האיש שמחפש נקמה בבוס, קרויף ושוטה

ואן דן ברום
ואן דן ברום |

מאמן אלקמאר בא לסגור חשבון מול מכבי ת"א והעבר הלא-רחוק

(גודל טקסט)

הקשר בין מכבי תל אביב לאלקמאר מגוון במיוחד. סביר להניח שכבר קראתם מספיק על עברו של שוטה ארבלדזה במועדון ההולנדי, הן כחלוץ מצוין והן כעוזרו של לואיס ואן חאל בעמדת המאמן. אתם גם יודעים על כך שהאריס מדוניאנין החל את הקריירה באלקמאר, ואף שיתף פעולה עם הגיאורגי במדיה. אלא שזה ממש לא הכל. גם הקיץ היו שני המועדונים קשורים זה לזה, בעיקר באמצעות אייאקס.

כאשר חיפשו באמסטרדם מחליף למאמן פרנק דה בור שהודיע על עזיבתו, רשימת המועמדים הצטמצמה לבסוף לשני שמות בלבד – פטר בוס של מכבי וג'ון ואן דן ברום של אלקמאר. שניהם היו מוכנים, כמובן, לוותר על משרותיהם למטרת שדרוג כה נאה, ולכן אחת הקבוצות נדרשה לאבד את המאמן. הבחירה נפלה בסופו של דבר על בוס, וג'ורדי קרויף נאלץ לחפש שוב, בפעם המי-יודע-כמה, מחליף. 

לא ארבלדזה היה המועמד הראשון שלו, אלא דווקא ואן דן ברום. לו היה מסכים, ומצליח להשתחרר מאלקמאר, היה ההולנדי נוחת על ספסל הצהובים. ואולם, זה לא היה ג'וב החלומות מבחינתו, והוא העדיף להישאר באלקמאר ולהמתין להזדמנות נוצצת יותר. למעשה, רבים האמינו שהוא מתאים לאייאקס הרבה יותר מבוס, ויש לו סיכוי טוב לרשת אותו אם המאמן הנוכחי ייכשל.


ואן דן ברום, היה הבחירה הראשונה של ג'ורדי (gettyimages)

בקיץ, השיקולים בעד ואן דן ברום ונגד בוס באייאקס היו ברורים. הרי בוס היה קשר נוקשה ולוחמני, וזוהה כשחקן בעיקר עם היריבה הגדולה פיינורד, ומעולם לא שיחק באמסטרדם. לעומתו, ואן דן ברום היה בימיו כשחקן קשר יצירתי ואלגנטי. הוא החל את דרכו בוויטסה, נהנה ממוצע כיבושים פנומנלי, נחשב לאחד השחקנים הטובים ביותר בליגה מחוץ למועדונים הגדולים, ולבסוף הוחתם ב-1993 על ידי אייאקס. מידת ההצלחה אמנם הייתה בינונית, אבל ואן דן ברום למד את המועדון מבפנים ועשה רושם נפלא כאדם. לכן, אחרי שתלה את הנעליים, הוא התקבל שוב בזרועות פתוחות באייאקס ומונה למאמן קבוצת המילואים. 

אחרי 3 שנים נהדרות, יצא המאמן לדרך חדשה. הוא אימן את אפלדורן בליגה השניה, ואז חולל סנסציה אחרי סנסציה עם דן האג בליגה הבכירה. הקבוצה הצנועה מעולם לא שיחקה כדורגל מלהיב יותר מאשר בעונת 2010/11 – התקפי, תוסס וגם מצליח. היא סיימה במקום השביעי, העפילה לליגה האירופית ושמו של ואן דן ברום הלך לפניו. הוא עבר לוויטסה, ואז קיבל תפקיד יוקרתי באנדרלכט אותה הצעיד לאליפות בלגיה ב-2013. בחלוף שנה, כאשר ההרפתקה בבריסל הסתיימה באכזבה, הוא החליף את מרקו ואן באסטן כמאמן אלקמאר, ובקבוצה מאושרים עד הגג.

אלקמאר סיימה שלישית בעונת 2014/15 ורביעית בעונה שעברה, תוך שהיא מציגה, כהרגלו של ואן דן ברום, סגנון התקפי מובהק. הייתה למאמן תרומה גדולה, למשל, לפריחתו של החלוץ המרכזי וינסנט יאנסן שנמכר הקיץ לטוטנהאם תמורת 21 מיליון ליש"ט. בהתחשב בעברו ובהשקפת עולמו, מועמדותו לתפקיד הראשי באייאקס נראתה הגיונית הרבה יותר בהשוואה לבוס, וגם אופיו נוח יותר.


זיהיתם מי יושב לידו? (gettyimages)

כפי שטען במאי הפרשן ארנו פרמוילן: "בוס עדיין לא אימן במועדון גדול, בעוד ואן דן ברום עבד באנדרלכט ושיחק בליגת האלופות. ג'ון מתאים הרבה יותר, והוא גם תקשורתי יותר, גמיש יותר ועקשן פחות. הוא מכיר את המועדון מבפנים, שיחק באייאקס ואימן את קבוצת המילואים. בוס יצטרך להרוויח את אמון הקהל מאפס, בעוד ואן דן ברום ייהנה מתמיכת היציעים מהרגע הראשון". ובכל זאת, גורמים בכירים במועדון העדיפו לבסוף את בוס. אחרי ההדחה המשפילה במוקדמות ליגת האלופות בידי רוסטוב הרוסית, רבים הבינו שהייתה זו בחירה שגויה.

אז ואן דן ברום החייכן והנינוח הפסיד במאבק על הכיסא באייאקס, לא הסכים לבוא לתל אביב ונשאר באלקמאר בציפיה לקריאה מחודשת מאמסטרדם. ברור כשמש שהצלחה בליגה האירופית תסייע לו בשאיפותיו להתקדם, אבל העונה דווקא נפתחה ברגל שמאל. תיקו ביתי מול דאנדוק ותבוסה לזניט בתחילת הקמפיין האירופאי לא היו בתכניות. הוא ישמח מאוד להתאושש על חשבון האקס המיתולוגי ארבלדזה, שחולם בסתם ליבו בעצמו על המשרה באייאקס.


ואן דן ברום. יצליח לנקום? (gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי