יום הסטודנט

רגע הפריצה. ג'אקומו רספאדורי, עם סרט הקפטן, חוגג את השער מול רומא | GettyImages, MB Media

הוא התגלה כשהיה בן 9, סירב למילאן ואינטר בגיל 14, והפך לאלוף אירופה אלמוני בגיל 21, אחרי יום ששינה לו את הקריירה. בין השוואות לטבס ללימודים כסטודנט למדעי הספורט, ג'אקומו רספאדורי פורח בססואולו, מבוקש ביובנטוס ורוצה להוכיח שדווקא יש עתיד לנבחרת איטליה

קבוצות: ססואולו
(גודל טקסט)

לפני קצת יותר משנה, ב-3 באפריל 2021, אירחה ססואולו בהרכב חסר מאוד את רומא. דומניקו ברארדי נעדר, הקפטן הוותיק פרנצ'סקו מניאנלי נותר על הספסל ורוברטו דה זרבי בחר להעניק את הסרט דווקא לג'אקומו רספאדורי – הצעיר מבין 22 הכדורגלנים על כר הדשא ובעל השכר הנמוך מכולם (100 אלף יורו לעונה). "בטלפון שלי שמורה תמונה שלו כנער עם סרט הקפטן", גילה המאמן. "החלטתי לבחור בו כי זה רגע יפה עבורו וגם כדי להראות שבכדורגל חלומות מתגשמים. יש לו פוטנציאל אדיר".

שחקן הבית כלל לא שותף בשני המשחקים הקודמים ומאזנו עד המחזור ה-29 עמד על שער בודד, אבל בדקה ה-85 הוא קבע 2:2 דרמטי ומאז הכול השתנה. במחזורי הסיום הוסיף רספאדורי עוד ארבעה שערים (כולל צמד כמחליף ב-1:2 על מילאן בסן סירו) ושני בישולים, ונוצר סביבו הייפ. "זה בדיוק מה שקיוויתי להשיג", התגאה דה זרבי בהחלטה שלו. "רציתי שיבין שהוא שחקן חשוב ולא עוד ילד. המחווה הזו הראתה שיש עליו יותר אחריות. סרט הקפטן עשה לו רק טוב".

גם רוברטו מאנצ'יני התלהב מהחלוץ הקטן והזריז, והפך אותו לזימון הכי מפתיע לסגל נבחרת איטליה. ביולי כבר היה שותף לחגיגות הזכייה ביורו. עכשיו, אחרי המפלה במוקדמות המונדיאל, הוא מסומן כאחד משחקני העתיד של האזורי וביובנטוס מפנטזים עליו כמי שייכנס לנעליו של פאולו דיבאלה.

ג'אקומו רספאדורי שחקן ססואולו לאחר שער מול רומא, אפריל 2021
רגע הפריצה. ג'אקומו רספאדורי, עם סרט הקפטן, חוגג את השער מול רומא | GettyImages, MB Media

מאז גיל 9 נמצא רספאדורי בססואולו, אליה הצטרף בשיטה המוכשרת של 1+1. המועדון מחבל אמיליה-רומאניה החתים את אנריקו רספאדורי, המבוגר מג'אקומו בשלוש שנים, והוסיף על הדרך גם את האח הקטן שכיכב בטורניר טאסי המסורתי לילדים. "היה גשם כבד, אי אפשר היה לשחק בכלל, ואז קיבלנו כדור קרן", סיפר לתקשורת האיטלקית מאמנו באותו טורניר שנערך ב-2009. "ג'אקומו הסתכל עליי, הסתכל על השער ואז הנהן לכיווני ובעט לעבר הקורה הרחוקה. הכדור ברשת, הגביע שלנו. רגע של כישרון טהור. היינו צריכים תשעה שערים כדי לזכות והילד אמר לי: 'אני אדאג לזה'. כך אכן עשה. היו לו שישה שערים ושישה בישולים".

הילד שנולד בבנטיבוליו הסמוכה לבולוניה וגדל בקסטל מאג'ורה (עיירה של 18 אלף תושבים) שיחק אז בפרוגרסו, בה אביו שימש כמאמן ואמו כמזכירת המועדון. המשפחה המשיכה ללוות אותו גם בקבוצות הילדים של ססואולו ובגיל 14 בחרה לדחות הצעות ממילאן, אינטר ורומא. הרצון היה שג'אקומו יישאר ליד הבית וימשיך לשלב בין הלימודים לכדורגל, שם המשיך להצטיין, כבש ללא הפסקה והוביל את הנוער להצלחות.

בתחילת מרץ 2018 נקרא לראשונה לסגל הבוגר של ססואולו לקראת המפגש עם קייבו, אבל לצער כולם המשחק נדחה כמו יתר המחזור בשל מותו הטרגי של דוידה אסטורי, בלמה של פיורנטינה. רספאדורי נדרש להמתין יותר משנה עד שערך את הופעת הבכורה, בתוספת הזמן של מחזור הסיום, בהפסד 3:1 במאי 2019 לאטאלנטה, מולה ישחק גם מחר (ראשון, 16:00, ספורט3). עוד 14 חודשים חלפו עד שהגיע שער הבכורה, כאשר קיבל לראשונה את חולצת ההרכב ומצא את הרשת של לאציו ביולי 2020. דה זרבי קידם אותו בהדרגה.

הצעד עם סרט הקפטן עשה כאמור את ההבדל. רספאדורי הבין שבונים עליו כשחקן מפתח ומתעלמים מהרינונים לגבי ממדיו הצנועים (1.72 מ', 65 ק"ג), החל לצבור ביטחון וכאמור גם לספק מספרים בשלהי העונה שעברה. ואז הגיע מאנצ'יני.

ג'אקומו רספאדורי שחקן נבחרת איטליה עם הגביע אחרי הזכייה ביורו 2020
האלמוני מבין כל אלופי אירופה בכחול. ג'אקומו רספאדורי עם הגביע לאחר הזכייה ביורו | אימג'בנק GettyImages, Claudio Villa

רספאדורי היה חלק מהנבחרות של איטליה מאז גיל 14, אבל אף אחד לא חשב שיקבל בשלב כה מוקדם של הקריירה את המקום בסגל האזורי. הוא היה במחנה עם הנבחרת הבוגרת כאחד מ-33 שחקנים ואחרי כמה ימים חזר לסגל הנבחרת הצעירה שהפסידה 5:3 לפורטוגל ברבע גמר היורו. הוא היה המועמד הוודאי להיחתך, אבל הרשים באימונים ושרד גם את הניפוי האחרון. "הוא העתיד", אמר מאנצ'יני לאחר שהעדיף אותו בסגל על פני מתאו פוליטאנו ומואיז קן, ועוד לפני שרשם אפילו דקה אחת בנבחרת. "הוא כאן בזכות עצמו, לא במזל. אפשר רק לקוות שיילך בדרכו של פאולו רוסי".

הגאווה של ססואולו הייתה עצומה. היו לה שלושה שחקנים בסגל האיטלקי ליורו, אבל מנואל לוקאטלי היה רכש ממילאן וברארדי הגיע למחלקת הנוער בגיל 16. רספאדורי גדל, התחנך והתפתח במועדון מגיל 9. הראשון שעשה את המסלול הזה מקבוצות הילדים ועד להרכב הבוגרים ולסגל הנבחרת. בהדרגה, בעקביות ובצניעות.

במשחק ההכנה נגד צ'כיה קיבל דקות ראשונות במדי האזורי ובמהלך היורו שותף כמחליף ל-15 דקות בניצחון על ווילס. בגמר לא התלבש, אבל הצטלם כמובן עם הגביע, קיבל מדליה והפך לאלוף אירופה. את זה אפילו פאולו רוסי לא עשה. במוקדמות המונדיאל תרם שער ובישול ב-0:5 על ליטא כשהוצב בחוד, אבל בפלייאוף נגד צפון מקדוניה לא הצליח להציל את המולדת כמחליף. חמישה ימים לאחר הטראומה, הוצב בכנף השמאלית כשהחבר ג'אנלוקה סקמאקה בחוד, וכיכב עם צמד ב-2:3 במשחק הידידות בטורקיה. "הוא אחד השחקנים המרכזיים סביבם צריך לבנות את הנבחרת הבאה", שיבח בלם העבר דניאלה אדאני.

ג'אקומו רספאדורי (מימין) עם ג'אנלוקה סקמאקה שחקני ססואולו
שיתוף פעולה שגרם ליובנטוס להתלהב. ג'אקומו רספאדורי עם ג'אנלוקה סקמאקה | אימג'בנק GettyImages, Gabriele Maltinti

בקיץ כבר התקבלה בססואולו החלטה אסטרטגית: היא מכרה את מלך שעריה פרנצ'סקו קאפוטו לסמפדוריה ושמה מבטחה ברספאדורי שסירב לעבור בקיץ לקבוצה בכירה ("זה מוקדם מדי) ובסקמאקה. אחד קטן ונטול קעקועים, השני גדול ומקועקע מכף רגל ועד ראש. יחד עם ברארדי, שאיכשהו סוגר עשור במדים הירוקים-שחורים ומספק תוצרת כהרגלו (היחיד בליגה עם דאבל-דאבל: 14 שערים ו-11 בישולים), ססואולו ממשיכה להלהיב כקבוצת מרכז טבלה משוחררת ובעיקר ממשיכה לאמלל את הגדולות.

אלסיו דיוניזי, שהחליף את דה זרבי בעמדת המאמן, דאג להשביח את רספאדורי. הוא אמנם קיבל אותו כחבר נבחרת ואלוף אירופה, אבל זו למעשה העונה הראשונה שבה החלוץ בן ה-22 משמש כשחקן הרכב ויכול להציג לראווה את כל הרפרטואר. הוא מתופקד העונה בעיקר כחלוץ שני, מאחורי סקמאקה, אבל הספיק לשחק גם כקשר, בשתי הכנפיים וחלוץ מרכזי. "העובדה שאני יכול להשתמש בשתי הרגליים הופכת אותי לוורסטילי יותר, ואני יכול לשחק בכל מני תפקידים וכל מני מערכים", אמר.

מרכז הכובד הנמוך מזכיר לרבים את קרלוס טבס, הזריזות והחוש מול השער דומים לאלו של אנטוניו די נטאלה או טוטו סקילאצ'י, אבל הוא אהב בעיקר לראות את סמואל אטו: "כילד אהדתי את אינטר והערצתי את אטו. לא רק בגלל המשחק, אלא בזכות המנהיגות השקטה". השקט הזה מסמל גם את רספאדורי, שהוא לא ממש הכדורגלן הטיפוסי. חשבון האינסטגרם שלו מתמקד בכדורגל, אין לו קעקועים ובמקביל להיותו שחקן סרייה A הוא גם סטודנט למדעי הספורט.

ובינתיים, רספאדורי רוצה להמשיך ללמוד. גם על הדשא. יש לו תשעה שערי ליגה (שמונה מהם בחוץ) וחמישה בישולים העונה, כשבינואר נבחר לשחקן החודש בסרייה A. אחד השערים היה בניצחון החוץ על אינטר, אותה אהד כילד. הנראזורי התעניינו בו בקיץ הקודם, אבל החלוץ כאמור לא רצה לעזוב, תקע לאלופה מקל בגלגלים וכעת יובנטוס היא זו שמובילה במאבק על שירותיו. הגברת הזקנה מחפשת תחליף הולם לדיבאלה ומאמינה שכפי שרספאדורי משתף פעולה בצורה נפלאה עם סקמאקה בססואולו, הוא יוכל לעשות את זה טוב עוד יותר לצד דושאן ולאחוביץ'. את המעבר שברארדי מעולם לא הצליח להשלים, עשוי לבצע בקיץ דווקא רספאדורי.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי