אוסקר גארסיה בראיון: "לזהבי יש מקום בסלטה ויגו, אבל אין לנו איך לשלם לו"

אוסקר גרסיה
אוסקר גרסיה | AFP

המשחק מול בארסה: "חלום של כל מאמן לעבוד שם", העונה הקשה שעבר: "היו דברים שלא התנהלו כמו שצריך" ודאבור: "פעל נכון כשעזב". אקס מכבי ת"א, שפורח בספרד, פותח את הלב

קבוצות: סלטה ויגו
(גודל טקסט)

בשנים שעברו, אוסקר גארסיה ויתר על מספר הצעות מהליגה הספרדית. המאמן, בן ה-46, אשר גדל בברצלונה והוזכר לא אחת בהקשרה, הצהיר כבר שיחכה להזדמנות שתתאים עבורו. בחודש נובמבר האחרון הוא קיבל את ההצעה שקסמה לו: סלטה ויגו, אשר הייתה שקועה עמוק מתחת לקו האדום, הציעה לו להגיע ולהחליף את פראן אסקריבה והמאמן החליט לקחת את הסיכון.

ארבעה חודשים אחרי, עם שמונה נקודות מתוך שתיים עשרה האחרונות ולאחר תיקו סופר מכובד מול ריאל מדריד בסנטיאגו ברנבאו, נראה שהקטלוני הגיע לנחלה. כעת, הוא מדבר על העונה הקשה לפני שנתיים שהובילה אותו למנוחה לא קצרה, על ערן זהבי, מואנס דאבור והחבר ג'ורדי קרויף.

"היו לי מסלטה הצעות בעבר ונפגשנו מספר פעמים, אבל חשבתי שזה לא היה הזמן הנכון להגיע לליגה הספרדית. עכשיו מבחינתי הגיע הזמן עבורי לאמן פה" הוא מספר בכנות, בשיחה מביתו ביום שלישי האחרון. "ידעתי את המצב של הקבוצה ואת הסגל. ידעתי שנילחם על ההישארות, אבל אחת מהסיבות היו שבעבר הם התעניינו בי וזה החמיא לי".


גארסיה. זוכר לטובה את תקופתו בארץ (Anadolu Agency / Contributor)

היו שמועות שהחבר שלך ג'ורדי קרויף מועמד לשם
"אני לא שמעתי על זה למען האמת".

אם דיברנו על ג'ורדי, מה דעתך על התפקיד החדש שלו בנבחרת אקוודור? אתם שומרים על קשר?
"כמובן. הוא חבר שלי ותמיד יהיה כזה. אני חושב שהתפקיד באקוודור הוא טוב עבורו. הוא דובר את השפה, יש שם נבחרת טובה וזה תפקיד נהדר. יש לו חוזה לשלוש שנים ויהיה לו את הזמן לעצב את הנבחרת כפי שהוא רוצה ואני בטוח שהוא יצליח שם. שוחחתי איתו רק לאחר המינוי. ידעתי על כך כמה ימים לפני כן, אבל לא דיברתי איתו כי הייתי בטוח שהוא יספר לי על כך לבד וזה מה שקרה".

קרלוס גרסיה הוא עוזר המאמן שלו. מה דעתך על הקריירה החדשה שלו?
"אני לא מכיר אותו כמאמן אלא כשחקן שהתאמן תחתיי אבל תמיד הייתה לו את המנטליות הנכונה להיות מאמן בעתיד. אני בטוח שהוא מאוד יעזור לג'ורדי ולא סתם הוא בחר אותו. הוא מכין את עצמו כדי להיות ביום מן הימים מאמן ראשי ואני בטוח שזה יקרה".


זהבי ודאבור במדי הנבחרת. הרבה מחמאות מגארסיה (דני מרון)

הגעת לסלטה שנמצאת במצב לא פשוט. איך התרשמת?
"רציתי לשנות פה את המנטליות. זאת קבוצה שבתחילת השנה דיברה על מטרות אחרות ולא על מאבקי הישארות. השחקנים היו קצת לחוצים כי הם חשבו שהם ייאבקו על דברים אחרים. הייתה לי הרבה עבודה פסיכולוגית כשהגעתי לכאן. עכשיו אפשר לראות את זה. זה לא היה לי קל כי הגעתי לקבוצה שלא הצליחה ולא קל לשנות את זה באמצע העונה. אני חושב שעשינו עבודה טובה. אם פחדתי לקחת את הג'וב הזה? לא… למה שאפחד? אני אוהב את האתגר וידעתי למה אני נכנס. היו הרבה ציפיות בקבוצה הזאת בתחילת העונה ואולי הציפיות האלה לא עשו טוב לשחקנים. יש פה הרבה שחקנים צעירים. להיאבק על תארים או אירופה זה שונה ממאבק על ההישארות. כשהגעתי לפה היינו חמש נקודות מהקו האדום ועכשיו אנחנו שלוש נקודות מעל הקו האדום".


גארסיה וזידאן. מאמן סלטה רוצה להתבסס בליגה (Quality Sport Images / Contributor)

המפגש הראשון זימן לגארסיה מפגש פיקנטי מול הקבוצה בה התחנך, ברצלונה. "הדבר היחיד שחשבתי הוא שזה המשחק הכי קשה עבורי להתחיל בו לאמן בליגה הספרדית (צוחק). זה היה מרגש כי זה היה יום שתמיד אזכור לכל חיי".


אחרי שקיבלת את התפקיד בליגה הספרדית, אתה חושב שגברו הסיכויים שלך לאמן שם?
"אני מנסה כרגע לחשוב רק על העונה הזאת ואיך היא תסתיים. העתיד? מי יודע. אף אחד לא יכול לדעת איפה אני אהיה. חלום עבורי לאמן שם? זה חלום של כל מאמן שעובד בכדורגל".

היית רגיל להילחם על תארים, פתאום להילחם על הישארות?
"זה אתגר בשבילי. אני רגיל להילחם על תארים אבל ידעתי שאם אני רוצה להפוך למאמן טוב יותר אני צריך לדעת להתמודד גם עם מצבים כאלה".

יאגו אספאס
"זה שחקן ששיחק בסביליה וליברפול והוא אוהב את סלטה כי הוא בא מפה. כאן הוא אליל".


אספאס. "כאן הוא אליל (Gettyimages)

החודש שעבר היה חודש חלומי עבורכם. איך אתה מסביר את השיפור?

"ההבדל? התוצאות. היכולת שלנו הייתה טובה כבר קודם, אבל לא הצלחנו להביא את הנקודות. עכשיו הרגשתי שכולם במצב טוב ונמצאים בכושר טוב".

ההצלחה תגרום לך להישאר למשך עונה נוספת?
"יש לי חוזה עד סוף העונה ואז נחליט מה טוב למועדון ומה טוב לי"

עוד לפני שחזר לאמן ומונה לתפקיד בספרד, גרסיה חווה לפני שנתיים את עונתו הקשה ביותר, כשתוך פחות מעונה, הוא הספיק לעבוד בסט אטיין ובאולמפיאקוס, שאת שתיהן עזב לפני תום החוזה. כעת, הוא מספק את הצד שלו למקרה.


לקחת את התפקיד בצרפת ובאולימפיאקוס. מה לא הלך שם?
"היו בצרפת דברים שלא התנהלו כמו שצריך, מחוץ למגרש. הייתי מאוד ברור, אתם מכירים אותי ויודעים שאני אוהב לעשות את הדברים בדרך שלי. לא אהבתי שם כמה דברים. זה קרה כמה פעמים. החלטתי לעזוב כשהקבוצה הייתה במקום השישי, מקום טוב שהיה מוביל אותם למוקדמות הליגה האירופית. החלטתי את ההחלטה שלי בזמן הנכון. מה שקרה אחרי ביוון? הייתה לי בעיה אחת והחלטנו שני הצדדים לסיים את ההתקשרות. הם לא רצו שאלך, אבל בסופו של דבר הגענו להסכמה. זה היה קשה עבורי כי אלו היו שני מועדונים גדולים והזדמנות גדולה עבורי אבל זה קורה בכדורגל. אם גליל הנייר שנזרק עליי באולמפיאקוס גרם להחלטתי? לא. שיחקנו אחרי זה עוד כמה משחקים אז אף אחד לא יכול להגיד שזו הסיבה. ברור שלא הרגשתי טוב במקרה הזה ורציתי לשחק משחק נורמלי. זה היה לילה שצריך לשכוח".


גארסיה. לקח פסק זמן כפרשן וחזר בגדול (Europa Press Sports / Contributor)

פחדת באותה עונה שהקריירה שלך תיפגע?
"הייתי צריך לנוח. לקחת הפסקה. נשארתי כמה חודשים עם הבת שלי והמשפחה שלי בספרד. הייתי מחוץ למולדת שלי כמה שנים והייתי צריך לחזור למשפחה שלי ולקחת הפסקה. לפעמים אתה צריך לחזור הביתה ולנוח, לראות את הילדה שלך כל יום ולהירגע. אם הרגשתי רע? הרגשתי שהייתי צריך את זה. עבדתי בטלויזיה ויכולתי לראות משחקים וזה היה נחמד, אבל בסופו של דבר ברור שהעדפתי לאמן".

בראייה לאחור, לקחת כמה החלטות שגויות?
"אולי. אבל אתה מכיר את החיים, צריך ללמוד מכל דבר ואם לא הייתי עושה את מה שהייתי עושה, אולי לא הייתי לומד מזה. אני בטוח שכל מה שקרה לי, נעשה במכוון".

כפי שסיפר, גארסיה עבד בעונה שעברה כפרשן ברשת הטלוויזיה הספרדית. לאחר חוסר ההצלחה היחסי של ברצלונה וריאל מדריד בשלבי הנוקאאוט בליגת האלופות, הוא מנסה להסביר מה לא כ"כ עובד לאחרונה בקבוצות, שהיו השליטות של המפעל: "אני חושב שזה לא קל להיות בטופ כל כך הרבה זמן. אם תסתכל על הזוכות האחרונות בליגת האלופות, אף אחת לא הצליחה ליצור פה רצף חוץ מקבוצה ספרדית (ריאל מדריד). אתה משחק בנוקאאוט שני משחקים ומשחק אחד רע יכול לגרום לך לעוף. אם זה היה משוחק בשיטת ליגה, זה יכול היה להיות שונה ואז ריאל מדריד, ברצלונה ואתלטיקו מדריד היו הראשונות.


דאבור בבונדסליגה "לקח החלטה נכונה" (CHRISTOF STACHE/AFP via Getty Images)

פגשת השנה את מואנס דאבור בליגה הספרדית, שחקן שאתה מכיר טוב גם ממכבי ת"א וגם מזלצבורג. אתה יכול להסביר מה לא עבד לו?
"זו הייתה תקופה קשה עבורו להשתלב בסביליה כי הקבוצה שיחקה עם חלוץ אחד והוא התחרה עם דה יונג, חלוץ נבחרת הולנד ועם צ'יצ'אריטו. הוא לקח את ההחלטה לעזוב ולדעתי הוא לקח את ההחלטה הנכונה כי הוא חייב לשחק ובגרמניה תהיה לו את האפשרות להראות את היכולות שלו. לא דיברתי איתו אבל אני מכיר אותו מזלצבורג והוא הראה שם את כל הפוטנציאל שלו. אני מקווה בשבילו שהדברים ילכו עבורו כמו שצריך. הוא היה חייב להחליט איפה קל לו יהיה יותר להראות את הפוטנציאל שלו והוא בחר בגרמניה. אם אני אצרף אותו? אף פעם אי אפשר לדעת, אבל כרגע אני מתרכז בעונה הנוכחית".

ובחזרה לישראל: גארסיה, אימן את מכבי תל אביב בשתי קדנציות שונות: הראשונה הסתיימה בתואר אליפות ראשון לאחר עשר שנים ואילו השנייה, הייתה קצרה יותר והסתיימה תוך מספר חודשים בודד, כשברקע המצב הביטחוני הלא פשוט השפיע על עזיבתו. הוא הספיק לבקר בתחילת העונה בארץ והגיע לצפות בבלומפילד המחודש, כשבדרך הוא מבקש למסור ד"ש לחברו שלומי אברמוב ("כמו אח בשבילי").

אתה עוקב אחרי מכבי? איך אתה מסביר שכל המאמנים שאימנו שם הצליחו? מה הסוד?
"הסוד הוא שמכבי היא מועדון גדול וזה היה כבוד עבורי לאמן שם. היה לי את המזל שהיה לי את ג'ורדי שם והוא האמין בי מהיום הראשון ועד היום האחרון. מכבי תמיד תהיה בלב שלי".


איביץ'. "עושה עבודה נהדרת" (דני מרון)

איביץ' בדרך לאליפות שנייה ועדיין הייתה ביקורת על חוסר ההצלחה שלו באירופה
"זה לא קל להצליח באירופה עבור קבוצה מישראל. אתה יכול לשחק רק עם חמישה זרים כשלכל היריבות אין הגבלה. הוא עושה עבודה נהדרת בכל אופן. אני בטוח שבמוקדם או במאוחר מכבי תצליח שם".

אימנת את ערן זהבי. מה דעתך על ההצלחה האדירה שלו?
"הוא אחד השחקנים הטובים היום בכדורגל. להיות מלך השערים בכל מקום שאתה הולך זה לא מובן מאליו. הוא אחד השחקנים הישראלים הטובים ביותר. הוא שחקן שיכול לשחק בכל קבוצה בחו"ל ובקבוצות הגדולות. אני שמח בשבילו כי הוא תמיד עובד קשה, יש לו את המנטליות הנכונה והוא רוצה להיות טוב יותר בכל יום. מבחינתי הוא בהחלט יכול לשחק בליגה הספרדית. לשחק בסלטה? בטח שיש לו מקום אבל אנחנו לא יכולים להתחרות בקבוצות הגדולות ולשלם לו. אני בטוח שיהיו לו הצעות טובות יותר מאשר מהמועדון שלי. קשה לנו להתחרות במועדונים מסדר גודל של טוטנהאם".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי