זו התקופה הטובה אי פעם של ברצלונה

|

ההתמודדות של בארסה עם המשבר מראה על גדולתה. וגם: מסי ורונאלדו

(גודל טקסט)

זו התקופה הטובה בהיסטוריה של ברצלונה.

 

 

1. דומיננטיות

האליפות המוצדקת בה זכתה הייתה ה-24 בתולדות המועדון. שליש מהן – 8 – הגיעו ב-12 העונות האחרונות (בהשווה ל-16 אליפויות ב-75 שנה לפני כן). לכן, העשור האחרון הוא העידן המוצלח והדומיננטי בהיסטוריה של בארסה. תוסיפו כמובן את העובדה שארבע מחמש הזכיות של המועדון בליגת האלופות הגיעו בין 2006 ל-2015 וזאת לצד עוד שלל תארים.

 

זו בארסה בעידן של רונלדיניו ומסי. בין 2004 ל-2016 עברו בבארסה שלושה נשיאים, חמישה מאמנים וכל השחקנים פרט לאנדרס אינייסטה התחלפו. אבל הסטנדרטים הגבוהים שהעמידו כוכבי העל (בעיקר מסי, ששרד בפסגה הרבה יותר שנים מרונלדיניו), הרעב הבלתי פוסק להצלחה, המקצוענות והקבוצתיות שלהם, הפכו את בארסה לקוטפת תארים סדרתית. העדות לקבוצתיות הזו היא למשל בכך שבזמן שכולם מהללים את שלישיית MSN, לבארסה יש גם שני המגנים הטובים ביותר בבישולים – ג'ורדי אלבה ודני אלבס, שב-0:4 על גראנדה בישלו לסוארס את שני השערים הראשונים.

 

המשחק הבולט של העונה – ה-0:4 על ריאל (gettyimages)

 

העליונות של בארסה התבטאה העונה במשחק אחד – המשחק הבולט בעונת 2015/6 – 0:4 מוחץ על ריאל מדריד בברנבאו, שהושג כשמסי (עלה כמחליף מהספסל אחרי פציעה) אינו פקטור. לבארסה היתה נפילה איומה שנמשכה שלושה שבועות במארס-אפריל, אבל הדרך בה היא הגיבה לכישלון העיד על היותה קבוצה גדולה. תחת הלחץ הגדול של אתלטיקו וריאל הנושפות בעורפה, בארסה ניצחה בחמשת המחזורים האחרונים בהפרש שערים כולל 0:24 (ממוצע של כמעט 0:5 בכל משחק).

 

זו היתה אליפות (91 נקודות) פחות מרשימה מאשר ארבע האליפות האחרונות של המועדון, שהושגו עם יותר נקודות, אבל דווקא משום שהמרוץ היה מותח וצמוד – היא גם היתה יותר מתוקה.

 

בארסה בעידן רונלדיניו ומסי – הטובה בהיסטוריה שלהם (gettyimages)

 

2. לואיס סוארס – שחקן העונה, נעל הזהב ומועמד לבאלון ד'אור

40 שערים כבש לואיס סוארס בעונתו המלאה הראשונה בליגה הספרדית (את העונה שעברה פתח בסוף אוקטובר). שימו לב: 35% מהשערים של סוארס הגיעו בחמשת המחזורים האחרונים. מתוך 24 הגולים של בארסה סוארס כבש 14(!), כולל השלושער שהביא אליפות בגרנאדה.

 

שתי רביעיות וארבעה שלושערים סיפק העונה סוארס – אף שחקן באירופה לא התקרב לכך. בזמן שמסי עבר העונה פציעה וגם ירד יותר לעמדת הפליימייקר, וניימאר היה מצוין עד דצמבר וחלש מאוד מאז תחילת 2016, סוארס היה הכי יציב. האורווגאי מביא רעב וחתירה לניצחון בכל מחיר, ואלו תוסף אדיר לבארסה.

 

הכי יציב בברצלונה וראוי לכדור הזהב. סוארס (gettyimages)

 

הכי מרשים זה המשקל היחסי שלו בבארסה – האורוגוואי הוא גם מלך השערים וגם מלך הבישולים (16, יחד עם מסי). בסך הכל סוארס כבש ובישל 56 מ-112 הגולים של בארסה העונה – בדיוק מחצית. הנתונים לא כוללים פנדלים שהוא סחט והפכו לשערים, או הלחץ הבלתי פוסק שלו על שחקני הגנה יריבים שמובילה לשערים של שחקני בארסה אחרים.

 

הדבר הכי משמעותי שהביא סוארס הוא שינוי סגנוני למשחק של בארסה. המעבר מהגנה להתקפה של בארסה מעולם לא היה מהיר כל כך. בארסה תחת לואיס אנריקה משחקת הרבה יותר ישיר ותכליתי, ופחות מתבססת על החזקת כדור. סוארס הוא "מספר 9" נפלא, תמיד לוחץ, נמצא בתנועה, מתפנה ובעל חושים אדירים ברחבה. ולא נפצע. סוארס זכה בנעל הזהב האירופית, הבטיח לבארסה אליפות וראוי להיות מועמד בכיר לזכיה בבאלון ד'אור 2016.

 

 לא נח, לא נפצע ותמיד בתנועה (gettyimages)

 

3. ירידת משקלם של מסי ורונאלדו

זה רק סמלי שלראשונה מאז 2008/9 יש מלך שערים שאינו רונאלדו או מסי. למעשה, סוארס הוא היחיד חוץ משניהם בהיסטוריה של הליגה הספרדית שסיים עונה עם 40 כיבושים. הסיפור הוא שאחרי שנים רבות שמסי ורונאלדו שלטו ללא עוררין בליגה והיו כמה רמות מעל חבריהם לקבוצה, העונה האחרונה מסמנת שינוי מגמה.

 

סוארס וניימאר משלימים שלישיה מופלא ומאוזנת. מתוך 90 שערי הליגה שלה, מסי כבש פחות משליש (26). בריאל מדריד כרים בנזמה כבש הכי הרבה שערים חשובים העונה – 12 שערים שנתנו לקבוצה יתרון. גם גארת' בייל סחב את ריאל בחודש האחרון כשרונאלדו נפצע.

 

מסי ורונאלדו הם עדיין שני ענקים, אבל הליגה כבר לא שייכת להם בלעדית. זה רק טבעי, אנושי ומובן אחרי השיאים המטורפים ששניהם קבעו בעשור האחרון – תחת עומס עצום ועם מעט מאוד פציעות.

 

רונאלדו ומסי. הליגה כבר לא בלעדית שלהם – וזה טבעי (gettyimages)

 

4. רונאלדו חייב זכייה בליגת האלופות

מחמאות מגיעות לזיאדין זידאן ולריאל מדריד, שבעונה לא טובה, עם הרבה בעיות מקצועיות, הגיעה לגמר ליגת האלופות (הרבה בזכות הגרלה קלה) ולמרוץ אליפות צמוד עם בארסה. רק לפני חודש וחצי בארסה הובילה ב-12 נקודות על פני ריאל. זיזו ושחקניו היו יכולים להרים דגל לבן, אבל נלחמו באומץ עד הסוף, סיימו את העונה עם 12 נצחונות ליגה רצופים שקיזזו 11 נק' מהיתרון של היריבה הקטלונית. זיזו השיג 21 נצחונות ושני הפסדים בלבד ב-26 משחקי ליגה מאז שהגיע בינואר. הוא ראוי למחמאות ולהמשיך עונה נוספת.

 

רונאלדו מצדו הפך לשחקן הראשון בהיסטוריה שסיים שש עונות רצופות עם יותר מ-50 כיבושים (51 העונה). בשבע שנים בריאל מדריד הפורטוגלי שבר כל שיא כיבושים במועדון. יש לו 364 שערים ב-347 משחקים במדי הבלאנקוס, אבל מבחינת תארים זהו עידן קשה וכואב לריאל מדריד. כל הגולים של רונאלדו הספיקו רק לזכייה באליפות אחת, ליגת אלופות אחת וגביע אחד. לכן יותר מכולם, רונאלדו חייב לעצמו עוד זכיה בליגת האלופות, בסן סירו ב-28 במאי מול אתלטיקו מדריד.

זיזו ורונאלדו – אחד ראוי להמשיך, השני חייב לזכות בצ'מפיונס (gettyimages)

 

עוד באותו נושא: לואיס סוארס

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי