זה כל השוני: על קרב המוחות בין מרסלו ביילסה לסטיבן מקלארן

סטיב מקלארן
סטיב מקלארן | Gettyimages

ק.פ.ר ולידס, שתי הקבוצות הלוהטות מהצ'מפיונשיפ, יעלו לכר הדשא ביום ראשון במסגרת הגביע האנגלי (16:00, שידור ישיר בספורט2), להתמודדות מסקרנת בין שני המנג'רים הצבעוניים. יעקב זיו מתכונן

קבוצות: לידס יונייטד
(גודל טקסט)

המפגש בין קווינס פארק ריינג'רס ללידס בסיבוב השלישי בגביע האנגלי  (יום ראשון, 16:00, ישיר בספורט2), שיהיה בלופטוס רואד, לא יכול היה להפגיש שני מנג'רים שונים זה מזה מאשר מרסלו "אל לוקו" ביילסה וסטיב מקלארן זה שכונה ה"איש עם המטריה" אחרי שהפסיד את כרטיס העלייה של אנגליה ליורו 2008 והוא כונה 'הוולי עם הברולי'. בעוד שביילסה נחשב לאבי אבות כדורגל הלחץ, הכדורגל מרגל לרגל ואף חינך מנג'רים כמו מאוריסיו פוצ'טינו ופפ גווארדיולה, הרי שמקלארן כונה בעבר "וולי", שפירושו באנגלית, כינוי של טיפש או דביל. צירפו לו גם את הכינוי ברולי, קיצור של מטרייה באנגלית.

במשחק האחרון של אנגליה במוקדמות היורו 2008 בוומבלי, מקלארן היה צריך רק תיקו נגד קרואטיה, אבל כשהקרואטים הוליכו 2:3 והתחיל לרדת גשם הוא בחר במקום להתרכז במשחק לקחת מטריה כדי להימלט מהגשם. מאז הדימוי דבק בו כמו גם אותו דימוי של לוזר. הוא אומנם זכה באליפות עם טוונטה, אבל נכשל באנגליה כמעט לחלוטין. אפשר לומר ששיא השפל שלו היה בתפקיד היועץ המסתורי במכבי תל אביב שהיה יושב ביציע ומבצע לפעמים התגנבות יחידים למטה, לתת כמה הוראות לג'ורדי קרויף המאמן.

כיום מקלארן הוא סוג של הצלחה בצ'מפיונשיפ עם ק.פ.ר שמדורגת תשיעית עם סגל קצר מאוד בלי הרבה יכולת להתחזק אחרי שהייתה נתונה לאמברגו העברות. למרות שפתח את העונה עם ארבעה הפסדי ליגה רצופים כולל תבוסה 7:1 לווסט ברומיץ' אלביון, דובר על פיטוריו של מקלארן, אבל אז הוא עשה את הצעד המבריק מבחינתו והחתים את תומר חמד בהשאלה יחד עם נאקי וולס חלוץ שהושאל מברנלי. חמד כבש עבור מקלארן מיד שער ניצחון במשחקו הראשון מול וויגאן שהסתיים בניצחון 0:1. עכשיו הקבוצה רחוקה רק ארבע נקודות מהפלייאוף לעליה לפרמיירליג. לרוע מזלו של חמד הוא שיחק רק 14 משחקים וכבש שלושה שערים בגלל פציעות. מאז ה-1 בדצמבר הוא לא שיחק במדי ק.פ.ר בשל פציעה במפשעה, יעבור ניתוח בקע וייעדר בין חודש לחודש וחצי.


ביילסה. אוכל וישן במתקן האימונים (gettyimages)

לידס לעומת מקלארן, מובילה את הטבלה ושיגעה את כל אנגליה עם הכדורגל ההתקפי של ביילסה. לא סתם קוראים לו "אל לוקו". הוא לא מוכן לזוז מילימטר מהאמונות שלו. לידס לא יודעת לשחק כדורגל הגנתי ובוודאי שלא בונקר או לשמור על התוצאה. מה שראינו אצל מנצ'סטר סיטי מול ליברפול שהתבטא במשחק הגנה ולחימה על כל כדור, לא תמצאו בלידס. כן תמצאו, כדורגל התקפי נון סטופ, כשהם אף פעם לא מתייאשים וגם אם הם סופגים שערים, הם יוצאים מיד להתקפות.

ביילסה בנה מטבח אישי במתקן האימונים של לידס כדי שיוכל לאכול שם ולישון במקום. הוא מבלה שם לפעמים ימים ולילות. הפרשנים מתמוגגים מהעובדה שביילסה לקח חבורת שחקנים בינונית בסך הכל והפך אותה לאחת האטרקציות של האי הבריטי מבחינת צורת המשחק. הוא מתעקש לשחק עם סגל קצר שמזכיר את טוטנהאם תחת פוצ'טינו, ומשתמש בשחקני אקדמיה בלי להסס.


מקלארן עם קרויף, בימים ששימש כיועץ מקצועי במכבי ת"א (עדי אבישי)

ללידס יש בעיות פציעות וסגל קצר? אין בעיה לביילסה להשתמש בשחקני אקדמיה בני 18-19. שחקנים מוכשרים כמו טום פירס מגן שמאלי בן 20, ליף דיוויס גם הוא שמאלי בן 18, ג'יימי שאקלטון קשר מרכזי או מגן-שחקן כנף ימני בן 19 בלבד, ריאן אדמונדסון חלוץ בן 17 בלבד שכבר נחשב לכישרון ענק למרות שבקושי שיחק והיהלום הוא ג'ק קלארק בן 18 שעלה לשחק 11 פעמים כמחליף וכבש צמד, הראשון בפריצה דומה לזו של כריסטיאנו רונאלדו וביום ראשון יפתח לראשונה בהרכב. זאת בנוסף לשחקנים הוותיקים יותר כמו קמאר רוף שהבקיע 13 שערים בליגה ומבוקש בניוקאסל, ג'יאני אליוסקי, הבלם השבדי פונטוס יאנסון ואחרים.


תומר חמד. כבש במשחק הבכורה, ומצפה לחזרה מהפציעה (טוויטר)

למרות שגארי ליניקר ופרשנים טוענים ללא הרף שלידס משחקת אולי את הכדורגל האטרקטיבי ביותר באנגליה, האוהדים חוששים שהסגל שלה קצר מדי, הספסל לא עמוק מספיק ולקראת הסיבוב השני של העונה היא עלולה לאבד גובה כאשר כעת היא ראשונה עם הפרש ארבע נקודות על שפילד יונייטד. אחרי שני ניצחונות מדהימים שביטאו את הפילוסופיה של ביילסה בצורה הטובה ביותר על אסטון וילה 2:3 ועל בלקבורן 2:3 משערי ניצחון של רוף בדקה ה-95, הפסידה לידס להאל 2:0 ולנוטינגהאם 4:2.


שחקני לידס. מקווים לחגוג גם ביום ראשון (gettyimages(

לא ברור אם יגיע חיזוק בינואר וביילסה העקשן טוען שאין לו צורך בחיזוק ההגנה למרות שהקבוצה ספגה עשרה שערים בארבעת המשחקים האחרונים ולפחות שלושה משחקני ההרכב הראשון בהגנה, פצועים. האחרון שבהם, המגן השמאלי בארי דאגלס שביילסה הודיע אתמול כי ייעדר כנראה חודש ויותר. ייתכן שהקבוצה תנסה להחליף את השוער בו ה-22 הצפון אירי ביילי פיקוק-פארל שסופג ביקורות על יכולתו, כמו שחקן כנף, בגלל שסמו סאיס עזב בהשאלה לחטאפה אחרי בעיות עם אשתו. הוא היה אחד השחקנים הטובים בקבוצה.

מקלארן רוצה לנצל את העובדה שלידס תעלה בהרכב חלש כדי לנצח אותה ולגרום לביילסה לראשונה העונה הפסד שלישי ברציפות. "זה משחק שאנחנו רוצים לנצח, אבל שיהיה ברור. גם לנו יש שחקנים שחייבים לנוח. נתחשב בעייפות שלהם אחרי ארבעה משחקים בעשרה ימים", אמר.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי