יש עתיד: ההולנדי שרוצה לסגור מעגל מול הצרפתים

פרומס
פרומס |

קווינסי פרומס, הכשרון של ספרטק, מתחיל לממש את הפוטנציאל

(גודל טקסט)

את הופעת הבכורה בנבחרת הולנד ערך קווינסי פרומס נגד צרפת, במארס 2014, והכתומים הפסידו 2:0 בסטאד דה פראנס. היה זה משחק ידידות, והמאמן לואי ואן חאל בחן בפעולה מספר שחקנים צעירים לקראת המונדיאל. ממפיס דפאי נסע בסופו של דבר לברזיל, פרומס נותר בבית על אף שנכלל בסגל המורחב. התקווה היתה להפוך לשחקן משמעותי הרבה יותר במוקדמות אליפות אירופה, אבל החלום הזה הפך במהרה לסיוט. חוסר המזל רדף אותו.

 

יהיה מגוחך להאשים את פרומס דווקא בסטטיסטיקה האומללה, אבל הוא הפך לשחקן מקולל עבור ההולנדים. הקיצוני נכנס כמחליף בתחילת קמפיין מוקדמות יורו 2016 נגד איסלנד, והכתומים הפסידו 2:0. הוא שולב במשחק ידידות נגד מקסיקו – והולנד שוב נכנעה. כך היה גם נגד ארצות הברית. לאחר מכן הגיעו משחקי המוקדמות נגד איסלנד וטורקיה. בשניהם שותף שוב קווינסי כמחליף לדקות האחרונות, ושניהם הסתיימו בהפסדים שחרצו את גורלה של הולנד. זה כבר היה מוגזם – 6 ההופעות הראשונות שלו במדים הלאומיים הניבו 6 הפסדים. חלקו היה זניח למדי, אבל בתקשורת החלו להתבדח על חשבונו. אולי הוא פשוט מביא מזל רע?

 

 

בפועל, התברר שהתשובה דווקא הפוכה. לא היה צריך לזרוק את פרומס לכל הרוחות, אלא לתת לו לשחק יותר. כאשר התחיל הכוכב המוכשר לפתוח בהרכב, גם התוצאות השתפרו. את הקרח מבחינה אישית הוא שבר במשחקו השביעי, בנובמבר 2015 בקארדיף, כאשר השלים דקות ובישל לאריאן רובן בנצחון 2:3 על וויילס. מאז לא הסתכל פרומס לאחור, והשנה הוא באנקר במערך של המאמן דני בלינד. הולנד הפסידה פעמיים בלבד ב-9 המשחקים האחרונים בהם שותף, וביום שישי האחרון הגיעו גם השערים הראשונים.

 


פרומס חוגג שערים ראשונים, היה שווה לחכות? (Gettyimages)

 

אמנם לא צריך להיסחף, ומדובר בסך הכל ב-1:4 קל על בלארוס החלשה, אבל עבור פרומס בן ה- 24 זהו צעד גדול קדימה. הוא הכריע את ההתמודדות עם צמד בחצי השעה הראשונה, כיכב באגף הימני של רובן, והוכיח את עצמו כאחד המנהיגים של הדור החדש. אחרי 1:1 בשבדיה במחזור הראשון, הכתומים יכולים להסתכל לעתיד באופטימיות זהירה, וגם חלום ההעפלה מהמקום הראשון אינו דמיוני לחלוטין. לשם כך, הם צריכים לגבור באמסטרדם על צרפת. מבחינת קווינסי, זו יכולה להיות סגירת מעגל. הרצף הבעייתי שלו החלק מול נבחרת טריקולור, וכעת הוא בעיצומו של רצף אחר לגמרי.

 

הקריירה של פרומס מתפתחת באופן לא שגרתי עבור כוכב הולנדי. הוא נולד באמסטרדם, חלם לשחק באייאקס, התקבל לאקדמיה ואפילו זכה באליפות עם הקבוצה עד גיל 16, אבל אז נזרק בשל בעיות התנהגות ויצא לדרך חדשה. את ההשכלה הוא השלים בהארלם הצנועה, אבל אז המועדון פשט את הרגל, ופרומס מצא את עצמו בטוונטה. לקח זמן עד שמצא את עצמו בליגה הבכירה, ואף נדרשה השאלה לגו אהד איגלס על מנת להתאקלם, אך היכולת שגילה בעונת 2013/14 היתה מרשימה. היא לא רק הניבה זימון מרגש לנבחרת, אלא גם זיכתה אותו בכינוי המשעשע "פרומסי".

 

בשלב זה התבקש מעבר לאחת הליגות הגדולות, אבל פרומס העדיף לחתום בספרטק מוסקבה ששילמה תמורתו כ-11 מיליון יורו ופגעה בול. האוהדים התייחסו אליו תחילה בספקנות, כי הולנדי בוגר אייאקס אחר בעל שם זהה, קווינסי אווסו אבייה, נכשל בספרטק באופן מוחלט, אבל תוך שבועות ספורים הם הבינו שפרומס הוא קווינסי מזן שונה. הקבוצה, שלא זכתה באליפות מאז 2001, אמנם המשיכה להיות לוזרית, אבל ההולנדי זוהר.

 


בספרטק חששו, אבל בלעו את הכובע (AFP)

 

הוא כבש 13 שערים בעונתו הראשונה, שיפר את המאזן ל-18 בעונה השניה, נחשב לכוכב המצטיין של הקבוצה, ומרגיש בבית ברוסיה. לא לחינם הוא האריך לאחרונה את החוזה עד 2021, ושומר על הממוצע גם העונה – 5 כיבושים ב-9 המשחקים הראשונים. לפיכך, יש סיכוי טוב שיישאר במוסקבה עד המונדיאל, ויהיה חבל מאוד להחמיץ הופעה בטורניר במדינה שהפכה לביתו השני. על מנת להגשים את השאיפה, הוא חייב להיות בשיאו נגד צרפת.

 

גם האופי השמח שלו מסוגל לעשות את ההבדל. האווירה בחדר ההלבשה לא יכולה להיות שלילית כאשר פרומס המחויך בסביבה. הוא העריץ תמיד את רונאלדיניו, וניסה לחקות את הברזילאי לא רק בכדרור אלא גם בחגיגות שערים עם ריקודים. "עבורי, הכדורגל הוא קודם כל אמנות. זה שואו לקהל, ותפקידנו לגרום לצופים הנאה", הוא אומר. ב-21:45 (ישיר בספורט1) יש לו הזדמנות נהדרת לשמח את כל האומה.

 


הדור החדש של הכדורגל ההולנדי כבר כאן (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי