תכירו: מועדוני האוהדים של בארסה וריאל בארץ

בארסה מאניה או מדרידיסטה. באיזה צד אתם?
בארסה מאניה או מדרידיסטה. באיזה צד אתם? |

"בארסה מאניה" דוהרת, "מדרידיסטה" בצמיחה בקצב מסחרר. סיפור עם חזון

(גודל טקסט)

הן נחשבות אולי לקבוצות האהודות בעולם, כל מפגש ביניהן מלא תשוקה ובעיקר יוקרה ושתיהן מתחרות על כתר הכדורגל העולמי. ברצלונה וריאל מדריד הן כבר מזמן חלק מסדר היום של כל אוהד כדורגל, בטח שבישראל.

מועדוני האוהדים של אימפריות הליגה הספרדית מוצאים מקום כמעט בכל מדינה מסביב לכדור וגם בארץ האהדה מוצאת מקום נכבד. "הקבוצה של המדינה", כך מצביעים כל הנתונים, היא בכלל כזו שמגיעה מבחוץ. לקראת הקלאסיקו (שבת, 21:30), הגיע הזמן לערוך היכרות עמוקה יותר עם הנציגות המקומית, "מדרידיסטה" ו"בארסה מאניה".

"אפשר לומר שאנחנו הקבוצה של המדינה"

הסופרלטיבים נשפכים עליה בכל פעם מחדש. ברצלונה הפכה למותג עולמי מוצלח וכמובן שכל התארים שנוספו לארון בעשור האחרון הניבו פירות גם בישראל. "אפשר לומר שאנחנו הקבוצה של המדינה", קובע שי פל, מייסד האתר "בארסה מאניה", הגוף שמלווה את ברצלונה באופן הכי רשמי שיש בעברית. "מאז ההגעה של רונאלדיניו והעליה של מסי ב-2006 זה רק מתעצם, אבל זה מביא גם דברים רעים".


מסי, המומנטום איתו. גם בישראל (gettyimages)

פל אוהד את הבלאוגרנה מאז 1991 ועבורו זו הקבוצה מספר אחת, בלי קשר לריחוק הגיאוגרפי: "יש כאלה שאוהדים גם קבוצות בארץ, אבל אפשר לומר שאצל רבים מחברי הארגון זו האהבה הראשונה שלהם. יחד עם זאת, יש גם תופעות פחות טובות. יש אנשים שמשהו בבארסה לא נגע להם בלב כמונו ואלה אנשים שפשוט הולכים עם הטרנד. אנשים התרגלו להצלחות, אבל ברגע שתגיע נפילה, ומתישהו היא תגיע, הם ייעלמו. זה קרה כבר בעבר ויקרה שוב בעתיד".

המועדון עצמו מכיר ב"בארסה מאניה" כארגון האוהדים הרשמי בישראל. מדובר בצעד שיצר מספר קשרים רשמיים בעבר, יותר בתקופה בה כיהן ז'ואן לאפורטה בתפקיד הנשיא. עם מועדוני אוהדים אחרים גם נוצרו קשרים: "ברצלונה מכירה בעיקר במועדון אוהדים אחד בכל מדינה שמחוץ לספרד. בתוך ספרד אני מעריך שיש קרוב ל-3,000 מועדוני אוהדים. דווקא במשחקים במדריד יצא לי לפגוש חברי ארגון אוהדי ברצלונה במדריד ואנחנו שומרים על קשר. יש מועדוני אוהדים באנגליה, גרמניה, טורקיה ובעוד מדינות רבות".

לקלאסיקו כמובן שנערכים ב"בארסה מאניה" בצורה אחרת ממפגש ליגה אחר. "יהיו כמה מקומות שיארחו אוהדים שלנו. פאבים בבאר שבע, תל אביב, ירושלים, פתח תקוה. בכל קלאסיקו יש קרוב ל-4,000 ישראלים ביציעים ובמשחקים אחרים אני מעריך שבין 1,000 ל-2,000 ישראלים".

בפן המקצועי בוחר פל להישאר דרוך: "זה קלאסיקו. כמו דרבי, הכל יכול לקרות. יש איזו זחיחות, אבל זה לא אומר כלום. יש מושג שנקרא אנטי מדרידיסטה וברור ששמחה לאיד מהמצב של ריאל היא חלק מזה, אבל הם עדיין ותמיד יריבה טובה".

לגבי ארגון האוהדים של היריבה המושבעת הוא דווקא שופע מחמאות: "בפרק זמן מאוד קצר הם עשו עבודה מאוד יפה. צריך לפרגן להם לגמרי".

עכשיו הבלאנקוס מרימים ראש (gettyimages)

זינוק בעליה: "מדרידיסטה לעולם ועד"

מהצד השני של המפה הספורטיבית ניצב "מדרידיסטה" – ארגון האוהדים הישראלי של ריאל מדריד. אתר האינטרנט והארגון תפסו תאוצה במהרה ובזמן של קצת יותר משנה דף הפייסבוק עובד על מעט יותר מ-40 אלף לייקים. "הופתענו מהמהירות בה זה תפס תאוצה, ככה שהציפיות גבוהות", מסביר דור שאולוף, מראשי הארגון.

בניגוד לברצלונה שכבר הכירה בארגון האוהדים שלה כרשמי, אצל הבלאנקוס המקומיים העניינים טרם הפכו פורמליים. "יש עניינים בירוקרטיים, אבל המועדון התלהב מאוד ויש דברים גדולים שעוד יקרו בעתיד. יש חזון שהוא להיות הנציגים הרשמיים של ריאל מדריד בישראל", מדגיש שאולוף, שנמצא במרכז הצמיחה הישראלית: "התכנון הוא שיהיו כרטיסי חבר שיכללו הנחות בחנויות שמוכרות ציוד של ריאל, וגם שיווק רשמי של מוצרי ריאל בארץ". 

בקלאסיקו הקודם, בו הוכתה ריאל 4:0 בבית, הגיעו 1,400 אוהדים ישראלים לאירוע הצפיה המשותפת. במפגש הנוכחי, בדומה למאמצי היריבה, יתקיימו מפגשים במספר מקומות ברחבי הארץ כשהמטרה היא לפתח את קהילת האוהדים של ריאל והגיבוש שלה. "יהיה מקום אחד שיהיה עבורנו בית, אבל אין עדיין זמן מדויק או תאריך לכך", מודה שאולוף.

בפן המקצועי ריאל מדריד לא חווה עונה מוצלחת במיוחד. המינוי של רפא בניטס גרף לא מעט כותרות שליליות וגם המשך הדרך עם זינדין זידאן לא בהכרח מורה על יציבות. "מבחינתנו יש הרבה ביקורת על מה שקורה בתקשורת בארץ בהתייחסות לריאל. אחת המטרות של 'מדרידיסטה' היא לתת את המידע האמין ביותר והנכון ביותר לאוהדים", מסביר שאולוף. "אנחנו לא מתעסקים בקבוצות אחרות, לא מעניין אותנו ולא נותנים לזה במה. אנחנו באים מאהבה לריאל מדריד. אם נצליח לתת פחות במה לדברים השליליים – זה טוב".

יחד עם זאת, שאולוף מציין כי באתר הבית של "מדרידיסטה" ניתנת הבמה לאוהדים גם להביע ביקורת. "אנשים הם קודם כל אוהדי ריאל. הגוף הזה, 'מדרידיסטה', נותן לאנשים תחושה של חיבור, אבל יש במה פתוחה להביע דעות". 

ומה לגבי סיכוי לביקור של הכוכבים הגדולים בארץ? "בגדול יש תכנונים לדברים כאלה, אבל הכל כרגע ברמה של תכנון". ואיך מתייחסים בינתיים לקלאסיקו? התשובה של שאולוף ברורה: "יש מוטו אחד שמלווה אותנו: ניצחון, תיקו או הפסד, מדרידיסטה לעולם ועד". 

אז עם מי אתם בקלאסיקו?


קלאסיקו, מה יהיה שם הפעם? (gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי