הקאלו המוסרי: הפריחה המחודשת של חלוץ הרטה ברלין

סלומון קאלו
סלומון קאלו | AFP

מקדים את לבנדובסקי ואובמיאנג באחוזי ניצול מצבים, סוחף את הקבוצה מהבירה ומקווה להשאיר חותם. אחרי המופע המרגש מול שאלקה, קאלו רק רוצה לקרב בין לבבות. ב-21:25 בספורט1, דורטמונד מחכה

קבוצות: הרטה ברלין
(גודל טקסט)

מיהו בעל אחוז ניצול ההזדמנויות הטוב ביותר בסיבוב הראשון בבונדסליגה, ובפער ניכר? אנחנו ממש לא מדברים על רוברט לבנדובסקי או פייר אמריק אובמיאנג, ואפילו לא על קווין פולאנד הנפלא מלברקוזן. השחקן המדויק ביותר בגרמניה הוא סלומון קאלו, אשר הפך 18 בעיטות לשבעה שערים. האיש שכיכב פעם בצ'לסי לצד דידייה דרוגבה, חגג במחזור האחרון 100 הופעות בונדסליגה במדי הרטה ברלין, והוא עדיין לוהט בגיל 32.

34 שערים יש לאליל מחוף השנהב ב-100 הופעותיו, וזה מאזן פנטסטי עבור מי שמוגדר בעיקר כקיצוני, ואף משחק לעתים כפליימייקר במרכז המגרש. העונה הוא גם מנווט את ההתקפות של הגברת הזקנה מבירת גרמניה, וגם מסיים אותן. יש שחקנים שמבקיעים בגארבג' טיים, אבל אצל קאלו המצב שונה בתכלית – כל הכיבושים שלו הניבו נקודות. הוא חתום על שער השוויון בתיקו 2:2 מול באיירן מינכן, הוא שותף לניצחון 2:3 המזהיר בלייפציג, הוא ניצח גם את לברקוזן. צמד שלו הניב 1:3 על הפתעת העונה האנובר. בלעדיו, הייתה עלולה הרטה להסתבך במאבקי הישרדות. איתו, היא מרוחקת חמש נקודות בלבד מהמקום הרביעי המוביל לליגת האלופות, בטבלה צפופה ובלתי צפויה – כי הרי כיום היא מדורגת בכל זאת במקום ה-11.

"אני רוצה לעשות היסטוריה בהרטה כפי שעשיתי בצ'לסי", הצהיר קאלו כאשר עבר מליל לברלין ב-2014. זה עדיין לא קרה מבחינת הישגי הקבוצה שלא ממש ממצה את הפוטנציאל, אבל הכוכב הוותיק הוא האחרון שאפשר לבוא אליו בטענות. אחרי שהתאקלם במהירות, הפך סלומון למנהיג אמיתי בחדר ההלבשה, והניסיון העצום שלו תורם לקבוצה לא רק על הדשא. קאלו משמיע את הקול המוסרי של הקבוצה, והוא עמד מאחורי מופע ההזדהות עם שחקני פוטבול לפני המשחק הביתי מול שאלקה באוקטובר האחרון.

מרגש. קאלו (AFP) 

כזכור, הצטרפו כוכבי ליגת NFL רבים למחאה שיזם כוכב סן פרנסיסו פורטי ניינרס לשעבר קולין קאפרניק. הם כרעו ברך בעת נגינת ההמנון והביעו את התנגדותם לאפליית השחורים בארצות הברית, דבר שגרר עימות חזיתי עם הדמות המאכלסת בימים אלה את הבית הלבן. בהשראת קאלו, החליטו שחקני הרטה לכרוע ברך אף הם, והכוכב האפריקני הסביר: "אנחנו מתנגדים לאלה שחושבים שיש עליונות של הגזע הלבן. כריעת הברך אינה מבזה את הדגל אלא מדגישה שאנחנו מאוחדים. שנאה היא דבר נורא, והלב קטן מדי בכדי להכיל אותה. אני מרגיש רע עבור אנשים שליבם מלא בשנאה. לטעמי, גזענות היא סוג של טרור".

המעורבות החברתית של קאלו לא נעצרת בפעולות סמליות ובהצהרות מילוליות. מתוך מחויבות למולדתו, הוא הקים קרן מיוחדת שמסייעת לטיפולים רפואיים של עניים ויתומים, ומתרכזת בין היתר במימון השתלות כליות לנזקקים. קאלו מזרים לקרן חלק ניכר מהכנסותיו ופעיל בגיוס כספים מגורמים רבים. שמו הולך לפניו, וההערכה כלפי בחוף השנהב לא יודעת גבול. אנשים רואים בו דמות למופת, והוא מוגדר כאחד הכדורגלנים הגדולים בתולדות המדינה. וזו אולי הסיבה בגללה הייתה 2017 כה קשה עבורו.

זה התחיל עם הדחה בשלב הבתים באליפות אפריקה, אחריה הודיע קאלו על פרישה מהנבחרת. אלא שהוא לא היה שלם עם הבחירה, ואחרי חודשים של התייסרות בחר לחזור ולהעמיד את עצמו לרשותו של המאמן – רק כדי לחוות פיאסקו צורם נוסף, הפעם במוקדמות המונדיאל. "זו תהיה קטסטרופה אם לא נעפיל לגביע העולם", הצהיר קאלו לפני המשחק האחרון והגורלי בו היו זקוקים הפילים לניצחון ביתי על מרוקו. הם הפסידו 2:0, וקאלו פרש שוב עם דמעות בעיניים. הוא שותף לסגלים ב-2010 וב-2014, זכה באליפות אפריקה ב-2015, וייצג את המדינה ב-92 משחקים, אך זה נגמר בתחושה של פספוס. כעת נותר לו להתרכז במשימה הגדולה בהרטה.


מחווה ל-NFL. קאלו (AFP) 

והוא עושה את עבודתו על הצד הטוב ביותר. המאמן פאל דרדאי מגדיר את קאלו כאחד השחקנים החשובים ביותר במערך, ואחרי שחגיגות ה-100 הסתיימו בהפסד מאכזב בשטוטגרט, מקווה הכוכב לציין את המשחק הביתי הראשון ב-2018 עם טעם אחר בפה. הערב (21:25, ספורט1) דורטמונד מגיעה לביקור באצטדיון האולימפי, ולקאלו יש זיכרונות מעניינים מהמפגשים מול הצהובים-שחורים בעונה שעברה.

בפברואר 2017, היה זה קאלו שהבקיע עבור הרטה בקרב מול בורוסיה בגביע, אבל הוא גם החמיץ את הפנדל המכריע בדו-קרב אחרי ש-120 הדקות הסתיימו בתיקו 1:1. חודש מאוחר יותר, הנקמה המתוקה הגיעה כאשר הקיצוני מצא את הרשת והצעיד את קבוצתו ל-1:2 מפואר, על חשבונו של אובמיאנג שהצליח לכבוש רק שער שוויון זמני. הערב, הצרפתי-גאבוני שנמצא בדרך מדורטמונד לא יהיה בסגל, וקאלו כבר בירך על כך. "זה יעזור לנו", הוא אמר, בידיעה כי ניצחון יצמצם את הפער בין היריבות לשתי נקודות בלבד. בדורטמונד מבינים היטב כי אסור לתת לו להתקרב לשער, כי אין בגרמניה שחקן שמנצל את ההזדמנויות טוב יותר מקאלו. זה מוכח סטטיסטית.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי