כוכב הצפון: סארפסבורג תנסה להדהים שוב את אירופה נגד מכבי תל אביב

שחקני סארפסבורג חוגגים
שחקני סארפסבורג חוגגים | Gettyimages

הסינדרלה מנורבגיה גברה על רייקה החזקה ובעיירה הקטנה כבר חולמים לארח את הגדולות באצטדיון שמכיל פחות מ-7,000 מושבים. יעקב זיו מביא את סיפורו של המועדון שאיחד 15 קבוצות מהליגות הנמוכות במדינה

(גודל טקסט)

כשהתקיימה הגרלת שלב הפלייאוף של הליגה האירופית, מאמן מכבי תל אביב ולדימיר איביץ' היה בטוח שהוא יקבל את רייקה הקרואטית כיריבה אם יעבור את פיוניק ירבאן. אבל סארפסבורג 08 הנורבגית הפכה לאחת הסנסציות של המפעל כשהעפילה לשלב המוקדמות האחרון בדרך למפגש מול הצהובים מתל אביב, אחרי שהשאירה מאחור את IBV האיסלנדית, סנט גאלן השווייצרית ובעיקר את רייקה החזקה עם 0:1 בחוץ ו-1:1 בבית.

עורך מדור הספורט של העיתון המקומי "סא", פטה קומנס, אמר אתמול לספורט1 שלקבוצה יש סיפור מעניין. "הם נוסדו ב-1903 ושיחקו כסארפסבורג FK במשך 20 שנה בליגה הבכירה. בשנים האלה הם זכו בשישה גביעים, אבל ב-1997 נשרו מהליגה העליונה והבעיות הקשות הגיעו". בעיר מתגוררים 55 אלף תושבים בלבד והיא מרוחקת חצי שעה בנסיעה ברכב מאוסלו, רק 20 קילומטרים מהגבול השוודי. אבל למרות היותה עיר קטנה, בשנות התשעים שיחקו בה 15 קבוצות שונות בכל הליגות המקומיות. נציגי כל 15 הקבוצות נפגשו ב-2008 והחליטו שמספיק עם ה"שכונה" ושהגיע הזמן להקים קבוצה אחת חזקה שתחזור לליגה הבכירה.

הוחלט להקים קבוצה חדשה לחלוטין תחת השם סארפסבורג 08, שנת ההקמה. מאז 2011 הקבוצה טיפסה לליגה הבכירה, ירדה ועלתה שוב, ושיחקה פעמיים בגמר הגביע הנורבגי כשהפסידה 3:2 ללילסטרום בגמר האחרון ו-2:0 לרוזנבורג לפני שנתיים. אם עד השנה היא הייתה סיפור סינדרלה, הרי שהעונה סארפסבורג היא כבר סיפור הצלחה מסחרר ו-180 דקות חסרות לה לעלות לשלב הבתים של הליגה האירופית בשנה הראשונה שלה באירופה. יש לה תקציב שנע בין שישה לשמונה מיליון יורו בעונה ואם תעלה לשלב הבתים תקבל שלושה מיליון נוספים, מה שמהווה יותר משליש מהתקציב שלה – וכל זה כשהיא משחקת באחד האצטדיונים הקטנים בליגה המכיל 6,800 מקומות בלבד.

שחקני סארפסבורג חוגגים.
שחקני סארפסבורג חוגגים. "מטורף מה שקורה בעיר" (Gettyimages)

למשחק מול מכבי נמכרו 6,339 כרטיסים – שיא בתולדות המועדון. "מטורף מה שקורה בעיר לקראת המשחק", אמרו ראשי המועדון, "יש עניין עצום ואין לנו מספיק מקומות באצטדיון הביתי שעומד כאן משנת 1913". אלכסנדר קלאוסן, שאחראי על מכירת הכרטיסים של המועדון, אמר: "אנחנו בונים גם על אוהדי מכבי ת"א כדי לקבוע שיא צופים שטרם היה פה".

הכוכב הגדול של סארפסבורג הוא החלוץ הדני פטריק מורטנסן בן ה-28, ששיחק בעבר בברונדבי ולינגבי, הגיע לקבוצה הנורבגית ב-2015 וכבש את השער הכי חשוב בתולדות המועדון, שער השוויון בשבוע שעבר ברייקה. בראיון לעיתוני נורבגיה אמר: "בטוח שהשער הזה הוא הכי חשוב שכבשתי בקריירה, ואם נעלה לשלב הבתים זה ייתן לנו גב כלכלי עצום והצלחה ספורטיבית חסרת תקדים. תחשבו על כך שנוכל לשחק נגד קבוצות מפורסמות באצטדיון שלנו. העיר תצא מדעתה", אמר מורטנסן והמשיך: "אנחנו צריכים לעבור קודם את מכבי תל אביב, והם קבוצה טובה ששיחקה בליגת האלופות בעונת 2015/16. אני מקווה שהאנליסטים שלנו ימצאו בה נקודות תורפה שנוכל לנצל. עכשיו הפרשנים אומרים שאנחנו אמורים לנצח אחרי שעברנו את רייקה, אבל בכדורגל צריך הרבה אמונה ומזל".

אם יעברו את הקבוצה הישראלית, הנורבגים מתכננים להגדיל את תכולת האצטדיון ל-8,000 כדי שיוכלו לארח בו קבוצות בשלב הבתים. המנהל הספורטיבי של הקבוצה תומאס ברנסטין אמר: "עשינו מסלול מטורף ספורטיבית בשנים האחרונות. ולחשוב על כך שכמה קילומטרים מאיתנו משחקת קבוצה בשם פרדריקסטאד, שפעם היתה קבוצה מפוארת והיום בליגה השלישית".

איביץ'. חשב שהוא יתמודד מול הקרואטים (דני מרון)
איביץ'. חשב שהוא יתמודד מול הקרואטים (דני מרון)

מאמן הקבוצה מאז 2015, גייר באקה, נחשב לאיש מקצוע חדשני בעל יכולת ניתוח טקטית מצוינת. השחקנים משחקים מרגל לרגל אבל משלבים משחק פיזי שמקובל בנורבגיה, וגם משחק הגובה שלהם מצוין. כל הבלמים חוצים את רף 190 הסנמטימטרים ובמכבי כבר ברור שיהיה לא קל לפצח את ההגנה שלהם. לקבוצה ארבעה דנים ושוער רוסי מצוין בשם אלכסנדר ואסיוטין.

אם הצהובים מחפשים בכל זאת טענה שהשד לא נורא כל כך, הרי שמספק אותה הכתב הקרואטי אנטה בוסקוליץ', שאמר לספורט1: "סאפרסבורג לא כזאת גדולה. במשחק הראשון רייקה החמיצה חמישה או שערים בטוחים והשוער היה בשיאו, ואז הם כבשו בבעיטה מ-30 מטר. בגומלין היה משחק רע של שתי הקבוצות ורייקה לא הגיעה אפילו למצב אחד, אבל הם מסוכנים מאוד מכל מצב נייח ויש להם שחקן שמוציא כדורים מהחוץ כמו בעיטות חופשיות. אני לא חושב שמכבי ת"א צריכה לחשוש במיוחד".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי