"ברצלונה של אזור הקווקז"

|

קראבאח עברה מהפך מקצועי ומנטלי עם בואו של גורבנוב. טוונטה וקרקוב נכנעו לה

(גודל טקסט)

מאת מיכאל יוכין      צילום: פייסבוק קראבאח ו-Gettyimages

קראבאח, אחת הקבוצות המפתיעות והמעניינות בליגה האירופית העונה, מייצגת עיר שלא קיימת עוד. אגדם נהרסה לפני 21 שנה והפכה לעיר רפאים בקרבות אכזריים במלחמה בחבל נגורנו קראבאח. מדובר בשטח שהיה במשך זמן רב בשליטה אזרית, על אף שרוב תושביו ארמנים.

 אחרי התפרקות ברית המועצות, תקפו כוחות צבא ארמניה את הרפובליקה במטרה לספח אותה ונתקלו בהתנגדות עזה מצד המיעוט האזרי. אגדם – עיר אזרית מוסלמית ברובה עם מסגד מפואר – שימשה בסיס למתקפות על כוחות ארמנים, וגורלה היה מר מאוד. הפגזות בלתי פוסקות הבריחו את כל התושבים במהלך 1993, ולאחר מכן הופצצה העיר והושמדה כמעט כליל. גם האצטדיון הביתי של קראבאח לא שרד, אבל הקבוצה ממש לא ויתרה על העבר. היא ממשיכה לשאת את שמה של אגדם, ואוהדיה מאמינים שיחזרו יום אחד למולדתם.

גורבנוב. הסתמכות על סגל מקומי ומעט זרים אבל איכותיים

 

בינתיים, הם מארחים את המשחקים באצטדיון על שם טופיק בחראמוב בבירה באקו, ואם אתם תוהים מיהו בחראמוב, הרי שהוא דמות חשובה במיוחד בתולדות הכדורגל העולמי – מדובר בקוון שאישר את השער השנוי במחלוקת של ג'ף הרסט בגמר מונדיאל 1966. האצטדיון הזה חווה בשנים האחרונות לא מעט סנסציות, והקרדיט על כך מגיע למאמן גורבן גורבנוב, איש מקצוע צעיר ומבטיח במיוחד, שעשוי אולי לנסות את מזלו במדינה גדולה יותר בעתיד הנראה לעין.

ב-2008 הגיע גורבנוב, בן 36 בלבד, אחרי קריירה טובה בסטנדרטים מקומיים כחלוץ טכני ופורה, עם 14 כיבושים ב-67 משחקים במדי הנבחרת הלאומית. הליגה האזרית נהנית מהשקעות מכובדות מצד אנשי מקצוע מקומיים, שאוהבים לפזר כסף על שחקנים ומאמנים זרים. יעידו על כך גם טוני אדמס, שאימן את גבאלה הכפרית, וגם עידן ויצמן שמשחק כיום בסימורג.

לגורבנוב היתה תוכנית הפוכה – הוא ביקש מההנהלה להעזיב את כל הזרים הבינוניים פרט לשלושה שהביאו ערך מוסף אמיתי, ויצא לדרך עם סגל מקומי מלא גאווה ותשוקה. התוצאה – זכיה בגביע בעונתו הראשונה ומסע הצלחות חסר תקדים באירופה.

 באותה עונה 2008/09 העיפה קראבאח את רוזנבורג הנורבגית במוקדמות הליגה האירופית אחרי ששמרה על רשת נקיה במשך 180 דקות, ואז עשתה חיים קשים גם לטוונטה, עם 0:0 ביתי לפני שנכנעה 3:1 בהולנד. כעבור שנה נפלו שלוש יריבות, כולל ויסלה קראקוב, קורבן לאזרים החצופים, לפני שדורטמונד הדיחה אותם בסיבוב האחרון בפלייאוף. גם בעונה שעברה רשמה קרבאך ניצחונות על שלוש יריבות לפני שנכנעה לפרנקפורט בסיבוב המוקדמות האחרון.  במקביל זכתה באליפות שנייה בתולדותיה, גם אם גורבנוב נאלץ לסטות מעט ממדיניותו ולרכוש מספר זרים איכותיים. "לפעמים צריך לוותר על העקרונות באופן זמני כדי להצליח", הוא הסביר והבטיח להגדיל שוב את אחוז האזרים בשנים הקרובות.

קראבאח נוטלת את היוזמה גם מול קבוצות חזקות ממנה

העונה התכבדה קראבאח לשחק לראשונה במוקדמות ליגת האלופות, ועשתה כותרות עם נצחון 1:2 על זלצבורג בסיבוב המוקדמות השלישי. האוסטרים מנעו סנסציה עם 0:2 בגומלין, אבל קראבאח המשיכה לליגה האירופית, פגשה שוב את טוונטה, והפעם הדהימה את היריבה ההולנדית החזקה עם  1:1 בחוץ לצד 0:0 בבית, ועלתה להופעת בכורה בשלב הבתים.

בבית עם אינטר, סנט אטיין ודניפרו האוקראינית, הסיכויים לא נראו מזהירים, אבל שני המשחקים הראשונים הותירו לא מעט מקום לאופטימיות. האזרים היו ראויים לנצח את הצרפתים במחזור הראשון, ורק יכולת נפלאה של השוער סטפן רופייה שמרה על ה-0:0. גם בהפסד בסן סירו לאינטר במחזור השני 2:0 נתנו האזרים הופעה חיובית והקפידו להשתמש בנשק העיקרי שלהם – בטחון עצמי גבוה ומשחק ללא רגשי נחיתות מול כל יריבה.

גורבנוב מנסה לקחת יוזמה לידיו בכל התמודדות, והניסיון לשלוט בקצב המשחק ובכדור העניק לקראבאח את הכינוי "ברצלונה של קווקז". המאמן השאפתן נסע להשתלמויות רבות במועדוני פאר ברחבי אירופה, התארח אצל יורגן קלופ בדורטמונד, וב-2012 ערך השתלמות של מספר ימים במתקנים של ברצלונה, כולל שיחה אישית עם האליל הגדול, פפ גוארדיולה.

 "יהיה מגוחך להשוות אותנו לבארסה, אבל יש דמיון מסוים בסגנון. התרשמתי במיוחד מהאקדמיה שלה ומהדרך בה הם מלמדים את הילדים לשחק באותה שיטה בכל הגילאים. לא יהיה קל ליישם זאת אצלנו בקראבאח, אבל זה היעד בטווח הארוך", אמר אז גורבנוב. בשנתיים וחצי שחלפו מאז, עשתה קבוצתו התקדמות משמעותית, והערב צפוי לה אתגר מעניין נוסף במשחק החוץ בדרבי "הסובייטי" מול דנייפרו. באירופה כבר מזמן לא מזלזלים בה, ויהיה מעניין מאוד לעקוב אחרי הפרויקט של גורבנוב במשחקים שנותרו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי