זהבי 2.0: כך הפך דריס מרטנס לאחד החלוצים הלוהטים באירופה

דריס מרטנס
דריס מרטנס | Getty

אחרי תקופה מתסכלת על הספסל של נאפולי, ניצל הקשר את עזיבתו של היגוואין ופציעתו של מיליק כדי לפרוח בעמדת החלוץ המדומה והצדיק את הכינוי שהודבק לו בצעירותו: "מסי הבלגי"

(גודל טקסט)

רק לפני שנה היה דריס מרטנס מתוסכל מאוד ממעמדו בנאפולי. המאמן מאוריציו סארי התייחס אליו כאל שחקן ספסל בלבד, ודיווחים רבים מילאו את העיתונות האיטלקית על כוונתו של הבלגי לעזוב את הקבוצה. מרטנס הכחיש אותם והדגיש שהוא מאושר בעיר, אך לא הסתיר את אכזבתו. עם שש הופעות בלבד בהרכב בעונת 2015/16, אפשר היה להבין אותו, והגיל לא שיחק לטובתו. אמנם גם בעידן רפא בניטס הוא היה שחקן רוטציה, אבל אז לפחות היה מעמדו איתן יחסית. אצל הבוס הנוכחי, נדמה היה כי דבר לא יעזור. אפילו שלושער לרשת בולוניה לא החזיר אותו לתמונה.

ההסבר היה פשוט – סארי אוהב יציבות. עם גונסאלו היגוואין בחוד, היה מקום לשני קיצונים במערך 3-3-4. חוסה קאייחון הספרדי ולורנצו אינסינייה איישו את התפקידים, והצטיינו. ואם הם מספקים את הסחורה, אין סיבה להחליף אותם. קאייחון הוא סוס עבודה נאמן עם חושים מפותחים לכיבוש שערים קריטיים, אחד השחקנים הכי אנדרייטד בעולם. אינסינייה הוא נער מקומי, אוהד שרוף ואליל האוהדים. איך אפשר לוותר עליהם? אפילו בקשתו הנרגשת של דייגו מראדונה לתת דקות רבות יותר למרטנס לא היתה רלוונטית.

אלא שאז התרחש המפנה הגדול. היגוואין ברח ליובנטוס, ובאוקטובר שעבר האיש שנרכש להחליפו, ארקדיוש מיליק, קרע את הרצועות כאשר שיחק במוקדמות המונדיאל במדי פולין. לפתע, נותר סארי ללא חלוץ מרכזי ונדרש לבצע חשיבה מחודשת. בעוד התקשורת דנה בסיכויי החתמה של חלוצים חופשיים, כולל החזרתו של מירוסלאב קלוזה מפרישה, בחר המאמן לשנות את השיטה ולתת למרטנס לשחק בעמדת "תשע מדומה". במקום חלוץ רחבה חסון וגבוה, עלתה נאפולי עם בחור בגובה 169 סנטימטרים.

שנה חלפה, ומרטנס הוא אחד החלוצים המרכזיים הפוריים באירופה. קצב הכיבושים שלו מופלא, והוא פיספס בשער אחד בלבד את תואר מלך השערים באיטליה בעונה שעברה. 28 כדורים שלו מצאו את הרשת, לעומת 29 של אדין דז'קו, אבל הבלגי הקדים את היגוואין בכבודו ובעצמו, וגם את מאורו איקרדי, אנדראה בלוטי וצ'ירו אימובילה במירוץ הסקוררים המרתק ביותר שידעה ארץ המגף אי פעם. מדובר במהפך עוצר נשימה עבור שחקן שכבר חגג השנה את יום הולדתו ה-30. מרטנס מצא את התפקיד האופטימלי שלו באיחור של עשור לפחות.


מיליק. לפעמים גם פציעה של אחד יוצרת הזדמנות לאחר (Getty)

כעת נותר רק לתהות מה היה קורה לו היה מקבל הזדמנות להפגין את כישוריו החבויים זמן רב קודם לכן. סארי הודה: "גיליתי את דריס כחלוץ לגמרי במקרה. לא חשבתי שהוא מסוגל לשחק כך. בכלל לא העלינו זאת על הדעת. חבל מאוד שאף אחד לא הבין את זה קודם. מרטנס יכול היה לזהור ככובש מצטיין כבר במשך שנים ארוכות. זה פספוס גדול מאוד".

גם עבור מרטנס זו היתה הפתעה נעימה. הוא אמנם הקדיש זמן רב באימונים לסיומת עוד כאשר שיחק באפלדורן בליגה ההולנדית השנייה בתחילת הקריירה, וסיפק מאזנים נאים מאוד באוטכרט ובאיינדהובן כאשר כינו אותו "מסי הבלגי". בעונת 2011/12, למשל, היו לו 27 שערים בכל המסגרות, אבל הוא תמיד תופקד באגפים. עם זריזות, מהירות, כדרור מיוחד וכוח מתפרץ, כל המאמנים ראו בו תחבולן שנועד לפרוץ את ההגנות מהצדדים, ומרטנס באמת עשה זאת. הוא ידע לחתוך למרכז, וגם התמחה בהגבהות מדודות, ומעולם לא קיבל הערכה על פעולות נהדרות במרכז הרחבה.

"אני נהנה מאוד לשחק כחלוץ, וגם חבריי לקבוצה מרוצים. אנחנו משתוקקים לזכות באליפות, ולשם כך אשמח מאוד לשחזר את המאזן מהעונה שעברה", הצהיר מרטנס בקיץ. ואולי זה אפילו אתגר צנוע יותר, כי בשבועות הראשונים של 2017/18 ממוצע הכיבושים שלו רק השתפר. למרטנס 7 שערים ב-8 משחקים, כולל ביצוע מדהים מול לאציו שהזכיר לרבים בעיר את מראדונה. מרטנס קיבל כדור ליד קו הרוחב אחרי טעות של השוער תומאס סטראקושה, והקשית מיד לרשת בנגיעה אחת מזווית קשה. היתה בכך חוצפה של שחקן אשר בטחונו העצמי לא יודע גבול. היה לזה ניחוח של ליאו מסי.


"מסי הבלגי"

ובאמת, בנאפולי מתחילים להאמין שיש להם מסי משלהם. הגובה שלהם זהה, ומרטנס מבוגר בחודש וחצי בלבד מהפרעוש הארגנטיני. כיום, אחרי השינוי הקיצוני בחייו של הבלגי, הם מפגינים סגנון דומה, ובתקשורת מתחילים לדבר שוב על מעבר אפשרי. לפני שנה, היה זה בגלל היעדר הזדמנויות, אבל הפעם מדווחים על עניין רב מצד מנצ'סטר יונייטד באחד השחקנים הפוריים באירופה. גם עכשיו, כמו אז, למרטנס לא אכפת. הוא אוהב את דרום איטליה, גר בטירה מפוארת מהמאה ה-15 על שפת הים, ומאושר עד הגג.

בינתיים, חוסר המזל ממשיך לרדוף את מיליק, אשר נפצע שוב בברכו וייעדר תקופה ממושכת. ואולם, אם לפני שנה הרגישו אוהדי נאפולי שעולמם חרב עליהם, הפעם הם רק מצטערים קלות עבור הפולני, אך לא מתרגשים. הם מבינים כי הקבוצה טובה יותר בלעדיו, עם מרטנס בחוד, וגם בליגת האלופות הוא סיפק שער חשוב מול ניס במוקדמות וכיבוש נגד פיינורד בשלב הבתים. ביום שלישי, פישל מרטנס לראשונה העונה, כאשר פנדל חלש שלו נעצר על ידי אדרסון בהפסד למנצ'סטר סיטי, אבל זה רק יעשה אותו רעב יותר לקראת המשחק הגדול מול אינטר בשבת.

נאפולי מובילה את הליגה עם מאזן מושלם, שתי נקודות לפני הנראזורי שפתחו את הקדנציה של לוצ'אנו ספאלטי באופן נפלא. מדובר, אם כך, בסוג של משחק עונה – וגם בקרב ישיר בין מרטנס לאיקרדי. לא מומלץ לפספס אותו. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי