כוכב שחטאר בראיון בלעדי: "מנור יכול להגיע לקבוצות הטובות בעולם"

ג'וניור מוראייס | Wolfgang Rattay/Pool via Getty Images

לפני מכבי ת"א (21:55, ספורט1), ג'וניור מוראייס מחמיא לחברו הישראלי: מה הוא יודע על הצהובים, הסיפור המצחיק עם סולומון, איך כמעט ג'ורדי הביא אותו לישראל, שבצ'נקו והחברות עם ניימאר ורוביניו

(גודל טקסט)

מכבי תל אביב תארח הערב (חמישי, החל מ-21:55, שידור ישיר בספורט1) את שחטאר דונייצק למפגש הראשון מבין שניים בשלב 32 האחרונות של הליגה האירופית. במוקד יעמוד המפגש של מנור סולומון, קשר אלופת אוקראינה, אלא מול קבוצה מישראל. לצדו של הכוכב הצעיר של הנבחרת יעמוד שחקן נוסף, שכבר יודע מה זה לכבוש מול קבוצה ישראלית ולמעשה מול אותה הקבוצה: החלוץ ג'וניור מוראייס. לקראת המפגש מול הצהובים, התפנה הברזילאי בן ה-33, אשר משחק בנבחרת אוקראינה, לראיון בלעדי לספורט1.

"אני זוכר טוב מאוד את המשחק שלי במדי דינמו קייב מול מכבי ת"א" פתח מוראייס את דבריו ונזכר בהתמודדות שנערכה בספטמבר 2015 בשלב הבתים של ליגת האלופות." זה היה רגע מיוחד בשבילי, כי במשחק הזה הבקעתי את השער הראשון שלי בליגת האלופות וזה רגע שלא יישכח עבורי אף פעם. הייתה אווירה מדהימה והאצטדיון היה כמעט מלא. היה מאוד חם. מכבי שיחקה טוב והיה להם גם את ערן זהבי באותם ימים, אבל גם דינמו הייתה קבוצה חזקה באותה התקופה. השער הזה נותן לי ביטחון ואת הרצון להבקיע שוב מולם".

ג'וניור מוראייס | Bernd Thissen/picture alliance via Getty Images

"מכבי מנצחת משחקים בדקות האחרונות"

מה אתה יודע על מכבי הנוכחית?
"צפיתי בכמה משחקים שלהם לאחרונה. לא בכל משחק, אבל התעניינתי באמצעות מנור על המשחקים שלהם. אני יודע שיש להם לא מעט שחקנים זרים טובים. אני מכיר את הבלם שיתמודד מולי – איתן טיבי. הם מנצחים במשחקים האחרונים שלהם והרבה מהניצחונות היו בדקות האחרונות".

מי הפייבוריטית? כולם מדברים באופן טבעי עליכם.
"אני חושב שאם מסתכלים על המסורת או ההיסטוריה, שחטאר הפייבוריטית, אבל מכבי משחקת בכל שבוע ואנחנו היינו עכשיו בפגרה ארוכה. הם יותר רעננים ובכושר. אני לא רוצה להגיד מצד שני שיש לשחטאר יתרון מסוים. אם הפגרה תפגע בנו? זה לא קל כי שאר היריבות שלך משחקות בכל שבוע ושומרות על כושר. מצד שני, רוב שחקני הסגל שלנו הראו בשנה שעברה מול פרנקפורט, בנפיקה ושאר היריבות שלנו בשלב הנוקאאוט בליגה האירופית שאנחנו מסוגלים לחזור חזקים מהפגרה. ההוכחה היא שהגענו לחצי הגמר. אנחנו יודעים להתמודד עם זה".

קר מאוד באוקראינה בתקופה הזאת. כמה ישפיע מזג האוויר על מכבי במשחק הגומלין?
"זה לא קל לקבוצות יריבות ממדינות אחרות להגיע לפה לשחק בחורף. המגרשים קפואים וזה לא קל לשחק בזמן הזה באוקראינה. האצבעות שלך קופאות. זה כן יכול לתת לנו יתרון".

איתן טיבי | אריאל שלום

איך מנור הגיב להגרלה? בטוח דיברתם על זה.
"הוא היה מאוד מופתע כי יש לו את הצ'אנס לשחק במדינה שלו ולהראות את הכדורגל שלו. בטח שזה מול מכבי, אחת הקבוצות הטובות בישראל. אנחנו, השחקנים, שאלנו אותו שאלות על ישראל, ההיסטוריה וכו'. התעניינו במכבי, בשחקנים שלה, איך הם משחקים, המאמן שלה".

שחטאר הייתה אחת ההפתעות הגדולות בשלב הבתים של ליגת האלופות העונה, אך למרות שני ניצחונות סנסציוניים על ריאל מדריד, היא לא הצליחה להעפיל לשמינית הגמר וסיימה במקום השלישי – אשר הוביל אותה למפגש עם הצהובים. עונה אחת לאחר המסע שנקטע רק בחצי הגמר הליגה האירופית על ידי אינטר, הכתומים ינסו ללכת צעד אחד קדימה העונה ולזכות בתואר.

"העונה הזאת הייתה קצת מוזרה בגלל הקורונה. קרו דברים שקשה להסביר", מספר מוראייס. "היו לנו רגעים מדהימים, ניצחנו את ריאל מדריד פעמיים וההיסטוריה תזכור את זה תמיד. הייתה לנו התחלה נהדרת מולם ומול אינטר, אבל צריך לזכור גם את הליגה, שזו אחת המטרות שלנו, ועשינו כמה תוצאות פחות טובות. אני מקווה שנזכה באליפות".

בעונה שעברה הודחתם בחצי גמר הליגה האירופית. כמה יש רצון לזכות השנה כמעין פיצוי?
"יש לנו את הסגל המתאים להגיע לגמר, בזה אני בטוח. שחטאר מגיעה לכל מפעל במטרה לזכות בו. בעונה שעברה צברנו את הביטחון והבנו שאנחנו יכולים לעשות את זה".

ג'וניור מוראייס, רפאל וראן | SERGEI SUPINSKY/AFP via Getty Images

"מנור יכול להגיע לאחת מחמש הקבוצות הטובות בעולם"

כשמדברים עם מוראייס, אי אפשר שלא לעבור לדבר על אחד מחבריו הטובים ביותר בקבוצה, מנור סולומון. אז נכון, הקהל הישראלי עוקב מדי שבוע אחר הכישרון שמסומן כמי שעתיד להגיע למועדונים הגדולים, ושמו הוזכר כבר בהקשרן של רומא וארסנל, אך זוהי הזדמנות לשמוע את דעתו של שחקן שמשחק ומתאמן איתו מדי יום, וגם יצא לו כבר לשחק לצד כישרון אחד או שניים בקריירה.

"אני חושב שהוא מסוג השחקנים הללו שיש להם מנטליות שונה, מיוחדת", מחמיא החלוץ לסולומון. "אני זוכר שהוא הגיע לשחטאר, הוא היה ממוקד מאוד לגבי מה המטרות שלו בחיים, ואז הוא התחיל ללמוד פורטוגזית. זו שפה מאוד קשה. ואתה אומר לעצמך 'למה?', הוא יכול לבחור לעשות כל כך הרבה דברים אחרים, אבל הוא בחר ללמוד שפה חדשה כדי לתקשר עם הרבה חברים שלו לקבוצה בשפה שלהם. ברמה המקצועית, יש לו פוטנציאל גדול והוא מתפתח המון. זה היה סגנון שונה עבורו להתרגל אליו באוקראינה. אתה צריך לדעת לכדרר, אבל מצד שני יש גם כדורגל אגרסיבי כאן וכשהוא הגיע לאוקראינה הוא היה צריך להבין שצריך גם לדעת לשמור על הכדור, כי זה לא קל. לא רק לכדרר. לדעתי הוא למד את זה בצורה טובה וזה תרם למשחק שלו".

שיחקת עם כמה מהשחקנים הכישרוניים ביותר. מעניין אותנו בישראל לשמוע משחקן שנמצא ברמות הגבוהות הרבה שנים לאן מנור יכול להגיע?
"הוא השתלב פה בצורה מהירה ולמד את סגנון המשחק פה. אני חושב שהוא יכול להגיע רחוק מאוד וליתר דיוק – לאחת מחמש הקבוצות הטובות בעולם. להגיד לך מתי הוא צריך לעזוב? אני חושב שהוא קודם צריך להשלים את העונה הזאת בשחטאר בצורה מלאה ואז הוא יהיה בשל יותר לצעד הבא שלו. אם הוא הולך לעבור לאחת הקבוצות החזקות – הוא צריך בדרך לצבור פה בשחטאר כמה שיותר ביטחון כדי להיות כמה שיותר מוכן".

מנור סולומון | Anatolii Stepanov/Anadolu Agency via Getty Images

מבחינה חברתית, כמה מנור מסתדר אצלכם?
"כשהוא הגיע זה היה קצת מוזר. היו הרבה ברזילאים, הרבה אוקראינים ופתאום בא בחור מישראל. לא האוקראינים ולא הברזילאים מדברים אנגלית. העובדה שהוא למד פורטוגזית עזרה לו, וברגע שזה קרה הוא התחבר לכל הברזילאים הצעירים. אנחנו חדר הלבשה מאוד פתוח והוא בחור טוב ומצחיק".

ספר לי סיפור מצחיק אחד מהתקופה איתו.
"כשמנור הגיע לשחטאר, הוא נכנס לחדר ההלבשה והוא קרא לי בשם, אבל אף אחד לא הבין למי הוא מתכוון. הוא ביטא את השם שלי 'מוחאייס' במקום 'מוראייס'. כל השחקנים בחדר ההלבשה אמרו לו: 'מה אמרת?'. אני אישית לא הייתי בחדר ההלבשה. הוא ניסה לפנות לשחקנים הברזילאים הצעירים כדי להבין איך לבטא את השם שלי, אבל הם פשוט לא הבינו אנגלית. מאז כל הזמן השחקנים תיקנו אותו".

"היו לי שיחות עם רומא, אבל שחטאר הבהירה שאני לא הולך"

בחזרה למוראייס עצמו. בגיל 33, החלוץ הברזילאי יכול להתפאר בשנים מוצלחות מאוד באוקראינה: 39 שערי ליגה בשנתיים האחרונות במדי שחטאר, כשעוד קודם לכן הוא כבש 22 שערים במדי היריבה הגדולה, דינמו קייב. למרות זאת ובניגוד לשחקנים ברזילאים מוכשרים נוספים דוגמת וויליאן ופרננדיניו, הוא לא עשה את המעבר הגדול לליגות הבכירות. למה? הנה ההסבר.

וויליאן עם פרננדיניו בשחטאר דונייצק ב-2012 | Lars Ronbog/FrontzoneSport via Getty Images

"זו שאלה טובה. אני עובד כך כך הרבה שנים כדי לשמור על המספרים שלי. כשבאתי לשחק באוקראינה במטאלורג דונייצק לפני כמה שנים פתחתי את התקופה שלי בצורה טובה, אבל מטאלורג לא שחררה אותי לקבוצות שרצו אותי. כשסיימתי את החוזה איתם עברתי לדינמו קייב ושיחקנו בליגת האלופות. כל כך רציתי לשחק במפעל הזה, כך שלמעשה נשארתי. אני חייב להודות שקיבלתי שם חוזה טוב. העפלנו משלב הבתים של ליגת האלופות אז נשארתי מכיוון העובדה שהיינו בטופ. שוב היו לי הצעות, שוב לא נתנו לי לעזוב למדינה אחרת כי רצו יותר מדי כסף עבורי. בסוף סיימתי את החוזה שלי שם והייתי צריך להחליט האם לנסות את המזל שלי בליגות הגדולות או לעבור לשחטאר. התייעצתי עם המשפחה שלי, ראיתי איך שחטאר מתנהלת ומשחקת והחלטתי שעבורי זו תהיה בחירה טובה לחתום שם, מכיוון שזו קבוצה התקפית שמחזיקה בכדור והיו שם שחקנים מצוינים. זו הייתה החלטה קשה. מאז אני בשחטאר".

ובכל זאת, לא מרגיש לך קצת פספוס שלא התקדמת הלאה?
להגיד לך שלא הייתי רוצה לנסות את מזלי באחת הליגות הבכירות? ברור שכן, אבל אם אני מסתכל על הקריירה שלי, שיחקתי בליגת האלופות הרבה שנים כך שאני מאוד מרוצה ממה שעשיתי. אם אני לא מרגיש פספוס? כשאני צופה משחקים בליגה האנגלית או האיטלקית, בטח שאני אומר לעצמי שיכולתי לשחק שם, אבל אני מאוד מרוצה משחטאר כיום. אני מלא מוטיבציה, אני מספק מספרים וגם המשפחה שלי התרגלה כבר לאוקראינה".

ובכל זאת, נחזור לשנה האחרונה. היו דיבורים על כך שרומא (עם מאמנו לשעבר פאולו פונסקה) ובולוניה התעניינו בך. האם זה נכון?
"כן. היו לנו כמה שיחות ישירות מולם אבל יש לי חוזה בשחטאר. כשהחלו השיחות, שחטאר הבהירה בצורה ברורה שאני לא הולך ושיש לי חוזה. הם לא הסכימו להמשיך את השיחות ולנהל משא ומתן. אני חייב להסביר לך – כשאתה משחק באוקראינה וחותם על חוזה לכמה שנים, אתה צריך להבין שאתה תסיים את החוזה הזה. אם תהיה טוב, ישדרגו לך את החוזה בצורה משמעותית. אבל לנהל מו"מ עם קבוצות אחרות? זה מאוד קשה".

ג'וניור מוראייס במדי דינמו קייב | Giuseppe Bellini/Getty Images

"כשג'ורדי עבר למכבי, הוא התעניין באפשרות לצרף אותי"

לא רבים יודעים, אבל אם ההיסטוריה הייתה נכתבת בצורה שונה, מוראייס יכול היה להיות זה שמשחק עם מכבי ת"א מול שחטאר ולא ההיפך. זה כבר כמה שנים שהוא שומר על קשר חברי עם המנהל המקצועי והמאמן לשעבר של הצהובים, ג'ורדי קרויף, וכעת הוא חושף איך כמעט הוא מצא את עצמו לובש את מדי מכבי ת"א: "ג'ורדי עבד במטאלורג דונייצק והוא עזב בדיוק כשהגעתי. כשהוא עבר למכבי, הוא התעניין באפשרות לצרף אותי כי בדיוק סיימתי את החוזה שלי במטאלורג. התחלנו לדבר מאז והייתה לנו מערכת יחסים טובה. עד היום אנחנו מדברים בטלפון וברשתות החברתיות. כשהגעתי עם דינמו לפה לשחק נגד מכבי הוא אמר לי בצחוק 'היית צריך לשחק עם מכבי נגד דינמו קייב ולא הפוך'".

מוראייס, אשר יחגוג בעוד כחודש וחצי את יום הולדתו ה-34, גדל בסנטוס הברזילאית לפני שעזב את מולדתו ב-2010 ועבר לרומניה. באופן מתבקש כמי שגדל בסנטוס, שניים מחבריו הטובים הם רוביניו וניימאר.

"הסיפור עם רוביניו קצת שונה", מספר מוראייס. "אני מכיר אותו מגיל 5 ועד היום. אחי היה חברו הטוב ביותר ושיחק איתו בקבוצת הילדים. כל סוף שבוע רוביניו היה בא לבית שלנו ומגיע משישי עד ראשון. היינו משחקים כדורגל ביחד ברחובות, רוכבים על אופניים, הולכים לים וכו'".

ג'ורדי קרויף | דני מרון

"לגבי ניימאר, לא שיתפנו פעולה ביחד כי הוא היה קצת צעיר ממני כששיחקתי שם, הוא היה בן 15. אני מכיר אותו, ולאחרונה, כשהיינו בפגרת החורף ושהיתי בברזיל, גם הוא היה שם כי הוא משתקם מפציעה. הוא הזמין אותי לבית שלו. הביקורת הרעה עליו בתקשורת? התקשורת עוקבת אחר החיים שלו ואחרי כל מה שהוא עושה, אבל במציאות הוא כל כך שונה. הוא בן אדם פשוט ואדיב, יש לו לב גדול. הוא תמיד מנסה לעזור לאנשים ולעשות דברים טובים. בכל פעם שהייתי איתו בקשר לא היה לי שום תאקל איתו וכך גם שמעתי מחברים שלו. אני כל הזמן עצוב כשאני שומע שאומרים עליו דברים רעים".

למרות המספרים הטובים שהציג בשנים האחרונות, מוראייס לא קיבל את הצ'אנס בנבחרת ברזיל. בשנה וחצי האחרונות הוא משחק בנבחרת אוקראינה, שם התאזרח "החלום שלי היה לשחק בנבחרת ברזיל. יצאתי מברזיל בשלב מוקדם מאוד ולכן אולי העיתונאים או האוהדים של הנבחרת לא הכירו אותי. אני מניח שהם עוקבים יותר אחר שחקנים שמשחקים שם הרבה זמן. הבנתי שלא אוכל לשחק בנבחרת ברזיל ואז ההתאחדות האוקראינית והמאמן אנדריי שבצ'נקו רצו שאצטרף. המשפחה שלי מאוד אוהבת את אוקראינה ואנחנו חיים פה קרוב ל-9 שנים".

איך זה לשחק תחת אחד החלוצים הגדולים שהיו באירופה, אנדריי שבצ'נקו?
"זה מדהים כי אני עובד לעבוד עם אנשים שיש להם מנטליות של ווינרים. אני לומד ממנו המון. העובדה שהוא משחק בעמדה שלי גורמת לי לנסות לשאוב ממנו כמה שיותר מידע כי הוא היה אחד הגדולים בעולם בתפקיד שלו".

ניימאר, רוביניו | Aurelien Meunier/Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי