שיטת בניטס תעבוד גם בריאל?

רוטציה היא צורך חיוני
רוטציה היא צורך חיוני | צילום: Gettyimages

מיכאל יוכין תוהה איך המאמן דוגל הרוטציה יסתדר בסנטיאגו ברנבאו

(גודל טקסט)

אוהדי ריאל מדריד ושחקניה לא ממש מבינים את הסיבות לפיטוריו של קרלו אנצ'לוטי. אחרי שהעונה הסתיימה ללא תארים, הצהיר המאמן האיטלקי שהוא מעוניין להמשיך, וגם חניכיו הביעו רצון דומה. אפילו כריסטיאנו רונאלדו הצטלם עם הבוס וכתב: "מאמן גדול ואדם גדול. אני מקווה שנעבוד ביחד בעונה הבאה". תקוותו לא התממשה. פלורנטינו פרס הדיח את האיש שחתום על הדסימה המיוחלת לפני שנה, וכעת רפא בניטס תפס את מקומו.

 

יהיה קצת מגוחך לנסות לנתח את שיקוליו של פרס באופן הגיוני. ריאל מדריד איבדה מזמן את השפיות בכל הקשור לפיטורי מאמנים ורכישת שחקנים. השאיפות המגלומניות של הנשיא לא מאפשרות לבנות תוכנית ארוכת טווח על יסודות מוצקים, כי בכל קיץ צריך לעשות כותרות עם כוכבי על חדשים, יקרים ככל הניתן, ולהכריח את המאמן לשנות הכל – וחוזר חלילה. עם זאת, מעניין לבדוק את ההבדלים בין אנצ'לוטי לבניטס, והסוגיה המרכזית ביותר מסתכמת במילה אחת. רוטציה.

 

אחת הסיבות העיקריות לכישלון היחסי של ריאל בעונה החולפת נעוצה בכך שהמאמן לא נתן מנוחה נדרשת לכוכבים הבולטים. את 2014 סיימו ההבלאנקוס עם רצף היסטורי של 22 ניצחונות, אך ב-2015 נגמר להם הסוס. טוני קרוס, שהופקד לעתים לבדו על הקישור האחורי ועל בניית המשחק בו זמנית, שותף ללא החלפה בשני משחקים על בסיס שבועי, עד שהותש. קרים בנזמה תמיד היה בהרכב, עד שנפצע לבסוף, למרות שצ'יצ'אריטו בהחלט יכול היה לגבות אותו במספר לא מבוטל של משחקים. בקיצור, האיטלקי לא השתמש ברוטציה.

 

 

 

כעת תעבור ריאל מקיצוניות אחת לקיצוניות השניה. אצל בניטס, רוטציה היא שם המשחק. כל השקפת עולמו מבוססת על כך שצריך להחליף את ההרכב ללא הפסקה, מכל הסיבות האפשריות. המאמן הספרדי גם מעניק מנוחה לכל שחקני הסגל, גם מתאים את המערך טקטית ליריבות, וגם שומר את כל שחקני הסגל במתח. "רוטציה היא צורך חיוני, ולא סתם גחמה", נוהג בניטס לומר בהזדמנויות שונות.

 

האמונה הזו הולכת עם בניטס מתחילת דרכו כמאמן. הוא הוביל את ולנסיה לשתי אליפויות ספרד ב-2002 וב-2004 תוך שימוש ברוטציה מתמדת. במשך 6 השנים בליברפול, הרוטציה היתה מנת חלקם של רוב שחקני הסגל. יוסי בניון זוכר זאת היטב על בשרו – גם אחרי שהפגין יכולת נהדרת הוא אף פעם לא ידע אם יהיה בהרכב במשחק הבא. יתרה מזו, פעמים רבות היתה תחושה כי לכושרו של שחקן אין השפעה מיוחדת על סיכוייו להיות על הדשא.

 

בניון במדי ליברפול. מכיר את השיטה של בניטס מקרוב (Gettyimages)

 

גם בנאפולי, בה סיים בניטס את דרכו בטעם מר למדי כאשר הפסיד ללאציו במשחק הקריטי על ההעפלה לליגת האלופות, הרוטציה היתה הכרחית לדעתו. אפילו הכוכב הסלובקי הבלתי מעורער מארק האמשיק פתח בהרכב ב-28 משחקי ליגה בלבד. גם הקיצוני הבלגי דריס מרטנס הביע בגלוי חוסר שביעות רצון ממספר הדקות שקיבל.

 

וזו הבעיה הגדולה של שיטת הרוטציה. יש לה, כמובן, יתרונות רבים, אך היא מערערת את היציבות הנפשית של השחקנים. כל דבר טוב במידה, ולא מומלץ להגזים ברוטציה בכל מחיר, רק כי אתה סבור, כמו בניטס, שזו שיטה שהוכחה מדעית לאורך השנים. בכדורגל, כמו בכל תחום אחר בחיים, כדאי לחפש תמיד את שביל הזהב. אצל המאמן הספרדי, המושג הזה לא קיים בלקסיקון.

 

גם הוא נפגע מהרוטציה על אף מעמדו. מארק האמשיק (Gettimages)

 

כעת יהיה מעניין מאוד לראות כיצד מתכוון רפא ליישם את שיטת הרוטציה המפורסמת שלו בסנטיאגו ברנבאו. האם כריסטיאנו רונאלדו ייכנס אף הוא למעגל ויסופסל במשחקים לא מעטים? מה יעלה בגורלו של גארת בייל, אם בכלל יישאר בקבוצה? האם ידרוש בניטס להחתים שחקן שמסוגל למלא את התפקידים של קרוס ביעילות דומה? האם יבקש לעבות את הסגל בחלוצים נוספים כדי להוות תחליף ראוי לבנזמה? והאם גם בעמדת השוער תהיה רוטציה? השאלה הזו תהיה גורלית במיוחד אם דויד דה חאה יעבור ממנצ'סטר יונייטד ואיקר קסיאס יישאר בקבוצה.

 

בניטס, שגדל בריאל, חלם כל חייו להיות המאמן שלה. עכשיו הוא מגשים את השאיפה, אך הגישה שלו עלולה להקשות על התאקלמותו כבר בשבועות הראשונים. זו הולכת להיות עונה מרתקת במיוחד בבירת ספרד, ואפשר כבר להתחיל להתכונן.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי