סיפור עלייתה של אינגולשטאט לבונדסליגה

האמין במועדון
האמין במועדון | צילום: Gettyimages

יעקב זיו על ההיסטוריה שהצליחו לרשום אלמוג כהן וחבריו

(גודל טקסט)

התופעה הבולטת העונה בכדורגל העולמי הוא הופעתן, כמו פיטריות אחר הגשם, של קבוצות קטנות מהליגה השנייה שעושות העונה היסטוריה ועולות לליגות הבכירות באירופה. בורנמות' בפרמיירליג, קרפי ופרוזינונה באיטליה ואינגולשטאט בגרמניה שהעפילה לליגה הבכירה לראשונה בתולדותיה. עוד שתי קבוצות נמצאות צעד אחד לפני עלייה, חירונה הספרדית מקאטלוניה, שמעולם לא שיחקה ב'לה ליגה', וטונדלה הפורטוגלית.

 

אינגולשטאט 04, קבוצתו של אלמוג כהן, ששווי הסגל שלה הוא רק 19.4 מיליון יורו, זכתה באליפות הליגה השנייה. המועדון נולד ב-2004 מאיחוד של שתי קבוצות ומכאן התוספת של המספר 04 לשם. הקבוצה הראשונה של העיר הוקמה ב-1904, אבל מאז היו בעיר שתי קבוצות שהתאחדו ולפני 11 שנה עדיין נאבקו ביחד בליגה החמישית. הקבוצה המאוחדת ממוקמת באיזור באווריה כ-85 קילומטר ממינכן. 600 צופים צפו במשחקה הראשון ב-2004, אבל במשחק האחרון בו ניצחה את לייפציג היו כבר  15,000 צופים.

 

בדומה להופנהיים והפועל קריית שמונה בישראל רק "משוגע לדבר" הביא לקבוצה את העלייה. במקרה של אינגולשטאט מדובר בפטר ג'אקוורת', שהייתה בבעלותו חברת כח אדם גדולה, והשקיע בקבוצה ואף השיג למועדון את אחד מענקי התעשייה הגרמנית כספונסור – חברת המכוניות אאודי.

 

היא אומנם תומכת בבאיירן מינכן, אבל אין לה בעיה לתמוך גם בקבוצה מעיר שיש בה אוכלוסייה של כ-132 אלף תושבים בלבד. חברת המכוניות רכשה את אצטדיונה הביתי של אינגולשטאט שנקרא "אאודי ספורט פארק" ואת מיתקן האימונים שלה וכן 20 אחוז ממניות המועדון. האצטדיון החדיש כולל 9,621 מקומות ישיבה, 5,824 מקומות עמידה, 1200 מושבי ביזנס ו-18 תאי VIP. כמן כן אאודי גם פתחה אקדמיה לכדורגל לנוער בה השקיעה כ-8 מיליון יורו.

 

"משוגע לדבר". איזי שרצקי (עדי אבישי)

 

בעונה שעברה אינגולשטאט נאבקה על ההישרדות בליגת המשנה, אבל אלמוג כהן דאג להסביר לכולם שיש כאן מועדון עם שאיפות גדולות. למרות שלא שיחק הרבה העונה בגלל פציעה האוהדים אוהבים אותו ומניפים את דגלי ישראל בכל משחק. הם זוכרים היטב עד כמה היה נאמן לקבוצה ונלחם למענה שנה שעברה גם כקפטן.

 

בניגוד להופנהיים, שהשקיעה בעונת העלייה שלה ב-2007 לא פחות מ-15 מיליון יורו על רכש מאסיבי, אינגולשטאט השקיעה בכל עשר השנים האחרונות רק 4 מיליון יורו על רכש ותקציבה העונה היה 8.5 מיליון יורו בלבד. אאודי הסכימה להזרים 5 מיליון יורו לקבוצה לעשר השנים הבאות.

 

ג'קוורת' שפרש מהחברה שלו בגיל 51 כשהוא מולטימיליונר אמר שהוא מעריץ את דיטמר הופ הבעלים של הופנהיים והוסיף: "חבל מאוד שאין עוד הרבה אנשים כמוהו בכדורגל הגרמני וחבל שאוהדי קבוצות יריבות מעליבים אותו ללא הרף".

 

המאמן שהביא את הקבוצה לליגה הראשונה הוא האוסטרי ראלף האוזנטל שמונה לתפקיד ב-2013 ומאחוריו עומד המנג'ר המקצועי תומאס לינקה, בעבר שחקן באיירן מינכן. הוא שיחק 19 שנה בבלגיה וגרמניה ובנה קבוצה עם הגנת ברזל ומתפרצות קטלניות שסיימה אשתקד במקום העשירי.

 

עוזרו, מיכאל הנקה, היה בעבר עוזרו של אוטמר היצפלד כשאימן את באיירן מינכן. רק 23 שחקנים היו שותפים העונה למסע העלייה ובהם לוקס הינטרסר האוסטרי, סטפן לקס שכבש 9 שערים, והבלם מרווין מאטיפ, אחיו של ג'ואל מאטיפ משאלקה.

 

מסתמן שבעונה הבאה תהיה לאאודי בעיה במי לתמוך. היא משקיעה בבאייר מינכן ובאינגולשטאט בעוד חברת פולקסווגן, המחזיקה באאודי, היא הבעלים של וולפסבורג. ג'אקוורת' אמר שהקבוצה תשדרג את עצמה לעונה החדשה. "יש שחקנים שעוזבים ויש כאלה שיגיעו. נעשה הערכה מחדש, אבל לא נשתגע".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי