כוכב נופל: קריסתו של ניימאר תיעצר בגמר הגביע?

ניימאר
ניימאר |

הברזילאי הפך משחקן מאני טיים לעול. ב-22:30: ברצלונה - סביליה (ספורט2)

(גודל טקסט)

העונה שעברה של ניימאר הסתיימה כשהפך לשחקן הראשון בהיסטוריה שכובש בכל משחק ברבע גמר, חצי גמר וגמר ליגת האלופות, והוא הוסיף שערים חשובים בליגה ובגביע המלך. בעונה הנוכחית הכוכב הברזילאי של ברצלונה קרס ונעלם במאני טיים עם הופעות חיוורות ובלי תרומה התקפית הן בצמד משחקי רבע הגמר מול אתלטיקו מדריד והן במחזורים האחרונים בליגה.

שימו לב עד כמה ניימאר נעלם בישורת האחרונה של העונה. בחמשת המחזורים האחרונים ברצלונה טרפה את יריבותיה עם הפרש שערים מצטבר של 0:24. לואיס סוארס כבש 14(!) מתוכם והוסיף 4 בישולים. ליאו מסי אמנם תרם "רק" 4 שערים ו-6 בישולים, אבל זה כולל שני "שערי ניצחון" – השער הראשון מול חיחון ואספניול – ועוד צמד בישולים גדול שהביאו ניצחון מפתח אצל בטיס. ומה הייתה תרומתו של ניימאר לריצה המופלאה? שלושה שערים – השער השמיני והאחרון ב-0:8 על לה קורוניה, השער החמישי והאחרון ב-0:5 בדרבי, והשער החמישי (בפנדל) ב-0:6 על חיחון. היו לו עוד שני בישולים: בישול השער השלישי באותה חמישיה נגד אספניול ובישול השער השלישי ב-0:3 בגרנאדה במחזור האחרון. 

במילים אחרות – ניימאר (30 שערים העונה מול 39 בעונה שעברה) תרם שום דבר במאני טיים של העונה. אפילו כשבארסה הפציצה, בפועל ה-MSN הפכו ל-MS.

לאור הדרך בה הסתיימה (כמעט) עונת 2015/6, רבים הספיק לשכוח שניימאר היה השחקן הטוב ביותר בשלושת החודשים הראשונים של העונה (סוף אוגוסט עד סוף נובמבר). זה נשמע כמעט דמיוני אחרי אחרי שסוארס סיים עם 40 כיבושים לעומת 24 של חברו, אבל הנה תזכורת: אחרי שליש עונה (12 מחזורים), בסוף נובמבר, הברזילאי הוביל את טבלת הפיצ'יצ'י עם 14 שערים והוסיף שישה בישולים. הוא כבש וכיכב במשחקי חוץ מול אתלטיקו וריאל מדריד. אבל בסיבוב השני, לעומת זאת, הברזילאי נעצר ולא תרם התקפית בקאמפ נואו מול שתי הגדולות מהבירה. כך גם בליגת האלופות: ניימאר העמיד מספרים יפים עד ששותק לחלוטין ושבק חיים בצמד המשחקים מול אתלטיקו ברבע הגמר.

ניימאר, כמעט השכיח את מסי בתחילת העונה (gettyimages)

איך שלא תהפכו את זה, התקופה הטובה ביותר של ניימאר בברצלונה התרחשה בין ספטמבר לנובמבר, בדיוק בזמן שמסי היה פצוע ונעדר. ניימאר הוביל את בארסה ל-9 ניצחונות ב-9 משחקים (6 בליגה, 3 באלופות), בהם תרם 13 שערים ו-8 בישולים (ייצר יותר משני שערים למשחק). ברצלונה אז הפכה לקבוצה של ניימאר. הוא שלט במשחקים עם פעולות טכניות מופלאות (שהפכו לגיפים נהדרים ברשתות החברתיות). 

בנובמבר, אחרי שער וירטואוזי מדהים של ניימאר בניצחון על ויאריאל, כתבתי באתר הזה: "הברזילאי פורח ונמצא בשיאו, ונדמה כעת שאין עוררין על כך שניימאר הוא כיום השחקן השלישי בטיבו בעולם". ואכן, ניימאר זכה במקום השלישי בטקס כדור הזהב כשהופיע לצידם של מסי ורונאלדו הגדולים. הרבה שחקני עבר נפלאים ופרשנים בכירים הסכימו שזה עניין של זמן עד שהכוכב בן ה-24 יירש את שניהם ויהפוך לשחקן הטוב בעולם. 

אבל כבר באותו טור שכתבתי לפני חצי שנה, טענתי: "אם ניימאר רוצה להגשים את חלומותיו ושאיפותיהם של 200 מיליון ברזילאים ולהפוך לכדורגלן הטוב בעולם, הוא חייב להוביל קבוצה. ובארסה, כל עוד מסי מוביל אותה, שייכת לארגנטיני. הגיע הזמן שיפסיק להיות כינור שני או שלישי". התרעתי אז שכשמסי יחזור לשחק, הוא ישוב להיות הבוס במגרש והפוקוס יהיה עליו בתור הכוכב הראשי. מה שקרה בפועל זה שמסי התחלק בעבודה עם סוארס. בכל מקרה, ניימאר באמת הלך הרבה אחורה.

יש עוד שלוש סיבות שייתכן מאוד שהובילו לירידה בכושרו של ניימאר: 

1. הוא סבל מפציעות שריר ולא היה בשיאו הפיזי (והטיסות הטרנס-אטלנטיות למשחקי ברזיל במוקדמות המונדיאל לא הועילו להתאוששות).

2. ההצלחה – ובשיאה ההשתתפות בטקס כדור הזהב – גרמה לשאננות, לסיפוק מסוים ולפחות רעב.

3. חוסר ריכוז שנובע מבעיות מחוץ למגרש. והכוונה בעיקר לשתי גזרות: גזרה אחת היא המשא ומתן המתמשך שמנהלים ניימאר ונציגיו מול הנהלת בארסה להארכת חוזהו במועדון עד 2021 (כרגע חתום עד 2018). בחודשיים האחרונים היו דיווחים שהצדדים על סף חתימה, אבל זה טרם קרה. זאת ועוד, גורמים מטעמו של ניימאר הדליפו בתקשורת הברזילאית שגם ריאל מדריד, פ.ס.ז' ומנצ'סטר יונייטד מעוניינות בו. 

הגזרה השניה היא ההסתבכות הכלכלית של ניימאר (העלמות מס ודיווחים כוזבים) שגרמה לו ולאדם הקרוב והחשוב לו ביותר, אביו (שהוא גם סוכנו), להיגרר בבתי משפט בברזיל ובספרד. עיתונאים ברזילאיים עימם שוחחתי סבורים שהפרשיות האלה פגעו קשות בניימאר ברמה הרגשית. 

יותר מסיבה אחת, כנראה, לירידה ביכולת (gettyimages)

תזכורת: ניימאר מואשם על ידי הרשויות בברזיל שהעלים 16 מיליון דולר מס רק בין 2011 ל-2013, ובנוסף לכך עסקת העברתו לברצלונה היא תיבת פנדורה שממשיכה להיחקר ולהידון בבתי משפט. בינואר בית משפט במדריד חייב את ניימאר ואת אביו להעיד בפני שופט חוקר במסגרת חקירת אי סדרים במעבר השחקן מסנטוס לברצלונה ב-2013. עוד באותו החודש, בית משפט בסאו פאולו פסק שניימאר ואביו העלימו מס כבר לפני 8 שנים וחייב אותם בקנס (כ-100 אלף יורו).

בפברואר ניימאר ואביו אכן העידו בפני שופט בנוגע למעברו ולחשד שהרבה כסף לא דווח ועבר לכל מיני ידיים (כולל סכום נכבד לפי החשד לידי אביו של ניימאר) במהלך העסקה. כזכור, בארסה דיווחה ששילמה רק 55 מיליון יורו (לפי החשד הסכום האמיתי היה 83 מיליון יורו), וסנטוס דיווחה שלכיסה נכנסו רק 17 מיליון יורו. עד היום לא ברור לכיסים של מי הועברו כ-50 מיליון יורו. 

עוד בפברואר הורה בית משפט להתחיל בהקפאת נכסים של ניימאר על סך 48 מיליון דולר (כולל מטוס, יאכטה ואחוזות פאר שברשותו). במרס בית משפט בריו דה ז'אניירו פסק שניימאר אשם בהעלמת מיסים במסגרת החוזים שלו עם סנטוס, ברצלונה ונייקי, וחויב לשלם קנס של 46 מיליון יורו!

בשורה התחתונה, לכוכב הכי גדול של ברזיל אין שקט, עניינים משפטיים וכלכליים רודפים אותו ולא מניחים לנפשו.

כך או כך, העובדה היא שניימאר היה בשיאו בחודשיים בהם מסי נפצע ונעדר, ומאז הוא בירידה. אפשר להצביע על אלמנטים שהברזילאי חייב לשפר במשחקו: הוא צריך לשחרר את הכדור יותר מוקדם וללמוד לשחק בנגיעה. הוא חייב פחות להתמזמז עם הכדור בלי תועלת רבה, רק כדי להתל (ולהתעלל) ביריבים, ולבנות על כך שהשופט ישרוק לזכותו אם הדריבל נקטע. על ניימאר להבין שככל שהמשחק קשה, צמוד ופיזי יותר (כמו מול אתלטיקו מדריד), הוא חייב לפשט אותו יותר באמצעות תנועה עם ובלי הכדור.

בגלל כושרו הרע בחודשים האחרונים, המשחק האחרון של בארסה העונה, גמר גביע המלך הערב מול סביליה, הוא הכי חשוב עבור ניימאר. יש לו הכי הרבה מה להוכיח מבין 22 השחקנים על המגרש. ובכל אופן, התקופה החלשה של ניימאר צריכה לגרום לנו להעריך עוד יותר את העקביות והיציבות של מסי ורונאלדו שמפציצים בעקביות כבר עשור, מול הגנות שלמדו אותם ועשו כל מאמץ פיזי ומנטאלי כדי לשתק אותם. רק בודדות הצליחו בכך.

יצחק אחרון? ניימאר (gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי