עצמו מעבר לציפיות האופטימיות ביותר. ספינצולה נבחר לאיש המשחק ב-0:3 על טורקיה בערב הפתיחה, והיה אדיר גם ב-0:3 על שווייץ במחזור השני. הוא בולט כשחקן לא שגרתי – מגן שמאלי עם רגל ימין חזקה, וסגנונו שובה את העין. הוא נמרץ, תמיד מוצא השטחים הפתוחים כדי להוות אופציה למסירה, מקבל בדרך כלל החלטות נכונות בפיתוח התקפות, ונכון לעכשיו גם לא שוגה בעורף. והנה לכם – ריאל מדריד כבר מגלה עניין רב.

לאונרדו ספינצולה במדי רומא | Paolo Bruno/Getty Images

ואולם, מוקדם מאוד לפתוח את בקבוקי השמפניה. המבחנים הגדולים של ספינצולה, ביורו 2020 ובקריירה בכלל, עדיין לפניו. לא יהיה חכם להסיק מסקנות מרחיקות לכת על סמך שני משחקים, ורצוי לזכור – מאמן ריאל קרלו אנצ'לוטי לא משחק במערך 3-4-3. על אף ההצטיינות מול הטורקים, סיכוייו של האיטלקי להשתלב ברביעייה אחורית בסנטיאגו ברנבאו קטנים, והוא צריך לבחור את הצעדים הבאים בחוכמה. אחרי שבזבז זמן יקר, הוא לא רוצה לזרוק לפח גם את שאריות הקריירה. באשר לאליפות אירופה, איטליה טרם נתקלה ביריבות עוצמתיות באמת.

אז הערב (שבת) ייצאו לדרך משחקי שמינית גמר יורו 2020, ואיטליה תפגוש את אוסטריה. האם האוסטרים של פרנקו פודה יצליחו לאתגר יותר את ספינצולה מבחינה הגנתית? זאת אחת השאלות המסקרנות ביותר לקראת הקרב בוומבלי הלילה ב-22:00.

לאונרדו ספינצולה | Claudio Villa/Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי