עומד באתגר: ויטסל זנח את הכסף הגדול וחזר לחיים

אקסל ויטסל דורטמונד
אקסל ויטסל דורטמונד | Gettyimages

בזניט הוא בחר על פני קידום מקצועי, המשיך לסין עבור שכר אסטרונומי ובגיל 29 עזב לליגה בכירה ופורח בדורטמונד. יעקב זיו על מי שבגיל 29 לקח אחריות, מתוגמל על כך בבלגיה והערב יפגוש את טוואטחה (חי בספורט1)

(גודל טקסט)

דורטמונד עשתה הקיץ רכש מרשים. שבעה שחקנים הגיעו ואיתם המאמן לוסיאן פברה. בין השמות הבולטים ביותר נמצאים קשר דנמרק תומאס דלייני, שני המושאלים פאקו אלקסר מברצלונה ואשרף חכימי מריאל מדריד, אבל הרכש הכי מוצלח היה הכוכב הבלגי אקסל ויטסל שזנח את הליגה הסינית והחליט להתמודד לשם שינוי בליגה בכירה. זה עבד מיד עם פתיחת העונה.

הפתיחה של ויטסל לוותה בהמון רעש, וגם הוא נתן סיבות טובות לכך שידברו עליו. הוא כבש במשחקו הראשון בגביע שער שיוויון מול גרויטר פירט והוביל לניצחון השוורצגלבן 1:2 בהארכה. במחזור הראשון בליגה, דורטמונד הדהימה את לייפציג עם 1:4 כשוויטסל כובש במספרת שמועמדת לשער חודש אוגוסט ואחרי כזו פתיחה דורטמונד מקווה לחזור עם ויטסל לצמרת הגבוהה ולהתמודד לפחות על הסגנות, אם לא יותר מזה.

מי שבין היתר יצטרך לעצור את ויטסל וחבריו הוא טאלב טוואטחה, שנותר המגן השמאלי היחיד הכשיר באיינטרכט פרנקפורט למשחק בין השתיים הערב (שישי, 21:30, ישיר בספורט1) לאחר שהמגן ההולנדי ג'טרו ווילמס הורחק לשלושה משחקים. טוואטחה חזר עם פציעה ממשחקי הנבחרת, אבל הרופא של פרנקפורט עובד עליו חזק מאוד כדי שיהיה כשיר.

ההגעה של ויטסל לדורטמונד הייתה מצב של ווין-ווין (win win) לשני הצדדים. הבלגי עזב את טיאנג'ין קוונג'יאן לאחר שנה וחצי בסין, למרות שהיה לו חוזה עד 2019. ויטסל, שנחשב אחד הכישרונות הגדולים בכדורגל העולמי כיום, סומן תמיד כמי שחיפש את הכסף והנוחות על פני האתגר המקצועי. הוא עבר תחילה מסטנדרד ליאז' לבנפיקה תמורת מיליון יורו ב-2011, אחרי שמישל פורדום עיצב אותו כשחקן בסטנדרד איתה זכה גם בשתי אליפויות. בבנפיקה הספיקה לו שנה וחצי לפני שעבר לזניט סנט פטרסבורג ששילמה עליו 40 מיליון יורו. טיאנג'ין הייתה אפילו יעד עוד פחות תחרותית, אבל הוא הרוויח בה 28 מיליון יורו לעונה. מהבחינה הזאת, ויטסל "הקריב" מעצמו כשירד לשכר של 10 מיליון יורו אותו הוא מקבל בדורטמונד.


ויטסל זוכה לברכות מחבריו אחרי פתיחה חלומית לעונה (Gettyimages)

"אני לא מתכוון לנסות להשתנות וזה לא משנה אם אני משחק בסין, בבונדסליגה או בשדים האדומים", אמר ויטסל לאחר שנרכש, אבל ברור לכולם שהקדנציה הנוכחית שלו היא אולי גם האתגר הגדול ביותר שלו ככדורגלן. "האמת שאף פעם לא חשבתי לשחק בגרמניה, אבל מרגע ששמעתי שדורטמונד רוצה אותי לא חשבתי לוותר על ההזדמנות לשנייה. אני לא מצטער על התקופה בסין. יכולתי גם להישאר שם אחרי המונדיאל ולחתום על חוזה חדש, אבל חשבתי על איצטדיונים מלאים באוהדים, אווירה מדהימה ועל האתגר שבלקחת את דורטמונד למעלה. היה חסר לי לשחק ברמה הכי גבוהה. דורטמונד זו קבוצה שמתאימה לי. זו תמיד הייתה קבוצה שרוצה להחזיק בכדור ומנהלת את ההתקפות שלה מאחור וזה מאוד נוח לי לשחק ככה", הסביר.

מאמן בלגיה רוברטו מרטינס לא יודה בכך לעולם, כי הוא טען בעבר שהעובדה שויטסל משחק בסין לא גורמת לו נזק וכי יש לו משמעת ויכולת אישית גבוהים, אבל אפשר להניח שמרטינס לא לקח ללב שהכוכב שלו חתם בקבוצה בכירה בבנדסליגה. בגילו הוא עוד יכול לשדרג את משחקו ולהגיע לגבהים חדשים. "כשהוא שיחק ברוסיה ובסין היה מדובר על זמנים אחרים מאלה שבהן משחקים במערב אירופה וזה תמיד השפיע. עכשיו בבונדסליגה הוא משחק כמו ברוב אירופה וזה יאפשר לו להיות בכושר משחק דומה לחבריו בנבחרת", אמר המאמן.


באימון ננבחרת בלגיה. "יאפשר לו להיות בכושר דומה לחבריו" (Gettyimages)

פברה תרגל את ויטסל בקישור לפני ההגנה, וזה התאים לבלגי: "הרבה זמן לא שיחקתי בתפקיד הזה", אמר. כדורגלן העבר סבסטיאן קל, ששיחק שנים כקשר אחורי בדורטמונד, טען: "זה תפקיד שמתאים לויטסל כי הוא יכול להיות הגנתי ולצאת להתקפות. בבלגיה התפקיד שלו יותר התקפי". ויטסל אמר שהוא רוצה להיות הבוס החדש של דורטמונד על כר הדשא. הוא תמיד היה שחקן של מאמנים, שאהבו לראות אותו מבצע את ההוראות שלהם טקטית, אבל כעת הוא רוצה גם להיות המנהיג של הצהובים-שחורים. "בגיל 29 זה מתאים לי. יש לנו מעט ותיקים והרבה צעירים ואני מרגיש שאני יכול תרום להם מהניסיון", אמר.

המנהל הספורטיבי של הקבוצה מיכאל צורק, שגם הוא כיכב בעבר במדי דורטמונד, הסביר מדוע המאמן ביקש ממנו להביא את ויטסל: "הוא קשר עם הרבה ניסיון בינלאומי ששיחק כבר בליגת האלופות עם בנפיקה וזניט, ורצינו מישהו שינהיג את הקבוצה. יהיה מהיר, יצירתי ועם מנטליות חזקה". מי שסובל מבואו של ויטסל הוא מריו גצה, שעדיין לא שותף דקה במשחקי הליגה אחרי שנכנס מחליף במשחק הגביע. ויטסל הוא לא הסיבה היחידה שגצה בחוץ, אבל פברה מודה: "יש לי 8-9 קשרים בסגל". בשני המשחקים הראשונים העונה גצה ישב 90 דקות על הספסל ובמשחק השלישי כבר ביציע. גם מול פרנקפורט הוא לא אמור לשחק.


השאיר גם את מריו גצה מחוץ להרכב (Gettyimages)

ויטסל חזר מנבחרת בלגיה לדורטמונד בכושר מצוין. הוא שיחק 90 דקות בניצחון 0:3 על איסלנד בליגת האומות כשהוא רושם את משחקו ה-97 בנבחרת. קשר גנט בירגר ורסטרטה, שעשה את הבכורה כשנכנס לשש דקות בניצחון 0:4 על סקוטלנד, פרגן לויטסל אחרי המשחק: "אקסל בן אדם ענק. נתן לי כל מיני טיפים לפני המשחק למרות שלא שיחק ובכלל זה לא תפקידו לעשות זאת. זה נותן לך המון ביטחון שכוכב כזה מתייחס אליך בגובה העיניים. בכדורגל כמו בכל החיים צריך לגלות אנושיות והרגשתי את זה ממנו".

עכשיו נותרה שאלה אחת: האם ויטסל יוכל להצעיד את הקבוצה השחורה-צהובה מעבר לסגנות ולדגדג את באיירן מינכן, שכולם סימנו כבר כאלופה בטוחה? בסוף העונה נגלה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי