בתנאים שלה: לסטר הרוסית מחכה ליונייטד

יפתיעו את יונייטד?
יפתיעו את יונייטד? | צילום: Gettyimages

על אף לא מעט בעיות של רוסטוב, הקבוצה מפיקה את המקסימום

(גודל טקסט)

אם אוהדי מנצ'סטר יונייטד סבורים שהגרלת הליגה האירופית האירה לקבוצתם פנים, כדאי לחזור לקרקע המציאות. רוסטוב אינה שם גדול, אך היא מהווה אתגר רציני מאוד עבור השדים האדומים, והמנטליות שלה שונה משמעותית מזו של קבוצות הפאר הרוסיות שנוהגות לפשל על הבמה המרכזית. שחקניה מאורגנים מאוד טקטית וחדורי מוטיבציה, והקהל נהנה עד הגג בעונה האירופית ההיסטורית הראשונה (ואולי גם האחרונה).

 

היכולת להפיק את המקסימום מהסגל הצנוע אופיינית למאמן האגדי קורבן ברדייב. הוא השיג תוצאות מופלאות ברובין קאזאן, אותה בנה מאפס בדרך לשתי אליפויות סנסציוניות ב-2008 וב-2009. ברדייב לא החתים כוכבי על בשכר עתק, אלא בחר בקפידה שחקנים שמתאימים להשקפת עולמו וקידם אותם. ביברס נאתכו, שזוכר לטובה את התקופה הפוריה עם איש המקצוע הקשוח, הוא דוגמא מצוינת לכך.

 

 

כל זה מתגמד אל מול הנס שחולל ברדייב ברוסטוב. הוא הפך אותה ללסטר הרוסית, ואף מעבר לכך – מדובר באחד התרסיטים ההזויים ביותר שידע הכדורגל אי פעם. כאשר חתם בקבוצה בדצמבר 2014, היתה רוסטוב במקום האחרון, עם הגנה עלובה שספגה 37 שערים ב-17 משחקים. השחקנים היו אבודים, הירידה נראתה ודאית, והבחירה של המאמן נתפסה כאבסורדית. כיצד האיש שקיבל במהלך חייו הצעות מזניט, ספרטק ולוקומוטיב הולך לעבוד במועדון מפורק שמעולם לא נוהל כמו שצריך?

 

ובכן, רוסטוב עדיין לא מנוהלת כהלכה, ובעונה שעברה השחקנים אף איימו לשבות בשלב מסוים, אחרי שלא קיבלו שכר במשך חודשים. הם לא מימשו את האיום כי הקבוצה נאבקה על האליפות וכמעט זכתה בה. היכולת להתנתק מהבעיות היומיומיות ולהתעלות על המגרש הביאה את המהפך המטורף. בחודשים הראשונים בתפקיד אירגן ברדייב את העורף והשאיר את רוסטוב בליגה על חודה של נקודה. ואז הוא גייס מספר שחקנים שהכיר מרובין קאזאן, ייצב את השורות, וההגנה הגרועה ביותר ברוסיה הפכה לאחת ההגנות הטובות באירופה, עם 20 שערי חובה בלבד ב-30 משחקים בעונה שעברה.

 


מחכה למוריניו עם סטופר (Gettyimages)

 

החבורה המסכנה שאיש לא ספר הפכה לקבוצת צמרת. בסופו של דבר, זכתה צסק"א מוסקבה באליפות במחזור האחרון, אבל רוסטוב סיימה לפני זניט העשירה והעפילה על חשבונה למוקדמות ליגת האלופות. כך החל המסע הקסום של העונה הנוכחית, גם אם נדמה היה בקיץ שהכל יתרסק בגלל עזיבת המאמן.

 

אחרי שרוסטוב גברה על אנדרלכט במוקדמות, ולפני שפגשה את אייאקס בפלייאוף, הודיע ברדייב על עזיבתו בשל המשבר המתמשך עם ההנהלה הכושלת. הוא טען כי אינו מסוגל להמשיך לעבוד בתנאים אלה, והיה קרוב מאוד לחתימה בספרטק. ואולם, בעודו מנהל משא ומתן עם המעסיק העתידי, הוא המשיך לאמן את רוסטוב, ואף נסע איתה לאמסטרדם. הוא פשוט לא ישב על הספסל ונתן לעוזרו דמיטרי קיריצ'נקו לעשות את העבודה. המתכון הזה עבד, ואיכשהו ברדייב התאהב בקונספט החדש. לכן, כאשר המגעים עם ספרטק התפוצצו, הוא נשאר ברוסטוב על תקן סגן נשיא ומאמן – אבל סירב לקבל את התפקיד האחרון מחדש באופן רשמי.

 

כך נוצר מצב ייחודי של 3 מאמנים. ברדייב הוא המאמן האמיתי. קיריצ'נקו הוא המאמן בפועל, אבל הוא טרם קיבל את התעודה מטעם אופ"א, ולכן לא יכול לקבל את המשרה רשמית. כך הפך איבן דניליאנץ למאמן לצורך בירוקרטיה בלבד. בפועל, ברדייב ממשיך לעבוד עם הקבוצה כרגיל, וכולם מאושרים עד הגג. האוהדים נוהרים לאצטדיון הרעוע כדי לראות את הכוכבים הגדולים באירופה, וההצלחה מסחררת.

 


האיצטדיון הרעוע יקשה על יונייטד? (Gettyimages)

 

את אייאקס של פטר בוס ניצחה רוסטוב בנוקאאוט, עם 1:4 ברוסיה, בדרך לשלב הבתים של ליגת האלופות. היא אמנם הפסידה לאתלטיקו מדריד פעמיים, אך נתנה פייט מצוין בשני המקרים, ואף כבשה בויסנטה קלדרון – משהו שאף קבוצה אירופית לא עשתה במשך שנה. שני המפגשים מול איינדהובן הניבו תוצאות תיקו. התבוסה היחידה היתה במחזור הראשון, 5:0 באליאנץ ארנה מול באיירן מינכן, אבל ברדייב נקם בקרלו אנצ'לוטי עם 2:3 ביתי מבריק, והרוסים סיימו בזכות כך במקום השלישי לפני ההולנדים, בדרך לליגה האירופית.

 

קבוצות רוסיות לא מצטיינות בדרך כלל מיד אחרי פגרת החורף הארוכה בליגה המקומית, ולראיה זניט נכנעה בסיבוב הקודם לאנדרלכט. לעומת זאת, רוסטוב היתה מוכנה לאתגר, הביסה את ספרטה פראג 0:4 במשחק הראשון, והעניקה לאוהדים הנרגשים עוד משחק ענק לפחות. אחרי אייאקס, אתלטיקו, איינדהובן ובאיירן, גם מנצ'סטר יונייטד מגיעה (20:00, ספורט1) כדי להתארח באצטדיון הצנוע, ותנאי הדשא הבעייתיים רק יקשו את החיים על חניכיו של ז'וזה מוריניו.

 

תהיו בטוחים כי ברדייב יסביר לשחקניו כל פרט ופרט מבחינה טקטית, ורוסטוב תהיה מוכנה מבחינה טקטית לכל תרחיש אפשרי. רק יכולת אישית של כוכבי יונייטד יכולה להכריע את ההתמודדות לטובת האורחת, ויש סיכוי טוב שגם משחק הגומלין באולד טראפורד יהיה צמוד ומרתק.

 


דניליאנץ, לא באמת המאמן (Gettyimages)

 

בקיצור, יהיה זה קרב מוחות מרתק בין המאמנים, ולא יהיה מוגזם לומר כי יש לרוסטוב יתרון בעמדה זו. ואולם, גם למוריניו יש סיבה גדולה לאופטימיות. הוא כבר פגש את ברדייב בעונת 2009/10 בשלב הבתים בליגת האלופות, כאשר אינטר הוגרלה מול רובין. אלופת איטליה בקושי חילצה אז תיקו ברוסיה, אבל ניצחה בסן סירו, סיימה איכשהו לפני הרוסים, עלתה לשמינית הגמר, והמשיכה עד לזכיה בתואר. מאז לא הניף מוריניו תארים אירופיים, אבל אולי ברדייב דווקא מביא לו מזל?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי