כשמלך השערים עורר היסטריה בישראל: הביקור ההיסטורי של ז'יסט פונטיין

מונדיאל היסטורי ב-1958. במדי נבחרת צרפת | אימג'בנק GettyImages, Keystone

ב-1959, שנה אחת בלבד לאחר ששבר את שיא השערים במונדיאל אחד, הגיע ז'יסט פונטיין עם קבוצתו ריימס לביקור בישראל לשלושה משחקים. אשר גולדברג נזכר בהתרגשות, החוויה והבלם הישראלי שהצליח לשתק את החלוץ האימתני

(גודל טקסט)
חנוך מורדכוביץ' בולם את ז'יסט פונטיין
חנוך מורדכוביץ' בולם את ז'יסט פונטיין | יח"צ – חד פעמי, יחצ

בשלהי אפריל 1959 הגיעה אלופת צרפת ריימס לשלושה משחקי ידידות בישראל ובשורותיה ז'יסט פונטיין, שהלך היום לעולמו. החלוץ הצרפתי עמד במרכז תשומת הלב של חובבי הכדורגל בארץ ובעולם יחד עם כוכבים כמו פלה, ג'ון צ'רלס, פושקאש, די סטפאנו, גרינצ'ה וחוזה אלטפיני, גיבורי התקופה. פונטיין, "המפציץ הצרפתי", עשה לעצמו שם בלתי נשכח בזכות 13 שערים שהבקיע בטורניר גמר גביע העולם 1958 בשבדיה. השיא שקבע פונטיין באותו טורניר ניצב עד עצם היום הזה, ומן הסתם מאתגר כל שחקן במונדיאלים.

צרפת העפילה ב-1958 לחצי הגמר ופגשה את ברזיל, שגברה עליה 2:5. פונטיין הבקיע את השער הראשון לזכות צרפת, שהיה גם השער הראשון שספג שוערה של ברזיל גילמאר באותו טורניר. שיא השערים של פונטיין החליף את זה של שאנדור קוצ'יש ההונגרי, שהרשית 11 שערים בטורניר ב-1954.

כפרס על השיא, קיבל פונטיין רובה צלפים מתנת הוועדה המארגנת, רובה שתלוי גם בימים אלה על אחד מקירות ביתו. בשל שבר חוזר ברגלו נאלץ פונטיין לפרוש מכדורגל לאחר שהופיע במדי צרפת 20 פעמים וכבש 30 שערים – ממוצע של 1.5 שערים למשחק. פונטיין, יליד 1933, שימש כפרשן ברדיו ובטלוויזיה של צרפת עד אמצע שנות ה-70'. בשנות ה-60' התפרסם גם כזמר מצליח בצרפת. ב-2014 נערך בצרפת משאל בו התבקשו שחקני עבר להשוות בין פונטיין לבין כוכבי הנבחרת בשלושת המונדיאלים האחרונים. פונטיין גבר על זידאן בקטגוריית כיבוש שערים וביעילות במשחקים.

בביקור בישראל התאכסנה ריימס במלון הירקון בתל אביב. מאמנה של ריימס היה אלברט באטה, שאימן גם את נבחרת צרפת. קלוד דהן, מאמן קבוצת הנערים של הפועל באר שבע, פנה אל מאמן קבוצת הבוגרים, אריה ('לוניה') דבורין, וביקש ממנו לעלות לאוטובוס היוצא לתל אביב כדי להיפגש עם הכוכב הגדול של ריימס, ז'יסט פונטיין. "אני הייתי המאמן הראשון של פונטיין בקבוצת הנערים של קזבלנקה", נימק דהן, "הוא ישמח לפגוש אותי. אסור לי להחמיץ פגישה עמו".

הפגישה בלובי המלון היתה חמה ונרגשת. פונטיין חיבק ונישק את דהן והשניים העלו זיכרונות של משחקים מהעבר ושל שחקני עבר מפורסמים במרוקו של שנות הארבעים והחמישים, ובעיקר עסקו בכדורגלן האגדי בן ברק. פונטיין צרף לפגישה את המאמן באטה ויחד עם לוניה דבורין שוחחו ארוכות על הכדורגל בישראל ובעולם. בסיום הפגישה הוזמן לוניה דבורין להיות אורחו של פונטיין באימוני ריימס. באוגוסט 1959 התארח דבורין במשך 12 ימים אצל פונטיין והשתתף באימוני ריימס. בסיום הביקור העניקו פונטיין וראשי ריימס לדבורין מזוודה גדולה ובה בקבוקי שמפניה.

ז'יסט פונטיין במרכז עם לוניה דבורין משמאל
ז'יסט פונטיין במרכז עם לוניה דבורין משמאל | יח"צ – חד פעמי, יחצ

במהלך הביקור בישראל קיימה ריימס שלושה משחקים, שניים בקרית אליעזר נגד הפועל חיפה ואחד באצטדיון רמת גן נגד נבחרת הפועל ישראל. לאימון הראשון של ריימס בקרית אליעזר התייצבו אלפי אוהדים, שבאו לצפות בפונטיין ובחבריו. 15 אלף צופים הגיעו לשני המשחקים, בהם ניצחה ריימס, לא ביכולת גבוהה במיוחד, את הפועל חיפה: 1:2 ו-0:1. עם שריקת הסיום נותר פונטיין במרכז המגרש במשך שעה ארוכה והעניק חתימות לכל דורש.

במסגרת חג הפועלים ב-1 במאי 1959, שיחקה ריימס נגד נבחרת הפועל ישראל באצטדיון רמת גן. 38 אלף צופים צפו במפגש בו הצליח מגן הפועל רמת גן, חנוך מורדכוביץ', למנוע מפונטיין להבקיע והמשחק הסתיים בתיקו 0:0.

בתום הביקור בישראל הוביל פונטיין את ריימס לגמר אליפות אירופה, בו הפסידה לריאל מדריד 2:0. במסגרת משחקי גביע האלופות כבש פונטיין 10 שערים, יותר מכל כדורגלן ביבשת. מאוחר יותר, ועם שיטה חדשה, התעלו על מספר ההבקעות הזה כוכבי הענק העכשוויים ביבשת.

הכתבה נכתבה במקור ב-2014 עבור אתר ההתאחדות לכדורגל.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי