סר בובי צ'רלטון, שגריר הכדורגל בעולם

בובי צ'רלטון. כוכב אגדי
בובי צ'רלטון | gettyimages

גם דני דבורין הצטער לשמוע על הדמנציה שבה לקה כוכב העבר של מנצ'סטר יונייטד, הכדורגלן שנבחרת אנגליה חבה לו יותר מלכל אחד אחר את זכייתה היחידה בגביע העולם ב-1966

(גודל טקסט)

קשה היה לקרוא את הידיעה על כך שסר בובי צ'רלטון אובחן כלוקה בדמנציה. בעיני הוא לא רק גדול כדורגלני מנצ'סטר יונייטד, אלא אף גדול שחקני נבחרת אנגליה, ואולי הג'נטלמן הגדול ביותר של המשחק הפופולרי ביותר בתבל.

דני דבורין וסר בובי צ'רלטון | פרטי

רק לפני חודשים מעטים הלך לעולמו אחיו ג'קי, עמו שיתף פעולה בזכייתה היחידה של אנגליה בגביע העולם. עכשיו, בגיל 83, אובחן בובי בדמנציה, ועליו יכול אני לומר שהוא היה הכדורגלן אותו הערצתי מאז ראיתיו בפעולה על כר הדשא של וומבלי.

בובי צ'רלטון הוא מניצולי אסון התעופה של קבוצתו ב-1958, במינכן, ואך סימלי היה שעשר שנים לאחר מכן הוביל את יונייטד לזכייתה הראשונה בגביע אירופה לאלופות. בגמר שנמשך 120 דקות, היא גברה 1:4 על בנפיקה ליסבון. התמזל מזלי לראיין פעמיים את סר בובי, בעת שהגיע לישראל. הוא היה נטול גינוני חשיבות עצמית והשיב בצניעות וברוגע על כל השאלות ששאלתי.

נכון, במבחן הזמן הגדול הוא אינו מוזכר בנשימה אחת עם שחקני העבר דוגמת פלה, פושקאש, די-סטפנו, קרויף ומראדונה. הוא גם אינו מוזכר בנשימה אחת עם כריסטיאנו רונאלדו וליאו מסי. ובכל זאת, סר בובי לא נפל מהם, ובעיקר היה אדריכל זכייתה היחידה של אנגליה בגביע העולם, גביע אותו לא זכו להניף פושקאש, די-סטפנו וקרויף.

בובי צ'רלטון
בובי צ'רלטון | Gettyimages

שנים רבות, בראשית דרכו, שיחק צ'רלטון בעמדת הקיצוני, אולם ב- 1966 היה הציר המרכזי של נבחרתו. שלט במרכז המגרש, ניווט את יכולותיה, וכמובן הבקיע שערים. בנגיעה שלו בכדור היו עדינות וקסם. צ'רלטון ייזכר לעולם כשחקן שגם יריביו כיבדו עד מאד והעריכו.

משחקו הגדול ביותר היה בחצי הגמר שבו נפגש פנים אל פנים עם אאוסביו, שרצה בדיוק כמוהו להגיע לגמר. לעולם לא אשכח את שני השערים שהבקיע צ'רלטון, מול שער אחד של אאוסביו (בפנדל), בניצחונה של אנגליה 1:2 על נבחרת פורטוגל. צ'רלטון היה ראוי באותו קרב עוצמתי לציון המקסימלי 10. הייתי בין 100 אלף הצופים באצטדיון, שקמו בסיום על רגליהם הודו לו ומחאו כפיים. אאוסביו סיים את הטורניר כמלך השערים (9 במספר) ובובי סיים את הטורניר כשחקן המצטיין של האליפות.

הוא נושא, כידוע, בתואר סר, שהעניקה לו המלכה אליזבט. בגמר אליפות העולם היא ישבה בתא הכבוד וראתה את נבחרתה אנגליה בניצחונה בתוצאה 2:4 על גרמניה המערבית במשחק שנמשך 120 דקות. סר בובי הוא השגריר האמיתי של הכדורגל והאגדה החיה של מנצ'סטר יונייטד. שיתוף הפעולה שלו בהתקפה עם דניס לאו וג'ורג' בסט, העמיד בשנות ה- 60 שלישייה קטלנית, שהליגה האנגלית לא ראתה עוד מאז.

סר בובי צ'רלטון היה כדורגלן, שאם ראית בפעולה, הוא נצרב בזיכרונך לתמיד. אני מאחל לו בריאות שלמה ושיישאר עמנו עוד שנים רבות.

בובי צ'רלטון | BEN STANSALL/AFP via Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי