דה ז'ה וו: האם זה הסוף של יורגן קלופ בליברפול?

יורגן קלופ יורגן קלופ | Getty images
יורגן קלופ יורגן קלופ | Laurence Griffiths/Getty Images
יורגן קלופ, שינג'י קגאווה יורגן קלופ, שינג'י קגאווה | THOMAS KIENZLE/AFP via Getty Images
יורגן קלופ, הנס-יואכים וואצקה יורגן קלופ, הנס-יואכים וואצקה | Pool/Bongarts/Getty Images
יורגן קלופ יורגן קלופ | Gettyimages
יורגן קלופ יורגן קלופ | Gettyimages
יורגן קלופ יורגן קלופ | Gettyimages
יורגן קלופ יורגן קלופ | Gettyimages
יורגן קלופ יורגן קלופ | Gettyimages
יורגן קלופ. הרשים את ראשי ברצלונה יורגן קלופ. הרשים את ראשי ברצלונה | צילום: gettyimages

הגרמני מתקרב לעונתו השביעית בליברפול והקסם מתפוגג. מתי זה קרה בעבר וכיצד המוות של אימו השפיע?

קבוצות: ליברפול
(גודל טקסט)

זו לא הפעם הראשונה בה חווה קלופ מצבים מסוג זה בקריירה שלו. גם בפרוייקטים הקודמים שלו הגיעה הדעיכה אחרי בניה הדרגתית שהובילה להישגים כבירים. את מיינץ הוא קיבל בתחתית הליגה השניה כאשר תלה את נעליו כשחקן, כמעט עלה ב-2002 וב-2003, השיג את העליה ההיסטורית המיוחלת ב-2004, ושרד בבונדסליגה עם כדורגל התקפי וססגוני ב-2005 וב-2006, אבל אז פג הקסם – ומיינץ ירדה. בסיבוב הראשון של 2006/07 חוותה החבורה של קלופו רצף של 16 משחקים ללא נצחון שחרץ את גורלה, וגם מחזורי הסיום היו קטסטרופליים. קלופ בחר להישאר על הספסל במועדונו האהוב למרות ההצעות המפתות, אולם לא הצליח להחזירו לבונדסליגה ב-2008. מנשנגלדבאך, הופנהיים וקלן הקדימו אותו. את מעמדו כאגדה נצחית במיינץ זה לא שינה, כמובן, אך הקדנציה הזו הסתיימה בשנתיים מאכזבות למדי מבחינה מקצועית, וקלופו ידע שהוא חייב אתגר חדש.

האתגר הזה הגיע בבורוסיה דורטמונד, אחרי שהמבורג פסלה אותו לכאורה כי הגיע לראיון עם ג'ינס קרוע. זו היתה אהבה ממבט ראשון, ואוהדים בצהוב-שחור העריצו את קלופו גם בשנתיים הראשונות כאשר ייצב את הספינה ובנה את הקבוצה כפי שראה לנכון. את הפירות הוא קצר עם אליפות סנסציונית ב-2011, זכיה בדאבל ב-2012, והעפלה לגמר ליגת האלופות ב-2013. עם זאת, כבר אז – כאשר היתה קרובה לנצח את באיירן מינכן בוומבלי – היתה דורטמונד רחוקה מאוד מהיריבה בצמרת הטבלה. היא נחלשה עוד יותר ב-2014, ובעונה שלאחר מכן באה הקריסה הגדולה. את הסיבוב הראשון של 2014/15 בילה קלופ מתחת לקו האדום, עם 4 נצחונות בלבד ו-10 הפסדים ב-17 משחקים. גם שם הקסם פג. ואולי הקבוצה התאוששה בסיבוב השני וסיימה במרכז הטבלה, אך כבר באפריל הודיע קלופו כי יעזוב בקיץ. את מעמדו כאגדה נצחית בדורטמונד זה לא שינה, כמובן, אך הקדנציה הזו הסתיימה בשנתיים מאכזבות למדי מבחינה מקצועית, וקלופו ידע שהוא חייב אתגר חדש.

הפרידה של אוהדי דורטמונד מקלופ

במיינץ היו לו 7 עונות וקצת. בדורטמונד היו לו 7 עונות. בליברפול הוא בעיצומה של העונה השישית. הראשונה לא היתה מלאה אחרי שהחליף את ברנדן רוג'רס באוקטובר 2015, והיא נוצלה להתאקלמות. ב-2017 וב-2018 סיימה ליברפול רביעית ונבנתה בהדרגה לפי השקפת עולמו של המאמן הממושקף. היא אף העפילה לגמר ליגת האלופות בעונה חלומית של מוחמד סלאח, וזה היה הפרומו לשנתיים מדהימות באמת. ב-2019 זכו האדומים בצ'מפיונס-ליג וצברו 97 נקודות ליגה שהיו מספיקות לאליפות בכל עונה סבירה. ב-2020 הם שיפרו את המאזן ל-99 נקודות ושמו קץ לבצורת בת 30 שנה. בשלב מסוים, היתה זו ללא עוררין הקבוצה הטובה בעולם, אך כעת – אחרי השיא – באה גם הדעיכה.

קלופ לא ממש נהנה במיינץ בשנה השישית ובעונה השביעית. קלופו לא ממש נהנה בדורטמנוד בעונה השישית ובעונה השביעית. והוא לא נהנה כעת בליברפול בעונה השישית. לבעיות המקצועיות מתווסף המימד האישי בצל המגיפה. הוא אוהב מאוד את העיר ליברפול, אך בכל זאת נמצאת במדינה זרה, הרחק ממשפחתו – והריחוק קשה יותר בתקופה זו. הוא נהיה קשה פי מיליארד כאשר אימו אליזבת הלכה לעולמה בגיל 81. יורגן ביקש אותה לאחרונה כאשר חגגה 80, והשנה האחרונה בלעדיה היתה לא היתה פשוטה. כעת הוא נותר בלעדיה לתמיד, ואפילו לא התאפשר לו להגיע להלוויה. אלה ימים של טרגדיה, והוא לא יכול להתעלם מהשאלה – האם ההרפתקה מעבר לים עדיין רלוונטית עבורו?

את הקדנציות במיינץ ובדורטמונד משך קלופ טיפה יותר מדי, והוא יודע זאת בדיעבד. האם כדאי לו למשוך את הקדנציה בליברפול? האם יש בכוחו להתגבר על המשבר שעשוי להיות זמני, ולהמשיך להצעיד אותה קדימה? האם הוא מסוגל להישאר בה יותר מ-7 שנים? או אולי פשוט צריך לעצור, לומר תודה ולעזוב כמו אגדה נצחית כאשר ההצלחות עדיין גדולות הרבה יותר מהכשלונות שעוד עלולים להגיע? אלה השאלות שחולפות בראשו כרגע. הוא האיש שצריך לקבל את ההחלטה לבד. איש בהנהלה לא יזיז אותו, ובצדק. גם במיינץ ובדורטמונד איש לא הזיז אותו – הוא בחר לצאת לדרך חדשה לבדו. וגם עכשיו כל הקלפים בידיו.

וקלופ חש טוב מכולם את המצב. אחרי הנסיון העשיר שצבר, סביר להניח שתחושותיו נכונות. אם ירגיש שהמוטיבציה עדיין קיימת, הוא יתניע את הכל מחדש. אם ירגיש שהקסם בפרוייקט הספציפי הזה פג, הוא פשוט ילך בקיץ. ויש לו עוד זמן לחשוב. כל משחק יוסיף מידע חיוני, לכאן ולכאן. כרגע, גם ההעפלה לליגת האלופות מוטלת בסימן שאלה גדולה – והרי התסריט הזה נראה מופרך בתחילת העונה. המפגש עם היריבה הישירה לסטר, ועוד עם רוג'רס על הספסל, עשוי להיות משמעותי ביותר. ייתכן שיהיה לו משקל משמעותי בבחירה של קלופ.

צפו ביורגן קלופ מתפרץ על שליח ספורט1 אחרי התבוסה

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי