הדרמה בגמר הקודם של ליברפול

הזיכרונות צפים מחדש. ליברפול חוגגת ב-2001
הזיכרונות צפים מחדש. ליברפול חוגגת ב-2001 |

לפני שהאדומים יפגשו את סביליה, יוכין נזכר בעימות מול ג'ורדי ואלאבס

(גודל טקסט)

כאשר מדברים על גמר אירופי דרמטי של ליברפול, האסוציאציה הראשונה היא איסטנבול ב-2005, וזה טבעי, אולם ארבע שנים קודם לכן היו שותפים האדומים לגמר מרתק נוסף, עם תסריט הזוי לא פחות, ודווקא הוא רלוונטי יותר לקראת הקרב מול סביליה הערב, בגמר הליגה האירופית בבאזל (החל מ-21:30 בספורט1 וב-HD).

 

4:5 מטורף על אלאבס הוא אירוע בלתי נשכח מבחינת האוהדים באנפילד, והזיכרונות צפים מחדש. שוב מפעל אירופי שני בחשיבותו, שוב יריבה מהליגה הספרדית, שוב מאמן באסקי על הספסל שמנגד.

 

 

רק הפרס גדול יותר. אז רק גביע אופ"א עמד על הפרק, והוא היה חשוב מאוד עבור ליברפול. הפעם, בעונתו הראשונה של יורגן קלופ, הנפה פירושה כרטיס לליגת האלופות. ההישג לא רק יאפשר להגדיל את התקציב, אלא גם ישפר מאוד את עמדת הפתיחה במשא ומתן עם שחקני רכש פוטנציאלים. המאמן הגרמני הכריזמטי הוא מגנט בפני עצמו, אך אם גם השתתפות בצ'מפיונס ליג תהיה על הפרק, הרי שליברפול תהפוך לאחת הקבוצות המועדפות מבחינת כוכבים רבים.

מגנט בפני עצמו. קלופ צוהל בניצחון על דורטמונד (Gettyimages)

ואם כבר דרמה, הרי שליברפול כבר חוותה אחת בליגה האירופית העונה. 3:4 עצום על דורטמונד, האקסית המיתולוגית של קלופ, במשחק הגומלין ברבע הגמר כבר נכנס לספרי הזהב של הכדורגל האירופי. מה יכול להיות גדול יותר מקאמבק מפיגור 2:0 במחצית ושער מכריע בזמן פציעות? טוב, אולי שער זהב עצמי בהארכה במותחן של 9 שערים.

 

חוק שער הזהב בוטל אמנם מזמן, וטוב שכך, אבל למה שלא נחזה הערב במותחן דומה? הרי גם סביליה הייתה מעורבת ב-4:5 הזוי באופן קיצוני, ממש בתחילת העונה הנוכחית, בסופר-קאפ האירופי מול ברצלונה. תארו לעצמכם – האם ייתכן שקבוצה תתחיל את העונה עם הפסד 5:4 ותסיים אותה עם הפסד 5:4? זה יכול להיות אחד הסיפורים הטובים אי פעם. ג'ורדי קרויף לא יוכל להתעלם מהמחשבה על כך. כל תוצאת 4:5 מזכירה לו את הגמר ההוא לפני 15 שנה בדורטמונד, כאשר הוא היה גיבור העל לדקות ספורות, ואז איבד את הכל ברגע של חוסר מזל.

 

הבאסקים איבדו הכל ברגע של חוסר מזל (Gettyimages)

 

דבר אחד שונה מהותית בהשוואה ל-2001. הפעם אין פייבוריטית ברורה, אך בקרב ההוא הייתה ליברפול עדיפה על הנייר. הרי רוב אוהדיה כלל לא שמעו על קיומה של אלאבס לפני המשחק. ואולם, הקבוצה באסקית הקטנה מהעיר ויטוריה עשתה באותה עונה חיים משוגעים. היא הדיחה בדרכה לגמר את אינטר עם 0:2 מפואר בסן סירו, ובחצי הגמר פירקה לחתיכות את קייזרסלאוטרן – 2:9 בסיכום שני המשחקים שהיווה שיא היסטורי בשלב זה.

 

עבור ג'ורדי, שהגיע לקבוצה בקיץ 2000 ממנצ'סטר יונייטד, היה הגמר מול ליברפול מיוחד. כל שחקן עבר של השדים האדומים לא יכול להיות אדיש כלפי היריבה הגדולה, קל וחומר פחות משנה אחרי שהוא עוזב את אולד טראפורד. שמו של אביו הגאון העלה את הציפיות מקרויף לגבהים בלתי אפשריים, אך באלאבס הוא מצא את מקומו והיה שחקן מפתח חשוב. החלום היה להשלים את הסנסציה דווקא על חשבון החבורה של המאמן הצרפתי ז'ראר הוייה, אבל איש לא העלה בדעתו כמה זה יהיה קרוב ודרמטי.

 

ג'ורדי חוגג. חלם לעשות זאת דווקא על חשבון ליברפול (Gettyimages)

 

ליברפול עלתה ליתרון מהיר מנגיחה של הבלם הגרמני מרקוס באבל, ובדקה ה-16 הכפיל סטיבן ג'רארד בן ה-20 את התוצאה ממסירת עומק נהדרת של מייקל אואן. מאמן אלאבס מאנה שלח למגרש את החלוץ האורוגוואי איבן אלונסו במקומו של הבלם הנורבגי הפצוע דן אגן, וקיבל מיד שער מצמק, אך גארי מקאליסטר קבע 1:3 בפנדל בדקה ה-40 אחרי הכשלה על אואן. ליברפול ירדה להפסקה בטוחה שהעסק כמעט סגור. לבאסקים היו תכניות אחרות לגמרי.

 

ארבע דקות בלבד מפתיחת המחצית השניה, זה כבר היה 3:3. היה זה צמד בזק של חאבי מורנו, שעלה כמטאור בשמי הכדורגל האירופי, עבר באותו קיץ ולמילאן ונעלם במהירות שיא. אחד בנגיחה מושלמת, שני בכדור חופשי אדיר – היה לו הכל. לפתע, המגמה השתנתה, אבל ליברפול מצאה כוחות נפשיים להתאושש, ורובי פאולר החזיר את היתרון בדקה ה-72 בשער אישי מרהיב.

 

פאולר כבש שער מרהיב (Gettyimages)

 

גם שמחת האדומים הייתה מוגזמת. בדקה ה-88 הגיע אחד הרגעים הקסומים ביותר בקריירה של ג'ורדי, שנגח פנימה אחרי קרן. 4:4 מהפנט – והקבוצה הלכו להארכה. כרטיס אדום של החלוץ הברזילאי המחליף מאגנו אילץ את הבאסקים לחשוב בעיקר על הגנה, והם היו רחוקים דקות ספורות מפנדלים – אבל אקורד סיום ביזארי מנע זאת. חלי, אחד המצטיינים של העונה מבחינת אלאבס, הסיט לשערו כדור חופשי של מקאליסטר. ליברפול יצאה לחגיגות מטורפות, ורק המהפך באיסטנבול בחלוף ארבע שנים גרם להם אושר גדול יותר.

 

הערב, כאשר ליברפול וסביליה יעלו לכר הדשא בבאזל, גם אלאבס תהיה שם ברוחה. הקבוצה הבאסקית מדורגת במקום השני בליגה השניה בספרד, אולי בדרך לעליה. אוהדיה יעקבו בעניין אחרי הגמר וייזכרו במשחק הגדול בתולדות המועדון שלהם. גם ג'ורדי.

 

ג'רארד הצעיר והגביע האירופי הראשון שהניף (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי