מועדון הכדורגל ברצלונה נמצא בתהליך התאוששות כלכלית לאחר תקופה קשה שבה שקע במשבר עמוק, דומה למצב של חולה בטיפול נמרץ, כתוצאה מניהול כושל, הוצאות מופרזות והתחייבויות בעייתיות שהוחרפו על ידי ירידה בהכנסות במהלך מגפת הקורונה. כדי להתגבר על המצב החמור ביותר בעשורים האחרונים, המועדון נדרש לייצר תזרים מזומנים חופשי בפעילותו התפעולית והפיננסית. המשימה ברורה: הגדלת הכנסות, צמצום הוצאות והפחתת חוב עצום, אך האתגר נותר ביישום מעשי של תוכנית זו.
ברצלונה אינה יכולה להסתמך רק על צמיחה כללית בענף הכדורגל, שכן מדיניות מינוף הכנסות עתידיות – כמו זכויות שידור, יציעי VIP וזיכיונות – לצד חובות כבדים, מחייבת אותה לייצר יתרונות תחרותיים בהכנסות מול יריבותיה. תעשיית הכדורגל התבססה בשני העשורים האחרונים על מודל עסקי שלא שמר על רווחים עקביים, עם דגש על הכנסות מסחריות שצמחו משנות ה-90, כולל חסויות, ספקים טכניים ומרצ'נדייז. ברצלונה, בזכות מותג חזק, היסטוריה מפוארת ואייקונים ספורטיביים, מובילה היסטורית בתחום זה, בניגוד למועדוני מדינה כמו פריז סן ז'רמן ומנצ'סטר סיטי, המשתמשים בהכנסות אלה ל"ספורטוושינג".
הצלחת הזרוע המסחרית של המועדון, BLM, תלויה בשמירה על הצלחה ספורטיבית, תמיכת אוהדים וכישרונות, בשילוב אסטרטגיה דיגיטלית שתגיע לכל אוהד בעולם ותמכור מוצרים תוך שמירה על ערכי "יותר ממועדון". חידוש החוזה עם נייקי מחזק מדיניות זו, אך הסיכון טמון בהחלטת האסיפה ביוני 2022, שאישרה מכירת עד 49% מהחברה המסחרית. למרות שמירה על הבעלות עד כה, מכירה כזו תספק הקלה קצרת טווח אך תפגע בעתיד המועדון. פיתוח הזרוע המסחרית, עם תוכנית ארוכת טווח, עשוי להיות המפתח להיחלצות מהמשבר הכלכלי בזמן סביר.
מה דעתך על הכתבה?