חמסה עליו: מה היה עושה לבנדובסקי ב-90 דקות

לבנדובסקי. הישג יוצא דופן
לבנדובסקי. הישג יוצא דופן |

איפה מדורגת ההפצצה? מסע היסטורי מדיטר הנס דרך אולג סאלנקו ועד מסי

(גודל טקסט)

זה לא היה הוגן מצד רוברט לבנדובסקי להבקיע את החמישייה שלו דווקא בערב יום הכיפורים, כי זה דבר כזה לא רואים כל שבוע. גם לא כל שנה. גם לא כל עשור. אפילו לא כל מאה. למעשה, ההישג של החלוץ הפולני של באיירן מינכן מול וולפסבורג היה חד פעמי בתולדות הכדורגל.

 

לבנדובסקי כפול 5 (Gettyimages)

 

איש מעולם לא מצא את הרשת חמש פעמים בתוך פחות מתשע דקות, קל וחומר במשחק משמעותי מאוד בליגה בכירה, בקרב בין אלופה לסגניתה, כאשר הקבוצה נמצאת בפיגור. קל וחומר אי אפשר לדמיין שמישהו מסוגל לעשות זאת כמחליף. זה היה מחזה היסטורי בכל קנה מידה, החמישייה הגדולה ביותר אי פעם. לבנדובסקי היה חלוץ נהדר לפני יום רביעי, אבל הדקות המטורפות האלה הזניקו אותו לרמה אחרת לגמרי. זה היה צעד גדול מאוד בדרך לרשימת הסקוררים הטובים ביותר בכל הזמנים.

 

 

אפשר כמובן לומר שהגנת "הזאבים" לא בדיוק הפגינה יכולת עילאית במהלך הדקות המטורפות. הגדיל לעשות דאנטה, הבלם הברזילאי שעבר זה עתה מבאיירן לוולפסבורג וכשל באופן מחפיר מול חברו לשעבר. נדמה היה שהוא בסך הכל מצלם את השערים של לבנדובסקי, המיקום שלו תמיד היה בעייתי, והוא היה נרפה במיוחד כאשר לא הצליח להרחיק את הכדור בדרך לשער השלישי – הפולני החדיר פנימה את הריבאונד השלישי – וגם שערים כאלה לא רואים כל יום. טוב, דאנטה רגיל להיות שותף לתבוסות היסטוריות. הוא הרי נכנס להרכב ברזיל בחצי גמר המונדיאל מול גרמניה במקום טיאגו סילבה המושעה, ואין טעם להזכיר את התוצאה.

 

לבנדובסקי מנחם את דאנטה (Gettyimages)

 

למען הסר ספק, כל השיאים האפשריים נשברו. החמישייה המהירה ביותר בכדורגל הגרמני היתה של דיטר הנס, אחיו של אולי, שמצא את הרשת 5 פעמים תוך 21 דקות מול בראונשווייג בפברואר 1984. באיירן הובילה אז 0:1 עד אמצע המחצית השנייה, כאשר הסקורר המקריח נכנס לפעולה והפציץ בדקות ה-68, 70, 76, 87 ו-89. זה נגמר 0:6 והיה נפלא, אבל אפילו לא מתקרב להישג של לבנדובסקי. לפניו הבקיע גרד מולר האגדי את החמישיה שלו ב-0:9 על קבוצה אומללה בשם טניס בורוסיה ברלין, שירדה ליגה באותה עונה. חשיבותה לא היתה גדולה במיוחד, ולקח למולר 50 דקות להשלים את המשימה.

 

האנס. חמישייה תוך 21 דקות (Gettyimages)

 

תשע הדקות של לבנדובסקי חריגות בהשוואה לכל מה שהכרנו עד היום, וכדי להדגים זאת, כדאי לסקור את החמישיות שנכבשו על ידי מיטב החלוצים לאורך ההיסטוריה. תשפטו בעצמכם אם ההישג של מישהו מהם טוב יותר מזה של הפולני.

 

בכל תולדות גביע העולם, היה רק שחקן אחד שהצליח להבקיע 5 שערים. היה זה אולג סאלנקו הרוסי, שהפציץ ב-1:6 על קמרון במונדיאל 1994. היה זה במשחק הנעילה של שלב הבתים, כאשר הסיכוי של שתי הנבחרות להעפיל לשמינית הגמר היה קטן, ושתיהן אכן נסעו הביתה בסופו של דבר. מאחר וקמרון הובסה 4:0 על ידי ברית המועצות גם ארבע שנים קודם לכן, יש הסבורים כי לא הכל היה כשר בתוצאה, ולראיה – הרוסים איפשרו לרוז'ה מילה לכבוש את השער המצמק בגיל 42 ולעשות היסטוריה משלו.

 

סאלנקו. היחיד שכבש חמישייה במונדיאל (Gettyimages)

 

כריסטיאנו רונאלדו כבש ב-2015 לא אחת, אלא שתי חמישיות. הוא עשה זאת ב-1:9 של ריאל מדריד על גרנאדה באפריל ושיחזר את המופע ב-0:6 בחוץ על אספניול לפני שבועיים, כאשר אחד השערים נכבש בפנדל. לאור הבדלי הרמות בין היריבות, קצת קשה להשוות חמישיות אלה ללבנדובסקי. בליגה הספרדית אפשר להזכיר את החמישיה של רדאמל פלקאו תוך 43 דקות במדי אתלטיקו מדריד מול לה קורוניה ב-0:6 בדצמבר 2012, את פרננדו מוריינטס שעשה זאת במדי ריאל מול לאס פלמאס ב-2002.

 

החמישייה של ליאו מסי היתה במסגרת יוקרתית יותר – הוא עשה זאת בשמינית גמר ליגת האלופות מול לברקוזן ב-2012. עם זאת, ברצלונה כבר ניצחה במשחק הראשון בגרמניה 1:3, ולכן הגומלין בקאמפ נואו היה לפרוקוקול בלבד. ה-1:7 עם החמישייה של "הפרעוש" היה בסוג של משחק אימון, אבל כבודו במקומו מונח.

 

מסי חוגג חמישייה מול לברקוזן (Gettyimages)

 

החמישייה החשובה והמרגשת ביותר במסגרת האירופית נכבשה על ידי דניאל פונסקה. החלוץ האורוגוואי היה אדיר כאשר נאפולי פירקה את ולנסיה במסטאייה, 1:5 בספטמבר 1992. האיטלקים הגיעו על תקן אנדרדוג במשחק הראשון בסיבוב הראשון בגביע אופ"א, וסיפקו הצגה מושלמת של התקפות מתפרצות. פונסקה שכבש בדקות ה-20, 60, 63, 87 ו-89 נכנס להיסטוריה גם כאחד השחקנים הבודדים שקיבלו ציון 10 בעיתון ל'אקיפ. לא תופתעו לגלות שגם לבנדובסקי קיבל 10 השבוע. בגביע אופ"א אפשר להזכיר גם את פבריציו רבאנלי שכבש את כל השערים של יובנטוס ב-1:5 על צסק"א סופיה ב-1994.

 

באיטליה הבקיע מירוסלאב קלוזה חמישיה ב-0:6 של לאציו על בולוניה ב-2013. קדם לו באולימפיקו רוברטו פרוצו מרומא, שהבקיע חמישיה ב-1:5 על אבלינו ב-1986. באנגליה היינו עדים למספר חמישיות, כאשר המרתקת מכולן היתה של אלן שירר שהפציץ ב-0:8 מול שפילד וונסדיי ביום הכיפורים ב-1999. דימיטאר ברבאטוב כבש 5 שערים לזכות מנצ'סטר יונייטד ב-1:7 על בלקבורן ב-2010, ג'רמיין דפו עשה זאת עבור טוטנהאם ב-1:9 על וויגן ב-2007, אנדי קול היה קטלני עבור מנצ'סטר יונייטד ב-1995 ב-0:9 על איפסוויץ'. אוהדי ליברפול ישמחו לראות את שמו של איאן ראש שהבקיע חמישייה ב-0:6 על לוטון ב-1983.

 

שירר. חגג בערב יום הכיפורים (Gettyimages)

 

אם מדברים על חמישייה במחצית השניה בלבד, הרי שלדיסלאו קובאלה האגדי, מגדולי שחקני ברצלונה, עשה זאת ב-1952 במסגרת שביעייה לרשת ספורטינג חיחון בנצחון 0:9. הוא כבש פעמיים במחצית הראשונה והוסיף עוד 5 שערים נוספים תוך 19 דקות אחרי ההפסקה. מעניין מה היה עושה לבנדובסקי לו היה מקבל מפפ גוארדיולה 90 דקות ביום רביעי, ולא 45 בלבד.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי