בנעליים הגדולות של זידאן: על המבחן של לופטגי בריאל מדריד

ז'ולן לופטגי
ז'ולן לופטגי | Gettyimages

המאמן החדש לא יזכה ל-100 ימי חסד, וכבר הערב ב-22:00 תמתין לו אתלטיקו בסופרקאפ האירופי. האם האיש שנודע בזכות קידום וטיפוח כוכבים צעירים בפורטו יצליח לשחות גם במים העמוקים של הברנבאו? זיו מנתח

(גודל טקסט)

ז'ולן לופטגי, מאמנה החדש של ריאל מדריד, חשב על משחק הסופרקאפ האירופי נגד אתלטיקו מהיום בו מונה לתפקיד. הוא מבין שהנשיא פלורנטינו פרס לא ייתן לו את 100 ימי החסד שנתן לזינדין זידאן. זיזו הגיע אולי כמאמן פחות מנוסה, אבל עם הילה של כוכב ענק שכל חדר ההלבשה סגד לו. לופטגי אולי אימן יותר לפני ההגעה לריאל, אבל כריסטיאנו רונאלדו כבר איננו, לוקה מודריץ' על זמן שאול, ואף כוכב על לא הגיע.

לופטגי צריך לשחק מול המכונה המשומנת של אתלטיקו מדריד, שלא איבדה אף שחקן הקיץ ושהמאמן שלה, דייגו סימאונה, חוגג את משחק הדרבי ה-27  על הקווים. לופטגי הבין מזמן שהוא יישפט רק לפי התארים שישיג. הוא עדיין לא ידע שהקבוצה תעבור זעזוע ענק עם עזיבת רונאלדו, וכעת המשימה שלו הרבה יותר קשה.

בעוד שזידאן היה הילד המועדף על פרס, הרי שלופטגי – עם כל העבר שלו בריאל מדריד – היה מועמד של "אין ברירה", אחרי שכמה שמות אחרים אמרו לא לנשיא הכל-יכול, בהם יואכים לב ואנטוניו קונטה. מאמן נבחרת ספרד לשעבר יודע שהוא נכנס לנעליים גדולות מאוד של מאמן שזכה שלוש פעמים רצופות בליגת האלופות ובתארים נוספים, אבל הוא יכול להאפיל עליו עם זכיות בליגה הספרדית, תואר שבו זכתה ריאל רק שש פעמים ב-18 השנים האחרונות.


לופטגי נכנס לנעליים הגדולות של הילד המועדף (Gettyimages)

ללופטגי יש גם יתרון על זידאן במצב הנוכחי: הוא יודע להפעיל את הצעירים, וזו אחת הסיבות שפרס חשב עליו. במדריד כבר לא חושבים במונחי "גלאקטיקוס", והכיוון החדש הוא טיפוח צעירים. דני סבאיוס, למשל, סבל בעונה שעברה על ספסל ריאל מדריד, ובהכנה לקראת העונה החדשה היה השחקן המצטיין. הוא אפילו עשוי לשחק הערב. לופטגי בונה על מרקו אסנסיו ואיסקו הרבה יותר ממה שבנה עליהם זידאן.

במקביל, לופטגי גם יודע לתת כבוד לוותיקים. הוא הביא את איקר קסיאס לפורטו כשאימן את הקבוצה, וכיום נקט בהחלטה אסטרטגית לשקם את יכולתם של קרים בנזמה וגארת' בייל, שסבלו כל העונה שעברה מיכולת חלשה. הציניקנים יגידו שאין ללופטגי ברירה אחרת, אבל היכולת שלו לשקם שחקנים היא דבר מוכח, ומבחינה פיזית יש דיווחים שריאל מדריד הרבה יותר מרשימה מעידן זיזו.

כשאימן את פורטו הוא הפך את רובן נווס, היום הכוכב של וולבס, לשחקן קבוע בהרכב ולקפטן בגיל 18. הוא לא היסס להמר על הכישרון שהיה אז צעיר מאוד, והיום הוכח שנווס בדרך להיות אחד מכוכבי הפרמייר-ליג העתידיים. לופטגי הביא את קאסמירו מריאל מדריד כשרבים לא ידעו מי הוא, ואת אדריאן לופס, חלוץ אתלטיקו מדריד. גם צעירים נוספים כמו כריסטיאן טיו מברצלונה ואוליבר טורס פרחו בעידן לופטגי. לא כולם הפכו לכוכבי על, אבל ההימור שלו על קאסמירו היה מטורף. בעקבות ההצטיינות של הקשר האחורי בפורטו הוא נרכש חזרה על ידי ריאל מדריד והפך לשחקן הכי חשוב אצל קרלו אנצ'לוטי וזידאן בקישור האחורי: גרזן שגם כובש שערים חשובים.


צפויים לקבל דקות רבות תחת לפוטגי. איסקו ואסנסיו (Gettyimages)

סרג'יו קרינתיאנס, כתב "רקורד" הפורטוגלי, זוכר את לופטגי בפורטו. הוא אולי לא הצליח לפרוץ עם הקבוצה באירופה, אבל בנה מועדון עם שחקנים צעירים בעלי פוטנציאל. "לדעתי הוא מאמן עם עקרונות ולא בובה של סמרטוטים שיעבוד לפי ההוראות של פרס", קבע קרינתיאנס בשיחה עם ספורט1, "יש לו דעה מוצקה על מה שהוא רוצה לעשות, ואני מהמר שיהיו לו עוד הרבה מלחמות בריאל מדריד".

לופטגי בכה כשהוצג כמאמן ריאל מדריד, אבל הרגשנות לא הופכת אותו לחלש. כאשר שחקן היה עושה טעויות בפורטו, הוא לא היסס להעיף אותו מההרכב. לופס נרכש על ידי פורטו ב-11 מיליון יורו מאתלטיקו, אבל לופטגי לא אהב אותו ומיעט להשתמש בו בגלל שלא עשה מה שרצה. מצד שני הוא יכול לשדרג שחקן כמו ויניסיוס ג'וניור, שחקן שבהחלט אפשר להניח שזידאן היה שולח להתחשלות בקבוצת הבת ריאל קאסטיה, אבל לופטגי רצה אותו בקבוצה הראשונה.

לופטגי עבד עם הקבוצה במשך 25 יום והוא חושב שהשחקנים הבינו את שיטת המשחק שלו. הוא הכניס גיוון רב בשיטות ההתקפה של הבלאנקוס. בנזמה גילה שהוא השחקן הכי פחות אגואיסט בקבוצה וחילק אסיסטים לבייל ואסנסיו בהכנה. לופטגי משחק עם לחץ גבוה כמו רוב המאמנים החדשים, שיטה שבה זידאן השתמש פחות. הקבוצה נראתה סביר במשחקי ההכנה, אבל הערב היא תפגוש קבוצה חזקה במפגש על תואר – זמן מצוין לראות כיצד יתפקד לופטגי גם במאני טיים.


שלב ההוכחות. לופטגי עם פרס (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי