מרים גבות: אנדי רוברטסון מגיע לישראל כאחד המגנים הטובים באנגליה

רוברטסון
רוברטסון | AFP

לפני חמש שנים הוא היה חובבן שמכר תוכניות משחק, אז הוא גם פגש את וינסנט קומפאני שלימים נתקל בו במשחק "פוטבול מנג'ר" ונדהם עד כמה סיפורו הזוי. יעקב זיו על הפריצה של כוכב וקפטן סקוטלנד רגע לפני ישראל

(גודל טקסט)

מגן ליברפול, אנדי רוברטסון, הוא אחד הכדורגלנים הבולטים של נבחרת סקוטלנד ואף נחשב לאחד המגנים הטובים בפרמיירליג. בעבר סקוטלנד הייתה משופעת בכוכבי על ששיחקו בליגה האנגלית הבכירה, אך כיום קשה למצוא כאלה. העובדה הזו עושה את ההצלחה של רוברטסון לגדולה אפילו יותר.

כשיורגן קלופ החליט לרכוש אותו תמורת שמונה מיליון ליש"ט מהאל סיטי שירדה לצ'מפיונשיפ בקיץ 2017 רבים הופתעו, אלא שהוא הפך לשחקן הרכב קבוע במהרה והעונה כבר בישל שלושה שערים בכל המסגרות. בנבחרת סקוטלנד, שתשחק ביום חמישי מול ישראל, רשם 24 הופעות וכבש שני שערים. הסקוטים גאים בעובדה שהוא ממשיך שושלת ארוכה של סקוטים מצליחים בליברפול כמו קני דלגליש, אלן האנסן, סטיב ניקול, גרהאם סונס ועוד רבים אחרים.

עד כאן הכל נראה חלומי, אבל הקריירה של רוברטסון לא הייתה מזהירה מתחילת דרכו. הוא החל את הקריירה בגיל 17 בקווינס פארק מהליגה השלישית בסקוטלנד, קבוצת החובבים היחידה מבין ארבע הליגות המקצועיות במדינה. מכיוון שהרוויח עשרה פאונד בשבוע ככדורגלן, הוא השלים הכנסה במכירת תוכניות משחק של הנבחרת באצטדיון האמפדן פארק – שהוא גם המגרש הביתי של קבוצתו הצנועה דאז, שלמשחקיה מגיעים בממוצע 1500 צופים.

בספטמבר 2013 אירחה סקוטלנד את בלגיה במוקדמות מונדיאל 2014 בהאמפדן פארק, משחק בו בלם מנצ'סטר סיטי כיום, וינסנט קומפאני, נאלץ לצפות מהיציע עקב פציעה. הבלם ישב ביציע הכבוד ורוברטסון – שהיה אז כדורגלן חובבן ואפילו לא יכול היה לפנטז על סגל הנבחרת הסקוטית – חילק באותו משחק תוכניות לאנשי ה-VIP. הוא ניגש לקומפאני והביא לו תוכניה אחת. בפגרת הנבחרות האחרונה נפגשו נבחרות סקוטלנד ובלגיה למשחק ידידות והפעם רוברטסון היה בהרכב נבחרתו ומולו עמד אותו קומפאני שלפני חמש שנים קיבל ממנו את התוכניה. סגירת מעגל מרגשת. בלגיה ניצחה את סקוטלנד 0:4 באותו משחק הכנה ורוברטסון קיבל את סרט הקפטן לראשונה מאלכס מקליש.  


קומפאני. גילה את רוברטסון בפוטבול מנג'ר (AFP)

קרייג סוון מ"דיילי רקורד" אמר השבוע לספורט1: "הסיפור המדהים של רוברטסון הוא בכך שהפך מחובבן שמכר תוכניות משחק לכוכב הכי גדול של הנבחרת. הוא שונא שמזכירים לו את הרקע שלו מגיל צעיר ותמיד אומר לעיתונאים 'אולי תפסיקו כבר לדבר על זה שמכרתי תוכניות מגיל 14. הייתי אז שחקן צעיר וכבר עברו עשר שנים'". קומפאני אישר את הסיפור של רוברטסון כשאמר: "כשהוא הביא לי את תוכניית המשחק אפילו לא ידעתי שהוא כדורגלן. גיליתי את זה כששיחקתי בפוטבול מנג'ר. מגנים שמאליים טובים הם מצרך נדיר בכדורגל, אז בחרתי בו והפנים שלו קפצו לי, אז הבנתי מי הוא היה כשהביא לי בזמנו את התוכנייה. רוב הכדורגלנים מגיעים ממשפחות צנועות וזה נפלא לראות להיכן הוא הגיע. זה הזוי".

ראשי סלטיק יכולים רק להצטער על כך שהם לא קלטו את הפוטנציאל שבגיל 15 הגיע להיבחן במועדון וכמו בהרבה מקרים, פספסו את הפוטנציאל והודיעו לרוברטסון, שהיה אוהד סלטיק מילדות, כי הוא קטן וחלש מדי ולא יתאים לשחק בבוגרים. אז הוא נאלץ לעבור לשחק בקווינס פארק ששילמה את כרטיסי האוטובוס שלו לאימונים ובקיץ 2013 הגיע בהעברה חופשית לדאנדי יונייטד – שם הוא כבר נכנס לתודעה ובעונת 2014/15 נמכר להאל ב-2.85 מיליון ליש"ט. כששיחק בקווינס פארק עבד המגן השמאלי של ליברפול למחייתו גם כדוואר ופועל בקונצרטים של פופ ורוק שהתקיימו באיצטדיון הלאומי המוכר לו היטב. 

רוברטסון התראיין ל"מירור" על הזינוק המטאורי בקריירה שלו לפני חודש ואמר: "קשה לי אפילו לדמיין את כל מה שעבר עלי, אבל אני חושב שעברתי את שלב הצביטות העצמיות כדי לראות אם כל מה שאני עובר הוא אמיתי. כשרק התחלתי לשחק בפרמיירליג, בהאל סיטי, כל הזמן הייתי בהלם שאני משחק נגד שחקנים שראיתי במקרה הכי טוב בטלוויזיה. עכשיו אני רגיל לסביבה שלי ולעובדה שבליברפול אני משחק עם הגדולים ביותר. אני מקווה שהחלום הזה לא ייפסק. כל משחק הוא מבחן חדש והעונה הזו קשה מקודמתה".


רוברטסון משאיר את מאחרז מאחור. התרגל לשחק מול שחקנים שראה בטלוויזיה (Gettyimages)

המעמד של רוברטסון בליברפול לא היה כל כך מזהיר בתחילת העונה שעברה, אז הוא הגיע כמחליפו של אלברטו מורנו. המפנה הגיע בדצמבר האחרון כאשר הספרדי נפצע, רוברטסון קיבל את חולצת ההרכב ולקח את ההזדמנות בשתי ידיים, כשקודם לכן פרשנים לא התלהבו ממנו. אחרי הניצחון של סקוטלנד בחודש שעבר על אלבניה (0:2) אמר המגן: "רק במשחק הזה הרגשתי קפטן אמיתי. המשחק נגד ישראל יהיה מאסיבי. זה משחק החוץ הראשון שלנו תחת אלכס מקליש ואנחנו רוצים לנצח אותו".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי