בלי כפית של כסף בפה

מרטנס. אמרו לו שהוא חלש מדי
מרטנס. אמרו לו שהוא חלש מדי | Gettyimages

דריס מרטנס, קשר נאפולי, ממשיך לחסות בצלו של דה ברוינה מוולפסבורג

(גודל טקסט)

האוהדים שבאו לאיצטדיון טדי לצפות במשחקה של ישראל נגד בלגיה (0:1 לבלגים) נהנו מביצועיו של קווין דה ברוינה ואדן הזאר, אבל לא ראו את דריס מרטנס. הקיצוני המהיר של נאפולי ישב במשך כל 90 הדקות על הספסל. מקומו אצל המאמן מרק וילמוטס לא מובטח, גם אם הוא מהווה חלק חשוב מאוד מהסגל ונטל חלק בכל 5 משחקיהם של השדים האדומים במונדיאל, מתוכם שלושה בהרכב הפותח. הערב (22:00, שידור ישיר בספורט 2) יהיו מרטנס ודה ברוינה על המגרש, כשהפרוטנוטי שלו יארחו את וולפסבורג.

 

האם מרטנס נולד בעיתוי הנכון מבחינתו? זה באמת עניין של השקפה. לו היה משחק לפני עשור, הוא היה הכוכב הבלתי מעורער של הנבחרת, אך ספק אם היה מצליח להצעיד אותה להישגים. כיום, כאשר כוכבים צעירים ממנו עושים כותרות גדולות הרבה יותר, נגזר עליו להיות תמיד בצילם, והוא יודע שזה לא ישתנה. מרטנס יחגוג בתחילת מאי את יום הולדתו ה-28, בעוד דה ברוינה והזאר, ילידי 1991, רק נמצאים בתחילת הקריירה. ובכל זאת, עם הסגל הזה הוא הגיע לגדולה, זכה לשחק בגביע העולם ועשוי לנסוע גם לאליפות אירופה בצרפת בקיץ הבא. יש לו מזל? תשפטו בעצמכם.

 

דבר אחד בטוח – לקח למרטנס הרבה זמן עד שאנשים התחילו להפנים את הפוטנציאל שלו. דה ברוינה והזאר סומנו ככוכבי על פוטנציאלים עוד בהיותם נערים. דריס הצנום, בסך הכל 169 סנטימטרים, שמע אינספור פעמים שמבנה גופו לא יאפשר לו להפוך לכדורגלן מקצועני. תחבולן וערמומי ככל שהיה, הוא נחשב לחלש מדי פיזית כדי לשרוד. זו הסיבה בגללה נזרק מהאקדמיה של אנדרלכט, וגם בגנט לא האמינו בו. בגיל 20 נאלץ מרטנס לנדוד לקבוצה ההולנדית מהליגה השנייה בשם AGOVV, אשר פירוש שמה – תאמינו או לא – הוא מועדון כדורגל של מתנגדי שתיית אלכוהול.

 

רק ב-2009, אחרי שהזאר כבר נבחר לשחקן הצעיר המצטיין בליגה הצרפתית במדי ליל, זכה מרטנס להזדמנות הולמת וחתם באוטרכט. רק ב-2011, אחרי שדה ברוינה כבר זכה באליפות בלגיה בשורות גנק עם כמות אסטרונומית של בישולים, הצטרף מרטנס לקבוצה גדולה. איינדהובן רכשה אותו, יחד עם קווין סטרוטמן, מאוטרכט תמורת 13 מיליון יורו. זו היתה עסקה משתלמת במיוחד.

 

המעבר של סטרוטמן לרומא בקיץ 2013 היה מתוקשר, אבל מרטנס היה אהוב יותר באיצטדיון פיליפס. הקיצוני הזריז שיגע את ההגנות, התמחה בכדורים נייחים, וכבש 45 שערים תוך שנתיים – מאזן מופלא עבור קשר. הוא היה ליאו מסי שלהם – נמוך בדיוק כמו הארגנטיני, ובעל תכונות דומות בטיפול בכדור. רפא בניטס קיבל בנאפולי יהלום אמיתי במחיר מבצע של כ-10 מיליון יורו.

 

בניטס. בעונה שעברה החזיק ממרטנס יותר  (צילום: Gettyimages)

 

 

ואולם, מרטנס בכל זאת לא מסי. באיטליה הוא היה צריך להתחרות על המקום בהרכב עם חוסה קאייחון ולורנצו אינסינייה, וזו לא משימה פשוטה. גם אחרי שכבש 11 שערי ליגה בעונה שעברה, הצהיר בניטס: "דריס הוא מקצוען למופת. הוא שחקן נהדר שהולך ומשתפר. אני יודע שהוא מסוגל להגיע אף לרמה גבוהה יותר, והוא מתקדם בכל הקשור לעזרה להגנה".

 

אחרי מונדיאל חיובי מבחינה אישית, קיווה מרטנס שהמומנטום יימשך. זה לא קרה. למרות הפציעה הארוכה של אינסינייה, בניטס דווקא השתמש בו פחות, ועד כה פתח הבלגי ב-12 משחקי ליגה בלבד. נאפולי מפגינה יכולת חלשה יותר כקבוצה בהשוואה לעונה שעברה, ויש הסבורים כי מרטנס יכול היה לסייע יותר. אחרי שהמאמן הספרדי שילב אותו רק כמחליף במשחק הגדול מול יובנטוס בינואר, הצהיר סוכנו סורן לרבי, שחקן עבר מפורסם בעצמו: "המצב של דריס עדין, ואנחנו מקווים שישחק יותר". הרמז לעזיבה אפשרית היה עבה למדי, אם כי בניטס עצמו לא צפוי להישאר בנאפולי בעונה הבאה.

 

דה ברוינה. "הערב מרטנס ואני נהיה יריבים" (צילום: Gettyimages)

 

 

בליגה האירופית מרטנס דווקא כמעט תמיד על הדשא, ומספק את הסחורה. לפני המפגש המרגש עם דה ברויינה, אתו הוא היה מאז ומתמיד ביחסים נהדרים, הבלגי הקטן דרס את פיורנטינה ביום ראשון, עם שער אישי נאה והצגה מצוינת לאורך כל 90 הדקות בנצחון 0:3 שאפשר לנאפולי לדלג מעל הסגולים למקום הרביעי. נגד וולפסבורג, אחת הקבוצות הטובות ביבשת ב-2015, האתגר גדול אפילו יותר.

 

"דריס חבר אמת, אבל בערב המשחק נהיה יריבים", אמר דה ברוינה. היריבות הזו צפויה להיות מרתקת – נאפולי נגד וולפסבורג לא יכול להיות משחק משעמם בהגדרה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי