הבלם שכולם פספסו: ואן דייק מוכיח לעצמו שצדק

וירג'יל ואן דייק
וירג'יל ואן דייק | ליברפול, רשמי

למרות שבהולנד זלזלו, הבלם היקר בהיסטוריה עבד לפי התכניות שלו והגיע לפרמייר-ליג בדרך להגשמת החלום הגדול. בדרך כמעט קיפח את חייו, נמצא הרכש של ליברפול בדרך הנכונה אם יצליח להסתדר עם תג המחיר

(גודל טקסט)

עיקרון החוליה החלשה אומר שאתה חלש כמו החלק הכי חלש בגוף, במועדון, בארגון שלך. החוליה החלשה מגבילה את כל הארגון והפתרון מתחיל באיתור החוליה החלשה שלך.

לא צריך להיות יורגן קלופ כדי להבין שההגנה (ובמיוחד מרכז ההגנה) היא החוליה החלשה של ליברפול. עם התקפה שמציתה את הדמיון ולא מפסיקה לכבוש, הפער בין ההגנה להתקפה בליברפול הוא עצום. קלופ ידע איך לפתור את הבעיה שלו ורצה לרכוש את וירג'יל ואן דייק כבר בקיץ, אך סאות'המפטון לא רצתה למכור.

המועדון מדרום אנגליה שיחק משחק פוקר עם ליברפול וזכה בכל הקופה. לכולם היה ברור שקלופ ממוקד בואן דייק. וכשגם סיטי וצ'לסי הצטרפו למירוץ, סוטון יכולה הייתה להתפרע בסכום שביקשה. וליברפול שילמה. האם הסכום – 85 מיליון יורו – גבוה מדי? הזמן יגיד, אבל ליברפול מקבלת שחקן שמכיר את הליגה היטב, פיזי ואגרסיבי עם משחק ראש משובח, משחק רגל מצוין, אופי חזק ומנטליות יוצאת דופן לשחקן הולנדי.

מנטליות יוצאת דופן להולנדי
מנטליות יוצאת דופן להולנדי. ואן דייק (AFP)

ואן דייק שבר ברגע אחד כמה שיאים. 85 מיליון יורו ששילמה ליברפול עולים על 57 המיליון ששילמה סיטי על בנג'מין מנדי והופכות אותו למגן היקר בהיסטוריה, תוך העפלה גם על 40 המיליונים ששילמה ברצלונה לארסנל על מארק אוברמארס, והופכות את וירג'יל להולנדי היקר בהיסטוריה.

ההתחלה של הבלם לא הייתה של כוכב כדורגל טיפוסי. כבן לאבא הולנדי ואמא סורינמית בעיר ברדה שבדרום הולנד, הגיע למחלקת הנוער של ווילם II מהעיר טילבורח הסמוכה. וירג'יל בלט בגובה ובפיזיות שלו, אבל המועדון לא חשב שקבוצה אחרת תרצה אותו ולא הציע לו חוזה. לימים סיפר הבלם שזה פגע בו מאד והוריד לו את הביטחון.

כשכרונינגן הגיעה עם הצעה לחתום על חוזה, בגיל 17, ואן דייק מיד הסכים. אם בווילם לא מאמינים בו, הוא ייסע לצפון הולנד, לאחד המועדונים שעושים את הסקאוטינג הטוב ביותר בהולנד ויתפתח שם. המועדון שגידל את אריאן רובן ואיתר את לואיס סוארס, טים מאטאבז' ואחרים בגיל צעיר, הציע לושחקן הצעיר להתפתח במועדון שמאמין בו ובכישורים שלו.

וירג'יל בפעולה
וירג'יל בפעולה. איך כולן פספסו אותו? (AFP)

בווילם אומנם לא הציעו לו חוזה, אבל השתמשו בו לא מעט. בגיל 17 הוא שיחק שני משחקים בשבוע (בנוער ובמילואי הבוגרים), וכשהגיע לכרונינגן היה מותש. במועדון הצפוני החליטו לשמור עליו, ומיעטו להשתמש בו בעונה הראשונה שלו בנוער. רק 14 חודשים אחרי שהגיע לכרונינגן רשם את הופעת הבכורה שלו. הוא לא הרשים במשחק הראשון שלו, אך כמה שבועות מאוחר יותר כולם הכירו אותו. במשחק הפלייאוף מול דן האח הוא טעה בשער הראשון שקבוצתו ספגה, אך כבש צמד בהמשך. כרונינגן הפסידה את הפלייאוף בפנדלים אבל השם ואן דייק כבר עורר התרגשות בצפון.

העונה הבאה הייתה העונה המלאה הראשונה שלו, אך 23 משחקים סבירים עוד לא לימדו מה צפוי, ולקראת סוף העונה כרונינגן הודיעה שוואן דייק עבר ניתוח להוצאת התוספתן. הודעה רגילה, לא משהו מיוחד. אך מאחורי ההודעה הלקונית עמד סיפור גדול – ואן דייק כמעט קיפח את חייו באירוע הזה.

כך זה קרה: באימון בסוף מרץ ואן דייק מתלונן על כאבי בטן. הצוות הרפואי בוחן אותו, אבל אומר לו שהוא יכול להמשיך להתאמן. אחרי כמה ימים ואן דייק כבר לא עומד בכאבים, ובאמצע הלילה חברו לקבוצה לוקח אותו לבית החולים. הרופאים בודקים ובוחנים ואומרים: "הכל בסדר, קח כמה משככי כאבים ותחזור הביתה". עם שחר שומעת אמו את הבן שלה בטלפון, מרגישה שמשהו לא בסדר ונכנסת לאוטו. נסיעה של למעלה משעתיים מברדה לכרונינגן והיא מוצאת את בנה מתפתל מכאבים במיטתו. היא לוקחת אותו לבית החולים ושם מגלים דלקת בקיבה וזיהום בכליה, כי לא טיפלו בדלקת בתוספתן בזמן.

ואן דייק בימיו בכרונינגן
ואן דייק בימיו בכרונינגן. ניצל בנס (AFP)

הרופאים סיפרו שלוואן דייק היה מזל, כי אדם במצב גופני פחות טוב משלו כבר היה מקפח את חייו. וירג'יל סיפר על האירוע הזה: "ראיתי את כל החיים עוברים מול עיני. ברגע כזה הכדורגל הופך משני. ביקשו ממני לחתום על כל מיני ניירות, הנה אני חותם על הצוואה שלי. הסתכלתי למוות בעיניים וזה לא היה נעים".

בעונתו השנייה בכרונינגן, המועדון עבר זעזוע עם מינוי מאמן חדש והגעתם של שמונה שחקנים חדשים. ואן דייק שחקן הרכב, אבל הפרשנים כינו אותו איטי ולא מתפתח מספיק. הם טעו: ואן דייק הפך לאחד הבלמים המהירים בהולנד, אך בגלל מבנה הגוף ומשחק ההגנה ה"לא הולנדי" שלו (אגרסיבי, מחפש לשחק קדימה מהר ולא מסירות קצרות עם הבלם שלידו או הקשר האחורי), מהר מאד מבטלים אותו. הוא שיחק 32 משחקים באותה העונה. לפי התכנית שלו הוא רצה לסיים שנתיים בכרונינגן, לעבור לשנתיים לאחת מהטופ שלוש בהולנד, משם לפרמייר-ליג לשנתיים עד ליעד הסופי, בגיל 28, ברצלונה.

למרות התכניות של וירג'יל, אף אחת מקבוצות הצמרת בהולנד לא דדפקה בדלת. הסקאוטים עקבו, זה ברור, אבל אף אחד לא פנה אליו. ואז הגיעה סלטיק. הצמרת בסקוטלנד, ליגת האלופות, וידיעה שקבוצות הפרמייר-ליג עוקבות מקרוב שכנעו את וירג'יל לעבור. למרות שקרסנודאר הציעה סכום גבוה יותר, ואן דייק לא רצה לעבור לרוסיה, זה לא בתכניות התפתחות הקריירה שלו. רגע לפני שהוא חותם, סוכנו פנה לאייאקס. אולי אתם בכל זאת רוצים את וירג'יל? מארק אוברמארס אמר 'לא תודה'. הוא העדיף את מייק ואן דר הורן מאוטרכט (היום בסוונזי). לא הטעות הראשונה ולא האחרונה של אוברמארס, אבל עוד הוכחה איך בהולנד לא העריכו כראוי את ואן דייק.

ואן דייק
ואן דייק בנבחרת. הכל לפי התכנון (AFP)

ואן דייק פרח בסלטיק, רשם בכורה בנבחרת ובתוך שנתיים, ממש כפי שתכנן, עשה את המעבר לסאות'המפטון. תחת רונלד קומאן, ואן דייק התפתח להיות אחד הבלמים המובילים בליגה: בכל עונה הוא בצמרת טבלת השחקנים עם התיקולים המוצלחים, ובטבלת מנצחי קרבות האוויר וכדורי הגובה.

לצד השיפור על המגרש, הוא עובד גם על הפן המנטלי. צופה בסרטים על קובי בריאנט, בהם הוא מדבר על איך להוציא מעצמך את המקסימום. בנבחרת הוא התקרב במיוחד לרובן ודירק קאוט, ללמוד מהם איך להפוך לכוכב על, להיות כדורגלן זה לא רק כישרון אלא גם מנטליות ותשוקה למשחק. בראיון הוא סיפר שבחמשת המשחקים הראשונים בפרמייר-ליג, לצידו של ז'וזה פונט הפורטוגלי, הוא למד יותר משלמד כל הקריירה. הוא כבש פעמיים בחמשת המחזורים הראשונים וכל אנגליה שמה לב אליו. בנבחרת הוא הופך להיות הבלם המוביל, ובהולנד מכים על חטא: איך כל הגדולות פספסו אותו?

בליברפול ואן דייק יחבור לחלוץ אותו הגדיר ל"חלוץ הטוב ביותר מולו שיחקתי", דניאל סטארידג'. אמון מהמאמן קלופ יש לו, זה ברור. מאמן שרדף אחריו מהקיץ ורצה רק אותו אמור לתת לו לשחק כמה שיותר. רבים ימשיכו לתהות האם הוא שווה 85 מיליון יורו, אך התשובה טמונה בליברפול עצמה.

קלופ
קלופ. יודע את מי הביא (AFP)

כנראה שלניסיון בליגה אין תחליף. קלופ הלך עם מאטיפ וקלבאן, אך הם לא היו מספיק טובים. משחק הראש של וירג'יל נהדר, בהגנה ובהתקפה, והוא יכול לשחק מן המשחק הראשון, לא אמורה להיות לו תקופת הסתגלות ארוכה. העונה הזו נראית אבודה, מבחינת מאבק האליפות, אבל ליברפול צריכה להבטיח מקום בטופ ארבע ולרוץ בליגת האלופות. בעונה הבאה מצפים מוואן דייק וליברפול להיאבק על האליפות. את נבחרת הולנד המתחדשת הוא צריך להוביל ליורו 2020. הציפיות אומנם גבוהות, אך משחקן ההגנה היקר בעולם אפשר לצפות לטוב ביותר.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי