וזו רק ההתחלה: על הנסיקה המופלאה של כריסטיאן אריקסן

כריסטיאן אריקסן
כריסטיאן אריקסן | AFP

בדנמרק משווים אותו למסי מאז השלושער בדאבלין, בטוטנהאם הוא שחקן קריטי ובגיל 25 הוא גם זוכה לאור הזרקורים בתור לאודרופ הבא. רגע לפני הדרבי מול ארסנל (שבת, 14:30 בספורט1), יוכין מחמיא ליורשו של ברחקאמפ

(גודל טקסט)

בדנמרק משווים את כריסטיאן אריקסן לליאו מסי. הפרעוש הגיע לאקוודור במחזור הנעילה של המוקדמות בדרום אמריקה והחזיר את נבחרתו מפיגור לניצחון עם שלושער. זה בדיוק מה שחולל הקשר הדני, עם שלישיה גאונית לרשת אירלנד בדאבלין במשחק הגומלין בפלייאוף, אשר שלח את נבחרתו לגביע העולם.

התוצאה 1:5 הייתה מרשימה, אבל השערים מדהימים אפילו יותר. איכות הבעיטות של הקשר פנומנלית בכל קנה מידה. השער הראשון נכבש בנגיעה אחת בימין ששלחה טיל למשקוף ופנימה, השני היה בסיבוב עדין בשמאל לפינה הרחוקה, השלישי הלך לחיבורים אחרי שהגאון הגיע אליו בתנופה בתוך הרחבה. קשה לבחור את הביצוע היפה ביותר.

זו לא הייתה התעלות חד פעמית. נהפוך הוא – אריקסן סחב את דנמרק על כתפיו במשך כל הקמפיין. 11 שערים יש לו במוקדמות מונדיאל 2018, רק רוברט לבנדובסקי וכריסטיאנו רונאלדו הבקיעו יותר. קחו בחשבון שמדובר בקשר שמעדיף בדרך כלל למסור – ואכן יש לו גם 3 בישולים בדרך לגביע העולם. קחו בחשבון גם שדנמרק לא פגשה נמושות של ממש, בעוד רונאלדו הפציץ חלק נכבד משעריו נגד איי פארו ואנדורה.


11 שערים לקשר שמעדיף בדרך כלל למסור. אריקסן (Gettyimages)

המאזן של הדני נדיר בכל קנה מידה וחשוב להתבונן עליו גם בפרספקטיבה נוספת. עד לתחילת טורניר המוקדמות הנוכחי, היה לאריקסן שער אחד בלבד במשחק תחרותי בנבחרת, אי שם ביוני 2011. מאז הוא לא מצא את הרשת ברגעים הנכונים, והמאמן הלאומי הקודם מורטן אולסן אף מתח עליו לא פעם ביקורת. אחרי הפסד לפורטוגל במוקדמות יורו 2016, למשל, הוא הצהיר כי הקשר חייב לבצע קפיצת מדרגה לרמה אחרת: "כריסטיאן הוא הכוכב שלנו, אבל אנחנו מצפים ממנו ליותר. יש צורך להתפתח ולקחת אחריות". יש לומר כי אולסן נכשל בניסיונו להפיק את המיטב מחניכו. מחליפו בתפקיד עשה עבודה מדהימה.

לקוסם קוראים אוגה האריידה, ודווקא המאמן הנורבגי העניק לאריקסן חופש פעולה ודירבן אותו לאיים יותר על השער. הרי בטוטנהאם מכנים אותו "גולאסו" בזכות השערים המדהימים שהוא מבקיע בכל אימון ואימון. מדובר באמן של ממש, עם יכולת וירטואוזית, אז למה שהנבחרת לא תהנה מכך? "אני בועט יותר עכשיו, וחושב לפעמים כמו חלוץ", טוען אריקסן, והאריידה מאושר עד הגג. אחרי ההצגה המופלאה בדאבלין, הוא קבע ללא היסוס: "אריקסן שייך לטופ 10 בעולם בתפקידו. הוא מבקיע, מבשל, מארגן את הכל ומוצא את המרחב לפעולה. הוא ענק".

מאוריסיו פוצ'טינו יחתום על כל מילה. המאמן הארגנטיני של טוטנהאם הפך את אריקסן לשחקן מפתח קריטי ביותר במערך – לא לחינם החמיץ הדני חמישה משחקי ליגה בלבד מאז מונה הארגנטיני לתפקידו בקיץ 2014. הבוס טוען כי הקבוצה שלו משחקת עם שני פליימייקרים – אריקסן ודלה עלי, וכל אחד מהם מסוגל להכריע משחקים בדרכו. הוא מגדיר את האמן הדני כשחקן מיוחד במינו והתחושות שלהם הדדיות. אריקסן לא מפסיק להלל את המאמן שלו. "הוא מעניק לנו יציבות", הוא אומר. והקשר לא צריך יותר מתחושת יציבות על מנת לפרוח.


שחקן מיוחד במינו שפוצ'טינו לא מוותר עליו בקלות (Gettyimages)

התרומה שלו לא תמיד גוררת כותרות. מעטים שמו לב שהוא היה סגן מלך הבישולים בפרמייר-ליג בעונה שעברה עם 15 אסיסטים, כאשר רק קווין דה בריינה הפנומנלי לפניו. ואולם, הוא בכלל לא זקוק לשבחים בתקשורת כדי להרגיש מוערך. הדני הוא אחד הכוכבים הצנועים והשקטים ביותר שתמצאו. הוא אף לא מרבה להתראיין, אבל אומר תמיד דברי טעם. "לא אכפת לי מי מקבל את הקרדיט. רק הניצחונות חשובים. ברור שלא אתנגד אם הזרקור יהיה עלי, אבל אני לא מחפש אותו", טען בשבוע שעבר.

אז עכשיו הזרקור מופנה אליו, לפני הדרבי הלונדוני הגדול מול ארסנל מחר (שבת, 14:30 ישיר בספורט1). הוא זהר והבקיע ב-1:3 המכונן על ריאל מדריד בליגת האלופות בתחילת החודש, הוא היה השחקן המצטיין בפלייאוף העלייה למונדיאל, ובפער ניכר. הוא לוהט ומוכן מתמיד לקרב הישיר מול מסוט אוזיל, השחקן היחיד בפרמייר-ליג שאירגן יותר מצבי הבקעה לחבריו ממנו, מאז הגיעו שניהם לממלכה ב-2013. החתמתו של הגרמני גרמה אז לאופוריה מוחלטת בקרב אוהדי ארסנל, בעוד אריקסן לא יצר רעש תקשורתי כלל, וגם תג המחיר שלו היה נמוך משמעותית, בסך הכל 12 מיליון יורו ששולמו לאייאקס. אלא שבטווח הארוך הוא התברר כאחת ההחתמות החשובות ביותר. מבחינת עלות-תועלת, מדובר במציאה.


אריקסן. התרנגולים עשו את אחת העסקאות המשתלמות שידעה הפרמייר-ליג (AFP)

החינוך באייאקס עדיין מורגש, כי באמסטרדם הונחו היסודות לסגנון האלגנטי והפשוט שלו. מורים טובים לימדו אותו למסור את הכדור הנכון בעיתוי הנכון לשחקן הנכון, והמורה החשוב מכולם היה דניס ברחקאמפ. "למדתי ממנו המון, ורק לצפות בו במגרש האימונים הייתה חוויה גדולה", מספר אריקסן. במובנים רבים, הוא היורש האמיתי של ברגקאמפ בפרמייר-ליג. הוא מזכיר יותר מכולם את המאסטרו ההולנדי, ואפילו אוזיל לא יכול להשתוות אליו בהיבט זה. אוהדי ארסנל רבים לא היו מתנגדים לראות את הדני בשורותיהם ומקנאים ביריבה העירונית. הם מרגישים שאריקסן הוא השחקן שתואם את ה-DNA של המועדון שלהם.

ברחקאמפ יעודד בשבת, כמובן, את האקסית המיתולוגית שלו, אבל הוא עוקב בעניין גם אחרי תלמידו המצטיין, אשר הופך בהדרגה לכוכב על אמיתי בזכות פוצ'טינו והאריידה. במולדתו משווים אותו לא רק למסי, אלא טוענים מסוגל להתפתח ליורש האמיתי למיכאל לאודרופ. במילניום הנוכחי, עוד לא היו לדנמרק שחקנים ברמה העולמית הגבוהה ביותר שמתקרבים לגיבורי שנות ה-80' וה-90'. עכשיו יש, ובגיל 25 הנסיקה רק מתחילה. טוטנהאם מכוונת גבוה בכל החזיתות והדני מוכן לקחת חלק נכבד במנהיגות לצד חבריו הטובים. האם הם מסוגלים לייצר ניצחון חוץ ראשון על היריבה העירונית הגדולה מאז 2010?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי