פרמייר-ליג ללא כחול לבן: איטיים ועם תדמית בשפל

בניון. הישראלי האחרון שפרח בפרמייר-ליג
בניון. הישראלי האחרון שפרח בפרמייר-ליג |

נציגים מ-66 מדינות ישחקו, אבל לא מישראל. רוזנטל, קידן וזהבי מסבירים

(גודל טקסט)

66 שחקנים ממדינות שונות יפתחו את עונת 2016/17 ב-20 קבוצות הפרמייר-ליג. רשימה שכוללת מדינות נידחות כמו אנטיגואה, גינאה המשוונית ומדינה שהענף המוביל שלה הוא בכלל הוקי כמו קנדה. היא לא כוללת אף שחקן ישראלי.

 

זאת תהיה כבר העונה הרביעית בליגה האנגלית הבכירה בלי נציגות כחול לבן. הישראלים האחרונים היו יוסי בניון ששיחק בצ'לסי ואיתי שכטר מסוונזי בעונת 2012/13. נכון שתומר חמד ובירם כיאל כמעט ועלו לפרמייר-ליג עם ברייטון בעונה החולפת, ונכון ששמו של ניר ביטון מסלטיק הוזכר בהקשר של ארסנל וסנדרלנד אבל בפועל הוא עדיין בסקוטלנד.

 

 

"הישראלים לא מספיק טובים כדי לשחק בפרמייר-ליג", קובע סוכן העל פיני זהבי, "מדובר בליגה קשה, תובענית ופיסית מאוד ולא סתם היא נחשבת לטובה בעולם. גם הפערים בין הקבוצות הגדולות לקטנות צומצמו ולכן גם אלה וגם אלה מחפשות רק שחקנים משובחים".

 

וזהבי יודע על מה הוא מדבר. אחרי הכל מדובר באיש שהחל את הקשר בין הכדורגל הישראלי לאנגלי כשהחתים את אבי כהן ז"ל בליברפול ב-1979 ואחראי מאז על כ-90% מההעברות של ישראלים לפרמייר-ליג כולל אלה של רוני רוזנטל, איל ברקוביץ' ויוסי בניון (ביחד עם רונן קצב).

 

נאתכו. "מאוד מדגדג לי לשחק בפרמייר-ליג" (Getty) 

 

רוזנטל, שכיכב בטוטנהאם ובליברפול ואף חתום על האליפות האחרונה של המייטירדס ב-1990, הפך בעצמו להיות סוכן שחקנים. "הגל של השחקנים שחומי העור מאפריקה וגם מצרפת הביא לכך שהפרמייר-ליג הרבה יותר מהירה מפעם, בטח עבור הישראלים", תומך רוזנטל בגרסה של זהבי ואף מחדד, "המהירות היתה הנשק העיקרי שלי כשהגעתי לליברפול, לצד הבעיטה החזקה, הכוח והמנטליות. אבל כיום אני בספק אם אני הייתי נחשב למהיר. ולא רק אני. גם בניון וברקוביץ'".

 

רוזנטל מוסיף: "באנגליה לא מחפשים רק טכניקה או כישרון טבעי. מחפשים קומבינציה של נתונים כשהצד האתלטי הוא הכי חשוב. בכל מקרה כדי לשחק בפרמייר-ליג אתה צריך שיהיה לך הכל: מהירות, טכניקה, הבנת המשחק וחוסן מנטלי".

 

ביטון. רוזנטל חושב שהוא יגיע לפרמייר-ליג (Getty)

 

עם זאת רוזנטל סבור שלביטון יש סיכוי להגיע. "ניר מוכשר מאוד כקשר אחורי עם נתונים שדומים מאוד לאלה של הבן שלי (טום רוזנטל ששיחק בעונה שעברה בק.פ.ר מהצ'מפיונשיפ)", מציין רוזנטל, "כקשר אחורי אתה צריך פחות מהירות, אבל עדיין הקשרים האחוריים שמשחקים בפרמייר-ליג יותר מהירים ממנו. מצד שני, יהיה לביטון קל להגיע כי סקוטלנד קרובה לאנגליה, רואים את המשחקים של סלטיק ויש לו הרבה חשיפה".

 

ביברס נאתכו, קשר צסק"א, חושף סיבה נוספת המרחיקה את הישראלים מהליגה הטובה בעולם. "לשחקן הישראלי אין שם חזק כרגע באירופה", מודה הקשר, "לי אישית מאוד מדגדג לשחק שם, אבל כרגע אין הצעה שתתאים לי מכל הבחינות. אולי יום אחד תהיה".

 

זהבי מול צ'לסי. כמעט חתם בווסט ברומיץ' ובסטוק (Getty)

 

אדם קידן, סוכנו של ערן זהבי, כמעט והחתים הקיץ את כוכב מכבי תל אביב בפרמייר-ליג לפני שנחת לבסוף בגוואנגז'ו הסינית. "היינו קרובים לווסט ברומיץ' ולסטוק, בעוד קבוצות אחרות חשבו שזהבי לא מספיק עוצמתי או מהיר", מגלה קידן, " השחקן הישראלי נתפס באנגליה כטכני ובעל דמיון מפותח בהתקפה, אבל מוגבל הגנתית".

 

בדומה לנאתכו, גם קידן מסמן את התדמית כסיבה העיקרית להיעדרות הישראלית מהליגה הטובה בעולם. "רוב הישראלים שהגיעו בשני העשורים האחרונים פגעו בשוק שלנו", קובע קידן, "רק לאחרונה יש תהליך של תיקון שהתחיל בהצלחה של חמד בברייטון וביטון בסלטיק שיכול להגיע לפרמייר-ליג בכל רגע נתון".

 

רוזנטל תולה את המצב במתקנים ובשיטות האימון אליהם נחשפים השחקנים הישראלים מילדות. "צריך לבנות אקדמיות  ולהביא מאמנים מקצועיים ולא כאלה שבקושי יודעים לאמן ומקבלים את התפקיד בגלל שהם זולים".

 

וזהבי מבטיח: "ברגע שיהיה שחקן ישראלי ברמה גבוהה מאוד שיהיה אפשר לשדך אותו לפרמייר-ליג, הוא כבר יעשה את העבודה שלו וישים אותנו על המפה גם באנגליה".

 

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי