הכישרון הגדול באוסטריה: ארנאוטוביץ' ינסה להוכיח להרצוג שלא טעה לגביו

מרקו ארנאוטוביץ'
מרקו ארנאוטוביץ' | AFP

המאמן הלאומי המליץ לזמן את החלוץ לנבחרת הבוגרת כבר בגיל 19 ואף סידר לו חוזה בגרמניה. אחרי הופעה מאכזבת מול בפולין, 'הילד הרע של הכדורגל האוסטרי' ינסה להשיג לחבורתו נקודות ראשונות דווקא נגד ישראל

(גודל טקסט)
אחת הבעיות הקשות של אוסטריה לקראת המשחק בישראל תהיה בעמדת החלוץ הטבעי. מרקו ארנאוטוביץ' ששיחק כמספר 9 בהפסד נגד פולין 1:0 אכזב והשאיר למאמן פרנקו פודה כאב ראש אחד גדול לגבי זהותו של החלוץ הפתוח שיפתח בסמי עופר.


התקשורת באוסטריה כתבה שחלוץ ווסטהאם גילה כרגיל משחק טכני משובח, אבל בעמדה של חלוץ מרכזי הוא לא ממש מסתדר והוא הרבה יותר יעיל כשהוא משחק באגף. ארנאוטוביץ' אומנם כבש 20 שערים ב-77 הופעות בנבחרת, אבל רובם לא מעמדת החלוץ. דווקא דיוויד מויס שאימן את ווסטהאם בעונה שעברה והחליף את סלאבן ביליץ', הסב את ארנאוטוביץ' לחלוץ מרכזי ואוסטרי פרח בחדש.



ביום ראשון יתייצב ארנאוטוביץ' נגד אנדי הרצוג, שהיה למעשה האיש אשר המליץ לזמנו לסגל הבוגר של הנבחרת הלאומית. הרצוג היה ב-2008 עוזרו של קרל ברוקנר המאמן הצ'כי של אוסטריה. הרצוג הכיר את ארנאוטוביץ' שהיה אז בן 19 מהנבחרת הצעירה של אוסטריה ואמר למאמן הוותיק לנסות את החלוץ החסון.



זומן לנבחרת הבוגרת כבר בגיל 19. מרקו ארנאוטוביץ' מול ניקולה זיגיץ' (Gettyimages – Shaun Botterill)


ברוקנר החליט שמתאים לו והבכורה של ארנאוטוביץ' הייתה בטורשבן מול איי פארו במוקדמות של מונדיאל 2010 במשחק שהסתיים ב-1:1. הוא נכנס לעשר הדקות האחרונות במקום מארק יאנקו שנמצא עדיין בסגל האוסטרי שהגיע לישראל. ארנאוטוביץ' חייב במידה מסוימת להרצוג גם את הקריירה שלו בוורדר ברמן כי מכוון ששחקן העבר של הקבוצה המליץ למועדון הגרמני לרכוש את הכישרון הצעיר.


הרצוג אמר פעם על החלוץ: "הוא כישרון ההתקפה הכי גדול שהיה לאוסטריה מאז מלחמת העולם השנייה". הרבה מאמנים אוסטרים בנבחרת ניסו לשדרג את ארנאוטוביץ'. המצליח ביותר היה מרסל קולר שלקח את אוסטריה ליורו 2016 ומי שמינה אותו לתפקיד היה ווילי רוטשנטיינר היום המנהל המקצועי בהתאחדות הישראלית. המעגל נסגר.


אוסטריה ספגה ביום חמישי הפסד ראשון במוקדמות היורו אחרי 13 משחקים רצופים גם בגלל שארנאוטוביץ' גילה משחק בינוני ולא ידע לנצל הזדמנויות. הוא ידוע כשחקן שיש לו פה גדול ויצרן שערוריות בלתי נלאה. כשהיה צעיר הייתה לו תדמית של "הילד הרע של הכדורגל האוסטרי". מאמן הנבחרת האוסטרית לשעבר דידי קונסטנטיני אמר עליו פעם: "הוא יכול לפגוע בך, אבל האמת שהוא יכול לפגוע גם ביריבה".



יצר בעברו הרבה כותרות שלילות ( Gettyimages – Julian Finney)


ארנאוטוביץ' אכן ייצר סביבו בעבר הרבה כותרות שליליות, אבל מאז התחתן ונולדו לו שתי בנות הוא השתנה. אחת השערוריות שנקשרו אליו הייתה שהוא נשאל בראיון באוסטריה מי האישה האידיאלית עבורו וענה: "אחת שיש לי הרבה קעקועים ושדיים גדולים מסיליקון".


אירגוני הנשים במדינה לא אהבו את ההצהרה. במקרה אחר מפורסם עצרה אותו משטרת וינה עצרה אותו על נהיגה בשכרות. הוא התבקש להיבדק בינשוף כדי לראות את כמות האלכוהול בדמו, אבל הוא העדיף לפנות לשוטר ואמר לו: "תראה במה אתה מתעסק? אם אני רוצה אני קונה אותך ואת כל המשפחה שלך בכסף שיש לי". 



רבים השוו אותו בעבר לזלאטן איברהימוביץ'. לשניהם יש שורשים בלקניים – אביו של ארנאוטוביץ' סרבי ואימו אוסטרית והוריו של זלאטן היגרו מבוסניה-הרצוגובינה לשבדיה. שניהם חלוצים מאוד גבוהים והם טיפה מטורללים. לאיברה יש הרבה יותר קבלות מארנאוטוביץ' שאמר בגיל 20 על השבדי המבוגר ממנו בשמונה שנים: "אני לא משווה את עצמי אליו. אני רוצה להשיג יותר דברים ממנו על כר הדשא". האוסטרי אומנם כבש שערים בכל קבוצה בה שיחק למעט אינטר, אבל הוא לא הגיע אף פעם לרמות הכדורגל שהציג הגאון השבדי.


ארנאוטוביץ' החל את הקריירה בטוונטה ההולנדית בגיל 17 בה כבש 12 שערים בארבע עונות. בעונת 2009/10 הושאל לאינטר שם היה חלק מהקבוצה שזכתה בליגת האלופות, אבל הוא לא הרשים והנראזורי החליטו שלא לרכוש אותו. מאמנו באותם ימים ז'וזה מוריניו טען: "הוא בחור טוב, אבל יש לו גישה ילדותית". ארנאוטוביץ' אכן איחר באופן קבוע לאימונים, וכאשר היה פצוע בילה בכל לילה במועדונים ורקד עד אור הבוקר. מעבר לכך החבר הכי טוב שלו בקבוצה היה מריו באלוטלי, לכן לא צריך להוסיף ולהסביר.



זכה בליגת האלופות נגד אינטר, אך לא מצא את הרשת אפילו פעם אחת כריסטיאנו דל גרוסו מרקו ארנאוטוביץ' (Gettyimages – Dino Panato)


התחנה הבאה שלו היתה וורדר ברמן הגרמנית. עוד לפני ששיחק כבר היה לו תאקל עם קפטן הקבוצה אז טורסטן פרינגס שכינה אותו 'שחצן'. הכוכב הגדיר בראיון את ברמן כ"מזבלה משעממת" בטענה שהתרגל לחיי הזוהר של מילאנו. הוא הפגין חוסר כבוד כלפי אנשי הקבוצה. למרות זאת נשאר בה ארבע עונות וכבש 14 שערי ליגה ב-72 משחקים, אבל המועדון השעה אותו בגלל שנתפס נוהג במהירות מופרזת והחליט למכור אותו בקיץ 2013 לסטוק ששילמה עליו רק 2 מיליון ליש"ט.


המנג'ר אז מארק יוז טען שרכישתו היא שיחוק של הקבוצה ויש לו כישרון עצום והרבה כח פיזי והעניק לו את החולצה מספר 10 ותפקיד חופשי על המגרש. השער הראשון שלו היה בבעיטה חופשית מ-25 מטר לרשת מנצ'סטר יונייטד.


הרצוג בוודאי יזהיר את שחקני הנבחרת מעוצמת הבעיטות שלו. אחרי ארבע עונות בסטוק-און-טרנט בהן כבש החלוץ האוסטרי 22 שערים ב-125 משחקים, ביקש לעזוב כאילו היה לו חוש נבואי שאחרי שנה סטוק תרד ליגה. יוז האשים אותו אז שניהל מו"מ מוקדם עם ווסטהאם מאחורי גבה של סטוק. כשארנאוטוביץ' שיחק שנה לאחר מכן נגד סטוק עם ווסטהאם הייתה לו מוטיבציית שיא והוא כבש מולה בניצחון 0:3.



עזב את סטוק סיטי בזמן (Gettyimages – Ross Kinnaird)


ווסטהאם כאמור רכשה אותו בקיץ 2017 וקבעה שיא ההעברות של המועדון כאשר שילמה עליו 20 מיליון ליש"ט. השער הראשון שלו בליגה היה רק בנובמבר מול האלופה המכהנת צ'לסי בניצחון 0:1.


מויס כאמור הסב אותו לחלוץ מרכזי והוא כבש 11 שערים עבור הפטישים ונבחר לשחקן המצטיין שלהם בעונה החולפת. העונה המשיך אומנם לכבש 7 שערי ליגה ב-22 משחקים עד כה, אבל האוהדים לא אהבו את העובדה שרצה לעזוב לליגה הסינית בינואר. האלופה הסינית שנחאי SIPG הציעה עליו 35 מיליון ליש"ט ושכר של 200 אלף ליש"ט בשבוע שלא חלם לקבל בווסטהאם, אבל הפטישים נהגו בסחבת והורידו אותו מהחלום.


בתמורה הוא קיבל חוזה חדש עד 2023. יש כבר כאלה שמתחרטים על העסקה. אוהדי ווסטהאם לא אהבו את היכולת הרעה שלו נגד האדרספילד במשחק הליגה האחרון בו ניצחה ווסטהאם 3:4. הוא הוחלף בתוצאה 3:1 לחובת הפטישים וספג שריקות בוז על יכולתו. אולי היה חלוד בגלל שפתח בהרכב ווסטהאם לראשונה אחרי חודשיים, אבל כשחזר לנבחרת התראיין באוסטריה וטען: "אני לא במשבר ואני מרגיש מצוין". על הבית הישראלי אמר: "חוץ מפולין הכל פתוח. יש לנו נבחרת מספיק חזקה כדי להתמודד על כרטיס העלייה".


נגד פולין רשם הופעה מאכזבת. ישיג נקודות ראשונות על חשבון ישראל? (AFP)


לשאלה אם הוא לא מרגיש ירידה ביכולתו אמר: "איברהימוביץ' טען פעם שגיל כתוב רק על הנייר ומה שקובע זה מה שיש לך בראש. אני מרגיש שאני אוכל לשחק עד גיל 40". הרצוג אולי ייפגש איתו בחמימות, אבל ידחה את הדחקות אחרי במשחק בתקווה שהשחקן אותו טיפח לא יעשה לו שחור בעיניים.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי