פוגבה שווה את הכסף? 2 דעות על עסקת הענק

| צילום מסך

החולצות נמכרות בקצב ואין ויכוח על יתרון מקצועי. מצד שני, הסכום מטורף

(גודל טקסט)

לא חסר כסף[דניאל מני]

רוצים הוכחה מדוע הסכום ששולם על פול פוגבה הגיוני? קבלו שיחה שהתקיימה בשנים האחרונות.

אדם א': "אני לא מאמין ש____ שילמה על _____ כל כך הרבה כסף!".

אדם ב': "אבל ___ שחקן טוב".

אדם א': "אוקיי, זה נכון. אבל עזוב, אין אף שחקן ששווה את הסכום הזה".

אדם ב': "זה גם מה שאמרת בפעם הקודמת".

אז במי לדעתכם מדובר ומתי? יפה, צדקתם. כי כל התשובות נכונות. בכל פעם מחדש אנחנו "נדהמים" שהשוק איבד כל קשר למציאות. ואז עוברים להעברה "המשוגעת" הבאה. גונסאלו היגוואין, גארת' בייל, ניימאר, חאמס רודריגס. על כולם אמרו. בעולם בו כולם חולי נפש, מי שיוצא דופן הוא דווקא הנורמלי.


כסף לא חסר (gettyimages)

אז אפשר להסכים כי השוק אינו הגיוני, לכן גם אין טעם להתווכח על זה כל פעם מחדש. אבל בואו נדבר ספציפית על מנצ'סטר יונייטד. בעונה שעברה, למשל, לואי ואן חאל הוציא 146 מיליון יורו על חמישה שחקנים: אנתוני מרסיאל (50 מיליון), מורגן שניידרלין (35), ממפיס דפאי (34), מתיאו דרמיאן (18) ובסטיאן שוויינשטייגר (9). ואת העונה הוא סיים במקום החמישי בטבלה.

 

נכון, אי אפשר להאשים רק את החמישה האלה בכשלון המקצועי. אבל אף אחד מהם, כרגע לפחות, אינו נחשב לאחד הטובים בעולם בתפקידו. אנתוני מרסיאל כנראה יהיה, ממפיס דפאי אולי, אבל שניידרלין ודרמיאן רק "בסדר". ובסטיאן שוויינשטייגר מעבר לשיאו ומתקשה לשמור על כשירות.

ככה השוק עובד היום. רק תשאלו את ליברפול. במאי 2014 המייטירדס נגעו באליפות, אך סיימו במקום השני (84 נקודות). ביולי מכרו את לואיס סוארס לברצלונה, הוציאו בקיץ 149 מיליון יורו (ללאנה, לוברן, מרקוביץ', באלוטלי, מורנו, אוריגי, צ'אן ולמברט) ובמאי 2015 סיימו במקום השישי בטבלה (62 נקודות). השחקנים הטובים באמת עולים כסף. לפעמים יש הימור שמצליח או מציאה פראית, אבל זה קורה לעיתים רחוקות. ולמה ליונייטד להמר?

מדובר באחד משלושת המועדונים הרווחיים בעולם. למרות שלוש שנים רעות מבחינה מקצועית, תזרים המזומנים לא ירד. להיפך. וחשוב לזכור שמשפחת גלייזר, בעלים, הוציאה מהמועדון סכומי עתק (מאות מיליוני ליש"ט) בעשור האחרון על מנת להחזיר את ההלוואה שלקחו כשרכשו את הקבוצה.

לכן, אני מציע לבחון שאלה אחרת. לא אם פול פוגבה שווה את הסכום, כי מלבד 2-3 שחקנים (במקרה הטוב) כנראה שלא נסכים שיש מישהו שכן. השאלה שצריך לשאול היא אם פוגבה שחקן ברמה עולמית? ככל שהתשובה לכך היא כן, ברור שהוא משדרג את הסגל הנוכחי ועדיף על שני שחקנים בינוניים באותו סכום. כאלה יש כבר מספיק ביונייטד.


ממהר לבנק? (gettyimages)

משוגעים, רדו מהעץ[יעקב זיו]

כפי שכתב ידידי הטוב, העולם השתגע ולכן לכאורה העברת פול פוגבה למנצ'סטר יונייטד ב-110 מיליון יורו פלוס-מינוס לא יכולה להפתיע איש. הרי הקבוצות האנגליות צוידו ב-2.5 מיליארד ליש"ט לחמש העונות הבאות אחרי שנחתם הסכם חדש לזכויות השידור. מצד שני, אני נאחז בגדולים ממני כמו פול סקולס שאמר חד וחלק שפוגבה לא שווה 100 מיליון יורו. גם דייגו פורלאן, ששיחק בעבר במנצ'סטר יונייטד, הצטרף לביקורת. 

פוגבה שחקן מצוין ואין להכחיש זאת. הוא יכול לשדרג את מנצ'סטר יונייטד, אולי הוא אפילו הבורג החסר במכונה של ז'וזה מוריניו. אבל בואו נניח לרגע שהוא שווה את המחיר הזה. הרי תסכימו איתי ועם רבים אחרים שהוא עדיין לא השחקן הכי טוב בעולם. ואם כן, כמה שחקן זה יהיה שווה (בהנחה שמסי ורונאלדו מבוגרים ולא ישלמו עליהם סכום עתק כזה)? 

ביורו האחרון ראו אצל פוגבה הרבה פגמים, אם כי מליצי היושר שלו טענו ששיחק בעמדה אחורית מדי בה לא יהיה יכול להשפיע. תחושת הבטן היא שסכום כזה אתה מוציא רק על שחקן שהולך לפוצץ את הכדורגל העולמי, להמציא דבר חדש ולהביא אוהדים בהמוניהם לראות את הפלא בתיאטרון החלומות. שאלת המחיר מחייבת את השאלה אם ברגע שפוגבה יירכש גם החולצות שלו יירכשו בטירוף על ידי מיליוני מעריצים בעולם. האם עבורו יגיעו לראות את יונייטד מכל קצווי העולם? האם הוא זה שירעיד את הכדורגל העולמי? התשובה לכל אלה היא שלילית. 

אנחנו מחפשים את השחקן הבא שידליק אותנו ויגרום לנו לומר "עבורו הייתי מוציא סכום כזה וכזה". פוגבה הוא לא מאותם שחקנים, כך שיונייטד ומועדונים דומים צריכים לרדת מהר מהעץ. אחרת מינו ראיולה יפסיק לעבוד על כולם.


לא באמת המלהיב מכולם? (gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי