Sport1 Banner

ממעמקים: הגיבור הלא צפוי של לברקוזן ונבחרת גרמניה

play
רוברט אנדריך שחקן לברקוזן | GettyImages
צפו: לברקוזן חזרה מפיגור כפול ל-2:2 מול רומא בדקה ה-97 והעפילה לגמר 03:14

בגיל 22 רוברט אנדריך היה שחקן ספסל זניח בליגה השלישית. בגיל 29, הקשר האחורי הלוחמני הוא כוכב בלברקוזן שזכתה באליפות היסטורית, כובש שערים מרהיבים, וצפוי להיות באנקר בהרכב ביורו הבית לצידו של טוני קרוס. הערב הוא בגמר הליגה האירופית (22:00, ספורט1)

(גודל טקסט)

ההתאחדות הגרמנית בחרה לפרסם את הסגל ליורו 2024 בצורה מוזרה מאוד – כל שם הופץ בנפרד באופן שונה. על זימונו של רוברט אנדריך בישרו לאומה בפודקאסט שלהם האחים קרוס. קשר לברקוזן צפוי להיות השותף של טוני בקישור המרכזי, אבל את ההכרזה עצמה עשה דווקא האח הצעיר פליקס, שכבר תלה את הנעליים אחרי קריירה לא מזהירה כלל. "אני נרגש לעשות את זה, כי רוב הוא חבר טוב שלי. שיחקנו ביחד באוניון ברלין", הוא אמר – וזה רק הדגיש את הדרך המיוחדת שעשה אנדריך בדרך לתהילה. עד לא מכבר, הוא נתפס כשחקן ברמתו של פליקס קרוס, והמחשבה על כך שיזהר על הבמה המרכזית לצד טוני קרוס היתה מגוחכת בלשון המעטה.

אבל הנה הוא כאן, ולשובו של קרוס למדים הלאומיים היתה תרומה עצומה לכך. כאשר שיכנע המאמן יוליאן נאגלסמן את כוכב ריאל מדריד לחזור מפרישה מהנבחרת עליה הכריז בקיץ 2021, הוא רצה שיהיה בהרכב מישהו שיוכל לחפות עליו. קרוס הוא עילוי בכל הקשור לניהול המשחק, אך לא נוטה למאבקים פיזיים, ודרוש מישהו שיעשה עבורו את רוב העבודה השחורה. זה נכון במיוחד במערך 1-3-2-4, בו רוצה נאגלסמן לשחק בטורניר הקרוב, ובו האחריות על הקשר האחורי לצד קרוס תהיה קריטית כדי שהעורף לא יקרוס.

אנדריך, שמבצע בלברקוזן תפקיד דומה כדי לשחרר את גרניט ג'אקה למשימות התקפיות, סומן כאיש המתאים ביותר, ונוסה במשחקי הידידות מול צרפת והולנד בשלהי מרץ. היו אלה הפעמיים הראשונות של אנדריך בהרכב גרמניה, אחרי הופעת בכורה קצרה כמחליף בנובמבר, והתוצאות היו נהדרות. הציוות הוכיח את עצמו בדרך לשני נצחונות, וכך הובטח מעשית כי יפתח גם מול סקוטלנד ב-14 ביוני. "רוברט יודע להרוס את התקפות היריב, פעיל מאוד בתיקולים, ומביא איתו כמיהה יוצאת דופן לנצח", אומר נאגלסמן. אם לא יקרה משהו חריג, זה יהיה הקיץ של אנדריך בן ה-29.

רוברט אנדריך ב-2015
פריצה מדהימה. אנדריך במדי דרזדן | אימג'בנק GettyImages

כן, הוא בן 29. אנדריך צעיר בשנתיים בלבד ממריו גצה, שכבש את שער הניצחון בגמר המונדיאל לפני עשור. אם זה לא נשמע מוזר מספיק, הוא אף צעיר בשנה בלבד מיוליאן דראקסלר, שהיה בסגל בברזיל 2014, קיבל את מדליית הזהב, ונחשב כבר מזמן לסוג של שחקן עבר – כיום אי שם בליגה הקטארית. דראקסלר פרץ לתודעה בגיל 17 בשורות שאלקה, ועשה מבחנים בבית ספר לצד הופעות בליגת האלופות. אנדריך מייצג את הקיצוניות השניה, כי לקראת יום הולדתו ה-22 הוא עדיין היה שחקן ספסל שניח בליגה השלישית. "כשאתה נמצא במעמקים בשלב הזה בחיים, מניחים שלא תוכל להיות כדורגלן מקצועני, אבל אני תמיד האמנתי שאגיע לבונדסליגה", הוא אמר לימים.

זה היה החלום הכי גדול מבחינתו, אך קודם היה צריך ללמוד כיצד יש להתנהל על מנת לנסות להגשימו. אנדריך אמנם נחשב לכישרון מבטיח באקדמיה של הרטה ברלין, וזומן לנבחרות הצעירות בתחילת העשור הקודם, אולם אורח החיים שלו היה רחוק מלהיות ספורטיבי. הוא נהג לבלות במועדונים עד מאוחר, התאמן לעתים אחרי שישן פחות משעתיים, ובסופו של דבר לא ממש ביסס את מעמדו אפילו בקבוצת המילואים של הרטה בליגה המחוזית. דרכו לסגל הראשון היתה חסומה, והמעבר לדינאמו דרזדן אורגן על מנת לקדם את הקריירה הדועכת. זה לא קרה, כי גם דרזדן היא עיר גדולה עם פיתויים לא מבוטלים, וכאשר חגגה הקבוצה עליה מהליגה השלישית לשניה ב-2016 אנדריך לא בדיוק הרגיש שותף להישג. הוא בילה את כל העונה על הספסל, והיה ברור כי אין לו עתיד במועדון. לכן, הוא עשה צעד נוסף אחורה וחתם במדי והן ויסבאדן.

רק שם, בעיר קטנה ובמועדון צנוע, הוא הצליח להתרכז בכדורגל נטו. זו גם היתה סביבת העבודה הנוחה עבורו, כי אנדריך קיבל את החולצה מספר 10 ונתפס כאחד השחקנים המובילים בסגל. רודיגר רם, שהדריך אותו אז, נזכר לאחרונה: "הוא הקשר המרכזי הלוחמני בהגדרה. חזק בתיקולים, טוב במשחק הראש, אמיץ ומעורב במהלכים. הנכונות לעשות את העבודה השחורה תמיד היתה התכונה הבולטת של רוברט. לפעמים הוא הגזים, וגם ספג שני כרטיסים אדומים תוך מספר שבועות, אבל חזר כאילו כלום לא קרה אחרי ההשעייה, ושוב היה המנהיג. אהבתי לעבוד איתו, אבל האם חשבתי שיגיע לנבחרת? אני לא הולך לשקר בנושא. ברור שלא".

רוברט אנדריך שחקן לברקוזן
בורג מרכזי באליפות בלתי נתפסת. אנדריך במדי לברקוזן | אימג'בנק GettyImages

שנתיים ב-ויסבאדן הספיקו כדי שקבוצות מהליגה השניה ישימו אליו לב, ובקיץ 2018, בעוד קרוס משחק במונדיאל האחרון שלו, עבר אנדריך להיידנהיים. שם, אצל המאמן המופלא פרנק שמידט, הוא שידרג מאוד את ההבנה הטקטית, וב-2019 טיפס סוף כל סוף לבונדסליגה. אוניון ברלין, שבדיוק הקדימה את היידנהיים במאבק עליה דרמטי, צירפה אותו לשורותיה. הוא התברג במהרה להרכב והדיח משם את פליקס קרוס, אבל היחסים בין השניים היו נהדרים. האוהדים קיבלו אותו בזרועות פתוחות, על אף שהוא בוגר הרטה לשעבר, וזה היה טבעי – הרי אנדריך הוא מזרח גרמני (גם אם נולד אחרי האיחוד), ובמשפחתו תמיד העדיפו את אוניון בכל מקרה.

כך הפך אנדריך לשחקן לגיטימי בבונדסליגה בגיל 25, ובחלוף שנתיים הגיעה קפיצת מדרגה נוספת. אוהדי לברקוזן רבים הרימו גבה כאשר המועדון שילם 6.5 מיליון יורו תמורת שחקן שהצטייר כאפור במיוחד, אולם אנדריך הוכיח את עצמו מהרגע הראשון. ככל שהרמה סביבו עולה, הוא מתאים את עצמו אליה, וזה נכון במיוחד בקבוצה שבנה צ'אבי אלונסו לאחר מינויו באוקטובר 2022. העונה נסקה לברקוזן לגבהים בלתי נתפסים, זכתה באליפות ראשונה ועשה היסטוריה כקבוצה הראשונה בבונדסליגה שסיימה עונה ללא הפסד – ואנדריך היה בורג מרכזי במערך. יתרה מזו – בנוסף לתפקידו העיקרי כפועל שחור, הוא אף כבש שערים קריטיים שסייעו ללברקוזן להימנע מהפסדים.

בשלהי מרץ, כאשר הקבוצה פיגרה מול הופנהיים בדקה ה-87, היה זה אנדריך שהגיח למקום הנכון כדי להשוות, ולברקוזן מצאה זמן כדי להשלים מהפך ולנצח 1:2. כעבור חודש, הפסד ביתי לשטוטגרט נראה בלתי נמנע, כאשר הכדור הגיע במקרה ברחבה לאנדריך בדקה ה-96. הקשר עצם את העיניים כאשר שלח את הבעיטה לכיוון המסגרת. איכשהו זה נכנס, קרב הצמרת הסתיים בתיקו 2:2, והחגיגות היו גדולות.

עם האוכל בא התיאבון, והחודש אנדריך כבר הבקיע שערים יפים פי כמה. במשחק הראשון בחצי גמר הליגה האירופית, הוא שלח טיל מסובב לחיבורים של רומא באולימפיקו, קבע 0:2, וכך סלל בדיעבד את דרכה של לברקוזן לגמר. הביצוע הזה נבחר לשער השבוע של אופ"א, אבל בשבת האחרונה אנדריך התעלה אפילו על זה. במחזור הנעילה בבונדסליגה, הוא הבקיע בעקב לרשת אאוגסבורג, והדהים אפילו את מעריציו השרופים.

רם, שהדריך אותו ב-ויסבאדן, טען כי אנדריך היה מחמיצן בליגה השלישית, ולא היה לו ביטחון עצמי מול השער. אז הנה – תראו אותו עכשיו, כשהוא מנסה את הטריקים הכי מתוחכמים, וגם מצליח. כשאתה מתכונן להיות בהרכב גרמניה באליפות אירופה הביתית, ומשחק בקבוצה שמוחצת את כולם בדרכה, הכל אפשרי.

"אני יודע שדרכי ממש לא שגרתית", אמר אנדריך כשחתם בלברקוזן ב-2021. היא נראית עוד פחות שגרתית כעת, כשהוא קיבל את מדליית הזהב של אלוף גרמניה. הערב, המטרה היא לזכות בתואר שני בחייו בגמר הליגה האירופית מול אטאלנטה, ואז בשבת מקווה לברקוזן להשלים טרבל בגמר הגביע הגרמני מול קייזרסלאוטרן שיתקיים באיצטדיון האולימפי בברלין. אנדריך לא היה מספיק טוב כדי לשחק שם במדי הרטה, אך יגיע לאיצטדיון הזה עכשיו במעמד אחר לגמרי.

ואז, מי יודע, אולי הוא ישוב לברלין גם ב-14 ביולי בגמר יורו 2024. פעם, ב-1996, פילס דיטר איילטס את דרכו להרכב גרמניה בגיל 31, והיה שחקן חיוני ביותר בקישור האחורי כאשר הנבחרת זכתה באליפות אירופה בפעם האחרונה. אנדריך, שהיה אז בן פחות משנתיים, מסוגל להיות איילטס החדש.

עוד באותו נושא: לברקוזן, נבחרת גרמניה

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי