שלב הדמדומים: לדסמה מחפש לכבוש עם לוגאנו יעד אחרון

כריסטיאן לדסמה
כריסטיאן לדסמה | Gettyimages

הארגנטינאי הפך לאגדה בלאציו, שרד את הלאומניות בארץ המגף בדרכו לנבחרת המקומית, וכעת מקווה להוכיח לאוהדים מהחלק האיטלקי של שווייץ שעדיין יש לו מה למכור. הערב (22:00, ספורט1) הוא יפגוש את הפועל ב"ש

(גודל טקסט)

30 קילומטרים מפרידים בין בלינצונה ללוגאנו – נקודות המוצא והסיום של הקריירה האירופית של כריסטיאן לדסמה. זוהי סגירת המעגל המושלמת, והכוכב הארגנטינאי בן ה-34 אפילו מקבל הזדמנות לטעום בפעם האחרונה את המשחקים במפעלים האירופיים. הערב (חמישי ב-22:00, שידור ישיר בספורט1) סיבוב הפרידה שלו יוצא לדרך באיצטדיון טרנר מול הפועל באר שבע.

מקומו בהרכב אמנם לא מובטח כי הוא הצטרף לקבוצה לפני פחות מחודש וטרם התאקלם, אבל אם יעלה על כר הדשא, כדאי מאוד לחניכיו של ברק בכר להקפיד לשמור עליו. לדסמה אולי הרחק מעבר לשיאו, אולם שחקן ברמתו מסוגל להכריע משחקים גם בנגיעה אחת.

הוא מעולם לא היה מתוקשר מספיק על מנת לתפוס את תשומת הלב של האוהד הממוצע מחוץ לארץ המגף, אבל לדסמה היה שחקן דומיננטי בליגה האיטלקית במשך יותר מעשור. לא פחות מתשע עונות הוא בילה בלאציו, ענד בגאווה את סרט הקפטן, הנהיג מאחור את הקישר, הפגין מנהיגות, קשיחות וכריזמה, ואף כבש מדי פעם שערים מרהיבים. בשלב מסוים, היה לדסמה מועמד לתפוס פיקוד גם בנבחרת הכחולה, וגרם לסערה לא קטנה. הוויכוח בין מתנגדי המתאזרחים במדים הלאומיים לתומכיהם הגיע לשיאו דווקא כאשר שילובו עמד על הפרק.

לדסמה במדי לאציו. יקיר האוהדים
לדסמה במדי לאציו. יקיר האוהדים (AFP)

בניגוד למאורו קמוראנזי, מתאזרח ארגנטינאי מצליח מאוד שקדם לו, ללדסמה אין שורשים איטלקים. הוא קיבל את התעודה בזכות נישואיו לאישה איטלקיה, וצ'זארה פראנדלי זימן אותו לסגל בשלהי 2010 אחרי הפיאסקו במונדיאל בדרום אפריקה. תרומתו הסתכמה במחצית אחת במשחק ידידות מול רומניה, אבל לדעת מעריציו בעיר הנצח הוא היה ראוי להרבה יותר. בתחילת העשור הצעיד לדסמה את לאציו למאבק על מקומות בליגת האלופות, והמשחק שלה עבר דרכו.

הכל החל בטורניר נוער בבלינצונה, אליו הגיע לדסמה במדי בוקה ג'וניורס ב-2001. פנטלאו קורבינו, אז המנהל הספורטיבי של לצ'ה שאחראי בין היתר גם לאיתור של מירקו ווצ'יניץ', זיהה את הפוטנציאל. שנתיים קודם לכן, היה לדסמה במבחנים בקריסטל פאלאס, אך הצעת הנשרים לא הייתה טובה מספיק לטעמו ולא איפשרה לו להתפתח. בדרום איטליה החלום האירופי שלו התגשם. הוא סייע ללצ'ה לעלות לליגה הבכירה ב-2003, זכה להשתדרג בהדרכתו של זדנק זמאן האגדי, וב-2006 עשה את הדרך לאולימפיקו כדי להפוך לכוכב אהוב ביציעים.

ככה זה כשאתה כובש את השער הראשון בקבוצה דווקא בדרבי הלוהט מול רומא, בטיל ממרחק לחיבורים, ועוד בניצחון 0:3. המעמד של לדסמה בלאציו היה כה חזק שהוא לא חשש לצאת לעימות חזיתי מול הבעלים קלאודיו לוטיטו בנוגע להארכת החוזה. הוא הושב ביציע במשך רוב עונת 2009/10, אבל ניצח. כאשר המאמן דוידה בלארדיני פוטר, קיבל מחליפו אדי רייה יד חופשית לעשות את השינויים הנדרשים כראות עיניו, והחזיר את הארגנטינאי היישר להרכב. שתי הקדנציות של רייה בלאציו היו המוצלחות ביותר של עבור לדסמה, ובזכותו הוא גם הפך לקפטן.

לדסמה חותם בפאו. פחות הצליח מחוץ לאיטליה
לדסמה חותם בפאו. פחות הצליח מחוץ לאיטליה (פנאתינייקוס)

הגעתו של סטפאנו פיולי ב-2014 סימנה עבורו את הסוף. הנסיגה בכושרו איפשרה למאמן לספסל אותו בקלות רבה יותר, ובסופו של דבר בחר לעזוב לפני שנתיים. "הלכתי בשקט, בלי לעשות מהומות", הוא ציין, והמסע המוזר של סוף הקריירה החל.

התחנה הראשונה היתה סנטוס שהציעה לו חוזה נדיב, אבל הארגנטינאי לא התאקלם בברזיל והתגעגע הביתה – לאיטליה. רייה, אז מאמן אטאנלטה, חשק להתאחד איתו בברגאמו, אך המהלך לא יצא לפועל, והאיטלקי שהחתים אותו היה דווקא אנדראה סטרמאצ'וני בפנאתינייקוס. "הקשר איתו היה מצוין, אבל עם המועדון פחות, והם החליטו לא לסמוך עלי", סיפר לימים לדסמה שנטש את אתונה אחרי שקיים שישה משחקים בלבד.

לארץ המגף הוא שב בינואר כאשר חתם בטרנאנה על מנת לעזור לה במאבקי התחתית בליגה השניה. המאמץ הסתיים בהצלחה – היא ניצלה מירידה בעור שיניה. החיפושים אחרי הקבוצה החדשה בקיץ לא היו פשוטים, וההצעה של לוגאנו באה בעיתוי טוב. העיר מהחלק האיטלקי של שווייץ מרגישה בדיוק כמו איטליה, והאפשרות לשחק בליגה האירופית רק הגבירה את הכמיהה של לדסמה לחתום במדים החדשים. ב-2007 הוא התמודד מול ריאל מדריד בליגת האלופות, אבל עכשיו ישמח מאוד לגבור על הפועל באר שבע.

כריסטיאן לדסמה במדי איטליה
במדי נבחרת איטליה. אין כמו הבית (AFP)

האוהדים בלוגאנו עדיין לא בטוחים לגבי כושרו של הכוכב החדש. "יש לא מעט איטלקים שבחרו לסיים את הקריירה בלוגאנו, ובראשם פאביו ליבראני, אבל איש מהם לא הותיר חותם אמיתי. לכן כולם כאן סקפטים גם לגבי לדסמה", אומר העיתונאי המקומי מרצ'לו פליצארי. לדבריו, אם דוידה מריאני יהיה כשיר להתמודדות הערב, ישאיר המאמן פיירלואיג'י טאמי את לדסמה על הספסל. ואולם, מריאני לא ירגש את הקהל בבאר שבע. לדסמה בהחלט מסוגל לעשות זאת.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי